2008. január 30., szerda



Web-Stat web traffic analysis
Web-Stat web traffic analysis
Napi sajtószemle
január 30. 9:07

Külföldi hírek

A Népszabadságban (3.o.) Miklós Gábor Elkendőzve címmel reagál arra, hogy a török kormány valóra váltja legfőbb választási ígéretét, és alkotmánymódosítás segítségével megszünteti a vallási fejkendő használatára vonatkozó tilalmat. Ez azonban csak az áll alatt megkötött „török” kendőre vonatkozna, a politikai iszlám jelképének tartott fej köré csavart változat továbbra is tiltott maradna. A szerző emlékeztet rá: „Törökországban az eddig uralkodó rendszer a modernség és világiasság jegyében a vallásos emberek demokratikus szabadságjogait korlátozta. Erőszakkal kényszerítve, akit lehet, nyugatias megjelenésre. Eközben sok esetben korlátozott más szabadságjogokat, mint nemzetiségek nyelvhasználatát, a szólásszabadságot, a kisebbségi vallásgyakorlatot… Bizarr, ám a középkorias viselet voltaképpen a liberalizmus jele. Igen, ámde sokan jogosan tartanak attól, hogy a lehetőséget a megmámorosodott vallásos körök kötelezővé teszik. Gyanús, majd kitaszított lesz a fedetlen hajú nő. Hasonlóképpen, mint amikor vallástalan szülők hittanra küldik nálunk gyereküket.” A cikkíró szerint Európa „képtelen feldolgozni, hogy muzulmán polgárai, a korábbi bevándorlók, más kulturális és erkölcsi szabályok szerint élnek, elkülönülve a többségtől. Nálunk még nincsenek ilyen török/arab enklávék. De tudjuk-e, miként viselkedjünk hasonló esetekben? A szomszédos Ausztriában felkészülhetnénk. (Előbb persze meg kellene próbálni normálisan együtt élni a magunk kisebbségével.)”

Hazai és határon túli hírek


A Népszavában (7.o.) Bartus László Jézus vére című írásának témája, hogy az új közlekedési jogszabály szerint a rendőrök a legkisebb alkoholfogyasztás esetén is elveszik a gépkocsit vezető személy jogosítványát. A cikkíró bírálja a katolikus egyházat, „megint azt kéri, hogy velük kivételezzenek”, és azon ironizál, hogy ha az egyházak „megkapják a kedvezményt, valóságos egyházi ébredés indulhat el, a hívek taposni fogják egymást a templomban, különösen, hogy rendes helyen a templom és a kocsma éppen egymás mellett van. A katolikusok most az őket állítólag elnyomó kommunista Egyházügyi Hivatalra hivatkoznak, hogy azok 1974-ben már megengedték nekik a büntetlen piálását. E tekintetben tehát az antikommunista harc háttérbe szorul, sőt egyenesen nemkívánatos. Ha a papok megkapják a szonda alóli feloldozást, nekik már csak egy dologra kell ügyelniük: nehogy sörszaguk legyen. Mert misesör az nincs.”

A Magyar Hírlapban (15.o.) Apáti Miklós A felvidéki magyarok és egy DVD hányatott sorsa címmel méltatja Paulus Alajos A kiengesztelődés című dokumentumfilmjét, amely azt mutatja be, hogyan fosztották meg a Benes-dekrétumok a második világháború után a Csehszlovákia területén élő egymilliónyi magyart alapvető jogaiktól a kollektív bűnösség alapján. A cikkíró idézi az Ebed térségében tevékenykedő Burján László atyát, aki a filmben erős hittel vallja a szeretet mindenhatóságát: „Ne éljen bennünk gyűlölet, engesztelődjünk ki szlovák embertársaink iránt, legyünk jó állampolgárai Szlovákiának, hiszen minden nagypéntek után szükségszerűen el kell jönnie húsvétvasárnapnak is.” Apáti szerint Paulus Alajos rendező „egyszerre mutatja be e kiengesztelődés akadályait és a vágyódást a valódi megbékélés iránt. A film már első képkockáin állást foglal, amikor Szent István Szűz Máriának tett felajánlásáról beszél; hiszen Ebed és még sok száz Szlovákiában rekedt, zömében ma is magyarok által lakott helység ugyan az Európai Unió területén van, de Mária oltalma alatt. E transzcendens valóságot nagyon sok szlovák politikus még mindig nem fogta fel, s ilyen-olyan módon érzékeltetik a magyarokkal, hogy csak ne nagyon ugráljanak, itt és ott most (még) ők az urak.” A cikkből kiderül az is, hogy Paulus Alajos megbízta a KDNP országgyűlési képviselőcsoportját, hogy készítsen a dokumentumfilm DVD-változatáról az eredetivel megegyező, vágatlan másolatokat.

Ugyancsak a Magyar Hírlap (14.o.) A dalai láma és 1956 címmel közli, hogy február 8-ától kapható lesz az első olyan magyar dokumentumfilm DVD-változata, amely a dalai lámáról és a vezetése alatt álló, a kínaiak által megszállt Tibetből elmenekült emigrációról szól. A Tibet, a száműzött ország című, 85 perces dokumentumfilmben a dalai láma arról is beszél, hogy 1956-ban a BBC-n hallgatta Nagy Imre miniszterelnök beszédét. Akkor tehát, amikor Magyarország és Tibet egyaránt idegen megszállás alatt volt.

Magyar Kurír

Mise

Misebor, ostya, Eucharisztia…
január 28. 11:57

Összeállításunk az elmúlt napokban a papok misézés utáni autóvezetése kapcsán a világi sajtóban felmerült témák hátterét igyekszik körüljárni.

Mi az Eucharisztia?

Az Eucharisztia görög eredetű szó (az eu és a khariszkegyelem, kegyelmi adomány szavakból), jelentése: hálaadás. Tágabb értelemben jelenti a szentmisét, szorosabb értelemben pedig az Oltáriszentséget. A keresztények már az I. század végétől használják ezt a kifejezést az Utolsó Vacsora szavai alapján („Kezébe vette a kenyeret, hálát adott…”). Jézus ezekkel a szavakkal hagyta az Egyházra áldozati testét és vérét a kenyér és a bor színe alatt. A katolikus hit szerint amikor a pap kimondja az ostya és a bor fölött az átváltoztató szavakat, azok valóságosan Jézus testévé és vérévé válnak, így Jézus valóságosan jelen van a kenyérben és a borban, gyakori fogalmazás szerint „a kenyér és a bor színe alatt”.

Az Egyházi Törvénykönyv ezt a meghatározást adja az eucharisztikus ünneplésről, vagyis a szentmiséről: „Az eucharisztikus ünneplés magának Krisztusnak és az egyháznak a cselekménye, melyben az Úr Krisztus a pap szolgálata által, a kenyér és a bor színe alatt lényegileg jelenlévő önmagát felajánlja az Atyaistennek, és magát lelki eledelül adja a felajánlásban részt vevő hívőknek.”

Az Eucharisztia „anyaga” az ostya és a misebor.


Ostya

„A kenyérnek csakis búzából valónak és frissen készültnek kell lennie, hogy a romlás semmi veszélye ne álljon fenn.” (Egyházi Törvénykönyv 924.k. 2§.)
Az ostya kovásztalan (kelesztés nélküli) köralakú kenyér, amely búzalisztből és vízből készül. Latin eredetű neve (hostia) áldozatot jelent. Korábban a papok és szerzetesek feladata volt az ostyasütés, Magyarországon az 1950-ben feloszlatott szerzetesrendek tagjai közül sokan ostyasütők lettek. Ma több püspökség is fenntart ostyasütő üzemet.

Misebor

„A bornak a szőlő terméséből készült, természetes és nem romlott bornak kell lennie.” (Egyházi Törvénykönyv 924.k. 2§.)
A misebor szőlőből préselt színbor. A hatályos egyházjog szerint szőlőből sajtoltnak kell lennie, és idegen anyagot nem szabad hozzákeverni. Ha erjedés előtt adnak cukrot a musthoz, a bor még használható miseborként. A nem szőlőből vagy szintetikusan előállított borok nem alkalmasak. Rendkívüli esetben, például börtönben, ahogy arra már szolgáltatott példát a történelem, a mazsolából kinyert, megerjedt levet is felhasználták miseborként. A misebor mennyiségére nézve nincsen konkrét szabályozás, általában ½–1 decilitert használ fel a pap a szentmise során.

Mikor és hányszor mutatható be a szentmise?

A Törvénykönyv előírja azt is, hogy még végső szükség esetén is tilos az egyik anyagot a másik nélkül átváltoztatni, illetve azt is, hogy az eucharisztia bármely napon és órában ünnepelhető és kiosztható, kivéve amikor ez a liturgikus szabályok szerint tilos, így például nagypénteken. Az egy napon elmondható misék számáról a Törvénykönyv így rendelkezik: „Azoknak az eseteknek a kivételével, amelyekben a jog szerint szabad az eucharisztiát ugyanazon a napon többször is végezni vagy koncelebrálni, a papnak nem szabad naponta egynél többször miséznie. Paphiány esetén a helyi ordinárius megengedheti, hogy a papok megfelelő okból naponta kétszer, sőt ha a lelkipásztori szükség úgy kívánja, vasárnap és kötelező ünnepen háromszor is misézzenek.” (905.k. 1–2§.) Magyarországon a papok egy részének háromnál is több falut kell ellátnia, azonban ők sem misézhetnek egy nap háromnál többször, ezért sok helyen csak kéthetente vagy ritkábban van vasárnapi szentmise.

Magyar Kurír

A „pályakezdő” Jézus első lépései

2008. január 27., évközi 3. vasárnap
január 22. 13:55

A „pályakezdő” Jézus első lépései


Sulyok Katalin; „Indul a mezőny" c. könyvében riportot készített pályakezdő fiatalok első lépéseiről. Megszólaltatott medikusokat és papnövendékeket, védőnőket és tanárból lett taxisofőröket, vallottak munkájuk kezdetéről politikusok és feltalálók. Lebilincselő dolog kiemelkedő személyiségek első szárnypróbálgatásait tanulmányozni. Sokan tele vannak bizonytalansággal.

Az évközi 3. vasárnap miséjének középpontjában az ifjú Jézus áll. Nyilvános működésének első hetét mutatja be az evangélista. Megrajzolja, hogyan indul útjára a történelem legnagyobb misszionáriusa. Négy igével jellemzi működésének kezdetét. A mai apostoli lelkületű keresztények számára is érdekes tanulmány.

Tárgy.

1. költözik

Názáretből Kafarnaumba utazik. Eddig is gyakran költözött: a népszámlálás miatt Betlehembe, Heródes elől Egyiptomba, gyermekként vissza Názáretbe. Most Kafarnaumba. Miért? Nem volt megelégedve a kis hegyi falucskával? A külvárosból a „Rózsadombra” vágyott? NEM! Olyan helyre akart menni, ahonnét több embert elérhet. Az elzártságból akart kitörni. Kafarnaum közlekedési csomópont volt. Damaszkuszból a karavánút Egyiptom felé itt vezetett át, (észak-déli „metróvonal”) A Földközi tengeri Haifa kikötő és Cezárea összekötő útjával itt kereszteződött. (keletről nyugatra vezető út) Tehát: a korabeli „Deák tér" volt. Főhadiszállási csomópontnak tekintette. Innét indult prédikáló útjaira, ide tért vissza.

Josephus Flavius szerint Galileában 204 falu, község, város volt. Ha mindegyikre csak egy napot szánt, akkor is egy esztendőbe telt volna végigjárni. Útközben tanította apostolait, mint Szókratész: peripatetikus módon, azaz sétálgató módszerrel. Együtt élt, lakott, utazott tanítványaival. Hol szálltak meg? „A rókának odúja van…” Állandó szállása nem volt, vendégszobát ritkán foglalt. Amíg a 204 községet bejárta, lelki közösségbe forrasztotta munkatársait.

Jézus költözködésével teljesíteni akarta az Atya akaratát, még ha ez számára terhes volt is. Az életében felvillanó „irányfényekből” következtetett feladatára. Neki semmi sem volt fontosabb, mint isten akarata. Másrészt maga is töprengett, tervezett: hogyan tudja eredményesebbe tenni apostoli munkáját, növelni akció-grádiuszát. így tekintsünk mi is saját missziós hivatásunkra. Kitervelni, egyre intenzívebbé tenni munkánkat.

2. Tanít

Jézus megérkezik, lepakol. Első dolga: „Mindjárt szombaton a zsinagógába ment és tanított.” Ezt a zsinagógát a kafarnaumi százados építtette, Jairus volt az elöljárója. Hatása: „Álmélkodtak tanításán." A fiatal názáreti ácsmesterről megállapították: „Ember így még nem beszelt." Neki volt mondanivalója. Nem a törvénnyel babrált, nem a rituális előírásokat taglalta, hanem az Atyáról tanúskodott. Áradt belőle a Szentlélek.

Sokat elmélkedjünk az Evangéliumról. Szűrjük le belőle Üzenetét a mai világ számára. Fogalmazzuk meg közérthetően keresztény világnézetünket. Húzzuk ki a Szentlélek felé antennánkat, s ha Ő betölti lelkünket, jeleit sugározzuk a világ felé.

3. Gyógyít

Jézus szeretettel tekintett a betegekre. Nem húzódott el tőlük. Nem irtózott tőlük. Maga is megérintette őket (a vak szemét, a süket fülét, a leprás sebeit). Ha beteghez hívták, nem ellenkezett. A szenvedők vonzódtak hozzá. Érezték: „Ember így még nem beszélt." De azt is megállapították: „Ember így még nem szeretett." Erőt sugárzott a betegekre; „Éreztem, hogy erő áradt ki belőlem." Forduljunk tiszta szívvel kereszthordozó testvéreink felé. Éreztessük velük, nem tartjuk tehernek őket. Áradjon belőlünk is erő, bátorítás feléjük. Krisztus szemeivel tekintsünk minden betegre.

4. Tanítványokat gyűjt

Jézus hamar fölmérte, hogy 204 települést egyedül bejárni, teljes képtelenség. Egymaga minden helységbe nem viheti el az örömhírt. Nem mondott le a személyes kapcsolatkeresésről, de ráébredt a tanítványok gyűjtésének fontosságára. Tüstént elkezdte gyűjteni a munkatársakat. Ideje és energiája nagy részét az ő kiképzésükre fordította. Szavaival oktatta, példájával nevelte őket. Az „Emberhalászat" fantasztikus hivatására hívta meg követőit, amely ezerszer nehezebb a halak összefogásánál. Megkívánta az anyagiaktól való teljes függetlenséget, sőt a családi kapcsolatokról való lemondást is. Radikális elkötelezettséget várt el tőlük. Egyenrangú munkatársként fordult feléjük, barátainak nevezte őket.

Akár papként, akár világi munkatársként, ha halljuk lelkünkben a hívó szót: „Jöjj, én emberhalásszá teszlek téged", merjük Sámuellel válaszolni: „Szólj, Uram, mert hallja a te szolgád", vagy Izajással vállaljuk: „Itt vagyok, Uram, küldj engem!" Az emberhalászatnál értékesebb és boldogítóbb feladat nincs. Magába foglalja az orvosi, mérnöki, ügyvédi és tanári hivatás minden örömét. Életünk összegezésekor pedig hallani fogjuk az Úr kitüntető szavát: „Én leszek a te igen nagy jutalmad." Amit elhagytál, százannyit kapsz helyette már itt a földön, odaát pedig örökségül kapod a mennyek országát.

Minden fővárosban megtaláljuk az Ismeretlen Katona emlékművét. A hivatalos küldöttségek, külföldi vendégek előtte tisztelegnek, virágaikat eléje helyezik. Nem ismerik nevét. Csupán annyit tudnak róla, hogy életét adta hazájáért.

Legyünk mi hívők Jézus Egyházának Ismeretlen Emberhalászai! Akik munkájukat, apostoli tevékenységüket, imájukat, áldozataikat névtelenül odaadják Krisztus szolgálatára.

Emberhalász szolgálatunkért jutalmul a kitüntetést majd a Nagy Halásztól remélhetjük, amelyet megad nekünk az igazságos jutalmazó azon a nagy napon.

Ámen

Magyar Kurír - A keresztények egysége mutatja meg a világnak Isten arcát

Magyar Kurír - A keresztények egysége mutatja meg a világnak Isten arcát: "A keresztények egysége mutatja meg a világnak Isten arcát
január 24. 10:20

XVI. Benedek pápa a szerda délelőtti általános kihallgatáson, amelyre a VI. Pál csarnokban került sor, a keresztények egységének szentelte katekézisét.

A Szentatya a 100 évvel ezelőtt elindult ökumenikus imahétre utalva kifejezte kívánságát: a keresztények tegyenek tanúságot egységükről, mert így mutatják meg Isten arcát az Isten hiányától szenvedő világnak. Amikor a keresztények az egység kegyelméért fohászkodnak, Krisztus imájához csatlakoznak. Egyben elkötelezik magukat, hogy tevékenyen munkálkodnak azért, hogy az emberiség befogadja és elismerje Krisztust mint egyetlen Pásztorát és Urát, és ezáltal megtapasztalhassa szeretetének örömét.

A közös imában Jézus 2000 éve megfogalmazott fohásza tükröződik: „ut unum sint”, „hogy egyek legyenek”. 2008 elején különösen nagy jelentőséget nyer ez az ima, hiszen a különböző keresztény felekezetek több évszázados ellenségeskedés után éppen 100 évvel ezelőtt f

edezték fel ismét a közös ima egységesítő erejét. A pápa felidézte Paul Wattson anglikán tiszteletes alakját, aki 1908-ban kezdeményezte az imanyolcadot, amely 20 évvel később a lyoni Couturier abbé munkássága nyomán nyerte el a keresztény egységhét mai formáját. Amikor 40 évvel ezelőtt a II. Vatikáni Zsinat atyái rámutattak a keresztény egység sürgető kérdésére, az imahét az ökumenikus folyamat egyik leggyümölcsözőbb mozzanatává vált.

Az ökumenizmus lelki középpontja az ima, amely megtéríti a szíveket, és az életszentség felé irányítja a híveket. „Szüntelenül imádkozzatok” – Szent Pál e felhívása az idei egységhét mottója. Az ima legyen világosság, erő, lépteink irányítója, alázatos és engedelmes odafigyelés közös Urunk szavára. A közös imában jobban felragyog a Krisztusba vetett osztatlan hit, mint a felekezetek közötti megosztottság – mondta katekézisében a pápa.

A közös imában a keresztény közösségek együtt állnak az Úr színe elé. Megosztottságuk tudatában kinyilvánítják szándékukat, hogy engedelmeskedni kívánnak Istennek, és bizalommal kérik segítségét. A közös ima tehát nem voluntarista vagy szociológiai gesztus, hanem a Krisztus tanítványait egyesítő hit kifejezése.

A közös ima révén előrehaladt az ökumenikus párbeszéd, és baráti kapcsolatok jöttek létre, amelyek elősegítették egymás jobb megismerését. Mindez erősítette a szeretetközösséget, ugyanakkor rávilágított a megosztottságot mélyítő, eddig megoldatlan problémákra. A világ Isten hiányától szenved – állapította meg a pápa. De hogyan ismerhetné meg Isten arcát Jézus Krisztusban, ha mi, keresztények megosztottak vagyunk, ha egymás ellen szól a tanításunk? Egyedül a keresztények egysége mutatja meg a világnak Isten arcát.

Katekézise végén XVI. Benedek pápa a nagy nyelveken is összefoglalta elmélkedését, és köszöntötte a zarándokcsoportokat, közöttük libanoni szeminaristákat. Végül megemlékezett Szalézi Szent Ferencről, a katolikus sajtó védőszentjéről, akinek csütörtökön ünnepeljük liturgikus emléknapját. „Súlyos konfliktusok idején szolgált mint genfi püspök, de a béke és a szeretetközösség embere volt. A lelki élet mestere, aki azt tanította, hogy a keresztény tökéletesség minden ember számára elérhető.”

Vatikáni Rádió/Magyar Kurír

Magyar Kurír - Kiállítás nyílt Rómában ökumenikus bibliafordításokból

Magyar Kurír - Kiállítás nyílt Rómában ökumenikus bibliafordításokból: "Kiállítás nyílt Rómában ökumenikus bibliafordításokból
január 30. 10:57

Magyar Kurír - Kiállítás nyílt Rómában ökumenikus bibliafordításokbólJanuár 29-én nyílt meg a szalézi rend római egyetemén „A közösen lefordított Ige” címmel az a kiállítás, amely a II. Vatikáni Zsinat óta megjelent ökumenikus bibliakiadásokat mutatja be.

Az Egyetemes Biblikus Szövetség és a Pápai Szalézi Egyetem (Università Pontificia Salesiana) által szervezett tárlat, amely április 29-ig látogatható, megelőzi az októberben kezdődő püspöki szinódust, amelynek fő témája Isten Igéje lesz.

Giorgio Zevini, a Szalézi Egyetem teológiai karának dékánja a Radio Vaticana tudósítójának elmondta, a kiállításra megkapott két terem tárlóiban régi és új könyveket helyeztek el, a bibliai témájúaktól kezdve a tanításra szolgálókig. Az egyik terem a zsinat korától máig terjedő időszak Szentírásait mutatja be, a másikban pedig egyfajta multimédiás közegben azokat a mai kommunikációs eszközöket, amelyek Isten üzenetét közvetítik.

A kiállítás kiindulási alapja az 1965-ben megjelent Dei Verbum kezdetű zsinati dokumentum, amelynek 22. pontja kimondja: „Isten igéjének minden korban elérhetőnek kell lennie, az Egyház anyai törődéssel gondoskodik róla, hogy megfelelő és pontos fordítások készüljenek az egyes nyelveken, főleg a Szent Könyvek eredeti szövegei alapján. E fordításokat minden keresztény használhatja majd, ha – eljön az ideje, és az egyházi hatóság jóváhagyja – különvált testvéreink is részt vesznek elkészítésükben.”

A Dei Verbum óta eltelt időszak jelentős eredményeket hozott az ökumenikus bibliafordítások terén. Isten Igéje körül a testvéregyházak teljes egységben munkálkodnak. A Biblia mindennapos olvasása fontos lenne mindenki számára, hogy Isten üzenetét elmélkedés és imádkozás útján életükben is gyümölcsöztessék. XVI. Benedek pápa az isteni üzenet olvasásáról azt mondta, hogy „ha mi, Isten népe, rálépünk erre az útra, akkor az egyházban egy spirituális kitavaszodás jöhet létre, mely egy új és nagy evangelizációhoz vezet.”

Magyar Kurír

Magyar Kurír - Bemutatták a pápa nagyböjti üzenetét

Magyar Kurír - Bemutatták a pápa nagyböjti üzenetét: "Január 29-én, kedden délelőtt mutatták be a Szentszék Sajtótermében XVI. Benedek pápa ez évi nagyböjti üzenetét, amelynek mottója „Krisztus értetek szegénnyé lett” (2Kor 8,9). A Szentatya üzenetében a jótékonyság fogalmát mélyíti el, megvilágítva annak teológiai vonatkozásait.
A tájékoztatón felszólalt Paul Josef Cordes bíboros, a „Cor Unum” Pápai Tanács elnöke, Karel Kasteel prelátus, a dikasztérium titkára, Giovanni Pietro Dal Toso prelátus, valamint Hans-Peter Röthlin, a Szükséget Szenvedő Egyház nemzetközi segélyszerv elnöke.

Paul Josef Cordes bíboros leszögezte: a szeretet bibliai parancsa kitörölhetetlenül megjelölte kultúránkat. Az Irgalmas Szamaritánus példaképe, legalább is nyugaton, vitathatatlan erkölcsi felhívást jelent és értéket képvisel. Ma már senki sem merne tiltakozni nyilvánosan a szegények megsegítése ellen. A rászorulók anyagi támogatását könnyíti meg a „Cor Unum” Pápai Tanács által közzétett lista, a Catholic Aid Directory, amely felsorolja a segélynyújtással foglalkozó ügynökségeket, szervezeteket. A zsidó-keresztény örökség nyomán kialakult szociális érzékenység gyümölcseit támasztja alá az a tény, hogy például az Amerikai Egyesült Államokban körülbelül egy millió 400 ezer hivatalos karitatív szerv működik.
Cordes bíboros felszólalásában azt javasolta, hogy amikor a cunamihoz hasonló természeti katasztrófák esetén a médiumok felhívást intéznek a nemzetközi közvéleményhez, ne csak a számlaszámot közöljék, amelyre az adományokat be lehet fizetni, hanem azt a százalékot is, amelyet a segélyszervek visszatartanak saját intézményük működtetésére. Ez segítené az adományozókat abban, hogy megítéljék, mennyi jut el segélyükből az érintettekhez.

Hans-Peter Röthlin
, a Szükséget Szenvedő Egyház nemzetközi segélyszerv elnöke emlékeztetett rá, hogy az alapító, Werenfried van Straatent életében „minden idők egyháza legnagyobb koldusának” nevezték. Hosszú élete során becslések szerint két milliárd eurót gyűjtött össze, hogy segítse az egyházat mindenütt, ahol szükséget szenved. Bejárta az egész világot, hogy „felszárítsa a könnyeket, ahol Isten sír”. Főleg a nyugati világban törekedett arra, hogy felébressze az emberek lelkiismeretét, hogy kolduljon Isten ügyéért. 1953-ban megalapította „A szeretet visszhangja” c. mindössze négy oldalas folyóiratot, amelyben a potenciális és a tényleges jótevőkhöz fordult.
Ma a nemzetközi szervezet 17 országban gyűjt adományokat, amelyek közül három, nevezetesen Brazília, Chile és Lengyelország segélyre szoruló országból adományozóvá vált. A támogatók ma mintegy 600 ezren vannak. Adományaikat a következő célokra használja fel a Szükséget Szenvedő Egyház nemzetközi segélyszerv: templomok, rendházak, szemináriumok, plébániai helyiségek építésére, a papok, katekéták, szerzetesnők szállítását biztosító járművek beszerzésére, tömegtájékoztatási eszközökre, valamint az apostolkodásban elkötelezett személyek illetve klauzúrás szerzetesnők ellátására.

Vatikáni Rádió/Magyar Kurír

Magyar Kurír - Jézus nem vallást, hanem életformát alapít – 2008. január 30.

Magyar Kurír - Jézus nem vallást, hanem életformát alapít – 2008. január 30.: "Jézus nem vallást, hanem életformát alapít – 2008. január 30.
január 30. 0:08

Jézus vándorol, tanít, gyógyít és tanítványokat gyűjt. Nincs stabil állomáshelye, mai szóval élve bejelentett állandó lakcíme és öröklakása sincs.

Úgy tűnik, hogy szabadideje sincs, és amit mond, azt rögtön mások által is mondatni akarja, mert az első pillanattól fogva munkatársakat keres. Mindemellett gyógyít, tehát nemcsak szavakban, hanem tettekben is kifejezi azt, hogy ő honnan jött. Minden tette megkötözi a gonoszlelkeket, hogy az ember szabaddá váljon.

Felmerül a kérdés, hogy Jézus mennyit dolgozott? Sokat vagy keveset? Nyilván, azidőtájt nem nyolcórákban és munkaidőkeretekben mérték a munkaidőt, egyáltalán az életszemlélet nem ilyen gépies volt, mint manapság. Jézus egyszerűen azt a világot élte közöttünk, ahonnan jött. Istentől. S azt a világot itt közöttünk nem lehetett máshogy kifejezni, mint vándorlással, gyógyítással, és munkatársak keresésével. Mindig oda ment, ahol fogékonyak voltak az emberek, de legalábbis nevelhetők.

Ne csodálkozzunk azon, hogy nyugtalan az alaptermészetünk, ez is mutatja, hogy többre vagyunk hivatottak, mint a földi keretek.

Sánta János

Szent Ágoston

A Szentatya katekézise Szent Ágostonról (3)
január 30. 17:41

„Szent Ágoston a hit és az értelem közötti kapcsolat ideális példaképe”

k1.jpg (JPEG Image, 200x136 pixels)A Szentatya immár harmadik alkalommal szólt a hippói püspök életútjáról és lelki előrehaladásáról. Bejelentette, hogy jövő szerdán, Szent Ágoston alakjának szentelt negyedik és egyben utolsó katekézisében részletezi majd az egyházatya megtérésének témáját. A mostani kihallgatáson arra mutatott rá, hogy a hippói püspök szerint az Istentől távol levők saját maguktól idegenednek el.

Szent Ágoston értelmének megfelelő vallást keresett és az igazság utáni radikális vágya serdülő korában eltávolította a katolikus hittől, amelyre édesanyja nevelte. Ugyanakkor arra késztette, hogy ne érje be azokkal a filozófiákkal, amelyek nem vezették el az igazságra. Nem az életet adó Istent, hanem egy végső, kozmológiai hipotézisként megjelenő istent kínáltak fel. Istenkeresése arra vezette Szent Ágoston hippói püspököt, a mai algériai Annaba főpásztorát, hogy eljusson a hit és az értelem szintézisére.

Ezt a két dimenziót, a hitet és az észt nem lehet sem elválasztani egymástól, sem pedig egymással szembe állítani. A kettőnek együtt kell haladnia. Mint ahogy Ágoston írta „Contra Academicos” (Az akadémikusok ellen) c. művében nem sokkal megtérése előtt: a hit és az értelem két olyan erő, amely elvezet bennünket a megismeréshez.

„Higgy, hogy érts: a hit nyitja meg az utat az igazság kapuja előtt, de ettől elválaszthatatlan az, hogy megértsd, hogy lásd az igazságot, hogy megtaláld Istent és higgy.” A hit és az értelem közötti összhang mindenekelőtt azt jelenti, hogy Isten nem távoli, hanem éppen ellenkezőleg, közel van minden ember szívéhez és értelméhez – mondta katekézisében a Szentatya.

Isten jelenléte az emberben mély és ugyanakkor titokzatos. Felismerhetjük és felfedhetjük legbensőbb énünkben. Ágoston azt tanította, hogy az ember belsejében lakozik az igazság. Ha úgy látjuk, hogy természetünk változékony, akkor múljuk felül önmagunkat. Irányuljunk az értelem világossága felé. „Magadnak teremtettél bennünket Istenünk, és nyugtalan a mi szívünk,amíg meg nem nyugszik Tebenned!" – idézte a Szentatya Ágoston híres mondását. Isten távolsága tehát egyenlő a saját magunktól való távolsággal.

A hippói püspök írásaiban az embert nagy talánynak nevezte, mély szakadéknak, amelyet csak Krisztus tud megvilágosítani és üdvözíteni. Az Istentől eltávolodott és magától elidegenedett ember csak akkor találja meg önmagát, ha találkozik Istennel. Így jut el önmagához, valódi énjéhez és önazonosságához.

Az ember természeténél fogva közösségi, szociális lény, de a bűn következtében antiszociálissá vált. Szent Ágostonnak ez a megállapítása, amelyről „Az Isten városa” c. művében írt, ma is nyilvánvaló – szögezte le a Szentatya. Krisztus az egyetlen közvetítő Isten és az emberiség között. Ágoston tanítása szerint az egyház feje Krisztus, mi pedig a test tagjai vagyunk. Az egyház egyetlen testet alkot, amely Isten népe és Isten háza. XVI. Benedek pápa katekézise végén emlékeztetett II. János Pál „Augustinum Hipponensem” k. apostoli levelére, amelyet Szent Ágoston alakjának szentelt 1986-ban, a szent megtérésének 1600. évfordulója alkalmából.


Vatikáni Rádió/Magyar Kurír

Búcsú

- Búcsú nyerhető a lourdes-i Mária-jelenések 150. évfordulója alkalmából (január 30. 9:34)

XVI. Benedek pápa számos főpásztor és világi hívő kérésének eleget téve teljes búcsút engedélyezett abból az alkalomból, hogy a Szűzanya 150 évvel ezelőtt megjelent Bernadette Soubirous-nak Lourdes mellett, a massabielle-i barlangban.

Az Apostoli Penitenciária a Szentatya döntéséről dekrétumot tett közzé.

Néhány évvel azt követően, hogy Boldog IX. Piusz pápa 1854-ben kihirdette a Szeplőtelen Fogantatás dogmáját, 1858-ban Mária megjelent Bernadette Soubirous-nak, ezekkel a szavakkal: „Én vagyok a Szeplőtelen Fogantatás”. Azért, hogy a megemlékezés előre vigyen minket az életszentség útján, XVI. Benedek pápa a teljes búcsú ajándékát engedélyezte a következő felt ételekkel:

A hívők mindnyájan és egyénileg, ha valóban megbánták bűneiket, és megfelelő módon megtisztultak a szentgyónás szentsége által, valamint szentáldozáshoz járultak és tisztelettel imádkoztak a Szentatya szándékára, bármely nap teljes búcsúban részesülhetnek, amely felajánlható engesztelésül a tisztítótűzben szenvedő lelkek javára is:

– ha 2007. december 8-tól 2008. december 8-ig alázattal ellátogatnak a dekrétumban megjelölt helyekre és ezeken a helyeken kis időt eltöltve összeszedetten elmélkednek, amelyet a következő imádságokkal fejeznek be: Miatyánk, a Hitvallás bármelyik törvényes formája, jubileumi ima vagy más Mária-ima.

– ha 2008. február 2-tól, Urunk bemutatásának ünnepétől 2008. február 11-ig, a lourdes-i Mária-jelenés liturgikus emléknapjáig, amely ebben az évben a jelenések 150. évfordulója, alázattal ellátogatnak a lourdes-i Szűzanya (templomban, imaházban, barlangban, vagy más illő helyen) nyilvános tiszteletre ünnepélyesen kiállított képéhez, és előtte imádságos tiszteletüket fejezik ki, vagy egy kis időt összeszedetten elmélkednek, és ezt a következő imádságok elmondásával fejezik be: Miatyánk, a Hitvallás bármelyik törvényes formája és valamely Mária-ima.

– az idősek, a betegek és mindazok, akik nem tudják otthonukat elhagyni a lakásukban, vagy ott, ahol tartózkodniuk kell, szintén teljes búcsút nyerhetnek, ha felismerik, hogy a bűnök mennyire visszataszítóak, és szándékukban áll, hogy amint lehetséges, eleget tesznek a három szokásos feltételnek 2008. február 2. és 11. között: szívből jövő vággyal lélekben ellátogatnak a fent megjelölt helyek egyikére, elimádkozzák a fent említett imákat és Mária által bizalommal Istennek ajánlják betegségeiket és gondjaikat. Ahhoz, hogy a hívek könnyebben részesülhessenek ezekben a mennyei kegyelmekben, a papok, akiknek megvan a meg felelő gyóntatási joghatóságuk, készségesen és nagylelkűen álljanak a hívek rendelkezésére, és ünnepélyesen vezessék azokat az imákat, melyek Isten Anyjához, a Szeplőtelen Szűzhöz szólnak.

A dekrétum teljes szövege a katolikus.hu holnapon olvasható.

MKPK/Magyar Kurír
2008. január 30. - Szerda

Amikor Jézus a Genezáreti-tó partján tanított, nagy tömeg gyűlt köréje.
Ezért hajóba szállt, és egy kissé beljebb ment a parttól, a tömeg pedig a
tó partján maradt. Ekkor példabeszédekben sok mindenről beszélt nekik.
Így kezdte tanítását: "Halljátok csak! Kiment a magvető vetni. Amint
vetett, némely szem az útfélre esett. Odaszálltak az égi madarak, és
fölcsipegették. Némely mag köves helyre esett, ahol nem volt elég talaja.
Itt hamar kikelt, mert nem jutott mélyen a földbe. Amikor azonban kisütött
a nap, megperzselődött, és mivel nem volt elég erős gyökere, elszáradt.
Némely mag pedig tövisek közé hullott. Amint a tövisek felnőttek,
elfojtották, úgyhogy nem hozott termést. A többi mag jó földbe hullott,
kikelt, felnőtt, és harmincszoros, hatvanszoros, sőt százszoros termést
hozott." Jézus így fejezte be szavait: "Akinek füle van, hallja meg!"
Amikor egyedül maradt, tanítványai és a tizenkét apostol megkérdezték
tőle, mi a példabeszéd értelme, így válaszolt nekik: "Ti megtudhatjátok
Isten országának titkát, a kívülállók azonban csak példabeszédekben
hallanak róla: Nézzenek, de ne lássanak, halljanak, de ne értsenek, nehogy
megtérjenek, és bocsánatot nyerjenek. Azután így folytatta: "Nem értitek
ezt a példabeszédet? Hogyan fogjátok a többi példabeszédet megérteni? A
magvető az, aki az igét hirdeti. Azok, akikben útfélre hull a tanítás,
meghallgatják ugyan, de rögtön jön a sátán, és kitépi szívükből az
elvetett igét. Azok, akiknél köves talajra hullt a mag, amikor hallják a
tanítást, szívesen hajlanak rá; de nem ver bennük gyökeret, mert
állhatatlanok, csak a pillanatnak élnek. Ezért, ha szorongatás vagy
üldözés éri őket az Isten igéje miatt, hamarosan meginognak. Azok pedig,
akikben tövisek közé esik (az Isten igéje), meghallgatják ugyan a
tanítást, de a világi gondok, a csalóka gazdagság és a többi földi
szenvedély rabul ejtik őket; és elfojtják az igét, úgyhogy nem hoz bennük
gyümölcsöt. Végül vannak olyanok, akikben az ige jó földbe hullott.
Hallják a tanítást, magukévá is teszik, és harmincszoros, hatvanszoros,
sőt százszoros termést hoznak."

Mk 4,1-20

Elmélkedés:

A Jézustól kapott evangelizációs parancs arra kötelezi az Egyházat, hogy
minden korban egyik legfontosabb küldetésének tartsa az örömhír
terjesztését. Különösen az igehirdetést végző szolgálattevők, de
ugyanakkor minden keresztény ember is a mai példabeszédben szereplő
magvetőhöz hasonlítanak, akik az igazság magvait elhintik a világba. Ha
ezt a feladatukat lelkiismeretesen teljesítették, elvégezték küldetésüket.
Az eredmény már nem tőlük, hanem a megbízótól, Istentől függ, illetve
attól, hogy a hallgatóság jó szívvel elfogadja-e azt vagy visszautasítja.
Nagy változást jelent keresztény életünkben annak felismerése, hogy az Ige
hallgatóiból az Ige hirdetőivé kell válnunk. Szavainkkal és tetteinkkel. A
Biblia évének ez is lehet egyik célja.
(Horváth István Sándor)




Imádság:

Uram, vigyél el oda, ahova akaratod szerint mennem kell! Hadd találkozzam
azokkal, akikkel akaratod szerint találkoznom kell!. Add tudtomra azt,
amit akaratod szerint mondanom kell! És add, hogy ne legyek akaratod
akadálya!
Harcolj a spam ellen! Katt ide!

Vendégkönyv

Subscribe in a Reader

Térkép

Powered By Blogger

Bible

PayPerPost, Inc

PPP Direct

PayPerPost, Inc

PPP Direct

Fogarasi Levente

Fogarasi Levente
Születésnapom
Powered By Blogger