2008. március 23., vasárnap

Húsvét

Jezus

Tűzszentelés

Hitvilág

illusztráció
Tavasz van, a Szent Ferenc Alapítvány két nevelője, Ciobotárú György, és Csiby Éva, egy éves jegyesség után házasságot köt március 29-én. Meghívtak, a helyi plébános engedélyével, hogy mint az egyház hivatalos tanúja, mint pap, részt vegyek, az ők nyilvános szerelmi vallomásuknál. Mit mostanig nagy szeretettel egymás fülébe sugdostak, azt most szeretnék Isten szent színe előtt, a templomban, szüleik, barátaik, a rokonok előtt hangosan kimondani. A házasság szentségét nem a pap szolgáltatja ki a jegyeseknek, hanem ők ajándékozzák egymást meg, a nyilvános szerelmi vallomásukkal, melyet tudatosan vallanak meg Isten és az Egyháza színe előtt.

Az első szál virágtól, a menyasszonyi csokorig!

Nagycsaládunkban, az alapítványunknál nagyon sok szép kapcsolat született az elmúlt évek során. Sokan az ismerkedéstől eljutottak a szép házas életig, sőt olyan szerelmek, házasságok, is születtek, melyből most várják az ötödik babát.
Isten adta szép kapcsolatok ápolása, elmélyítése, beérése érdekében, munkatársaim, és az alapítvány baráti köre számára tavaszi jegyesoktatással összekötött lelkigyakorlatot tartunk, melyre mindazokat a párokat szeretettel várjuk, melyek már túl vannak az első szál virág odaajándékozásán, de még nem jutottak el a menyasszonyi csokorig.

Lelkigyakorlatunk március 27-én, csütörtökön délután 6 órakor kezdődik egy szentmisével a tusnádfürdői romai katolikus templomban, mely után vacsora, és vidám ismerkedő játék lenne.

Március 28, péntek: 8 órától reggeli, majd 9-től pedig elmélkedés Isten legcsodálatosabb ajándékáról, a szerelemről. Utána a párok kézenfogva felsétálnak a Szent Anna tóhoz, ahol szentmise lesz, elmélkedéssel. Majd ebéd, utána séta a tónál, hol mindenki gyakorolhatja a szép tavaszi zsongásban, azt a pár szót, egyelőre csak négyszemközt, melyet Gyuri és Évi másnap az oltár előtt nyilvánosan is kimondanak. Estére visszasétálunk a Szent László gyermekvédelmi központba, hol egy esti elmélkedés után, vidám tánc est lesz.

Március 29-án, szombat: Minden kispatak, bele kell torkolljon egy nagy folyóban. A házasság egyetlen elfogadható alternatívája az Istennek szentelt élet, ezért résztveszünk 10.30-től, a Csíksomlyói kegytemplomban Károly, és Jenő ferences testvérek papszentelésén. Imádkozunk érettük, majd ugyanezen a napon délután négy órától részt veszünk szeretett kollégáink házasságkötésénél Csíkcsatószegen.
Két út, házasság szentsége, és Istennek szentelt élet, két létra, mely az égbe vezet, mindkettő, a mások iránti szeretetben kiteljesedő, Istentől megáldott életforma, a döntés a tiéd!

Szeretettel várunk Tusnádfürdőn! Én Déváról csütörtök délelőtt indulok, a buszban még van hely velem is lehet jönni.

Szeretettel, csaba t.

Feltámadás

2008. március 21.

Feltámadási menet húsvéttől pünkösdig 2008-ban is

>>

A Feltámadási menet 2005-ben, 2006-ban, 2007-ben is megvalósult: a csaknem 2000 km-es nemzeti zarándoklat húsvéttól pünkösdig tartóan Tihanytól Csíksomlyóig áthaladt minden magyarok lakta utódállamon. Ezt a távolságot a résztvevők körülbelül 30-40 km-es szakaszokat vállalva, stafétaszerűen adták össze. Nem egy csoport zarándoklatát jelenti tehát, hanem több mint százét. Az idei felhívás szövegét itt közöljük:

080321-feltamadasi-menet-2007-pecs.jpg
Főtisztelendő Plébános Úr! / Nagytiszteletű Lelkész Úr!

Tisztelt Egyházközségi Képviselőtestület / Tisztelt Gyülekezeti Presbitérium!

Tisztelt Civilközösségi Szervezők!

Ez a levél a Feltámadási menet korábbi résztvevőinek ismerős. Hozzájuk ismét, az újakhoz először fordulunk jóakaratukban és segítőkészségükben bízva.

A 2004. dec. 5-i népszavazás elszomorító nemzeti látlelete keltette életre kezdeményezésünket. Célunk az volt, hogy e zarándoklattal hirdessük az elfásult vagy csalódott honfitársainknak a Feltámadott Krisztussal való szövetségünket, s nemzeti újjászületésünk tiszta vágyát. A kettőt egységbe fogva és egyszerre. A Feltámadási menet 2005-ben, 2006-ban, 2007-ben is megvalósult: a csaknem 2000 km-es nemzeti zarándoklat húsvéttól pünkösdig tartóan Tihanytól Csíksomlyóig áthaladt minden magyarok lakta utódállamon. Ezt a távolságot a résztvevők körülbelül 30-40 km-es szakaszokat vállalva, stafétaszerűen adták össze. Nem egy csoport zarándoklatát jelenti tehát, hanem több mint százét.

Az útvonal eszmeileg egy szívet rajzol a Kárpát-medencébe. A Feltámadási menet egyik ága Zamárdiból délnyugati irányba indul el, majd a szlovéniai magyaroktól visszafordulva Baranyán s a Délvidéken, majd az Alföldön át a Maros völgyében lép be Erdélybe, s halad Somlyó felé. A másik ág Tihanyból nyugat felé halad, és Sopronnál keletre fordulva Felvidéket, Észak-Magyarországot, Kárpátalját köti össze Erdéllyel és Csíksomlyóval. A Feltámadási menet idei útvonala a tavalyihoz képest kissé változik az új jelentkezések, meghívások miatt. Az ezt mutató táblázatunk adatai tehát egyelőre még változhatnak. Nagy nyilvánosságra (média, honlap) akkor hozzuk, ha megvan mindegyik stáció.

A Feltámadási menet jelvénye - az Árpád-kori motívumú szárnyas kereszt - úgy van fából kifaragva, hogy mindkét útvonalé a teljes jelképet mutassa. Ez a motívum egyaránt elfogadható megoldás a katolikus és protestáns magyarok számára, s továbbá Árpádkori eredetében benne rejlik keresztény/keresztyén egységünk eszméje. Benne rejlik e zarándoklat idejének - húsvét (kereszt), pünkösd (szárny) - szimbolikája is. A kezdet egységét úgy fejezzük ki, hogy nagypénteken a tihanyi kálvária feszületénél még egy a feltámadási jelvény, majd délután 3 órakor válik ott ketté, s hozzuk át egyik felét Zamárdiba. A jelvényre a résztvevő közösségek - kifejezve a zarándoklat eszméjének igenlését - egy szalagot köthetnek fel, a kísérő zarándokkönyvbe pedig beírhatják a mindnyájunknak szánt üzenetüket és élményeiket.

A Feltámadási menet létfeltétele, hogy 30-40 km-enként, az ún.stációtelepüléseken meglegyenek a helyi szervezők. Az eddigi tapasztalatok alapján elmondhatjuk, hogy plébánia, gyülekezet, lelkiségi közösség (Kolping-család, cserkészcsapat, keresztény/keresztyén férfi vagy nőegylet?) valamint világi közösség (például polgármester és segítői, huszárhagyomány-őrzők, polgári kör, kulturális egyesület) egyaránt végezte a helyi szervezést, vagy besegített.

Eddigi tapasztalataink alapján egy imitt-amott felmerülő ellenérvre is ki kell térnünk. Vannak olyan testvéreink, akik azt vallják, "nem sokat ér a szimbolikus tett a mai világban". "Munkahely kell, tisztességes bér, tisztességes kamatú hitel, anyanyelvi oktatás minden szinten, effélékkel újítható meg a magyarság..." - mondják. Ez igaz is, csak vegyék mindehhez, hogy a lelket, az életbe vetett hitet, a közösséget, a nemzetet istenes közösségi ünnepek, erőfeszítések, áldozatvállalások erősítik, újítják meg. Ezekben gyökerezik az élet minden területére kiterjedő konkrét és praktikus lépések sora, amelyek a köznapi óhajtások megvalósulását is elősegíthetik. Egy példa: pontosan a 2005. évi feltámadási menetnek köszönhető egy határon inneni és egy határon túli magyar településnek az összefogása.

Az eddigi helyi szervezők némelyikében esetleg, bár ezt persze nem tudhatjuk, felmerülhet az a gondolat, különösen, ha a tavalyi fogadási ünnepük formálisra vagy kötelességteljesítés-ízűre sikeredett, hogy érdemes-e idén fáradozni ez ügyben? Hadd kérjük, és reméljük azért mégis az "igent", mert lehet, hogy az idei lesz kegyelmekben gazdagabb; és mert lehet, hogy a tavalyi tapasztalatból csiholódna néhány olyan ötlet, amely az idei részvételük jobbá tételének kulcsa!
Mivel az idei lesz a negyedik Feltámadási menet, elvileg a megszokás kedvcsökkentő hatása is jelentkezhet. Ez ellen egy kis utánagondolás az alkalmas ellenszer: kiknek a bevonásával, megnyerésével, új lelkesedésük igénybevételével újítható meg a részvétel? - tehető fel segítő kérdésként.

Végül a Feltámadási menet egyik különös és nagyszerű kegyelméről külön is szólni kell: ma, amikor akkora nagy széthúzás tapasztalható mindenütt a Kárpát-medencében, csodálatos dolog, hogy katolikusok és protestánsok, nem tekintve a múltnak elválasztó történéseit, akár együtt egyszerre (például Csorna), akár egymást követő stáció gazdáiként (például Lövéte - Homoródújfalu) részesei ennek a krisztusi magyar cselekvésnek! A Feltámadási menetben részt véve ki-ki hite szerint erősíti a magyarság Éggel való szövetségét. Az ősi magyar, útnak indító mitikus "létminta" - Hunor és Magyar csodaszarvas követése - ma így valósulhat meg.

Egy stációtelepülési közösség konkrét teendői:

- A településükre beérkező, előttük lévő stációtelepülés menetét kell fogadniuk, és az átvett feltámadási jelvényt, zarándokkönyvet alkalmas helyen és módon másnapig tárolniuk. A szervezőknek ebből következően a következő stáció szervező csoportjával is előre fel kell venniük a kapcsolatot, hogy azok szintén megszervezhessék a menet ünnepélyes fogadását. (Mi minden szervező közösségnek megküldjük az előtte lévő és az utána következő szervező kör elérhetőségét, mihelyst ők megadták. Ha ők a tavalyiak volnának, közvetlenül is érdemes hozzájuk fordulni, mert a személyes kapcsolat már adott.)
A fogadási ünnepséget ki-ki a saját elképzelése szerint szervezi meg. (Összeköthető misével, istentisztelettel, rövidebb liturgiával, verssel, énekkel, beszéddel stb.) Egyet szeretnénk mégis nagyon ajánlani hozzá, egy marosvásárhelyi ötletet: a feltámadási jelvény átadásakor vagy a nagycsaládok, vagy a résztvevők gyermekei lehetnének a főszereplők, hiszen nemzetünk jövőjének letéteményesei a gyermekek!

Feltámadási menet szakaszát kinek-kinek meg kell szerveznie: kik viszik tovább tőlük a feltámadási jelvényt, mikor indulnak; mi az útvonal (ebbe földút is beleeshet); hol állnak meg pihenni; vagy közbenső települési közösséggel találkozni? Milyen formában zarándokolnak: gyalog, autókkal, busszal, kerékpáros csapatként, fogatokkal stb.? A gyalogos zarándoklatnak van tán a legmaradandóbb élménye, tapasztaltuk. Lehet "kombinált" is: az elindulás elején, a település határáig gyalog, onnét közlekedési eszközzel, vagy a következő stációtelepülés határáig közlekedési eszközzel, onnét gyalog. (Nálunk, zamárdiaknál úgy esett, hogy egy csapat végig gyalog ment, s úti célunk előtt 5-6 km-rel csatlakoztak hozzánk autókkal odajött falubelijeink.) A zarándoklat vagy menet formája függ továbbá attól, milyen a szervező közösség "ereje", mit tud vállalni; munkanap van-e vagy munkaszüneti nap. Függ az útszakasz hosszától, az útvonalba eső közút forgalmasságától, az időjárástól, a résztvevők száma a szezonális mezőgazdasági munkáktól. Most már akadnak olyan szervezők, akik a saját és a következő stációtelepülés közötti településeket úgy vonják be a zarándoklatba, hogy nemcsak egy szalagot köttetnek fel velük útjuk során, hanem át is adják nekik a jelvényt, s azok viszik tovább frissében. Ebben az esetben tehát nem az előző stációtelepülés közössége érkezik meg a következő stációhelyre, hanem egy közbenső. Sőt, a közbenső akár továbbadhatja a következő közbensőnek is. Ez azért is jó megoldás, mert cselekvőleg sokkal többen vesznek részt a Feltámadási menetben, másrészt a 30-40 km-es fáradozás terhe így megoszlik. De ez esetben is érvényes, hogy még az adott napon kell a Feltámadási menetnek elérnie az új stációt! Az ilyen szervezés nyilván többletmunkával jár. (A nagyszerű szervezésnek köszönhetően például Fertőd - Kapuvár Csorna között mindegyik településen hol az iskolások, hol a plébániák, hol a polgármester, hol az iskolák fogadták az odaérkező menetet.) A szervezés része még, hogy a következő stációtelepülésre (vagy közbenső településre, ha cél) ért résztvevőik hazaszállítását is meg kell oldani.

A szalagokon üzenetképpen fontos idézet szerepelhet. Nekünk nagyon tetszik, hogy a felkötött szalagok túlnyomó többsége általában a helyi színeknek, helyi címernek felel meg.

Ha más felekezetű keresztények is élnek stációtelepülésükön, szeretettel ajánljuk a helyi szervezők figyelmébe, hogy őket is próbálják megnyerni a Feltámadási menet ügyének, és hívják meg őket a helyi ünnepségre! (Szép példája az összefogásnak a hévízgyörki, ahol három felekezet - evangélikus, református és katolikus - közös ünnepe a Feltámadási menet odaérkezte. Hasonlóképpen, ha településükön van egyházi oktatási intézmény, diákjait, tanárait érdemes bevonni!) Többletszervezéssel a környékbeli települések követeit is meg lehet hívni a fogadóünnepségre vagy a menetbe.

Kérjük, ha mód van rá, készítsenek fényképet, digitális fényképet, filmfelvételt, mert szeretnénk a Feltámadási menetnek minél több mozzanatát minden résztvevő közösséggel megismertetni a képekből készített összefoglalóval. Továbbá a Duna Tv vallási szerkesztősége is tavaly ezekből az anyagokból állította össze a Feltámadási menetről az Isten kezében-sorozat pünkösd vasárnapi 25 perces műsorát. És reméljük, vallási híradójukban minden alkalommal idén szintúgy beszámolnak a menetről úgy, mint tavaly.

A szervezéshez, lebonyolításhoz biztos támaszt jelent, hogy a helyi szervezők mindig kapcsolatba tudnak lépni velünk, zamárdi főszervezőkkel. A következő telefonszámon vagyunk elérhetők: (00-36)-30-332-5009, 00-36-84-345035. Szolgálatba állított e-mail-ünk naponta olvasott: koz.haz@zamardikhaz.t-online.hu

Részvételi szándékukat illetően nagyon reménykedünk mielőbbi válaszukban! Annál is inkább, mert a 2 x 49 kárpát-medencei stációtelepülés beillesztése a Feltámadási menetbe nagyon nagy feladat.

Honlapkapcsolat

Tavaly óta a http://www.bucsujaras.hu/feltamadasimenet2007.htm honlapon lehet nyomon követni a Feltámadási menetről szóló tájékoztatókat, beszámolókat. (Úgy is lehetséges az elérése, hogy a www.bucsujaras.hu a keresés tárgya, és ott egy további kattintás.) Ide bárki beküldheti saját ünnepük élménybeszámolóját. A tavalyiak még most is olvashatók!

Isten áldja Önöket! Dicsértessék a Jézus Krisztus!/ Áldás, Békesség!

A zamárdi r.kat. egyházközségi képviselők és a Polgári Egylet nevében: Gál Péter József sk

Postacím: Feltámadási menet - R. Kat. Egyházközség Képviselőtestülete
8621 Zamárdi, Fő u. 21.

Evangélium

2008. március 23. - Húsvétvasárnap, Urunk feltámadása

A hét első napján, kora reggel, amikor még sötét volt, Mária Magdolna
kiment a sírhoz. Odaérve látta, hogy a követ elmozdították a sírtól. Erre
elfutott Simon Péterhez és a másik tanítványhoz, akit Jézus szeretett, és
hírül adta nekik: "Elvitték az Urat a sírból, és nem tudom, hova tették!"
Péter és a másik tanítvány elindult, és a sírhoz sietett. Futottak mind a
ketten, de a másik tanítvány gyorsabban futott, mint Péter, és hamarabb
ért a sírhoz. Benézett, és látta az otthagyott gyolcsleplet, de nem ment
be. Közben odaért Simon Péter is. Ő is látta az otthagyott lepleket és a
kendőt, amely Jézus fejét takarta. Ez nem volt együtt a leplekkel, hanem
külön feküdt összehajtva egy helyen. Akkor bement a másik tanítvány is,
aki először ért a sírhoz. Látta mindezt és hitt. Addig ugyanis még nem
értették meg, hogy Jézusnak fel kellett támadnia a halálból.
Jn 20,1-9

Elmélkedés:

Kit látsz? Kiben hiszel?
A zalaegerszegi Mária Magdolna templomban a sekrestye bejárata felett
található egy freskó, amely azt a jelenetet ábrázolja, amikor Mária
Magdolna húsvét hajnalban találkozik a feltámadt Jézussal, akit először a
sírkert kertészének gondol. Jól emlékszem gyermekkoromból a képre, amely
kissé nehezen volt kivehető. A festményen Jézus feje körül glória, kezében
a feltámadási zászló. Amikor 2005-ben restaurálták és megtisztították a
képet, a szakemberek észrevették, hogy alatta egy másik, hasonló kép
rejtőzik, Az eredeti, 200 éves képen Jézus mint kertész volt ábrázolva, a
fején kertészkalappal, a kezében pedig egy ásóval. Az történt ugyanis,
hogy egy korábbi restauráláskor a festő egy kicsit megváltoztatta az
eredeti képet, s kalap helyett dícsfényt, ásó helyett pedig győzelmi
zászlót festett. A mostani felújításkor az első képet állították helyre,
tehát most már újból a kertész látható. Úgy gondolom, hogy ez nem csak
azért szerencsés, mert ez volt az eredeti, hanem mert egy fontos igazságra
irányítja figyelmünket.

A két jelenet között a valóságban mindössze néhány másodperc telt el.Mária
Magdolna az egyik pillanatban a kertészt látja és beszélgetni kezd vele,
hogy kiderítse, hol van Jézus teste. A következő pillanatban viszont,
amikor az Úr nevén szólítja, hirtelen megnyílik a szeme és felismeri az
előtte álló személyben Jézust. A halott Krisztust kereste, de az élőt, a
feltámadottat találta meg. Ez a gyors váltás, ez a felismerés, illetve ez
az új látásmód kétségtelenül annak köszönhető, hogy megszületett benne a
hit. Csak a hit szemével ismerhető fel ugyanis a feltámadt Úr. És most jön
a tanulság: a korábbi restaurátor bizonyára teljes jószándékkal segíteni
akarta a szemlélőt abban, hogy eljusson a hitre, amikor kertész helyett
inkább a Feltámadottat ábrázolta. De a hitbéli felismerést ő valójában nem
teheti meg sem Mária Magdolna helyett, se helyettünk. A hit általi
felismerés lépését mindenkinek magának kell megtennie, s ezt senki nem
tudja siettetni.
Ma, amikor Krisztus feltámadását ünnepeljük, akkor ezt hittel tesszük. Ha
nem akarunk örökké egy kertésszel beszélgetni, hanem szeretnénk találkozni
a mi Urunkkal, akkor el kell sajátítanunk a hit látásmódját. Ez a hit nem
adatik meg mindenkinek.Sokan vannak napjainkban is, akik Jézusban csak egy
kertészt látnak. Mások úgy vélik, hogy nagy próféta volt, de
kereszthalálával kudarcot vallott. Még a magukat kereszténynek vallók
között is vannak olyanok, akik nem hisznek a feltámadásban.
Nagy kockázat van abban, vagy úgy is mondhatnánk, hogy Isten nagy
kockázatot vállalt azzal, hogy személyes és szabad döntésünkre bízta a
feltámadás elfogadását. Isten nem kényszeríti ránk, hogy feltétlenül
hinnünk kell. Ugyanakkor segít minket az által, hogy találkozik velünk,
elénk áll, néha rejtett alakban és lehetőséget ad a felismerésre.
A mai napon lélekben mi is elindulunk Jézus sírjához. Talán azt gondoljuk,
hogy tudjuk, mi vár majd ott ránk: megnézzük Jézus halott testét, majd
bánatos szívvel, a halál könyörtelen tényével újra szembesülve és
tehetetlenségünkbe beletörődve hazatérünk. De nem ez vár ránk! A sírban
nem találjuk Jézus testét. Jézus feltámadt! Legyőzte a halált, legyőzte
emberi félelmeinket és tehetetlenségünket. Győzedelmeskedett a rossz és a
bűn felett. Krisztus feltámadt és ma elénk áll. Rajtunk múlik, hogy kit
látunk benne. Boldogok mindazok, akik az első pillanatban kertésznek vélt
személyben felismerik Megváltójukat és feltámadt Üdvözítőjüket!
(Horváth István Sándor)



Imádság:

Jézus, feltámadásod világosság a népeknek, fény az embereknek!
Hadd legyen életem is fény a sötétségben: szeressek ott, ahol gyűlölnek,
megbocsássak, ahol sértegetnek, összekössek, ahol szakadás van, reményt
ébresszek, ahol elkeserednek, vigasz legyek, ahol szenvednek, örömet
vigyek, ahol szomorúak.
Uram, add, hogy fény legyek a sötétségben!
Alexandriai Szent Cirill



------------------------------

_______________________________________________
Evangelium mailing list
Evangelium@communio.hu
http://www.communio.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/evangelium


Vége: Evangelium digest, 45 kötet, 23 szám
******************************************

Kellemes Húsvéti Ünnepeket!

Vendégkönyv

Subscribe in a Reader

Térkép

Powered By Blogger

Bible

PayPerPost, Inc

PPP Direct

PayPerPost, Inc

PPP Direct

Fogarasi Levente

Fogarasi Levente
Születésnapom
Powered By Blogger