2008. május 22., csütörtök

Danneels bíboros visszavonul

Danneels bíboros visszavonul
május 22. 14:02

Godfried Danneels bíboros, mechelen-brüsszeli érsek a kánonjogban előírtak szerint benyújtotta lemondását a Szentatyának. Danneels bíboros június 4-én tölti be 75. életévét.

Az érsek 1980 óta áll a Belga Püspöki Konferencia élén. Belgiumi egyházi körök azon a véleményen vannak, hogy a pápa nem fogadja el azonnal a lemondást.

Danneels bíborost 1957-ben szentelték pappá, 1977-ben lett Antwerpen püspöke, majd 1979-ben követtte Leo Suenens bíborost a brüsszeli érseki székben. 1983-ban kreálta bíborossá II. János Pál pápa. Tagja több vatikáni dikasztériumnak, így az Istentiszteleti és Szentségi Kongregációnak, valamint a Szemináriumok és Oktatási Intézmények Kongregációjának is.

Godfried Danneels érsek Belgium legnagyobb és egyetlen kétnyelvű egyházmegyéje élén áll. 1990-től 1999-ig a nemzetközi Pax Christi elnöke volt. Az ökumenikus párbeszéd terén is érdemeket szerzett. Évente kétszer főpásztori levelet írt híveinek, ezenkívül számos egyéb írása is megjelent, így széles rétegeket tudott megszólítani.

Magyar Kurír

Kép: Csepely-Knorr Miklós


© Híreink „Magyar Kurír” forrásmegjelöléssel szabadon felhasználhatók.

Az Egyesült Királyság püspöki konferenciái

Az Egyesült Királyság püspöki konferenciái a felnőtt őssejtkutatásért
május 22. 15:13

Anglia, Wales, Skócia és Írország püspöki konferenciáinak elnökei bejelentették, hogy 25 ezer font értékű tanulmányi ösztöndíjat adományoznak a felnőtt őssejtkutatás támogatására.

Az adomány az „Élet Napján” rendezett rendkívüli pénzgyűjtésből származik (a napot Angliában, Walesben, Skóciában és Írországban különböző időpontokban tartják). Az összeget átadták a Novussanguis nemzetközi konzorciumnak, amely felnőtt őssejtek, illetve a köldökzsinórból kivont őssejtek kutatásával foglalkozik.

Cormac Murphy O’Connor, Sean Brady és Keith Patrick O'Brien bíborosok magyarázata szerint a kezdeményezés konkrét jele kíván lenni annak, hogy az Egyház elkötelezett amellett, ami a tudományban az ember javát szolgálja. A főpásztorok megerősítették, hogy sürgetően szükséges higgadtan és építően megvitatni, illetve nagy figyelemmel felmérni a biotechnológia etikai vonatkozásait.

Az elmúlt napokban a Londonban összegyűlt tudósok, vallási személyiségek és bioetikai szakemberek vitatták meg a témát. A találkozón – emelte ki elégedetten a három bíboros – kifejeződött, hogy valamennyien párbeszédet akarnak folytatni, és tudatában vannak a szakterület új tudományos felfedezéseiből adódó etikai kérdések komolyságának – írja a Radio Vaticana.

Magyar Kurír

Kép: www.lastampa.it


© Híreink „Magyar Kurír” forrásmegjelöléssel szabadon felhasználhatók.

Növekvő élelmezési válság Etiópiában

Növekvő élelmezési válság Etiópiában
május 22. 15:54

Jelenleg mintegy 3 millió 200 ezer ember életét veszélyezteti az éhezés: a hosszan tartó szárazság és az alapélelmiszerek áremelkedése fokozta a meglévő élelmezési válságot.

Egy május 20-i közlemény szerint az ENSZ gyermeksegélyezési alapja úgy tájékoztatott, hogy több mint 6 millió 5 éven aluli gyermeket alultápláltság veszélyeztet, ha nem történik sürgős közbelépés.

Az ENSZ tudatta, hogy készletei korlátozottak, ezért a nemzetközi közösség beavatkozását kéri – olvasható a Radio Vaticana honlapján.

Magyar Kurír

Kép: www.food-force.rai.it


© Híreink „Magyar Kurír” forrásmegjelöléssel szabadon felhasználhatók.

Pályára lépnek az egyházak is

Pályára lépnek az egyházak is
május 22. 8:29

A svájci egyházak is pályára lépnek a soron következő Futball Európa-bajnoksággal kapcsolatban, amelyre június 7. és 29. között kerül sor Ausztriában és Svájcban. De ez alkalommal nem mérkőzésről van szó.

Május 25-én Zürichben a Grossmünster-székesegyházban különböző származású hívők gyűlnek össze közös ökumenikus imádságra. Együtt imádkoznak azért, hogy a bajnokság békésen, baráti légkörben játszódjon le, valamint azért a több száz önkéntesért, akik ennek biztosítását segítik.

A szertartást a Svájci Evangélikus Egyházszövetség képviseletében Christoph Sigrist vezeti, a svájci püspöki konferencia megbízottjaként pedig Stefan Roth. Meghívott vendégként felszólal Samuel Schmid sportminiszter is – írja a SIR.

Ezt követően Bernben május 27-én, 19.30-kor a rabbikból, papokból és imámokból álló „FC Religionen” (Vallások futballcsapat) játszik mérkőzést a „FC Nationalrattal” (Nemzeti Tanács, azaz alsóház), a parlamenti képviselők csapatával. Az estét Thomas Wipf, a Svájci Protestáns Szövetség és a Svájci Evangélikus Egyházszövetség elnöke nyitja meg, és a tervek szerint „A futball, mint békeközvetítő” címmel Adolf Ogi volt svájci államfő mond beszédet.

Magyar Kurír


© Híreink „Magyar Kurír” forrásmegjelöléssel szabadon felhasználhatók.

A Szentatya katekézise Romanosz Melodioszról

A Szentatya katekézise Romanosz Melodioszról
május 22. 8:42

A pápa folytatva katekézisét az ókeresztény egyház kiemelkedő alakjairól, ez alkalommal az V. és VI. században élt bizánci költő, Romanosz Melodiosz életéről és munkásságáról szólt.

A magyarul „Ének- vagy Dallamszerző” néven ismert diakónus a szíriai Emeszában született 490-ben, majd Konstantinápolyban élte le élete nagy részét. Költeményei emelkedett stílusa miatt „keresztény Pindarosz”-nak is nevezik. Ez a nagy költő mindnyájunkat arra emlékeztet, hogy a hitből, a szívből született keresztény kultúra egész kincsestára találkozott Krisztussal, Isten Fiával – egészítette ki rögtönzött szavakkal katekézisét a Szentatya.

Ha hitünk életerős marad, akkor ez a kulturális örökség nem válik a múlt holt emlékévé, hanem továbbra is élő és jelenlévő valóság lesz. Az ikonok ma is szólnak a hívek szívéhez, a székesegyházak nem középkori műemlékek, hanem élő otthonaink, ahol Istennel és egymással találkozunk. Az egyházi zene, mint a gregorián, vagy Bach és Mozart művei nem a múlthoz tartoznak, hanem hitünk liturgiájának életerejéből élnek tovább – fejtette ki Benedek pápa.

Kreativitás, újítás, új ének, új kultúra, valamint a hit életerejében kifejeződő kulturális örökség nem zárják ki egymást, hanem egyetlen valóságot alkotnak. Isten szépségének jelenlétéről tanúskodnak, arról az örömről, hogy Isten gyermekei vagyunk.

Romanosz Melodosz életének kulcsfontosságú eseménye volt az az álom, amelyben megjelent neki a Szűzanya. A költői karizma ajándékával megáldott bizánci diakónus kora vallási érzületének kiváló tanújává vált. Konstantinápolyban egy külvárosi kegyhelyen prédikált. Mondanivalóját az ambóra helyezett ikonokkal illusztrálta, szentbeszédei során a párbeszéd eszközéhez is folyamodott. Homíliái különböző hosszúságú sorokból, kötött és hangsúlyos ritmusú strófákból álló ún. „kontakionok” voltak, amelyekből 89 maradt fenn.

Ezek közül az egyik legjelentősebb az a drámai párbeszéd, amelyet Mária és Fia folytat a kereszt felé vezető úton. Jézus vigasztalja Máriát, de emlékezteti arra a szerepre is, amelyet az üdvtörténetben be kell töltenie. A bizánci költő arra figyelmeztette a híveket, hogy szavai üresek lennének, ha nem kapcsolódna hozzájuk következetes magatartás. Romanosz Melodiosz himnuszaiban egyaránt jelen van a krisztológia és a mariológia – állapította meg Benedek pápa. Krisztológiája közel áll a népi ájtatossághoz, és küzd az ariánusok Krisztus istenségét tagadó tévedései ellen. Pünkösd ünnepéről szóló tanításában hangsúlyozza a folytonosságot, amely a mennybe felment Krisztus és az apostolok, vagyis az egyház között fennáll, továbbá rámutat a keresztények karitatív tevékenységének primátusára.

Vatikáni Rádió/Magyar Kurír


© Híreink „Magyar Kurír” forrásmegjelöléssel szabadon felhasználhatók.

Bibliai Találkozások

Bibliai Találkozások – Kiállítás a székesfehérvári Egyházmegyei Múzeumban
május 22. 12:39

A Biblia a találkozások helye. Erről tanúskodik a székesfehérvári Egyházmegyei Múzeum rendhagyó kiállítása, amely május 24-én 10 órakor nyílik Székesfehérvár belvárosában, a hajdani ferences rendház épületében. A tárlatot Spányi Antal megyéspüspök nyitja meg.

A kiállítás számos aspektusból tárja elénk az emberiség egyik legismertebb könyvét, a Bibliát. Különleges élményt nyújt a rendezési elv, amely lehetővé teszi, hogy a bibliai történetek által önmagunkkal, embertársainkkal, hívő közösségekkel találkozhassunk. A tárlat bepillantást nyújt abba a felmérhetetlen kultúrtörténeti örökségbe, amelyet a Könyvek Könyve jelentett – és jelent mai is – az egész világnak. A számos kuriózumot felsorakoztató kiállításon a Püspöki Könyvtár könyvritkaságai – több tucat ősnyomtatvány, különleges nyelvű fordítások (pl. kínai, arab, izlandi) és művészien díszített példányok – mellett több mint 100 csodálatos képzőművészeti alkotás látható a reneszánsz kortól a kortárs művészetig.

Látható lesz az Egyházmegyei Gyűjtemény néhány rejtett kincse, valamint eddig még be nem mutatott értékes reneszánsz és barokk festmények. A tárlat további érdekessége a Zsidó Múzeumból kölcsönzött ötvösmunkák (rimónpár, tóramutató, tóravért), vagy a Vizsolyi Biblia egy korrektúralapja. Szilárdfy Zoltán művészettörténész gyűjteményéből értékes barokk kori metszeteket láthatnak az érdeklődők. A Pannonhalmi Főapátsági Gyűjteményből Franz Anton Maulbertsch Mária látogatása Erzsébetnél című festményé és más értékes alkotásokat tekinthetnek meg az érdeklődők a Szépművészeti Múzeum és a Magyar Nemzeti Galéria gyűjteményéből. Külön érdekessége a kiállításnak Kondor Béla és Borsos Miklós bibliai témájú alkotásai, vagy Pekáry István grafikái.

Nagy érdeklődésre számíthat a kiállítás nyomdatörténeti érdekessége, a magasnyomású Gutenberg kézisajtó, amelyet a budapesti Szily Kálmán Kéttannyelvű Műszaki Középiskola, Szakiskola és Kollégiumából adtak kölcsön a székesfehérvári kiállítás számára, valamint a néhány ritka, egyedi könyvkötés is.

A kiállítás rendezői a látássérült látogatókra is gondoltak. Vakok és gyengénlátók számára nem mindennapi lehetőséget nyújt a kiállítás tapintható tárlata.

A november elejéig nyitva tartó kiállítás múzeumpedagógiai foglalkozásokat és tárlatvezetéseket is kínál a látogatóknak. Szem előtt tartva a gyermekeket, korosztályuknak megfelelő foglalkozásokon, elmélyülést és kreativitást igénylő feladatokkal segítik a kiállítás feldolgozását, a közös beszélgetést.

További információ:
Székesfehérvári Egyházmegyei Múzeum
Cím: Székesfehérvár, Városház tér 4.
Levelezési cím: 8001 Pf. 178.
E-mail: muzeum[kukac]szfvar.katolikus.hu
Telefon: (22) 510-681; (22) 322-247

Nyitva tartás (állandó kiállítás):
Kedd, csütörtök, szombat: 10.00–15.30

Nyitva tartás (időszaki kiállítás):
Kedd–szombat: 10.00–18.00, vasárnap: 14.00–18.00

Székesfehérvári Egyházmegye/Magyar Kurír


© Híreink „Magyar Kurír” forrásmegjelöléssel szabadon felhasználhatók.

Úrnapja

2008. május 25., Úrnapja
május 22. 14:30

Jézus az Eucharisztiában személyesen jelen van

Az életben különböző találkozások vannak. Két hajó találkozik a tengeren. Zászlójelzéssel köszöntik egymást. Tudomásul veszik, hogy a másik van, létezik. Látom az ismerősömet, beszélgetek vele, vagy felhívom mobiltelefonon: kommunikáció. Meghívom születésnapi ebédre: vendégség.
Vajon Istennel milyen találkozásra nyílik lehetőség? Hasonlókra. Elfogadom létezését: HIT. Beszélgetek vele: IMA. Asztalközösségbe kerülök vele: EUCHARISZTIA.

I. A személyes jelenlét értelme

A II. Vatikáni Zsinaton egyes holland püspökök azzal a javaslattal álltak elő, hogy az Egyház változtassa meg az Eucharisztiáról vallott hittételét. Az egyházi tanítás ugyanis azt vallotta, hogy a szentmisében valóságos „átlényegülés” történik. Latin szóval: „trans-substantiatio”. Megszűnik a kenyér és a bor lényege, és Krisztus testévé és vérévé változik.

A szélsőséges újítók szerint ez a modern fizikának ellentmond és a természettudományos műveltségű mai ember ezt nem tudja elfogadni. Helyette azt javasolták, hogy „célváltozásnak” nevezzék a folyamatot. Latinul: „trans-finalisatiónak”. Addig földi kenyér volt, amely a testet táplálta. A misében azonban megváltozik a célja: attól kezdve lelki táplálékká lesz.

Hasonlatot is mondtak: ha egy fehér zsebkendőt rátűznek egy bot végére s felnyújtják a lövészárokból, annak a lényege nem változik. Marad bot és zsebkendő. De a célja megváltozik: attól kezdve a megadás jelévé lesz.
A Zsinat egyhangúlag elutasította. Jézus evangéliumi szavai világosan igazolják, hogy Ő valóságos testéről és véréről beszélt, amely a kenyér és bor átváltozásával történik.

II. A személyes jelenlét igazolása a kafarnaumi beszédből

1. Ünnepélyes bevezetéssel kezdi Jézus: „Bizony, bizony mondom nektek…” Példabeszédet, történetet sohasem kezdett így a Mester. Csak kinyilatkoztatott igazságot.
2. Hatszor egymás után megismételte különböző nyelvtani alakzatokban:
a) állításban: „Én vagyok a mennyből alászállott élő kenyér.” (Jn 6,51)
b) tagadó alakban: „Ha nem eszitek az Emberfiának testét és nem isszátok az ő vérét, nem lesz élet bennetek.” (Jn 6,53)
c) feltételes: „Aki eszi az én testemet, és issza az én véremet, annak örök élete van” (Jn 6,54)
d) kategorikus: „Az én testem valóban étel, az én vérem valóban ital.” (Jn 6,55)
e) megvilágítja az Atyától nyert küldetéssel: „Amint engem küldött az Atya, és én élek az Atya által, úgy, aki engem eszik, él énáltalam.” (Jn 6,57)
f) ellentétbe helyezi a mannával: „Ez nem olyan mint a manna, amelyet atyáitok ettek és mégis meghaltak. Aki e kenyeret eszi, örökké él.” (Jn 6,58)
3. Hallgatói szó szerint vették szavait. Ezért álmélkodtak, vitatkoztak, közbeszóltak, elhagyták: „Hogyan adhatja ez testét eledelül nekünk?” „Kemény beszéd ez, ki hallgathatja, és már nem járnak többé vele.”
4. Jézusnak tudnia kellett, hogy XVI. századig mindenki szó szerint fogja értelmezni szavait. Másfél évezredig a legképtelenebb babonába sodorta volna híveit.

III. A személyes jelenlét jelentősége

Nekünk épp erre a személyes Krisztusra van igazán szükségünk. Mert annyi valami vesz körül minket, hogy végre Valakire vágyódik szívünk. A technika minden nap valami új felfedezésre bukkan. A történelem folyton valami új megoldást kínál. Az élet szervezése mindig valami új intézményt hoz létre. És a sok-sok valami között egyre inkább sóvárgunk egy Valakire, egy Személyre, aki átöleli szívünket és betölti vágyunkat. És a holnap embere űrhajójában kapcsolótáblája fölé hajolva egyre szomjasabb lesz egy személyes jóbarátra.

Nos, Krisztus ezért rejtette el magát az Oltáriszentségben, hogy abszolút partnerünk lehessen. Azért maradt köztünk, hogy „vándorlásunk társa legyen”. Ezért nagyobb kincsünk az Eucharisztia, mert benne megtaláljuk azt a Személyt, aki egyedül méltó arra, hogy egészen feltáruljunk előtte.

Az Oltáriszentség elfogadásához mérhetetlen hitre van szükségünk. Mert érzékszerveink nem tudják igazolni. Szemem lát egy kis fehér korongot, nyelvem ízleli a frissen sütött ostyakenyér ízét, kezem tapintja a kovásztalan kenyérdarabot. Minden azt mutatja, hogy ez tárgy. Műszereinkkel sem tudjuk kimutatni valóságos jelenlétét. Mégis hitünk azt mondja: ez nem ostya, nem kenyér, nem valami, hanem a személyes, élő Krisztus.

Honnét veszem ezt a hitet? Egyedül Krisztus szavaiból, aki teljes bizonyossággal hirdette személyes jelenlétét. Ezt a hitet vallja meg minden áldozó, aki kezébe vagy ajkára veszi az Eucharisztiát: „Krisztus teste! Amen. Úgy van. Hiszem!”

Aquinói Szent Tamás csodás himnuszának szavai tolulnak ajkunkra:
Szám, kezem, látásom benned fakad.
Bizton hitem mégis hallásból fakad.
Hiszem mind, amit mond Istennek Fia,
Nincs igazabb, mint az Igazság szava.

(Rejtező Istenség)

Hajnal Róbert/Magyar Kurír


© Híreink „Magyar Kurír” forrásmegjelöléssel szabadon felhasználhatók.

A Szentatya imádsága

A Szentatya imádsága a kínai egyházért
május 22. 17:07

Amint korábbi hírünkben írtunk róla, a Szentatya felhívására május 24-én az egész világon imanapot tartanak a kínai egyházért.

XVI. Benedek pápa imádsága, amelyet erre az alkalomra írt, itt olvasható.

Magyar Kurír


© Híreink „Magyar Kurír” forrásmegjelöléssel szabadon felhasználhatók.

Evangélium

2008. május 22. - Csütörtök

Abban az időben Jézus ezt mondta tanítványainak: Bizony mondom nektek: Ha
valaki csak egy pohár vizet is ad nektek inni azért, mert Krisztuséi
vagytok, megkapja érte jutalmát. Ha viszont valaki csak egyet is bűnre
csábít a kicsinyek közül, akik hisznek bennem, jobb volna neki, ha
malomkövet kötnének a nyakába, és a tengerbe vetnék. Ha a kezed bűnre
csábít, vágd le! Jobb csonkán bemenned az életre, mint két kézzel a
kárhozatra jutnod, az olthatatlan tűzre. Ha a lábad csábít bűnre, vágd le!
Jobb sántán bemenned az életre, mint két lábbal a kárhozatra jutnod. Ha
pedig szemed csábít bűnre, vájd ki! Jobb fél szemmel bemenned Isten
országába, mint két szemmel a kárhozatra jutnod, ahol a féreg el nem
pusztul, és a tűz ki nem alszik. Mindenkit tűzzel sóznak meg. Mert jó
dolog a só; ha azonban a só ízét veszti, mivel ízesítik meg? Legyen
bennetek só, és őrizzétek meg a békét egymás között.
Mk 9,41-50

Elmélkedés:

Jelképes, ugyanakkor meghökkentő mondásokat olvasunk a mai evangéliumban,
amelyekből kiderül, hogy minden akadályt el kell hárítanunk magunk elől az
üdvösség útján. Ez az akadály Jézus szerint a bűn. A kísértéseket nem
tudjuk minden alkalommal messze elkerülni, de az Úr segítségével képesek
vagyunk mindenkor visszautasítani azokat. Helytelen az a gondolkodásmód,
amely szerint valaki azzal megy bele a bűnbe, hogy majd később meggyónja
és Isten meg is fog neki bocsátani. Az isteni megbocsátásban mindenképpen
bízhatunk, de ne akarjuk mindenáron próbára tenni Istent. Jó érzés, ha az
ember kimosakszik a piszokból, de még jobb, ha tiszta marad.
(Horváth István Sándor)



Imádság:

Atyánk! Itt vagyok szolgálatodra, a Te gyermeked, hogy rajtam keresztül
folytasd szereteted munkáját a világban azáltal, hogy Jézust adod nekem,
rajtam keresztül másoknak és az egész világnak. Imádkozzunk egymásért,
hogy Jézus szerethessen bennünk és általunk azzal a szeretettel, mellyel
az Atya szereti Őt.
Teréz anya


______________________________
__

Aktuális:
Kedves barátaim!
Kaptam ajándékba 10 db Berecz András könyvet CD-vel. A jól ismert
mesemondó kiadványát a felajánló szándéka szerint a plébániafelújítást
támogatók között osztom ki ajándékként. Május 21-22-23-án
(szerda-csütörtök-péntek), valamint 26-án és 27-én (hétfő és kedd) minden
nap 2 db könyv keresi gazdáját. Az egyik az aznapi összes adakozó között
kerül kisorsolásra, a másikat pedig az kapja, aki az adott napon a legtöbb
adományt küldte. Köszönöm jószándékú segítségteket!
Szeretettel: István atya

Felajánlott támogatást átutalással a következő számlára lehet küldeni:
Számlatulajdonos: Zalalövői Plébánia Számlaszám: 75500313-10030493
Külföldről: IBAN (nemzetközi számlaszám): HU29 75500313-10030493-00000000
BIC kód: TAKBHUHB
Vagy a következő címre lehet küldeni postai utalvánnyal: Zalalövői
Plébánia 8999 Zalalövő, Szabadság tér 6.
_______________________________________________
Evangélium minden nap
http://www.katolikus.hu/szombathely/szombathely-ev.html
Evangelium@communio.hu
http://www.communio.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/evangelium

Vendégkönyv

Subscribe in a Reader

Térkép

Powered By Blogger

Bible

PayPerPost, Inc

PPP Direct

PayPerPost, Inc

PPP Direct

Fogarasi Levente

Fogarasi Levente
Születésnapom
Powered By Blogger