2008. június 23., hétfő

A Biblia neve

A Biblia neve

A "Biblia" a "biblos" görög szóból ered, magyarul: "könyv". Néha ezt a ki¬fejezést is használták: "BIBLIOTHECA", vagy - Jeromos egyházatya után - "DIVINA BIBLIOTHECA", ami azt jelenti, hogy isteni könyvgyűjtemény. A Biblia éppenséggel nem egy könyv csupán, 66 könyvből áll, melyet kb. 40 különböző szerző írt. Vannak közöttük királyok: Dávid és Salamon; tudósok és orvosok: Ézsaiás és Lukács; teológusok: Ezsdrás és Pál; nagy államférfiak: Mózes, Dániel, Nehémiás; földművesek és halászok: Amós és Péter; zenészek: Aszáf és Korah fiai; próféták: Ezékiel, Jóel stb. Kb. 1500 évre volt szükség, míg mind a 66 könyvet megírták.
A Biblia nevei ezenkívül: "Az Írás" (Lk 4,21; Jn 2,22; Jak 2,23), "Az írások" (Lk 24,27; Jn 5,39), "A szent írások" (Róm 1,2; 2Tim 3,15), "A könyvek" (Dán 9,2). A zsidók úgy is nevezik, hogy "A törvény és a próféták" (Csel 13,15; Róm 3,21 stb.).
Az ÓSZ-i és ÚSZ-i írások ránk maradt gyűjteményét "kánon"-nak nevezik, ez annyi mint szabály, mérték. A kánon tehát a bibliai könyvek összessége, melyeket az idők folyamán mint szent és Isten által ihletett iratokat ismertek el, ellentétben a számos "apokrif"-fel (rejtett értelmű könyvek). A kánon szót először csak az ÚSZ irataira használták. Mégis a bibliai könyvek szent, iste¬nileg ihletett gyűjteményének fogalma már nagyon régi, hiszen már Mózes törvénytábláit és iratait gondosan őrizték megtámadhatatlan értékként a frigyláda mellett (5MÓz 31,24-26). Az OSZ-i iratok összegyűjtése és kiválogatása évszázadokig tartott, s azt csupán Ezsdrás fejezte be. Az ÚSZ-i könyvek gyűjteménye, kevés eltéréssel, már Kr u. 200 előtt készen állt. Kánonunk mai alakját a negyedik században végérvényesen szentesítették.

Az Ószövetség felosztása Jézus idejében

A TORA = a törvény. E szó a "járó" igéből vezethető le, amely azt jelenti: tanítani, oktatni. A tóra még ma is megtalálható minden zsinagógában. Ez Mózes öt könyvéből áll, s 52 szakaszra van felosztva. Minden szombaton fölolvasnak egy szakaszt. A görögök ennek az öt könyvnek a "Pentateuchos", nevet adták, ami annyi, mint ötrészű kő.
A NOBIIM = a próféták. A gyűjteményt két nagy részre osztották fel: A nöbüm risónim, az első próféták, vagy: a próféták első csoportja. Ez négy könyvet tartalmaz: Józsué, Bírák, 1-2Sámuel, 1-2Királyok (a két utóbbi csak egy-egy könyvnek számított). A nöbüm aharónirq, későbbi próféták, vagy a próféták második csoportja. Ez szintén négy könyvet tartalmaz: Ézsaiás, Jeremiás, Ezékiel és a "Tizenkettő", azaz a 12 kispróféta egy könyvben.
A KOTUBIM = az írások. Ez a gyűjtemény 3 részből állt: 1;Zsoltárok, Példabeszédek és Jób, 2;Énekek Éneke, Ruth, Siralmak, Prédikátor és Eszter - e könyvet nevezik megillóznak, ami annyi mint tekercsek - 3; Dániel, Ezsdrás, Nehémiás és Krónikák.
A törvény adja a biztos talajt, az ún. teokrácia (= Isten uralma) alapját. A próféták leírják ennek a teokratikus népnek a történetét, s Isten kifejezhetetlen szeretetét és munkálkodását, amely szükséges volt a nép megtartására. Az "írások" betekintést engednek e sajátos felfogású nép gondolatvilágába és lelki-szellemi életébe.

A Biblia mai felosztása

A Szentírás ma kettős gyűjteményből áll: az Ótestamentumból vagy Ószövetségből és az Újtestamentumból vagy Újszövetségből. A testamentum megjelölést először Tertullianus egyházatya alkalmazta a Biblia mindkét részére . a "szövetség" szó értelmében (héberül: bőrit, görögül: diathéké.) Abból a gondolatból indult ki, hogy az ÓSZ Istennek Mózes által Izraellel (2Móz 19,5), az ÚSZ pedig Istennek Krisztus által az Ő Gyülekezetével kötött szövetségére (Mt 26,28; l Kor 11,25) utal.
A mai fejezetbeosztásunk az ÚSZ-ben Stephen Langton cambridgei angol érsek származik (1205), a versbeosztás pedig Robert Stephanus párizsi nyomdászatól (1551)

AZ ÓSZÖVETSÉG:
a) 17 történeti könyv: 1Mózestől Eszterig,
b) 5 tanítói vagy költői könyv: Jóbtól Énekek Énekéig,
c) 17 prófétai könyv: Ézsaiástól Malakiásig.

AZ ÚJSZÖVETSÉG:

a) 5 történeti könyv: az evangéliumok és a Cselekedetek,
b) 21 tanítói könyv: a levelek,
c) 1 prófétai könyv: a Jelenések.

A Biblia kéziratai

Ma néhány ezer régi bibliai kézirat áll rendelkezésünkre. A legtöbb csak részleteket tartalmaz a Bibliából, vagy csupán néhány versből vagy fejezetből álló töredéket. Ezek papiruszból (papíroscserje) készült lapok, amelyeket azután egy könyvféleségbe összefogva, kódexnek (latinul: codex) neveznek, vagy pergamen (sajátos módon kikészített állatbőr)-tekercsek. Ezt a megjelölést a kisázsiai Pergamum városának nevéből származtatják, ahol az első nagy pergamenipar keletkezett. Az ÓSZ legrégibb töredékei a Kr. e. 2, századból származnak (lásd: Qumrami szövegek) az ÚSZ-é a 2. századból (egy 125 körüli János-töredék a legrégibb). Az átfogó kéziratok közül a következők a legfontosabbak:
QUMRANI SZÖVEGEK (HOLT-TENGERI TEKERCSEK) 1947-en beduin pásztorok a Holt-tenger nyugati partján, Jerikótól délre 14 km-nyíre, Qumran völgyében egy barlangban agyagkorsókban megőrzött, vászonba csomagolt pergamentekercseket találtak. Ezek a zsidó esszénusok szektájától származtak, akiknek szerzetesei, valószínűleg a rómaiak fenyegetése miatt (Kr. u. 66 és 132), értékes vallásos irodalmukat nyugodtabb időkre biztonságba akarták helyezni. E fölfedezést követően további 11 barlangban még számos tekercset találtak: egy teljes Ézsaiás--tekercset. Esztert kivéve valamennyi ÓSZ-i könyvből töredékeket, kommentárokat (mindenkor az ÓSZ-i szöveggel), apokrifeket és az esszénus-szekta iratait. Ezek a Krisztus előtti 2. és 1. században keletkezhettek, s így a legrégibb rendelkezésünkre álló bibliai kéziratok. Jelentőségük fölbecsülhetetlen, mind az eredeti szövegek, mind pedig a zsidóság és a korai keresztyénség történetének kutatásánál. A szövegfeldolgozás munkája jelenleg is folyik.
CODEX SINAITIKUS A közelmúltig a legrégibb, a 4. századból származó kézirat. Tischendorf fedezte fel 1859-ben a Sínai-hegy lábánál lévő Katalin-kolostorban, s a szentpétervári cári könyvtárba szállította. Ez a kódex az ÓSZ-et (görög fordításban) csaknem teljesen tartalmazza, az ÚSZ-et pedig egészen. 1934-ben az angolok megvásárolták a kéziratot kb. egymillió svájci frankért. Azóta Londonban, a British Múzeumban van kiállítva.
CODEX ALEXANDRINUS Ezt a kéziratot 450 körül írták Egyiptomban és sokáig a konstantinápolyi patriarcha birtokában volt. Tartalmazza az ÓSZ-et és Máté 25. fejezetétől kezdve csaknem az egész ÚSZ-et. Jelenleg a British Múzeumban található, amelyre II. György király hagyta 1753-ban.
CODEX VATICANUS Ez a kézirat a 4. század közepe táján keletkezették_Egyiptomban. Most a Vatikánban van. Szintén magában foglalja a görög Bibliát, az ÚSZ-ben azonban nagyobb hiányok mutatkoznak (a Zsidó-levél vége, a pásztori levelek és a Jelenések hiányoznak). A pompás kézirat nehezen olvasható, mert a szöveget utólag friss tintával utánahúzták, és többször meg is változtatták.
CODEX EPHRAEMI RESCRIPTUS Az 5. század közmén írták Egyiptomban. Most Párizsban található. Efraemus egyházatya nevét viseli, mert ő írta át. A szöveget kémiai úton Tischendorf állította helyre és adta ki 1843-45-ben.
CODEX CANTABRIGIENSIS ET CLAROMONTANUS Mindkét kézirat - 550 körül keletkezett, s ólatin fordítással is el volt látva - Béza Tivadar tulajdonában volt Genfben.

Arad- Célegyenesben a Szentháromság-szobor felújítása

Kultúra

Az elkészült, és az aradi önkormányzat által megszavazott megvalósíthatósági tanulmány szerint több, mint fél millió lejbe kerül az újaradi Szentháromság-szobor felújítása, majd átköltöztetése a szemközt lévő, római-katolikus parókia előtti területre.

A szobrot 1882-ben költöztették a belvárosból Újaradra, a Temesvári út mellé, ám azóta maradandó károsodást szenvedett, elsősorban a nagy gépkocsiforgalom okozta mérgező gázok, rázkódás miatt, ráadásul a város vezetősége eddig még soha nem gondolt a felújításra, elköltöztetésre. A katasztrofális állapothoz hozzájárult, hogy a kommunista érában még le is vágtak a talapzati részből, hogy helyet csináljanak az autóforgalomnak.

Az 513 371 lejt a város saját költségvetéséből teremti elő, az összeg legnagyobb hányadát pedig a költöztetésre, a parókia előtti rész kialakítására költik. A tervek szerint a Szentháromság-szobor, a már ott lévő, I. Világháborús emlékmű és a kereszt egységes egészet alkot majd, mindegyiket megvilágítják, körülöttük rendezik a zöldövezetet, parkot létesítenek sétánnyal, padokkal.
Hamarosan megpályáztatják a kivitelezést, elkezdődhet a már évek óta málladozó szobor rekonstrukciója, majd a költöztetés. Szerencsére, az új helyszínen, vagyis a mostani hellyel szemben, semmiféle közművet nem kell elköltöztetni, módosítani. Várhatóan a munkálatok még idén megkezdődhetnek, ám a költöztetésre minden bizonnyal csak 2009-ben kerül sor, és akkor végre ez a Szentháromság-szobor is méltó körülmények közé kerül.

www.nyugatijeln.com


[ Nyomtatás | Elküld ]

Vedd ki magad szeméből a gerendát!

Vedd ki magad szeméből a gerendát!

2008. Június 23. Évközi tizenkettedik hét – hétfő

P. Jason Smith LC

Mt 7,1-4

Jézus a hegyi beszédben ezt mondta tanítványainak: Ne ítéljetek, hogy el ne ítéljenek titeket. Mert amilyen ítélettel ti ítélkeztek, olyannal fognak megítélni titeket is, és amilyen mértékkel mértek, olyan mértékkel mérnek majd nektek is. Miért látod meg a szálkát testvéred szemében, a saját szemedben meg nem veszed észre a gerendát? Vagy hogyan mondhatod a testvérednek: engedd, hogy kivegyem a szemedből a szálkát, amikor íme, a gerenda ott van a te szemedben? Képmutató! Vedd ki előbb a magad szeméből a gerendát, csak aztán fogj hozzá, hogy kivedd a szálkát testvéred szeméből.

Bevezető ima: Uram, Jézus, szeretnék veled lenni! Neked ajánlom ezt az időt, hogy legyen alkalmad szólni hozzám, miközben rád figyelek. Hiszem, hogy jelen vagy minden kegyelmeddel, amire most ebben a helyzetben szükségem van. Uram, benned remélek, mert tudom, hogy reményemet nem vethetem evilági dolgokba. Szeretlek, Uram, és tudom, hogy te mennyire szeretsz engem.

Kérés: Uram, Istenem, vedd ki szememből a szálkát. Segíts, hogy ne ítéljem meg embertársaimat.

1. „Mert amilyen ítélettel ti ítélkeztek ...” Mindannyian hajlamosak vagyunk ítélkezni mások felett. Nehezünkre esik egy napig nem ezt tenni. Elítéljük a feltűnő luxusautó mobiltelefonáló vezetőjét, aki elénk vág; ítéletet mondunk a fáradt és rosszkedvű házastárs felett, aki elfelejtette kéréseinket; elítéljük a pincért, aki elfelejtette, hogy nem kérünk uborkát a hamburgerünkbe. Röviden; gyakran csak első benyomásra, elhamarkodottan és könyörtelenül mondunk ítéletet anélkül, hogy tudnánk, mi játszódik le a körülöttünk lévőkben. Mi csak a külsőre figyelünk; de Isten csak a szívet látja. Krisztus ma arra hív, hogy pillantsunk magunkba. Valójában mit érünk el azzal, ha ítélkezünk mások felett?

2. Saját magunkat is megítélni. Igaz, hogy az emberek bosszantó hibákat vétenek. Még a mi Urunk is belátja, hogy könnyű meglátni a szálkát testvérünk szemében – ki vitatná ezt? Testvérünk hibája nem téríthet el minket az őszinte önvizsgálatától. A saját szálkánkkal is van elég tenni valónk. Az ítélkezés végső soron nagyon ritkán, vagy soha nem építő jellegű. Ehelyett nagyon alkalmas arra, hogy elvegye az időt saját hibáink leküzdésétől. „Miért látod meg a szálkát testvéred szemében, a saját szemedben meg nem veszed észre a gerendát?”

3. Látásunk javítása. Egy szálka kihúzása fájdalmas, és minél tovább várunk vele, annál rosszabb lesz. Ha eltávolítjuk, örvendetes eredményre jutunk, mégpedig mélyebb önismeretre, illetve mások iránti növekvő együttérzésre. Csak akkor láthatunk jobban, hol tartunk és hová megyünk, ha előbb a mi szemünkből távolítjuk el a szálkát. Csak ezután tudjuk jobban megítélni, mit és hogyan kell tennünk. Ezalatt az elmélkedés alatt szeretnék Urunk szavaiba mélyebben belegondolni: „Vedd ki előbb a magad szeméből a gerendát, csak aztán fogj hozzá, hogy kivedd a szálkát testvéred szeméből.”

Beszélgetés Krisztussal: „Fiam, ne légy kíváncsi, s haszontalan gondokon ne törd eszedet. ,,Mi közöd ehhez vagy ahhoz? Kövess engem!'' (Jn 21,22) Mi közöd hozzá, ilyen-e ez vagy amolyan, így vagy amúgy cselekszik-e vagy beszél? Te nem vagy másért felelős, hanem magadért adsz majd számot. Mit ártod tehát magadat más ember dolgába?” (Kempis Tamás: Krisztus követése, III. könyv, 24. fejezet)

Elhatározás: Ma őszintén megvizsgálom Krisztus előtt a legrosszabb hibámat.

Erdő Péter bíboros atya 2008. júniusi imaszándéka:

Add, Urunk, hogy az aratás Ura küldjön új papi hivatásokat saját művének folytatására és így újítsa meg egyháza életét.

Június a pap- és diakónusszentelések hónapja. Június 14-én Esztergomban, Pécsett, Szegeden és Veszprémben szentelik fel új papjaikat a megyéspüspökök, és a következő hétvégeken szinte valamennyi székesegyházban hasonló szentségkiszolgáltatásra kerül sor.

Ebben az esztendőben 48 pappal gazdagodik a magyar egyház, közülük 10-en szerzetesek. A legtöbb újmisést idén Esztergomban és Vácott szentelik, 8-8 főt. Kalocsán hat, a többi egyházmegyében pedig egy vagy kettő a szentelendők száma. Idén a Tábori Püspökség is gyarapodik egy újmiséssel. A szerzetesek közül hárman a premontrei kanonokrend, ketten a ciszterci rend tagjai. A verbitáknál és a piaristáknál pedig már a tavasz folyamán sor került a papszentelésre. Az idei újmisés létszám csak egy fővel alacsonyabb, mint az elmúlt esztendőben (49), de több, mint 2006-ban, amikor 36 papot szenteltek.

Hazánkban a 2007-es adatok szerint 1949 egyházmegyés és 358 szerzetes pap működik, az egyházmegyés papnövendékek száma 242. (Magyar Kurír)

Szeretettel várunk nyári táborainkba minden fiút és lányt, akik szívesen töltenek el egy hetet jó társaságban. színes lelki és szórakoztató programok közepette. Bővebb információ www.regnumchristi.hu weboldalon található.


Segít ez a szolgálat önnek? Szívesen segítené szolgálatunkat?

Elsősorban azzal teheti meg, ha másnak is ajánlja a napi elmélkedéseket, azonban örömmel fogadunk minden anyagi támogatást is, amelyek segítik missziós tevékenységeinket.

Missio Christi Alapítvány

Adószám: 18254589-1-43

CIB Bank 11100908-18254589-10000001



--~--~---------~--~----~------
------~-------~--~----~
Ez a Vándor Evangélium apostoli imaszolgálat levelezőlistája.
A Vándor Evangélium program ebben az évben a Szentírás évét segíti.

Amennyiben kérdése van a leírtakkal kapcsolatban, az alábbi e-mailcímen felteheti: info@vandorevangelium.hu

www.vandorevangelium.hu
-~----------~----~----~----~------~----~------~--~---

Evangélium

2008. június 23. - Hétfő

Jézus a hegyi beszédben ezt mondta tanítványainak: Ne ítélkezzetek, hogy
fölöttetek se ítélkezzenek! Amilyen ítélettel ítélkeztek, olyannal fognak
fölöttetek is ítélkezni, és amilyen mértékkel mértek, olyannal mérnek majd
nektek is. Miért látod meg embertársad szemében a szálkát, a magadéban meg
nem veszed észre a gerendát? Vagy hogyan mondhatod embertársadnak: "Hadd
vegyem ki szemedből a szálkát!", holott a te szemedben gerenda van?
Képmutató! Vedd ki előbb a saját szemedből a gerendát, és csak azután láss
hozzá, hogy kivedd embertársad szeméből a szálkát!
Mt 7,1-5

Elmélkedés:

A másik személyéről vagy annak magatartásáról ítéletet alkotó ember
jobbnak képzeli magát, s ezért gondolja azt, hogy joga van ítélkezni.
Mások hibáját könnyebben észrevesszük és súlyosabbnak tartjuk sok esetben,
mint a magunkét. Jézus egyrészt azért tartja helytelennek és
megengedhetetlen az ilyen emberi ítélkezést, mert senki sem mondhatja
magáról, hogy neki nincs bűne vagy hibája, másrészt pedig azért mert
egyedül Istennek van joga ahhoz, hogy ítéletet alkosson az emberek
cselekedeteiről. Emellett még az is fontos, hogy a lelki megújulás, a
megtérés csak abból születhet, ha valaki saját hibáit keresi és nem a
másik bűnével törődik.
(Horváth István Sándor)



Imádság:

Mi nem tudjuk, hogy mi a jó, és miért kell imádkoznunk. Te tudod, hogy mi
a jó, add meg azt nekünk!
(Indiai imádság)

______________________________
__

Aktuális:
Papi élményeim a Zala-völgyben (25.)
Vasárnap megtartottuk a harmadik, idén az utolsó elsőáldozást is. Igaz,
egy kicsit macerás néhány gyerek miatt külön tartani a kisebb falvakban,
de talán így családiasabb az ünnep. Az eredmény vagy inkább a jövő
vasárnapra gondolva helyesebb eredménytelenséget mondanom, persze ugyanaz
lesz mindenütt. A fehér ruhába öltözött kis sereg, hamarosan megfeledkezik
a szentáldozás kegyelmi hatásáról és lassacskán fekete sereggé alakul át.
Talán még Mátyás király is megirigyelné. Emberileg mindent megteszünk. A
többi kegyelem.
Levente megkapta az új biciklit. Ő volt az a kis ministráns, aki a húsvéti
locsolásért kapott és kerékpárra gyűjtött pénzét odaadta a plébánia
felújítására. Ő úgy gondolta, hogy lelkileg jó befektetés lesz ez, de
később matematikailag is jó befektetésnek bizonyult, hiszen néhány ezer
forintból pár hét alatt a többszöröse lett. Ezúton, az ő nevében is
köszönöm azok segítségét, akik hozzájárultak a biciklihez. Úgy tűnik, hogy
a jószívű adakozás több szempontból is megéri.
E héten talán helyükre kerülnek a plébánia emeletén az ablakok. Utána már
csak pár apró munka, festés, villanyszerelés, és máris lakható lesz. Ja és
persze még az ajtók is hiányoznak, de most ezen hiányosság felett úgy
átnézek, amilyen szívesen átnéznék már az ablakokon keresztül.
Néhány család vállalja, hogy segít a mindennapi takarításban a munkások
után. Egy hétnél tovább nehezen bírják, hogy naponta új rumli fogadja
őket. A '60-as években készül remek fürdőszobám az utolsó hét
támadásaitól, amit a vízszerelők intéztek ellene, immár ezer sebtől
vérzik. A látvány erős érzelmeket váltott ki egy pap barátomból, aki
igencsak meglepődött azon, hogy én, aki az igényességemről voltam ismert,
egyáltalán bemegyek ebbe a fürdőnek szerinte nem nevezhető helyiségbe.
A múlt héten aranymisén, most pedig újmisén voltam. Az első csendesebb, a
második lelkesebb volt. Tiszteletreméltó a félévszázados hűséges papi
szolgálat, és csodálandó a lelkesedés az út kezdetén. Én meg csak azért
imádkozok, hogy a jó Isten ne engedje el a kezemet, mert azt kevésnek
tartom, hogy én nem akarom elengedni az Ő kezét. Köszönöm imáitokat és
bátorító leveleiteket, amelyeket pappá szentelésem évfordulója alkalmából
küldtetek Isten felé és nekem.
István atya
_______________________________________________
Evangélium minden nap
http://www.katolikus.hu/szombathely/szombathely-ev.html
Evangelium@lista.hcbc.hu
http://lista.hcbc.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/evangelium

Vendégkönyv

Subscribe in a Reader

Térkép

Powered By Blogger

Bible

PayPerPost, Inc

PPP Direct

PayPerPost, Inc

PPP Direct

Fogarasi Levente

Fogarasi Levente
Születésnapom
Powered By Blogger