2008. június 29., vasárnap
Hiteles katolikus lelkületből gyűlölet nem fakad
Imanap Mátraverebély-Szentkúton
június 28. 16:04
A mátraverebély-szentkúti Szűzanya jelenlétében június 28-án a kegyhely szabadtéri oltáránál Erdő Péter bíboros és Orosch János püspök a magyar és a szlovák püspöki kar képviseletében népeinket a Magyarok Nagyasszonya és a Szlovák Nemzet Anyja oltalmába ajánlották.
A zarándokhely ferences szerzeteseinek meghívására másfélezer hívő, szlovákok és magyarok érkeztek a határ mindkét oldaláról, hogy megemlékezzenek a két évvel ezelőtti esztergomi ünnepélyes, két nép közötti kiengesztelődési üzenetváltásról. Mostani zarándoklatukkal hitet tettek népeink közös keresztény s ezért egymással szolidáris értékrendjéről.
A házigazdák nevében Fejes Antal, ferences házfőnök köszöntötte a püspököket, a papokat és a híveket, és a két évvel ezelőtti dokumentumot idézve mondta: „Azért jöttünk a Szűzanyához, hogy bocsánatot kérjünk és megbocsássunk egymásnak, amire csak Isten tesz képessé bennünket”. A Szlovák Püspöki Konferencia képviseletében Orosch János megköszönte a ferenceseknek és Erdő Péter bíborosnak a meghívást, és kijelentette: „Azért zarándokoltunk ide, hogy együtt ünnepeljük közös édesanyánkat, magyarok és szlovákok együtt imádkozzunk. Isten maga köré akarja gyűjteni népeinket, akik között szeretetnek és békének kell uralkodnia.”
Erdő Péter bíboros az ünnepi szentmise homíliájában Szent Pál Timóteushoz intézett szavait idézte: „Térj ki az oktalan és fegyelmezetlen viták elől!” A nemzetek apostolának ezek a szavai – mutatott rá a bíboros – kifejezetten arra utalnak, hogy a Krisztusban hívők között milyen légkörnek kell uralkodnia. Az őszinte és tiszta hit ugyanis szeretetet és békét eredményez. „Aki szem előtt tartja embertársai javát, az teljes szívvel bízhat Isten gondoskodásában.” A bíboros megjegyezte: „Hiteles katolikus lelkületből gyűlölet nem fakad”. A főpásztor a szlovákiai egyházmegyei határok közelmúltban történt módosításával kapcsolatban megemlítette, hogy azokat egyesek csüggedéssel, keserűen fogadták, de érkeztek bíztató hírek is: „Több püspök testvérünk egyforma szeretettel tekint minden hívére és megtalálja a lelkipásztori szeretet szavait, amelyek megnyitják azok szívét, akik számára kedves az anyanyelvük és a kultúrájuk öröksége”. Egyetemes keresztény küldetésünkből következik, hogy az alkotó szeretet egységében kell élnünk egymással, mert szükségünk van mindenütt, de a mi régiónkban különösen is minden ember kölcsönös segítségére és szolidáris szeretetére. Így tudunk hiteles tanúságot tenni a világ előtt – mondta a bíboros, majd szlovákul és magyarul könyörgött a Hétfájdalmú Szűzanyához és a Magyarok Nagyasszonyához.
Erdő Péter bíboros szentbeszéde teljes terjedelmében olvasható Dokumentum rovatunban.
Az áldozást követően Beer Miklós váci püspök és Orosch János nagyszombati segédpüspök a kegytemplomból a szabadtéri oltárhoz vitték az ünnepi viseletbe öltöztetett, koronás kegyszobrot, melynek jelenlétében a püspökök és a hívek szlovákul és magyarul elimádkozták a fölajánló imádságot. A szertartás végén felhangzott a két nép által azonos dallammal ismert, de saját nyelven énekelt pápai himnusz, amely más egyházi énekeinkhez hasonlóan jelzi, hogy népeink évszázadok óta egyazon keresztény, katolikus kultúra részesei.
MKPK Sajtóiroda/Magyar Kuír
© Híreink „Magyar Kurír” forrásmegjelöléssel szabadon felhasználhatók.
A damaszkuszi ortodox egyház is megünnepli a Szent Pál-évet
A katolikus egyházzal teljes összhangban, június 28-án, szombaton délután nyílik meg a Szent Pál-év az apostol megtérésének városában.
A helyi katolikusok, ortodoxok és protestánsok nevében hivatalosan IV. Ignác, antióchiai görög-ortodox pátriárka nyitja meg a jubileumi évet, míg III. Gergely antióchiai görög-melkita szertartású katolikus pátriárka jelen lesz a római vesperáson, amelyet a Falakon kívüli Szent Pál-bazilikában XVI. Benedek pápa vezet.
Mindkét pátriárka székhelye a szíriai fővárosban, Damaszkuszban van. Már számos nyilatkozattal és kezdeményezéssel bizonyították, hogy elkötelezték magukat a keresztények egységének helyreállítására. Többek között együtt szentelték fel Damaszkusz külvárosában azt a templomot, amelyet Szent Péter és Pál tiszteletére építtettek, és amelyet mindkét felekezet használ saját liturgikus szertartásaira.
Szombaton délután fél 6-kor a damaszkuszi keresztények gyalogos zarándokútra indulnak a görög ortodox Szent György-templomból az 5 km-re fekvő Kaukab helység felé, ahol Szent Pál híres látomása történt. A zarándokutat követően az apostolnak szentelt görög-ortodox templomban vesperást tartanak, majd IV. Ignác pátriárka, a helyi keresztények nevében kihirdeti a Pál-év ünnepélyes megnyitását. A szertartáson jelen lesznek a polgári hatóságok képviselői is, közöttük az iszlám vallási javak és az idegenforgalmi minisztérium munkatársai.
Június 29-én, vasárnap délelőtt, Szent Péter és Pál apostolok ünnepén, az Omajjádok által emelt nagymecsetből indul a keresztények zarándoklata, amelynek állomásai a görög ortodox pátriárkátus, a Szent Ananiás latin szertartású templom, valamint a Szent Pál görög-melkita szertartású katolikus templom. A zarándoklat a görög-melkita katolikus pátriárkátus épületénél fejeződik be, ahol Joseph Absi érsek, az aznap Rómában tartózkodó pátriárka helynöke köszönti a híveket.
Vatikáni Rádió Magyar Kurír
© Híreink „Magyar Kurír” forrásmegjelöléssel szabadon felhasználhatók.
Új pápai pallium a folytonosság jegyében
A Szentatya új, ismét a hagyományosabb formát követő palliuma a folytonosság hermeneutikáját hivatott megjeleníteni: az Egyház története, liturgiája nem ugrásokból, törésekből áll, hanem folyamatos fejlődésből. Guido Marini, a pápa szertartásmestere szerint ez az üzenete a pápai szertartásokon megfigyelhető többi változásnak is.
A televíziós közvetítések és a sajtó által közölt fényképek, s különösen az internet révén mind több hívő megfigyelhette XVI. Benedek pápa liturgikus stílusát, ami több módosulást hozott a korábban megszokott szertartásokba. A Szentatya gyakran viseli elődei régi liturgikus ruháit, újra használatba vette a faldistoriumot és a hétlépcsős trónt, az oltár közepére helyezte a feszületet, az év elején a Sixtus-kápolnában a hagyományos oltárnál „háttal a híveknek” misézett, virágvasárnap lecserélte feruláját, újabban pedig a nála áldozók térdepelve fogadják a Szentostyát. Szent Péter és Pál ünnepétől kezdve pedig másik palliumot visel majd.
A látványos változásoknak megvan a maguk magyarázata, amit Guido Marini, a tavaly októberben hivatalba lépett új szertartásmester vázolt az Osservatore Romanóban megjelent minapi interjújában.
Az Egyház történetét mindig a folytonosság hermeneutikája szerint kell nézni, szögezi le Marini, utalva XVI. Benedek egyik központi tanítására. Ami a pápai szertartásokban megfigyelhető az nem más, mint ennek a liturgikus megnyilvánulása. A „lex credendi”, vagyis a hit tartalmának folytonosságát azzal érzékelteti a pápa, hogy idézi elődei beszédeit és írásait. Ugyanígy, a „lex orandi”, az imádság szabályának folytonosságát azzal juttatja kifejezésre, hogy használja a korábbi pápák ruháit és kellékeit is.
Nem a múlthoz való visszatérésről van szó – figyelmeztet a pápai szertartások fő felelőse – hanem a történelem rendezett folyását lehetővé tevő hagyományhoz való ragaszkodásról. Marini egyenesen túlhaladottnak – sőt bizonyos esetekben ideológiai jellegűnek – minősíti a „zsinat előtti” és „zsinat utáni” fogalmak szembeállítását, különösen ha azokkal valamiféle törést akarnak érzékeltetni. A fejlődés a folytonosságon belül valósul meg, amit az is tanúsít, hogy XVI. Benedek új, avagy modern miseruhákat is hord, különösen apostoli útjai során (amikért a helyi szervezők a felelősek, a Pápai Szertartásmesteri Hivatallal egyeztetve). Az Egyháznak tehát egyaránt vannak régi és új kincsei, a legfontosabb, hogy mindegyik szép és méltó legyen, hogy a szertartás valóban a szent titkok ünneplését jelentse.
A virágvasárnap óta használatos pápai pásztorbot, ferula eredetileg Boldog IX. Piusz pápáé volt, aki azt a Szent Péter Kör (Circolo San Pietro) fiataljaitól kapta ajándékba 1877. május 21-én, püspökké szentelése 50. évfordulójára. Erről tanúskodik a kereszt szárainak metszéspontjában szereplő medalion latin felirata. A medalion másik oldalán a püspökké szentelés jelenete látható: A trónon ülő XII. Leó a piviáléban elébe térdelő Mastai-Ferretti, akkori spoletói érsek fejére helyezi a püspöksüveget (noha nem ő szentelte püspökké). A háttérben egy klerikus a pásztorbotot tartja, a pápa mögött egy bíboros figyelhető meg széles karimájú galerójában. Fölöttük pedig a galamb formájában megjelenő Szentlélek jelenik meg. Guido Marini azzal magyarázza a ferula lecserélését, hogy a IX. Piusz-féle inkább megfelel a római hagyomány görögkereszt alakú, feszület nélküli méltóságjelvényének. Amellett, hogy könnyebb is, mint az 1960-as években Lello Scorzelli által VI. Pál számára készített ezüst ferula, ami az előregörbülő korpusszal az utóbbi időkig a pápa jellegzetes kelléke volt.
Az oltár közepére visszahelyezett feszület jelentősége már Joseph Ratzinger A liturgia szelleme című művének is lényeges tézise volt. A pápai szertartásmester megfogalmazásában az a helyes viszonyulást, orientációt jeleníti meg a szentmisén: a pap és a hívek nem egymást nézik, hanem együtt tekintenek az értünk megszületett, meghalt és feltámadott Üdvözítőre.
Ezt fejezi ki a régi oltárok pozíciója is, amit XVI. Benedek az év elején újra felértékelt azzal, hogy a Sixtus-kápolnában nem egy mozdítható „szembemiséző” oltárt használt, hanem a kápolna régi főoltárát. Mons. Marini nyilatkozatából érezhető, hogy ezzel a Szentatya üzenni kívánt az egész Egyháznak: ahol a templom művészeti értékei, szépsége és összhangja indokolja, továbbra is „kívánatosabb a régi oltár használata”, mint ennek a harmóniának a megbontása egy esetleg megjelenésében sem a liturgia szépségéhez méltó új „szembemiséző” oltár felállítása révén.
A térdepelve, és „nyelvre” fogadott szentáldozás kapcsán Marini rámutat, hogy továbbra is az az egész Egyház számára érvényes jogszabály. A kézbeáldozást csupán azoknak a püspöki konferenciáknak engedélyezte e Szentszék, amelyek azt kifejezetten kérelmezték. Emellett lelkipásztori szempontból nézve a régi forma jobban elősegíti a hívek Eucharisztia iránti tiszteletét.
Guido Marini az Osservatore Roamno hasábjait használta fel, hogy bemutassa a Szentatya új palliumát. Az a hosszú, a bal vállon átvetett pallium, amit 2005. április 24-én XVI. Benedek vállára helyeztek, a korai egyházi gyakorlatot idézi. Ám a kutatások bizonysága szerint a IX. század óta nem használatos. Akkor alakult ki a mai érseki palliumok formája, ahol a vállon átvetett gyapjústóla két végét – ami később, a reneszánsz idején aztán le is rövidült – középen rögzítették előbb tűvel, majd varrással. XVI. Benedek új palliuma a középkorban kialakult „zárt” modellt követi, ám az érseki palliumoknál szélesebb és hosszabb, és továbbra is vörös színű keresztek díszítik. Viselése egyszerűbb és kényelmesebb lesz a pápa számára, mint az eddig hordott, majdnem földig érő változaté.
A csere okai azonban nem csupán praktikusak, ahogy a ferula esetében sem. Ez is az Egyház történetének folytonosságát, s egyben a folyamatos fejlődés értékét hivatott kifejezni. Másszóval az Egyház vállalja történelmének minden korszakát, amik továbbélnek tanításában, liturgiájában.
Érszegi Márk Aurél/Magyar Kurír
© Híreink „Magyar Kurír” forrásmegjelöléssel szabadon felhasználhatók.
Szent László ünnepség Kaposváron
Rekollekcióval és papszenteléssel ünnepelt a 15 éves Kaposvári Egyházmegye
Szent Lászlónak, az egyházmegye védőszentjének ünnepén az egész papság számára rekollekciót tartottak a püspökség nagytermében.
Gyürki László nyugalmazott körmendi plébános a Szent Pál-év kezdetén Pál küzdelmes életéről beszélt,arról ami életében lejátszódott Tarzusztól egészen a damaszkuszi országútig. Pál apostol tudatosan felkészült a sikertelenségre is. Nagyon megérintette egy oltár felirata: ”az ismeretlen istennek…” Pál apostol új utakat keresett az evangélium hirdetésére. Csak Istennek akart tetszeni. Semmi másról nem akart tudni, mint a megfeszített Krisztusról. Látszólag kis eredményeket ért el, mégsem beszélhetünk csődről, mert pontosan azon a vidéken születtek a legnagyobb egyházatyák.
A rekollekció után kezdődött az ünnepi szentmise, ahol Balás Béla megyéspüspök pappá szentelte Sifter Gergelyt és Váron Istvánt. Sifter Gergely balatonberényi, egy kis ideig a vendéglátásban dolgozott. Majd innen hívta papi szolgálatra az Isten. Szülei még mindig Balatonberényben élnek. Váron István a Baranya megyében lévő Nagydobszából származik. Kaposváron Varga László atya közösségében tért meg, itt kapta az Úr meghívását.
A megyéspüspök diakónust is szentelt, Gujber Zsoltot, aki Somogyszobról származik.
Kiss Iván/Magyar Kurír
© Híreink „Magyar Kurír” forrásmegjelöléssel szabadon felhasználhatók.
Meggyőződve a hitben
2008. június 29. – vasárnap
Szent Péter és Pál apostol ünnepe
P. Steven Liscinsky LC
Mt 16, 13-19
„Amikor Jézus Fülöp Cézáreájának vidékére ment, megkérdezte tanítványait: ,,Kinek tartják az emberek az Emberfiát?''. Ők ezt felelték: ,,Egyesek Keresztelő Jánosnak, mások Illésnek, mások meg Jeremiásnak, vagy egynek a próféták közül". Erre megkérdezte őket: ,,És ti kinek tartotok engem?'' Simon Péter válaszolt: ,,Te vagy a Krisztus, az élő Isten Fia.'' Jézus azt felelte neki: ,,Boldog vagy, Simon, Jónás fia! Mert nem a test és vér nyilatkoztatta ki ezt neked, hanem az én Atyám, aki a mennyekben van. És mondom neked: Te Péter vagy, és én erre a kősziklára fogom építeni egyházamat, s az alvilág kapui nem vesznek erőt rajta. Neked adom a mennyek országának kulcsait. Amit megkötsz a földön, meg lesz kötve a mennyekben is, és amit feloldasz a földön, föl lesz oldva a mennyekben is.''
Bevezető imádság: Uram, hiszem, hogy bennem élsz. Engedd, hogy szívemben és elmémben is érezzem jelenlétedet. Ezt a napot a te közelségedben akarom megélni és mindent a hit szemüvegén keresztül szeretnék látni. Beléd akarom ma helyezni minden bizodalmamat és meggyőződésemet. Minden kegyelmet meg fogsz adni nekem, amire a mai nap folyamán szükségem lesz. Csak annyit kell tennem, hogy kérem őket. Teljes szívemmel szeretni akarlak, különösen a felebarátaimban; segíts, hogy át tudjam magam adni nekik és közvetítsem szeretetedet feléjük. Szűzanyám, Szegődj mellém ebben az elmélkedésben és járj közben értem, s így Isten mindent megadjon azért, hogy jobb követője és Országának hatékonyabb apostola legyek.
Kérés: Uram, erősítsd meg a te földi helytartóba, a Pápába vetett hitemet.
1. A zűrzavar világában élni. Az emberek Jézus idejében a Megváltót várták. Semmiben sem különböztek a többi generációtól, akik az élet viharában próbálták megtalálni a megváltást. Az ősibb nemzedékekben is találkoztak az emberek hamis megváltókkal, akik egészséget, jólétet és erőt ígértek. Ezek a hamis megváltók csalóka, materiális javakat kínáltak és csak zűrzavart és az üresség érzését hagytak maguk után. Ezek közül semmi sem képes megtölteni a lelkünket, csak az, amely Istentől és Istennek készíttetett.
2. Péter megerősít minket hitünkben. Péter felismeri Jézusban a Megváltót és megvallja neki hitét. Ez nem csak Péter személyes hite. Péter Isten eszközeként beszél, aki arra hivatott, hogy testvéreit megerősítse a hitben. Péter utódjai is ezt viszik tovább, ők is a mi hitünk megerősítéséért munkálkodnak. Nemde nagyobb hitre és mélyebben gyökerező reményre indította Amerikát – és az egész világot – a Szentatya Egyesült Államokban és az ENSZ-nél tett áprilisi látogatása? az egész világot nagyobb Az ő szavai megerősítettek minket meggyőződésünkben, gesztusai megérintették szívünket és felindították a jövőbe vetett reményünket. Az Egyház körül tomboló viharok ellenére, amelyek áthatják hétköznapjainkat, és személyes életünket is, a Szentatya képes volt lecsendesíteni a „háborgó tengert", épp úgy ahogy Krisztus. Példájával megmutatta, hogy Ő az a kőszikla, amelyre az Egyházunk épült.
3. Kicsoda számomra Jézus? Az Egyház tagjaként tisztában vagyok vele, hogy kicsoda Jézus. Minden vasárnap az egyetemes hitvallásban megvallom hitemet. Megosztom azt az Egyház többi tagjával, és meggyőződéssel teszem ezt. Vallom és hiszem, hogy a Pápa Krisztus földi helytartója és aki biztosít engem arról, hogy mindig a hitéhez hűen Krisztus nyomdokaiban fog járni. De megélem-e a Jézusba vetett hitemet napról napra? Jézus tőlem is megkérdezi: „És te kinek tartasz engem?" Ő nem egy teológiailag precíz választ vár tőlünk, hanem azt a nagyon személyes választ, amilyenre egy baráttól számíthatunk. A Krisztussal való barátságom megváltoztatta az életemet? Nem csak az ajkammal vallom őt meg, hanem a szívemmel is? Krisztus azt akarja, hogy megéljem a hitemet.
Beszélgetés Krisztussal: Uram, megadtad nekem a hit meggyőződését. Megengedted, hogy Egyházad tagja legyek a keresztség felbecsülhetetlen szentsége által. A pápa személyében földi helytartót hagytál magad után, aki meg tud erősíteni minket hitünkben. Sohasem lehetünk elég hálásak ezért az ajándékért. Segíts, hogy szeressük és megéljük a Pápa tanításait.
Elhatározás: El fogok olvasni valamit, amit Benedek pápa írt és elmélkedni fogok rajta.
Erdő Péter bíboros atya 2008. júniusi imaszándéka:
Szeretettel várunk nyári táborainkba minden fiút és lányt, akik szívesen töltenek el egy hetet jó társaságban. színes lelki és szórakoztató programok közepette. Bővebb információ www.regnumchristi.hu weboldalon található.
Segít ez a szolgálat önnek? Szívesen segítené szolgálatunkat?
Elsősorban azzal teheti meg, ha másnak is ajánlja a napi elmélkedéseket, azonban örömmel fogadunk minden anyagi támogatást is, amelyek segítik missziós tevékenységeinket.
Missio Christi Alapítvány
Adószám: 18254589-1-43
--~--~---------~--~----~------
Ez a Vándor Evangélium apostoli imaszolgálat levelezőlistája.
A Vándor Evangélium program ebben az évben a Szentírás évét segíti.
Amennyiben kérdése van a leírtakkal kapcsolatban, az alábbi e-mailcímen felteheti: info@vandorevangelium.hu
www.vandorevangelium.hu
-~----------~----~----~----~--
Szent Péter és Pál apostolok
Abban az időben, amikor Jézus Fülöp Cezáreájának vidékére ért, megkérdezte
tanítványaitól: "Kinek tartják az emberek az Emberfiát?"
Ezt válaszolták: "Van, aki Keresztelő Jánosnak, van, aki Illésnek, mások
Jeremiásnak vagy valamelyik prófétának." Ő tovább kérdezte őket: "Hát ti
kinek tartotok engem?" Simon Péter válaszolt: "Te vagy a Krisztus, az élő
Isten Fia."
Erre Jézus azt mondta neki: "Boldog vagy, Simon Jónás fia, mert nem a test
és a vér nyilatkoztatta ki ezt neked, hanem az én mennyei Atyám. Ezért
mondom neked, hogy te Péter vagy, és én erre a sziklára építem Egyházamat,
s a pokol kapui nem vesznek erőt rajta. Neked adom a mennyek országának
kulcsait: Amit megkötsz a földön, meg lesz kötve a mennyben is, és amit
feloldasz a földön, fel lesz oldva a mennyben is."
Mt 16,13-19
Elmélkedés:
Újuljatok meg lélekben!
Ma, Szent Péter és Szent Pál apostolok ünnepén elsősorban az utóbbi
személyére és tanítására szeretnénk odafigyelni. Nem azért mert a két
apostolfejedelem közül Péter jelentéktelenebb lett volna, hanem azért,
mert XVI. Benedek pápa kezdeményezésére a mai ünneppel veszi kezdetét a
világegyházban a Szent Pál-év, amely 2009. június 29-ig tart. A Szentatya
azzal a szándékkal hirdette meg a kereken 2000 évvel ezelőtt Tarzusz
városában született apostol emlékévét, hogy jobban megismerjük Szent Pál
alakját és tanítását, valamint imádkozzunk és dolgozzunk a keresztények
egységéért.
Szent Pál nem tartozott a Tizenkettő testületéhez, de mégis igazi apostol,
s joggal nevezzük őt a nemzetek apostolának, a pogány apostolának vagy a
tizenharmadik apostolnak. A zsidó családban, de római állampolgárként
született Saul Jeruzsálemben tanulta meg a farizeusi hagyományokat, s mint
hithű, buzgó zsidó ember ellenséget látott az új hit terjesztőiben,
Krisztus tanítványaiban, s azok üldözője lett. Életét a Damaszkusz felé
vezető úton a feltámadt Krisztussal való találkozás titokzatos,
látomásszerű élménye változtatta meg, s ennek hatására lett a
keresztényüldözőből Krisztus tanítványa. Szent Pál megtérését nem
tekinthetjük az ő emberi megfontolásból vagy gondolkodásból fakadó
személyes döntésének, hanem Isten különleges beavatkozásának. Maga Pál is
isteni kegyelemnek tartja azt, hogy Krisztus meghívta őt arra a feladatra,
hogy a pogány népeknek hirdesse az evangéliumot. Ha meg szeretnénk
fejteni, hogy miért volt oly nagy hatással Pál személye a korai keresztény
egyházra, s miért lehetett oly gyümölcsöző igehirdetése a pogány
területeken, akkor felfedezhetjük, hogy megtérése pillanatától fogva
Krisztus vált Pál életének középpontjává. Megismer egy új igazságot,
Krisztus igazságát, s új életcélt kap, azt, hogy Krisztus éljen benne.
Apostoli munkája csak azért lehetett sikeres, mert teljesen átadta magát
Krisztusnak és az Ő tanításának. Krisztus iránti szeretetének talán
legszebb tanúbizonysága az, amit a rómaiakhoz írt levelében ír: "Sem
halál, sem élet, sem angyalok, sem fejedelemségek, sem jelenvalók, sem
eljövendők, sem magasság, sem mélység, sem egyéb teremtmény el nem
szakíthat minket Isten szeretetétől, amely Krisztus Jézusban, a mi
Urunkban van" (Róm 8,38-39).
Pál apostoli buzgóságának szép példája, hogy egyházakat alapított
mindazokban a városokban, amelyekbe missziós útjai során eljutott, s
amelyekben hirdette Krisztus tanítását. Az Apostolok Cselekedetei beszámol
például Pál tevékenységéről Antióchiában, Ikóniumban, Listrában és
Derbében. De eljutott Korintusba, Efezusba, a galaták által lakott
vidékekre, Filippibe, Kolossze kis városába és Tesszalonikibe, hogy csak a
legfontosabbakat említsük. Olyannyira szívén viselte az általa alapított
egyházak sorsát, hogy távozása után leveleket írt ezeknek az egyházaknak.
Az Apostolok Cselekedetei mellett e szentírási levelekből tárul elénk Pál
tanítása Krisztus mérhetetlen lelki gazdagságáról. Tanítást kapunk tőle
ezen írásokban a Krisztus-esemény hatásairól: a megigazulásról, az
üdvözülésről, az Istennel való kiengesztelődésről, a megváltásról, az
igazi szabadságról, a Lélek szerinti életről, a keresztségről és az
Egyházhoz való tartozásról.
Szent Pál apostol a következőket írta az efezusi egyház tagjaihoz küldött
levelében: "Újuljatok meg lélekben és öltsétek magatokra az új embert" (Ef
4,23-24). Az előttünk álló esztendő során bizonyára bőven lesz alkalmunk
arra, hogy részletesen megismerjük Szent Pál személyét, életének
eseményeit és tanítását. A népek apostolának buzgósága és lelkesedése
talán minket is az evangélium hirdetésére fog indítani, s erősíti majd
bennünk az apostoli lelkületet. Krisztus iránti szeretete pedig talán
minket is arra ösztönöz, hogy megújítsuk szeretetünket az Úr iránt. De
legfontosabb célunknak tekintsük azt, hogy a Szent Pál-év során
megújuljunk lélekben és magunkra öltsük az új embert, s Krisztus éljen
bennünk!
(Horváth István Sándor)
Imádság:
Mindenható Úr és Isten, bensőségesen szemléljük azt a nagy szenvedést,
amelyet Jézus, egyszülött Fiad viselt el, hogy elégtételt adjon értünk. Ó
Uram, adj nekem igaz bűnbánatot, hogy őszintén sajnáljam bűneimet és
megjavuljak! Ezt kérem tőled teljes szívemből! Uram, Te győztél, engedd,
hogy részesedjem a győzelmi koszorúban!
Ó Istenszülő, a legmagasabb trón mennyei Királynője, minden bűnösök
legnagyobb reménysége, kérlek téged szent Fiadért, Jézusért, aki teremtett
téged, hadd lássam meg megváltó művét! Üdvözlégy Krisztus keresztje! Aki
nem hisz benned, nem talál nyugalmat. Kérlek téged, légy mellettem mindig,
oltalmazz a világtól, a test és az ördög cseleitől, és segíts végső
küzdelmemben, amikor a keserű halál érkezik!
Albrecht Dürer
______________________________
Evangélium minden nap
http://www.katolikus.hu
Evangelium@lista.hcbc.hu
http://lista.hcbc.hu/cgi-bin