2008. július 5., szombat

A pápa és a pápaság szerepe az új évezredben

A pápa és a pápaság szerepe az új évezredben
július 5. 9:34

Június 30-án, Péter és Pál apostolok ünnepén XVI. Benedek pápa és I. Bartholomaiosz konstantinápolyi ökumenikus pátriárka is beszédet mondott a Szent Péter-bazilikában. A pápa kifejezte reményét, hogy közeledik az „unitatis redintegratio”, a két egyház közötti teljes szeretetközösség napja. A pátriárka úgy fogalmazott, hogy a két egyház közötti teológiai párbeszéd isteni segítségnek köszönhetően tovább halad, a jelentős nehézségek és ismert problémák ellenére.

Az ünnep kapcsán kértük Kránitz Mihály teológusprofesszort, hogy foglalja össze a péteri szolgálat, vagyis a pápaság és a pápai primátus lényegét, illetve a kérdés ökumenikus vonatkozásait.

Kránitz Mihály írása Háttér rovatunkban olvasható.

Magyar Kurír


© Híreink „Magyar Kurír” forrásmegjelöléssel szabadon felhasználhatók.

Áldjátok az Úrnak minden művei az Urat!

Áldjátok az Úrnak minden művei az Urat! – felszentelték az új nagybecskereki püspököt
július 5. 14:21

Július 5-én, szombaton a nagybecskereki székesegyházban Erdő Péter bíboros ünnepi szentmise keretében püspökké szentelte Német László verbita szerzetest, az MKPK korábbi titkárát. A két társszentelő Juliusz Janusz érsek, magyaroroszági apostoli nuncius és Huzsvár László eddigi nagybecskereki püspök volt.

A szentmisén jelen volt a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia számos tagja, közöttük Bábel Balázs kalocsa-kecskeméti érsek, Ternyák Csaba egri érsek, Bosák Nándor debrecen-nyíregyházi, Spányi Antal székesfehérvári, Pápai Lajos győri, Mayer Mihály pécsi és Kiss-Rigó László szeged-csanádi püspök, Varga Lajos váci, Katona István egri segédpüspök, Gyulay Endre ny. szeged-csanádi püspök. Jelen volt Jakubinyi György gyulafehérvári érsek, valamint az ortodox és a protesténs egyházak képviselői, köztük D. Szebik Imre evangélikus püspök, valamint a Szent Cirillről és Metódról elnevezett nemzetközi püspöki konferencia tagjai és a verbita rend számos képviselője a világ minden részéről. Részt vett a szertartáson a Szerbiába akkreditált magyar nagykövet, Papp Sándor. A templomot zsúfolásig megtöltötték a hívek, akik pedig már nem jutottak be, kivetítőn keresztül követték az eseményeket.

A szentmise elején Huzsvár László köszöntötte a jelenlévőket és örömét fejezte ki Német László kinevezése miatt. Ezután Erdő Péter is köszöntötte a megjelenteket, kifejezve, hogy olyan valaki kerül most a Nagybecskereki Egyházmegye élére, aki már a világ minden táján szolgált. Az evangélium magyarul, szerbül, németül és bolgárul hangzott el. Az igeliturgia után következett a szentelés szertartása, amelynek kezdetén Eugenio Sbarbaro szerbiai apostoli nuncius felolvasta a pápai bullát latinul, majd a dokumentum szerbül és magyarul is elhangzott.

A bulla felolvasása után következett Erdő Péter homíliája. A bíboros kifejtette: a püspök Krisztust jeleníti meg a világban, a tanítót, a főpapot és a pásztort, aki pásztora az egész világnak. Utalt arra, hogy Szent Pál kilépett saját népének köréből azért, hogy a nemzetek apostola lehessen. Az ő példáját követte Szent Cirill és Metód, akik megtanulták a szlávok nyelvét, hogy így hirdessék az evangéliumot. „Mélyértelmű egybeesés, hogy László testvérünk ma kapja meg a püspökké szentelést, amikor ebben a régióban sokhelyütt az egyház Szent Cirillt és Metódot ünnepli."

(Erdő Péter bíboros homílája Dokumentumok rovatunkban olvasható.)

Homíliája végén Erdő Péter köszönetet mondott Német Lászlónak azért az értékes szolgálatért, amelyet a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia titkáraként végzett. Széleskörű nemzetközi tapasztalata, nyelvtudása, barátságossága, igazi szerzetesi rugalmassága és független gondolkodása nagy érték volt számunkra – mondta Erdő Péter, majd a Szűzanya pártfogását, Szent Cirill és Metód, valamint Szent Gellért közbenjárását kérte személyére, az egyházmegyére és püspöki szolgálatára.

A homília után következtek a szentelendő ígéretei, amelyekben az egyház szolgálatára tett fogadalmát erősítette meg, majd a mindenszentek litániája után Erdő Péter és a társszentelők kézrátétele, s ezután átadták neki a püspöki szimbólumokat, az evangéliumot, a gyűrűt, a mitrát és a pásztorbotot.

A szentmise ezután a szokott módon folytatódott. A mise végén az új püspök a Te Deum eléneklése közben áldást osztva, körmenetben vonult végig a templomon, majd elmondta üdvözlő beszédét. Köszönetet mondott elődjének, Huzsvár László püspöknek, Erdő Péter bíborosnak a szentelésért, mindazoknak, akik elfogadták meghívását és jelen voltak a szentelésen, valamint külön köszöntötte 87 éves édesanyját és rokonait. Az egyházmegyéről szólva elmondta: a Nagybecskereki Egyházmegye múltjában sok szomorú esemény történt; utalt Szent Gellért egyházmegyéjének Trianon utáni feldarabolására, a háború utáni történésekre, és a '90-es években zajlott balkáni háború eseményeire. A mi Istenünk azonban az élő Isten: a múlt az ő kezében van, hagyjuk rá a múlt sebeinek gyógyítását, és foglalkozzunk a jövővel – mondta.

A szentmise a pápai himnusz eléneklésével és az új főpásztor áldásával ért véget.

A Szentatya 2008. április 28-án nevezte ki az új nagybecskereki püspököt. Német László püspöki jelmondata: Benedicite omnia opera Domini Domino! – Áldjátok az Úrnak minden művei az Urat! (Dán 3,57a)

Neumayer Katalin/Magyar Kurír

Képek: Nagybecskereki Egyházmegye (ezen az oldalon további képek láthatók a szentelésről)


© Híreink „Magyar Kurír” forrásmegjelöléssel szabadon felhasználhatók.

Az éhezés leküzdése az emberi méltóság tiszteleténél kezdődik

Az éhezés leküzdése az emberi méltóság tiszteleténél kezdődik
XVI. Benedek konkrét javaslatokkal buzdította a FAO-csúcs résztvevőit

július 5. 8:34

A béke világnap jövő évi témája közvetlen kapcsolatban van azokkal a gondolatokkal, amelyeket XVI. Benedek június elején fejtett ki a FAO (az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezete) római csúcstalálkozóján részt vevő állam- és kormányfőkhöz intézett üzenetében.

A pápai üzenet súlyát az egyébként megfigyelői státusszal bíró Szentszék azzal is hangsúlyozta, hogy Tarcisio Bertone bíboros államtitkár olvasta fel az élelmiszerbiztonság, és ezzel kapcsolatban a klímaváltozás kérdését megvitató plénum előtt. A Szentatya az élelmiszerbiztonság napjainkban tapasztalt megrendüléséhez vezető okok tömör elemzése után vázolta, milyen elvek mentén volna lehetséges az éhezés tényleges leküzdése a világban. Végül pedig állást foglalt a mezőgazdasági kistermelőkre épülő modell mellett.

Az éhezés leküzdéséhez, vagyis az élelmiszerbiztonság széleskörű megteremtéséhez a mai világban rendelkezésre állnak a szükséges eszközök. Ami a Szentszék szerint hiányzik, az a szolidaritás és az emberi méltóság valódi tisztelete. Más szóval a politikai akarat. Strukturális reformokra van tehát szüksége a nemzetközi közösségnek a döntéshozatal demokratikusabbá tétele, majd pedig a termelés igazságosabb elosztása és a rendelkezésre álló erőforrásokkal való szolidáris gazdálkodás érdekében. A piacok fokozódó globalizációja ugyanis nem mindig segíti elő az élelmiszerellátást, mert a strukturális korlátok, a protekcionista politikák és a spekulációs jelenségek egész népektől veszik el a fejlődés lehetőségét.

Ugyanakkor az éhezés és az alultápláltság elfogadhatatlanok a mai világban, amikor valójában megtermelhető az elegendő élelmiszer, és biztosítottak mind a szükséges erőforrások, mind a szaktudás. Ma a kihívást az jelenti, figyelmeztetett a pápa, hogy a gazdasági-kereskedelmi érdekek globalizációja mellé a szolidaritás globalizációját is odaállítsuk.

Az élelemhez való jog alapja kifejezetten etikai – enni adni az éhezőknek (vö. Mt 25,35) – és az élet védelméhez kapcsolódik. Hiszen ha nem adsz enni az éhhalál szélén állónak, akkor te ölöd meg – idézte a Szentatya Gratianus Dekrétumát a személyes felelősség érzékeltetésére.

Minden személynek joga van az élethez, elő kell hát mozdítani ezen jog tényleges megvalósulását. Például azáltal, hogy hozzásegítik az éhezés sújtotta népeket, hogy ki tudják elégíteni az elégséges és egészséges élelmezés iránti igényeiket. A technikai-gazdasági megfontolásoknak nem szabad felülkerekedniük azon, amit az igazságosság az éhezőkkel szemben megkövetel.

A szegénység és az alultápláltság nem a természeti csapások vagy az időjárás okozta merő fatalitás. Ugyanakkor a modern technológia, a statisztikai számítások és az élelmiszersegélyek önmagukban még nem elegendők az élelmiszerhiány megoldásához. Mindezeket olyan politikai cselekvésnek kell kísérnie, amely a minden ember szívébe írott természettörvény elveit követve védelmezi az emberi személy méltóságát.

„Csakis az emberi személy védelme teszi lehetővé, hogy leküzdjük az éhezés fő okát, vagyis az emberek elzárkózását embertársaik elől, ami szertefoszlatja a szolidaritást, igazolja a fogyasztói életformát és bomlasztja a társadalom szövetét. Ugyanakkor megőrzi, sőt elmélyíti az igazságtalan egyenlőtlenségeket és elhanyagolja a jó legmélyebb kívánalmait. Ha tehát az emberi méltóság tisztelete érvényre jutna a tárgyalóasztalnál, a döntéseknél és azok végrehajtásánál, lehetővé válna egyébként leküzdhetetlen akadályok meghaladása, és megszűnne, vagy legalábbis csökkenne a mások java iránti közömbösség.”

Az emberi méltóság védelme például megköveteli, hogy a nemzetközi kezdeményezések során a rendelkezésre álló fölösleget mások megsegítésére fordítsák, és a teremtés gyümölcseivel pedig általában igazságosan gazdálkodjanak, hogy azok hozzáférhetők maradjanak minden generáció számára.

Amint arra már az ENSZ-ben elmondott beszédében is utalt a pápa, az előrelépéshez szükség van a multilateralizmus válságának meghaladására, ami abból fakad, hogy a konszenzus valójában kevesek döntésének van alárendelve. Ugyancsak fontos a mind átláthatóbb együttműködés a civil társadalom szervezeteivel, amelyek éppen a gazdagság és szegénység közötti növekvő szakadék betemetésén fáradoznak. A mezőgazdasági termények drágulása miatt veszélyeztetett élelmiszerbiztonság megteremtéséhez a Szentszék szerint strukturális reformokra van tehát szükség, amelyek egyben a klímaváltozás problematikáját is szem előtt tartják.

Az élelmiszer rendelkezésre állását a kistermelők tevékenységére támaszkodva lehetne növelni, biztosítva egyben piacra jutásukat is. Az élelmiszertermelés globális növekedése azonban csak akkor lesz hatékony, ha megvalósul a termelés valódi elosztása is, és ha az mindenekelőtt az elsődleges szükségletek kielégítését szolgálja.

Ez a modell lehetővé teheti egyben a vidéki családmodell értékeinek újrafelfedezését is. Ez a modell nemcsak a termelési módok áthagyományozását szolgálja, hanem mindenekelőtt életforma, sajátos nevelés, kultúra és vallásosság. Gazdasági értelemben pedig biztosítja a törődést a gyengébbekkel, és a szubszidiaritás elvének megfelelően közvetlen szerepet tölthet be a fogyasztásra szánt agrártermékek elosztásában és kereskedelmében, csökkentve a közvetítői költségeket, elősegítve a kisléptékű termelést.

Érszegi Márk Aurél/Magyar Kurír

Kép: Pat Roque (FAO)


© Híreink „Magyar Kurír” forrásmegjelöléssel szabadon felhasználhatók.

A péteri tisztség ökumenikus gyakorlása

A péteri tisztség ökumenikus gyakorlása
A pápa és a pápaság szerepe az új évezredben

július 5. 9:25

A primátus kérdése azóta foglalkoztatja az Egyházat egységes vagy megosztott formájában, amióta Krisztus a főhatalmat Szent Péter apostolnak átadta.

Évszázadokon át ez az elsőbbség az egység feladatát látta el. Sokszor emberi okok miatt ez a szolgálat más fényben tűnt fel Kelet és Nyugat számára, sőt a nyugati kereszténységen belül is más módon értelmezték. II. János Pál pápa 1995-ben maga kezdeményezte péteri szolgálatának ökumenikus megközelítését, és ezután már közösön lehet és kell keresni és megtalálni azokat a formákat „amelyekben ez a szolgálat úgy tud megvalósulni, hogy mindkét fél a szeretet szolgálatát lássa benne”. A párbeszéd során senkinek nem kell önmagát megtagadnia, a szükséges korrekciókat azonban éppen a kereszténység igényelte evangéliumi parancs miatt – „Legyenek mindnyájan egy” – meg kell tenni.

1. A pápa egyedülálló szerepe

A katolikus Egyház tanítása szerint a pápának a kormányzás terén a legfőbb, teljes és közvetlen illetékessége van (suprema, plena et immediata potestas). A tanítás terén döntései az egyház hitét tévedés nélkül fejezik ki, ha kifejezetten apostoli tekintélye teljességéből, „ex cathedra” nyilatkozik. Ilyen az elmúlt százharmincnyolc évben, amióta 1870-ben kihirdették a pápai tévedhetetlenséget, csak egyszer, 1950-ben történt, Szűz Mária mennybevétele dogmájának kihirdetésekor. Helytelen azonban azt állítani, hogy a pápa az „Egyház felett áll”. Maga Jézus Krisztus a Fő, vagyis Ő a Feje az Egyháznak. A pápa az Egyháznak mint Krisztus Testének hiteles tanúja. Maga is alá van vetve a kinyilatkoztatásnak. Nem módosítja és nem is módosíthatja az apostoli hitletéteményt, mivel annak nem birtokosa, hanem őrzője és értelmezője – amint ezt a II. Vatikáni Zsinat is tanítja. Emellett azonban a püspöki testület, vagyis a püspöki kollégium a pápa elnökletével fontos szerepet tölt be. Minden egyes püspök joggal és felelősséggel kormányozza a rábízott egyházmegyét. Ám az egyes püspökök felelőssége ezen túl is kiterjed az egész Egyházra, amikor tapasztalataik alapján tanáccsal támogatják a püspöki testületet és a pápát.

2. Ökumenikus közeledések a pápaság kérdésében

2008 augusztusában ünnepli az Egyházak Ökumenikus Tanácsa fennállásának hatvanadik évfordulóját (1948-ban alapították Amszterdamban). Lassan pedig következik 2017-es év, a reformáció ötszázadik évfordulója. A jeles napok mindig alkalmasak egyfajta számvetésre és a továbblépés meghatározására, jelen esetben a pápa és a pápaság kérdésében. Érdemes szemügyre venni a péteri tisztség, más szóval a pápai primátus gyakorlatának lehetséges ökumenikus módjait és elképzeléseit az elmúlt négy évtized eseményeinek tükrében. Az 1992-ben megjelent Katolikus Egyház Katekizmusa pontosan kifejti a primátus kérdését, és ennek rövidebb összefoglalása 2005-ben a Kompendiumban is megjelent, elősegítve ezzel a katolikus tanítás bemutatását. Az 1967-es, az 1970-es, majd az 1993-as Ökumenikus Direktórium új szempontokat adott az egységkeresés teológiai és gyakorlati útjának követésében. 1995-ben pedig II. János Pál pápa az Ut unum sint kezdetű körlevélben (1995) az olyannyira vitatott pápai tisztségről úgy nyilatkozott: legyen tanulmányok tárgya az a mód, amellyel péteri feladatát ökumenikus módon tudja majd gyakorolni.

3. A péteri primátus az ortodox–katolikus párbeszédben

A római katolikus egyház és az ortodoxia párbeszéde évszázadokon át háttérbe szorult. A XIX. században azonban, és később a XX. században is egyre inkább felerősödtek a közeledést támogató törekvések. VI. Pál pápa és I. Athenagorász konstantinápolyi pátriárka találkozásai 1964-ben, Jeruzsálemben; 1967-ben Rómában és Isztambulban (vagyis Konstantinápolyban) az újbóli egyesülés reményét keltették. 1965. december 7-én, a II. Vatikáni Zsinat végén VI. Pál pápa és Athenagorász pátriárka egy időben és kölcsönösen visszavonták az 1054-es kiközösítést. Új lendületet adott a közeledésnek, amikor 1978-ban II. János Pál pápa és I. Dimitriosz pátriárka találkozása után 1979-ben létrehozták a püspökökből és teológusokból álló vegyesbizottságot, mely utoljára éppen tavaly novemberben Ravennában ülésezett a pápai primátus kérdéséről. Mivel az ortodoxiának nincs egységes vezetése és képviselője, a nemzeti ortodox egyházak függetlenek és önállóak, mindegyik felett pátriárka áll, aki csak saját területén illetékes. Tiszteletbeli hely illeti meg ugyan a konstantinápolyi pátriárkát, ám egyfajta primátusát éppen egy másik ortodox egyház kérdőjelezi meg.

A kereszténység kezdetén két patriárkátus játszott fontos szerepet Nyugat evangelizálásában és politikai rendszerének felépítésében: a Római Patriarkátus és a Konstantinápolyi Patriarkátus. Ezt a tényt a nagy zsinatok határozatai is megerősítették, mely ott van az ortodox egyház és a keresztény hellenizmus tudatában. A Konstantinápolyi Patriarkátusra a második ökumenikus zsinat metropolitai trónként utal (Kr. u. 381-ben), s ezért közvetlenül a Római Patriarkátus után említi. A zsinat 3. kánonja szerint a konstantinápolyi püspök helye a római után van, mert Konstantinápoly az új Róma. Ezt erősíti meg a negyedik ökumenikus zsinat Khalkedónban 451-ben, majd a Trullói Zsinat megismétli ezt 691-ben. Így a Konstantinápolyi Patriarkátus elnyerte az első helyet a Római Birodalom keleti részének patriarkátusai között, melyet a politikai hatalmak is elfogadtak: „A konstantinápolyi Egyház valamennyi más egyház feje”.

Nemrég az ortodox testvéreinkkel való párbeszéd is érintette ezt a kérdést, melyet a Keresztény Egység Elősegítése Pápai Tanácsának kezdeményezésére 2003. május 21-től 24-ig a Rómában tartott szimpóziumon vitattak meg. Ennek a konferenciának az anyaga az Il ministero petrino, a péteri szolgálatról való párbeszéd katolikusok és ortodoxok között. A hagyományos ortodox vélemény szerint minden kereszténynek az ortodoxia kánoni egységébe kell visszatérni, mások számára viszont az egyház határai nem azonosak az ortodox egyházak kánoni határaival. Vagyis nem elutasítva más egyházak egyházi voltát, kijelentik: „Azt tudjuk, hogy hol van az egyház, de azt nem, hogy hol nincs”. Sokakat meglepett, hogy XVI. Benedek pápa a 2006-os év kezdetétől már nem használja a „Nyugat pátriárkája” címet (a 381-es Konstantinápolyi zsinaton még körül lehetett írni a „Nyugat” kiterjedését, de mára a „Nyugat” megjelölés egészen Amerikáig, Ausztráliáig és Új-Zélandig terjed). Talán meglepőnek hat, hogy a Názáreti Jézusról szóló könyvében a pápa még a Mt 16,18 elemzését is kerüli: „Mivel ezt a könyvet Jézus alakjának szentelem, Péter vallomásával kapcsolatban tudatosan eltekintettem a primátus-kijelentés (Primatsworte) magyarázatától. Ehelyett utalok Oscar Cullmann 1952-ben írt könyvére (CULLMANN, O., Petrus. Jünger – Apostel – Märtyrer. Das historische und das theologische Petrusproblem, Zwingli-Verlag, Zürich 1952).”

4. II. János Pál pápa Görögországban

II. János Pál pápa 2001. május 4-én látogatott Görögországba és kereste fel Athént, ahol kétezer évvel ezelőtt Pál apostol tartotta híres beszédét. A látogatást megelőző héten néhány ezer hívő, többségében szerzetesek és szerzetesnők tüntettek a pápa ellen, akik közül egy Athosz-hegyi képviselő felolvasta a szerzetesközösség üzenetét kijelentve: soha nem fogják elismerni pápizmust mint Krisztus igazi egyházát. A pápa érkezésekor egyetlen ortodox képviselő sem volt jelen a repülőtéren, és I. Bartholomaiosz ökumenikus pátriárka is „lelkipásztori látogatást” tartott Észak-Görögországban. Ez idő alatt a kolostorokban lélekharangokat kondítottak meg és fekete zászlót húztak fel, kinyilvánítva a pápa elleni érzelmeket. Az azóta, idén januárban elhunyt Krisztodulosz (1939–2008) az athéni görög ortodox érsek fogadó beszédében hangsúlyozta: „A történelemben először fordul elő, hogy egy pápa Athénbe jön. Ez az esemény örömmel tölt el minket. Örömünket mégis elhomályosítják megoszlásaink. Az ezer éve meglévő dogmatikai és ekkleziológiai érvek megmérgezik a környezetet, és nem teszik lehetővé a szükséges feltételeket, hogy az Ön látogatása gyümölcsöző és eredményeket hozó legyen. Isten kegyelméből a kiátkozásokat megszüntettük, de az ezt létrehozó okokat még nem. Őszentsége, a görög Egyház plérómájának nagy része, érthető módon szembehelyezkedik az Ön itteni jelenlétével, jóllehet efezusi Szent Márk a mi hagyományunkról tett tanúságot, amikor Ferrarában 1448-ban így szólt IV. Jenő pápához: A mi Fejünk, Krisztus és az Isten… nem tudja elfogadni, hogy a szeretetkötelékek teljesen megszűnjenek közöttünk.” Vajon melyek a létrehozó okok, melyeket Krisztodulosz érsek nem mondott ki? Valószínűleg és természetesen a pápaság.

5. Egy ókori keleti püspök Péter primátusáról: Amaszeai Aszteriosz (V. század)

A IV. század második felében és az V. század elején élt a kis-ázsiai Amaszea püspöke, Aszteriosz, aki egy homíliájában (PG 40, 264–300) „Róma kettős fogatáról” beszél, amikor Péter primátusát és Pál személyét értékeli (Az egyházatyák beszédei az apostolok és vértanúk ünnepeire. Ókeresztény örökségünk. Egyházatyák beszédei IV., ford. Vanyó László, JEL, Budapest 1996, 3–37). Amikor Pál Rómába érkezett, már ott találta Pétert. Aszteriosz Péter és Pál apostolt együtt a rendkívül szuggesztív „kettős fogat”-nak („kszünórída”, bigam copulans) nevezi, de a keleti püspök kiemeli Pétert, és Pált bevonja Péter mellé. Prédikációjában Péter elsőbbségét dicséri és jellemét, egyéniségét írja körül. Aszteriosz számára Péter a zárókő, de ő az egyház sziklája is, ő a püspök, a meggyőző lángoló orvos, a bölcsesség, mert bátran beszél a nyilvánosság előtt és nem is kell csodálkozni, ha Isten és az ő angyalai végrehajtják az apostol akaratát, melynek a jele Ananiás halála (ApCsel 5,5).

Hangsúlyozva Péter elsőbbségét, Aszteriosz megemlíti, hogy ő az első tanítvány, elsőnek ő kapta a kiválasztást, elsőnek mondott le örökségéről, majd a választott nép vezetőihez, Mózeshez és Józsuéhoz hasonlítja, akik áthaladtak a nagy vizeken, vagyis a Vörös-tengeren. Péter is a vízen akart járni. Aszteriosz szerint Péter megkapta a kegyelmek adományát. A többi apostollal összevetve, megelőzi őket az életpályáján. Péter a legnagyobb az apostolok között. Hitvallása miatt ő az „úri ember”. Elsődleges helyzete miatt ő az Ország bejáratánál a javak őrzője. Péter Jézus legbizalmasabb tanítványa és a Mester első fogása, és mint leghűségesebb tanítvány, egyedül ő kapta azt a méltóságot, hogy Krisztus mennybemenetele után atyja, pásztora és tanítója legyen itt a földön azoknak, akik a hitre jutnak.

6. A Limai dokumentum (1982) és a szolgálat

Az elmúlt évtizedek az egyházakat a közös gondolkodás és párbeszéd segítéségével eljuttatták oda, hogy a pápa szerepéről is felelősen véleményt cseréljenek. Erre a párbeszédre és a primátus gyakorlásának ökumenikus megközelítésére maga II. János Pál hív az Ut unum sint körlevelében (1995). Ugyanitt utal a Limai dokumentumra, mely a keresztség, az eucharisztia és a felszentelt papság kérdését vizsgálta. Ezzel a komoly tanulmánnyal már körvonalazódtak a megoldás távlatai és katolikus részről is felmerült, hogy bizonyos témákat mélyebben kell áttekintenünk.

A Limai dokumentum kifejti, hogy az Egyház Isten Országának hirdetésére hivatott és a Szentlélek sajátos adományokkal látja el a közösség egyes tagjait az Egyház építésére és a világ szolgálatára. Egyetértés született abban, hogy Isten népe erre hivatást kapott, de különbözik az egyházak véleménye afelől, hogy hogyan rendezzék be az Egyház életét. Különösen a felszentelt (ordinált) lelkészi szolgálat (ministry) helyét és formáit illetően tér el a felfogásuk. A dokumentum szerint a „felszentelt lelkészi szolgálat” (ordained ministry) kifejezés azokra a személyekre vonatkozik, akik megkapták a karizmát és akiket az Egyház a Lélek segítségül hívásával és kézrátétellel történő felszenteléssel (ordinációval) állít szolgálatba.

Jól tudjuk, hogy a reformációt követően ez a kérdés és különösen a püspöki szolgálat és a pápa primátusának kérdése több tekintetben is megosztotta az egyházakat. A Limai dokumentum azonban leszögezi, hogy a felszentelt (ordinált) lelkész tekintélye Jézus Krisztusban gyökerezik, aki ezt az Atyától kapta (Mt 28,18), s a Szentlélek által az ordináció aktusán keresztül adja tovább. A felszentelt lelkészi szolgálatról szóló korábbi kutatásnak az egyik eredménye, hogy a Stuttgarter Erklärungsbibel (1992, magyar kiadás: 1996), mely a „kulcsok átadása” nevezetes helyéről (Mt 16,18–19) szóló magyarázatban a következőt írja: „A szövegből magából nem vehető ki, hogy vajon a 19. versben szereplő az egyetemes egyházat érintő tanbeli és fegyelmi hatalmat Péter idején túl is egy meghatározott személy kell, hogy gyakorolja (pápaság) vagy az egyes gyülekezetek, az egyházak mindegyike a maga területén.”

7. A Communio sanctorum katolikus-lutheránus dokumentum (2000)

2000. szeptember 4-én, majdnem napra pontosan a Hittani Kongregáció Dominus Iesus kezdetű nyilatkozatával egy időben jelent meg a Német Püspöki Konferencia és a Németországi Egyesült Lutheránus Evangélikus Egyház vezetőségének (VELKD) dokumentuma Communio sanctorum címmel. Ez az irat más egyéb, az ökumenével foglalkozó nyilatkozatokra épülve szól többek között a péteri szolgálatról. „A szolgálatokra hívottak közössége” cím alatt foglalkozik a pápa szerepével és az egyházban betöltött szolgálatok és karizmák különböző szempontjaival. Hasonlóképpen hangsúlyozza a hívek papságát mint a szolgálati papságot, mely ugyanúgy, mint a megkereszteltek papsága, az Egyház természetéhez tartozik. Miután megvizsgálja az apostoli szolgálatot, az egyházat a communio struktúrájában látja megvalósulni mint „a közösségek közösségét”. Az egyház helyi, területi és egyetemes szinten jelenik meg. Itt azonnal látható a lutheri és a katolikus látásmód közötti különbség, mely utóbbi communio hierarhica, ugyanakkor közös alapot lehet felfedezni magában a communio fogalmában.

Már 1981-ben a „Szolgálat az egyházban” elnevezésű jelentés feltette a kérdést az egyház egyetemes egységének szolgálatáról, megállapítva, hogy a meglévő párbeszéd során lassan kirajzolódik annak a lehetősége, hogy Róma püspökének péteri szolgálatát mint az egyetemes egyház látható jelét az evangélikusok ne zárják ki, „legalábbis annyira, amennyiben egy új teológiai értelmezés és a gyakorlati kialakítás során legyen alávetve az evangélium primátusának” (§73). Ha VI. Pál pápa 1967-ben úgy nyilatkozott, hogy az egység útján a legnagyobb akadály maga a pápa, akkor II. János Pál pápa megállapítása nagyon is pozitív, aki arra hív Ut unum sint (1995) kezdetű körlevelében, hogy az ő primátusának gyakorlásáról legyenek megbeszélések az egyházak felelős vezetői és teológusai részéről, és ezt a témát türelmes testvéri dialógussal kezdjék el, mert a terméketlen viták után meg kell hallgatnunk egymást (UUS 95–96). Nem könnyű annak eleget tenni, amit a pápa tizenhárom évvel ezelőtt megfogalmazott, de ezt az egyházak most derűsen és kevesebb félelemmel vagy szenvedélyességgel járhatják körül. A Communio sanctorum ebbe a folyamatba állt bele, és megvizsgálja, hogy milyen súlyú az egyetértés és az ellentmondás ebben a kérdésben (§157).

8. A müncheni Ökumenikus Kutatóközpont megállapításai a péteri szolgálatról

A 2001-ben három egyetemi – katolikus, protestáns, ortodox – teológiai kar által alapított müncheni ökumenikus központ együtt tanulmányozta a Communio sanctorumot – bekezdésről bekezdésre –, és ezzel nagyon értékes hozzájárulást adott a péteri szolgálat magyarázata területén. Ebben a közös és ökumenikus kommentárban már megtalálható az ortodox vélemény is. A Communio sanctorum péteri szolgálatról szóló részét elemezve három kérdéscsoportot állítanak fel: 1. Az egység egyetemes szolgálata alapvetően megegyezik-e az egyház strukturájával? 2. Egy ilyen szolgálat azonos-e a péteri szolgálattal? 3. Egy ilyen szolgálat legitimációja Róma püspökéhez kapcsolódik-e?

Ha a katolikusok azt válaszolják, hogy az egyetemes szolgálat megegyezik az egyház felépítésével, és ezt az evangélikusok alapvetően nem ellenzik, addig az ortodoxok nem tartják szükségesnek, mivel ez az egyház zsinati struktúrájához kötődik, és az ökumenikus zsinatok által úgy nyilvánult meg, mint az egyetemes egység szolgálatának a szerve. A tanulmány véleménye, hogy az egység szolgálatából a péteri szolgálatba való átmenet kevésbé megfelelő. Az újszövetségi szövegek alapján a kettő közötti kapcsolat nem magától értetődő. A péteri szolgálat és a római szék közötti kötelék a katolikusok számára dogmatizált tétel. Az evangélikusok számára mindez elképzelhető. Ez a kötelék fontos, de az egység szolgálatának nem az egyetlen lehetséges modellje. Az ortodoxia számára csak a „primus inter pares” fogadható el az egyetemes szolgálat kapcsán, de ennek jogi normái meghatározóak, mint például egy ökumenikus zsinat összehívása és elnöklése, elkötelezettség az igazságosság és a béke ügye mellett.

9. Milyennek képzeljük el a péteri primátust?

1995-ben jelent meg Ghislain Lafont könyve, az Imaginer l’Église catholique (Milyennek képzeljük el a katolikus egyházat? – Bencés Kiadó 2007), mely már magyar nyelven is olvasható. A szerző, aki bencés szerzetes, a római Pápai Gergely Egyetem és a Szent Anzelm szerzetesi főiskola emeritus tanára, a II. Vatikáni Zsinat óta eltelt negyven év egyházi tapasztalatát dolgozza fel, és fogalmaz meg javaslatokat az Egyház megújulására. A zsinat nem csak „friss levegőt” vitt az Egyházba, hanem megadta a lehetőséget egy szabadabb teológiai gondolkodásra, mely figyelembe vette az egyházak helyzetét és problémáit is. Így jöhettek létre különböző teológiai modellek, melyek mögött gyakran tudományos iskolák is állnak. Ghislain Lafont a magyar kiadáshoz írt utószavában kifejti, hogy az ökumenikus kapcsolatok kulcsszava a dialógus. Jóllehet intézményi forma még nem létezik, de a gyakorlati egység már jelen van az ökumenikus megbeszéléseken és találkozókon.

Ghislain Lafont „A pápa primátusa” című fejezetben kifejti, miképpen került fokozatosan egyetlen ember, a római pápa kezébe a hit igazsága ellenőrzésének és az eretnekség elleni küzdelemnek egyre hangsúlyosabbá váló irányítása. Ebben az Egyház gregorián arculatának egyik elemét látja, mely nem más, mint Péter utóda, vagyis a pápa primátusának pontosan kidolgozott teológiája. Lafont szerint ez jóval meghaladja az igazság problematikáját. A Szentírás nem határozza meg pontosan az elsőbbség körvonalait, tehát a körülmények alakulására maradt annak pontosítása, hogy mikor és hogyan kell érvényre juttatni a hit és az Egyház egységének megőrzése érdekében. Emellett „a primátus gyakorlata” is hozzájárult egyfajta intézményi hagyomány kialakulásához, amit a szerző gregorián arculatnak nevez.

A bencés Lafont kifejezi örömét, hogy a II. Vatikáni Zsinat után egyre több egyházmegyei szinódust tartanak, amelyeken a helyi egyház gyűlik össze, imádkozik, elmélkedik, döntéseket hoz. Ezek az Egyház valódi megnyilvánulásai, amelyekben mindenki – világiak, férfiak, nők, szerzetesek, szerzetesnők, papok és püspökök – a saját karizmájának megfelelő módon játszik szerepet alázatosan és a Lélekre bízva magát. Ezt a szerző szerint tovább kell vinni az Egyház lényegi struktúrájaként. Kritikáját és reményeit az idős bencés szerzetes azért is fogalmazta meg, mert úgy érzi, hogy a mai egyház a teológusok otthona, a gondolkodás, a hit megértése, a vizsgálódás, a kutatás helye. Végül a magyar kiadás utószavában megjegyzi: el kell kerülni azt a kettős tévhitet, hogy egyrészt azt higgyük, a struktúrák reformja elegendő az egyház megújításának arculatához és az evangelizáció biztosításához; másrészt nem szabad azt gondolnunk, hogy kizárólag a teológiai erények dinamizmusa eredményezi az újdonságot. Valóban itt az ideje – fogalmazta meg Ghislain Lafont –, hogy jöjjön egy pápa, aki küldetése lényegének nem az „egyházi struktúrák megreformálását” tekinti, hanem a II. Vatikáni Zsinat újdonságának megfelelő egyház kialakításának elősegítését.

Kránitz Mihály/Magyar Kurír


© Híreink „Magyar Kurír” forrásmegjelöléssel szabadon felhasználhatók.

Újabb dekrétumok kihirdetését engedélyezte a pápa

Újabb dekrétumok kihirdetését engedélyezte a pápa
július 5. 11:55

XVI. Benedek pápa július 3-án, csütörtökön délelőtt magánkihallgatáson fogadta José Saraiva Martins bíborost, a Szenttéavatási Ügyek Kongregációjának prefektusát, és 14 dekrétum kihirdetését engedélyezte.

Ezek közül három a következő boldogok közbenjárásának tulajdonított csodára vonatkozik: Damiano Jozef de Veuster belga pap, a leprások apostola, aki a XIX. század második felében élt, az 1348-ban elhunyt Bernardo Tolomei olasz apát, egy bencés kongregáció alapítója, valamint Nuno de Santa Maria Alvares Pereira portugál világi hívő, aki 1431-ben hunyt el Lisszabonban.

Az egyik dekrétum elismeri azt a csodát, amelyet Isten Szolgája Zélie és Louis Martin, Lisieux-i Szent Teréz szülei közbenjárásának tulajdonítanak.

Egy dekrétum elismeri Isten Szolgája Francesco Giovanni Bonifacio olasz pap 1946-ban, Triesztben bekövetkezett vértanúságát.

A többi dekrétum az erények hősi fokon való gyakorlását ismeri el, többek között az 1704-ben elhunyt maronita pátriárka, egy 1952-ben elhunyt olasz püspök, valamint egy 1971 és 1990 között élt olasz világi hívő, a savonai Chiara Badano esetében.

Vatikáni Rádió/Magyar Kurír


© Híreink „Magyar Kurír” forrásmegjelöléssel szabadon felhasználhatók.

Túlvilági bölcsesség

Túlvilági bölcsesség

2008. július 6. Évközi tizennegyedik hét - Vasárnap

P. Edward McIlmail, LC

Mt 11; 25-30

Abban az időben Jézus ezeket mondta: "Dicsőítelek, Atyám, ég és föld Ura, hogy az okosak és a bölcsek elől elrejtetted ezeket és a kicsinyeknek kinyilatkoztattad. Igen, Atyám, így tetszett neked. Atyám mindent átadott nekem, és senki sem ismeri a Fiút, csak az Atya, s az Atyát sem ismeri senki, csak a Fiú, és az, akinek a Fiú kinyilatkoztatja. Gyertek hozzám mindnyájan, akik elfáradtatok, s akik terhet hordoztok - én megkönnyítlek titeket. Vegyétek magatokra igámat, és tanuljatok tőlem, mert szelíd vagyok és alázatos szívű, s megtaláljátok lelketek nyugalmát. Az én igám édes, és az én terhem könnyű."

Bevezető ima: Köszönöm, Uram, hogy ismét lehetőséget adtál a veled való együttlétre. Hiszek benned és szeretetedben; már várom a napot, amikor a mennyben átölelhetlek. Addig is szeretném megmutatni az irántad érzett szeretetemet szavakban és tettekben.

Kérés: Jézusom, adj a tiedhez hasonló szelíd és alázatos szívet.

1. Esztelenség. Jézus köszönetet mond mennyei Atyjának, amiért az isteni igazságot elrejti „az okosak és a bölcsek elől” és kinyilatkoztatja a kicsinyeknek. Isten útjainak megértése tiszta, alázatos szívet kíván. Amiről azt gondolhatnánk, hogy „intelligencia”, az néha semmivel se több, mint egyes dolgok vagy emberek manipulálása a saját érdekünkben. Valaki lehet például tehetséges a pénzkeresésben, de így is elszegényedhet, ha azt haszontalan dolgokra költi. Vagy lehetnek egy okos embernek olyan ötletei, melyeket egy átlagember nem is ért meg. A másik oldalon ott van a gyermekek okossága, mely egyszerű és bizakodó. Ők könnyebben el tudják fogadni Isten dolgait. Isten szavainak a megértéséhez bíznunk kell az Ő kegyelmében és szeretetében. Fel kell ismernünk, hogy mennyire eltörpülünk az Ő nagyságához képest. Bennem is megvan ez a hozzáállás, amikor hozzá közelítek? El tudok szakadni a saját nézőpontomtól, hogy Isten szemszögéből szemléljem a dolgokat?

2. Mint Apa és Fia. A világon egyedül Jézus ismerte az Atyát. Azért is jött, hogy megmutassa Őt nekünk. Ezt nem mindenki értette meg. Még Fülöp apostol sem: „Már oly régóta veletek vagyok, - mondta Jézus - és nem ismersz, Fülöp? Aki engem látott, az Atyát is látta. Hogy mondhatod hát: Mutasd meg nekünk az Atyát?” (Jn 14;9). Az a tudat, hogy Jézus az Atya képmása, segíthet bennünket az imádságban, mert úgyszólván emberi arcot ad az Atyának. Könnyen imádkozhatunk Jézus anyjához, Máriához. Miért ne imádkozhatnánk az Atyjához is?

3. A szelídség példája. Nagyon fontos, hogy Jézus a szelídségére és alázatosságára mutat rá, amikor példaként áll elénk. Nem dicsekszik a csodatételeivel, vagy bölcs szólásaival, de az édesanyja iránti odaadásával sem. Ehelyett a szelídségéről és alázatosságáról beszél. Már a születésekor példát mutat. „Isten olyan erős, hogy törékennyé tud válni és védtelen gyermekként jön közénk, hogy szerethessük őt.”- mondta XVI. Benedek pápa a karácsonyi éjféli mise szentbeszédében, 2005-ben. Jézus cserébe azt kéri, hogy mi is váljunk sebezhetővé és nyissuk meg szívünket mások felé, a visszautasítást is kockáztatva. Ezt vállalva érthetjük meg igazán, hogy Jézus mit tett értünk. Lehet, hogy Jézus engem is arra kér, hogy szelídebb legyek valakivel?

Beszélgetés Krisztussal: Uram, te tudod, hogy nehéz alázatosnak lennem. Fel kell adnom a nézeteimet, az elismertségre való vágyamat, azon igényemet, hogy mindent ellenőrizni tudjak. Segíts hozzád hasonlóan szelídnek lennem. Ha a követésed alázatosságot követel, akkor legyen úgy. Adj erőt ezt elfogadnom.

Elhatározás: Ma hagyom, hogy másoké legyen az utolsó szó.


A Pápa imaszándéka 2008. július hónapra:

Hogy növekedjék azok száma, akik a keresztény közösségnek önkéntesként nyújtanak nagylelkű és készséges szolgálatot.

Hogy az ifjúsági világtalálkozó az ausztráliai Sydney-ben felgyútsa a fiatalokban az isteni szeretet tüzét, és egy új emberség reményének magvetőivé tegye őket.


Szeretettel várunk nyári táborainkba minden fiút és lányt, akik szívesen töltenek el egy hetet jó társaságban. színes lelki és szórakoztató programok közepette. Bővebb információ www.regnumchristi.hu weboldalon található.


Segít ez a szolgálat önnek? Szívesen segítené szolgálatunkat?

Elsősorban azzal teheti meg, ha másnak is ajánlja a napi elmélkedéseket, azonban örömmel fogadunk minden anyagi támogatást is, amelyek segítik missziós tevékenységeinket.

Missio Christi Alapítvány

Adószám: 18254589-1-43

CIB Bank 11100908-18254589-10000001




--~--~---------~--~----~------
------~-------~--~----~
Ez a Vándor Evangélium apostoli imaszolgálat levelezőlistája.
A Vándor Evangélium program ebben az évben a Szentírás évét segíti.

Amennyiben kérdése van a leírtakkal kapcsolatban, az alábbi e-mailcímen felteheti: info@vandorevangelium.hu

www.vandorevangelium.hu
-~----------~----~----~----~------~----~------~--~---

Evangélium

2008. július 5. - Szombat

Keresztelő János tanítványai egyszer Jézushoz járultak, és megkérdezték
tőle: "Miért van az, hogy mi és a farizeusok gyakran böjtölünk, a te
tanítványaid viszont nem tartanak böjtöt?" Jézus így felelt nekik: "Vajon
szomorkodhat-e a násznép, amíg velük van a vőlegény? Eljönnek a napok,
amikor elviszik tőlük a vőlegényt, akkor majd böjtölnek. Senki sem tesz
régi ruhára új szövetből foltot, mert az új szövet kiszakítja a régit, és
a szakadás még nagyobb lesz. Új bort sem töltenek régi tömlőkbe: mert így
kiszakadnak a tömlők, a bor kiömlik, és a tömlők is tönkremennek. Az új
bor új tömlőkbe való; akkor mindkettő megmarad."
Mt 9,14-17

Elmélkedés:

Első olvasatra úgy tűnhet, hogy Jézus semmibe veszi a zsidó emberek
mindennapi életét és vallásosságát meghatározó törvényeket, és
tanítványaitól sem kéri azok megtartását. Mintha Jézus nem tisztelné ezen
szabályokat. Valójában Jézus mégsem eltörölni akarja ezeket, hanem -
ahogyan ő mondja - teljessé akarja őket tenni azáltal, hogy rámutat azok
mélyebb értelmére és eredeti szándékára. Mindezen szabályok célja az, hogy
az embert Isten felé segítse. E cél érdekében Jézus új szempontból
láttatja azokat. A kiüresedett, holt törvények újra életre kelnek.
Néha nem lehet tovább vinni holt dolgokat. Néha fel kell hagyni azzal, ami
hátráltat. Néha érdemes megszabadulni a régitől, hogy helyet kapjon az új.
Talán érdemes megszabadulnom régi önmagamtól, hogy Isten új embert
formáljon belőlem.
(Horváth István Sándor)



Imádság:

Uram, Jézus Krisztus! Hozzád jövök minden nyomorúságommal, Uram, és
elsírom neked szívem minden keserűségét. Neked ajánlom egész bensőmet és
minden ember minden ügyét, különösen is azokét, akik erre kértek.
Szeretettel teljes Uram, arra kérlek, meríts meg bennünket, és moss
tisztává nemes véred erejével, öltöztess belé, és tégy kedvessé bennünket
mennyei Atyád szemében. Engesztelj ki bennünket vele, nyerd meg számunkra
szívének jóindulatát, hogy szeretetének kegyelme és lelke áradjon belénk,
s csak ez a szeretet ébressze gondolatainkat, szülje szavunkat és
tettünket áldott akaratod dicséretére.
______________________________

Valami új

Valami új

2008. július 5.Évközi tizenharmadik hét – Szombat

P. Steven Liscinsky LC

Mt 9,14-17

„Akkor odajöttek hozzá János tanítványai, és megkérdezték: ,,Miért van az, hogy mi és a farizeusok gyakran böjtölünk, a te tanítványaid pedig nem böjtölnek?'' Jézus így felelt nekik: ,,Vajon gyászolhat-e a násznép, amíg velük van a vőlegény? Eljönnek azonban a napok, amikor elveszik tőlük a vőlegényt, akkor majd böjtölnek. Senki sem varr régi ruhára nyers szövetből foltot; mert kiszakad a folt a ruhából, és a szakadás még nagyobb lesz. Új bort sem töltenek régi tömlőkbe, mert különben a tömlők szétrepednek, s kiömlik a bor is, meg a tömlők is tönkremennek. Az új bort új tömlőkbe töltik, így mind a kettő megmarad.''

Bevezető imádság: Uram, hiszem, hogy bennem élsz. Engedd, hogy szívemben és elmémben is érezzem jelenlétedet. Ezt a napot a te közelségedben akarom megélni és mindent a hit szemüvegén keresztül szeretnék látni. Beléd akarom ma helyezni minden bizodalmamat és meggyőződésemet. Minden kegyelmet meg fogsz adni nekem, amire a mai nap folyamán szükségem lesz. Csak annyit kell tennem, hogy kérem őket. Teljes szívemmel szeretni akarlak, különösen a felebarátaimban; segíts, hogy át tudjam magam adni nekik és közvetítsem szeretetedet feléjük. Szűzanyám, Szegődj mellém ebben az elmélkedésben és járj közben értem, s így Isten mindent megadjon azért, hogy jobb követője és Országának hatékonyabb apostola legyek.

Kérés: Uram, tanítsd meg nekem a szeretet új parancsát.

1. A régi teret ad az újnak. A történelem megmutatja, hogy az idő megállíthatatlan előrehaladtával mindig új kerül a régi helyére. Századokon keresztül az emberek új eszméket dolgoztak ki, új technológiákat, új módokat bizonyos dolgok megvalósítására. Az életminőségünk is javult. Hosszabb, egészségesebb életet élünk és sokkal jobb körülmények között, mint őseink. Ez a változás a hit valóságában is megmutatkozik. Az Ószövetségben Isten lépésről-lépésre nyilvánít ki dolgokat a kiválasztottaknak, ameddig el nem küldi fiát, hogy kinyilatkoztassa az a teljes Igazságot. DE még ezután is, a Szentlélek velünk maradt az Egyházban, hogy mélyítse tudásunkat Krisztus kinyilatkoztatásaival kapcsolatban és végigvezessen minket a szentté válás útján. Felismerjük és követjük sugallatait?

2. A külső a belsővé válik. Jézus idejében a zsidó embereknek rengeteg olyan cselekedetük volt, amelyet kötelezően végre kellett hajtaniuk ezzel imádva Istent. Ezek között volt a böjt is. Keresztelő Szent János kinyilatkoztatta, hogy Jézus tanítványai ne böjtöljenek és ne kövessenek hamis törvényeket. Krisztus azt mondta, hogy nem a külsőségek tesznek valakit jó emberré. Sokkal inkább a szív az, ami jóvá tesz. Jézus nem azt akarja, hogy miközben hűségesen elmondjuk a napi imádságainkat, mégis megítéljük testvéreinket, vagy nem bocsátunk meg nekik. Mi teszi az ember lelkét tisztává? Betartom a külső kötelezettségeimet, amit a hitem diktál, de belsőleg megtagadom Isten parancsait és a Szentlélek sugallatait?

3. Egy új parancs. Jézus nem azért jött, hogy megsemmisítse az Ószövetség törvényeit; a Tíz parancsolatot. Ő azért jött, hogy erre építsen. Az Ótestamentum volt a régi kinyilatkoztatás, amit Krisztus nem akarta megtörni ezt. De ez egy új bor volt, amit Ő követőinek akart adni. Máté evangéliumának ötödik fejezetében Jézus a hegyen prédikál. A mózesi hasonlat teljesen világos. Mózes felment a hegyre, hogy Isten kinyilatkoztassa neki a Tíz parancsolatot és ezt Ő továbbította az embereknek. Jézus is, aki Isten, a hegy tetejéről beszélt kinyilatkoztatta az új parancsolatot, és ez a szeretet új törvénye az Ószövetség minden kinyilatkoztatása felett áll. Követőinek nem csak felebarátaikat kell szeretniük, hanem ellenségeiket is.

Beszélgetés Krisztussal: Uram mutasd meg, hogyan szeressem ellenségeimet. Tanítsd meg, hogy hogyan tudok keresztény életet élni a lelkemben és nem csak a külsőségekben. Én nem csak „látszólag" akarlak követni. Tudom, hogy keresztényként szentségi életre vagyok hivatott. Az egyetlen dolog, ami megakadályozhat engem ebben, a saját önzésem és a nagylelkűség hiánya. Segíts, hogy át tudjam magam adni másoknak a felebaráti szereteten keresztül. Tanítsd meg, hogy miként tudok megbocsátani másoknak. Tisztítsd meg gondolataimat, hogy soha ne gondoljak rosszat senkiről. Irányítsd a gondolataimat, hogy megragadjak minden lehetőséget, amellyel másokat szolgálhatok.

Elhatározás: Három olyan cselekedetet fogok végrehajtani, amit a felebaráti szeretet vezérel.


Erdő Péter bíboros atya 2008. júliusi imaszándéka:

Add, Urunk, hogy mindennapi életünkben mindig a főparancsot kövessük: „Szeresd embertársadat, mint önmagadat!”

Szeretettel várunk nyári táborainkba minden fiút és lányt, akik szívesen töltenek el egy hetet jó társaságban. színes lelki és szórakoztató programok közepette. Bővebb információ www.regnumchristi.hu weboldalon található.


Segít ez a szolgálat önnek? Szívesen segítené szolgálatunkat?

Elsősorban azzal teheti meg, ha másnak is ajánlja a napi elmélkedéseket, azonban örömmel fogadunk minden anyagi támogatást is, amelyek segítik missziós tevékenységeinket.

Missio Christi Alapítvány

Adószám: 18254589-1-43

CIB Bank 11100908-18254589-10000001



--~--~---------~--~----~------
------~-------~--~----~
Ez a Vándor Evangélium apostoli imaszolgálat levelezőlistája.
A Vándor Evangélium program ebben az évben a Szentírás évét segíti.

Amennyiben kérdése van a leírtakkal kapcsolatban, az alábbi e-mailcímen felteheti: info@vandorevangelium.hu

www.vandorevangelium.hu
-~----------~----~----~----~------~----~------~--~---

Vendégkönyv

Subscribe in a Reader

Térkép

Powered By Blogger

Bible

PayPerPost, Inc

PPP Direct

PayPerPost, Inc

PPP Direct

Fogarasi Levente

Fogarasi Levente
Születésnapom
Powered By Blogger