2010. január 2., szombat

Ha szeretet nincsen bennem...

Ha szeretet nincsen bennem...
január 2. 6:00


Csak azok az emberek érezhetnek nagy szomorúságot, akik nagyon tudnak szeretni is; de az a nagy szükség, hogy szeressenek, szolgál egyetlen ellenszerül bánatukra, és ez gyógyítja meg őket.

Tolsztoj

Kép: HA, Magyar Kurír


© Híreink „Magyar Kurír” forrásmegjelöléssel szabadon felhasználhatók.

nyomtatási nézet hír továbbküldése

Meg kell térnünk a béke terveihez – újévi szentmise Rómában

Meg kell térnünk a béke terveihez – újévi szentmise Rómában
január 2. 10:32


XVI. Benedek január 1-jén, Szűz Mária, Isten Anyja ünnepén délelőtt 10 órai kezdettel szentmisét mutatott be a Szent Péter-bazilikában.

Az ünnep vigíliáján, december 31-én este a pápa vesperást vezetett, amelynek végén szentségkitétel után év végi hálaadásként a kórus és a hívősereg elénekelte a Te Deumot. A Szentatya mindkét alkalommal homíliát mondott.

Mária Istenanyasága ünnepén és a béke világnapja alkalmából a pápa az ünnepi mise olvasmányaihoz fűzte elmélkedését. Az első olvasmány a Számok könyve 6. fejezetéből a híres „ároni áldás”: „Áldjon meg az Úr és oltalmazzon! Ragyogtassa rád arcát az Úr, s legyen hozzád jóságos! Fordítsa feléd arcát az Úr, és adjon neked békét!” A Szentatya a Biblia szavaival kívánt áldást és békét a jelenlevőknek és mindazoknak, akik a rádión és televízión keresztül követték a szertartást szerte a világon.

A bibliai elbeszéléseket úgy olvashatjuk, mint Isten arcának fokozatos leleplezését, mígnem Isten teljesen feltárja magát Jézus Krisztusban. „Amikor elérkezett az idők teljessége, Isten elküldte Fiát, aki asszonytól született, alávetette magát a (mózesi) törvénynek, hogy felszabadítson minket a törvény alól…” – olvassuk a Galatákhoz írt levélben, a második olvasmányban. Isten arca emberi arcot öltött, megláttatta magát Szűz Mária Fiában, akit ezért az „Isten Anyja” címmel tisztelünk. Ő, aki szívében őrizte az istenanyaság titkát, az első volt, aki megláthatta az emberré lett Isten arcát méhe gyümölcsében.

A bizánci hagyományban Szűz Mária ikonjai között van egy, a „gyengédség” ikonja, amely a gyermek Jézust úgy ábrázolja, hogy arcát Mária arcához érinti. A Gyermek nézi Anyját, ő pedig minket néz, Isten gyengédségét tükrözve. Ebben az ikonban Istenből szemlélhetünk valamit: az ő kimondhatatlan szeretetét, amely arra indította Őt, hogy „egyszülött Fiát adja értünk” (Jn 3,16). De ugyanez az ikon megmutatja nekünk Máriában az Egyház arcát is, amely tükrözi ránk és a világra Krisztus fényét, az Egyházét, amely révén eljut minden emberhez az örömhír. „Nem vagy többé szolga, hanem fiú”, amint a Galatákhoz szóló levélben (4,7) olvastuk.

Ez az elmélkedés elvezet bennünket a békéhez – folytatta a Szentatya. Mert a másik ember arcát látva – bőrszínre, nemzetiségre, nyelvre, vallásra való tekintet nélkül – felismerjük benne tisztelettel a személyt, az ember végtelen titkát. De csak Istennel a szívünkben tudjuk a másikban felismerni Isten jelenlétét. Látásmódunk lényegében Isten Lelkének bennünk lakásától függ. Minél inkább Isten lakik bennünk, annál érzékenyebbek leszünk arra a jelenlétre, amely körülvesz bennünket: minden teremtményben, főleg más emberekben, bármennyire is eltorzította arcukat az élet keménysége és a rossz. Hogy tehát elismerjük és tiszteljük egymásban a testvért, szükségünk van arra, hogy a közös Atyára hivatkozzunk, aki mindannyiunkat szeret korlátaink és tévedéseink ellenére.

A pápa itt a gyermekek arcáról szólt, akik gyengédséget és örömet keltenek bennünk ártatlanságukkal és testvériségükkel, amikor együtt játszanak, spontán módon ugyanúgy viselkednek és mintegy Isten világra vetett tekintetének tükrei. Miért is oltjuk ki mosolyukat, miért mérgezzük szívüket? Sajnos, a Gyengédség ikonjának tragikus ellentétét látjuk sok gyermekben és anyjukban. Háború és erőszak áldozatai, hazájukból elűzöttek, menekültek. Arcuk beesett az éhezéstől és a betegségtől, a fájdalom és a kétségbeesés eltorzította arckifejezésüket. Az ártatlanok arca néma felszólítás, hogy felelősek vagyunk. Meg kell térnünk a béke terveihez, letenni minden fegyvert, és elkötelezni magunkat egy emberhez méltóbb világ építésére.

Homíliája utolsó részében a pápa emlékeztetett a béke 43. világnapjára írt, december 8-án közzétett üzenetére: „Ha békére törekszel, védd a teremtett világot.”

Vatikáni Rádió/Magyar Kurír


© Híreink „Magyar Kurír” forrásmegjelöléssel szabadon felhasználhatók.

nyomtatási nézet hír továbbküldése

Rotterdamban lesz a következő év végi taizéi találkozó

Rotterdamban lesz a következő év végi taizéi találkozó
január 2. 11:22


A hollandiai Rotterdam ad otthont idén december 28. és 2011. január 1. között a következő taizéi találkozónak. A hírt Alois testvér, a Taizéi Közösség priorja jelentette be Poznańban, ahol ma ér véget a hétfőn kezdődött rendezvény.

A Holland Püspöki Konferencia, a protestáns egyházak és az ország ökumenikus egyházi szervezete együtt hívja meg a fiatalokat a találkozóra. Rotterdami Erasmus szülővárosa, amely 2009-ben Európai ifjúsági fővárosa volt, hamarosan készül a vendégek fogadására.

Poznańban Alois testvér kiemelten szólt a vallásszabadság jelentőségéről. A lengyelországi, illetve a más közép-kelet-európai államokból érkező fiatalok szülei és nagyszülei sokat szenvedtek hitük miatt. Hasonló a helyzet most Kínában, a Taizéi Közösség péntekenként az ott élő keresztényekért imádkozik.

Alois testvér arra bátorította a fiatalokat, hogy ne fogadják el, „hogy a világban növekednek az egyenlőtlenségek; hogy csak kevesen részesednek a gazdasági növekedés javaiból, miközben a többség szegénységben él". A Taizéi Közösség priorja az „élet egyszerűsége" melletti döntésre, a szolidaritás és a nyersanyagok felelős használatára buzdította a fiatalokat.

A találkozón mintegy háromszáz magyar fiatal is részt vett, a Katolikus Ifjúsági Mozgalom szervezésében.

Poznanban az ázsiai, latin-amerikai, illetve az európai regionális találkozók időpontját és helyszínét is bejelentették:

Porto, Portugália: február 13-16.
Szarajevó, Bosznia–Hercegovina: szeptember 3-5.
Oslo és Trondheim, Norvégia: szeptember 17-19.

Az ötödik alkalommal megrendezett ázsiai találkozó a Fülöp-szigeteki Manilában lesz február 3. és 7. között. A latin-amerikai találkozó időpontja december 8-12., helyszíne pedig a chilei főváros, Santiago.

Magyar Kurír


© Híreink „Magyar Kurír” forrásmegjelöléssel szabadon felhasználhatók.

nyomtatási nézet hír továbbküldése

Kínaiul is olvasható a Biblia a Vatikán honlapján

Kínaiul is olvasható a Biblia a Vatikán honlapján
január 2. 12:44


Január 1-jén a teljes Biblia felkerült az internetre kínaiul. A következő hónapokban a tervek szerint a II. Vatikáni Zsinat dokumentumai, a katekizmus és az egyházi törvénykönyv is olvasható lesz ezen a nyelven.

A Kínai Népköztársaságban egyes források 13 millióra becsülik a katolikusok számát, más adatok szerint ennél jóval többen vannak – írja a Kathpress.

A Szentszék honlapja: www.vatican.va

Magyar Kurír


© Híreink „Magyar Kurír” forrásmegjelöléssel szabadon felhasználhatók.

nyomtatási nézet hír továbbküldése

XVI. Benedek pápa üzenete a béke világnapjára


XVI. Benedek pápa üzenete a béke világnapjára
2009. december 23. 8:56

2010. január 1.
Ha békére törekszel, védd a teremtett világot

Béke világnap 2010.doc

1. Az új év kezdetén szeretnék szívből békét kívánni minden keresztény közösségnek, a nemzetek vezetőinek és minden jóakaratú embernek az egész világon. A béke 43. világnapja témájául ezt választottam: Ha békére törekszel, védd a teremtett világot. A teremtett világ tiszteletben tartásának nagy jelentősége van azért is, mert „a teremtés Isten minden művének kezdete és alapja”, megóvása napjainkban lényegbevágó az emberiség békés együttélése szempontjából. Egyfelől az emberek egymás iránti kegyetlensége miatt a békét és a valódi, teljes emberi fejlődést számos veszély fenyegeti (háborúk, nemzetközi és helyi konfliktusok, terrorcselekmények, valamint az emberi jogok megsértése). Ugyanakkor nem kevésbé aggasztóak a hanyagságból – ha nem egyenesen visszaélésből – fakadó tényezők, amelyek földünket és az Istentől kapott bőséges természeti javakat fenyegetik. Ezért elengedhetetlen, hogy az emberiség megújítsa és megerősítse „az ember és környezete közötti összhangot, amely Isten teremtő szeretetének tükre kell, hogy legyen: ebből a szeretetből származunk, és efelé tartunk”.


2. A Caritas in veritate kezdetű enciklikában kiemeltem, hogy a teljes emberi fejlődés szorosan kapcsolódik azokhoz a kötelességekhez, amelyek az embernek a természeti környezethez fűződő kapcsolatából fakadnak. A természeti környezetet Isten ajándékának tekintjük mindenki számára, amelynek használata közös felelősséget kíván meg az egész emberiség iránt, különösképpen a szegények és a jövő nemzedékek iránt. Azt is megfigyeltem, hogy amikor a természetet, mindenekelőtt az embert egyszerűen csak a véletlen vagy az evolúciós determinizmus gyümölcsének tekintjük, fennáll a veszély, hogy a felelősségtudat lecsökken az ember lelkiismeretében. Ha azonban a teremtett világot Isten ajándékának tekintjük az emberiség számára, jobban meg tudjuk érteni az ember hivatását és értékét. A zsoltárszerzővel együtt csodálattal hirdethetjük: „Bámulom az eget, kezed művét, a holdat és a csillagokat, amelyeket te alkottál. Mi az ember, hogy megemlékezel róla, az ember fia, hogy gondot viselsz reá?” (Zsolt 8,4–5). A teremtett világ szépségének szemlélése arra ösztönöz, hogy felismerjük a Teremtő szeretetét, azt a szeretetet, „amelyik mozgatja a napot és a többi csillagot”.


3. Immár húsz éve, hogy II. János Pál pápa ezt választotta a béke világnapra írt üzenete témájául: Béke a teremtő Istennel, béke az egész teremtett világgal, és ezzel felhívta a figyelmet arra a kapcsolatra, amely köztünk, Isten teremtményei és a minket körülvevő világegyetem között van. Ezt írta: „Látható, hogy napjainkban egyre inkább tudatában vagyunk, hogy a világbéke veszélyben van… s ez a természet iránti kellő tisztelet hiányából is fakad”. És hozzátette, hogy az ökológiai tudatot „nem szabad elnyomni, sőt segíteni kell, hogy fejlődjön, érlelődjön és megfelelően kifejezésre jusson konkrét programokban és kezdeményezésekben.” Már más elődeim is utaltak az ember és a környezet között fennálló kapcsolatra. 1971-ben például – XIII. Leó pápa Rerum Novarum kezdetű enciklikájának 80. évfordulója alkalmából – VI. Pál hangsúlyozta, hogy „a természet e könnyelmű kihasználásán keresztül [az ember] azt kockáztatja, hogy elpusztítja azt, és ennek a pusztításnak önmaga is áldozatul esik”. Hozzátette még: ebben az esetben „nemcsak az anyagi környezet válik állandó veszéllyé: szennyezések és hulladék, új betegségek, teljes romboló hatalom; hanem az emberi környezet is, mely nincs többé az ember hatalmában, és így olyan környezetet teremt a jövőnek, mely elviselhetetlenné válhat számára: hatalmas méretű társadalmi problémává válhat, mely az emberiség egész családját érinti”.


4. Bár az Egyház kerüli, hogy érdemben beleszóljon specifikus gyakorlati megoldásokba, mivel „emberségben jártas”, igyekszik határozottan felhívni a figyelmet a Teremtő, az ember és a teremtett világ közötti kapcsolatra. 1990-ben II. János Pál „ökológiai válságról” beszélt, és hangsúlyozva, hogy ez döntően etikai természetű dolog, rámutatott „egy új szolidaritás sürgető, erkölcsi szükségességére”. A válság növekvő mértékű megnyilvánulása láttán ez a felhívás ma még sürgősebb, és felelőtlenség lenne, ha nem fordítanánk rá komoly figyelmet. Hogy is maradhatnánk közömbösek az olyan jelenségekből fakadó problémákkal szemben, mint az éghajlatváltozás, az elsivatagosodás, óriási mezőgazdasági területek termelésének hanyatlása és elvesztése, folyók és talajvízrétegek elszennyeződése, a biodiverzitás elvesztése, szélsőséges természeti jelenségek növekedése, az egyenlítő menti és trópusi erdők pusztulása? Hogy is hagyhatnánk figyelmen kívül az ún. „környezeti menekültek” jelenségét: azokról az emberekről van szó, akiknek lakóhelyük környezetének pusztulása miatt el kell hagyniuk otthonukat – gyakran javaikat is –, és szembe kell nézniük a kényszerű elvándorlás veszélyeivel és ismeretlenségével? Hogy is ne reagálnánk azokra a már meglévő vagy lehetséges konfliktusokra, amelyek a természeti erőforrásokhoz való hozzáféréshez kapcsolódnak? Ezek mind olyan kérdések, amelyek erősen kihatnak az emberi jogok gyakorlására, mint például az élethez, a táplálkozáshoz, az egészséghez, a fejlődéshez való jogra.


5. Mindazonáltal figyelembe kell vennünk, hogy az ökológiai válságot nem értékelhetjük a hozzá fűződő kérdésektől függetlenül, mivel szoros kapcsolatban áll magával a fejlődés fogalmával, és az emberről, illetve embertársaival és a teremtett világgal való kapcsolatáról alkotott elképzeléssel. Bölcs dolog tehát alaposan és nagy távlatban felülvizsgálni a fejlődési modellt, átgondolni a gazdaság és a gazdasági célok értelmét, hogy helyreállítsuk működési zavarait és torzulásait. Ezt kívánja meg bolygónk ökológiai állapota, és legfőképpen ezt igényli az ember kulturális és erkölcsi válsága, amelynek nyilvánvaló tünetei egy ideje a világ minden részén megmutatkoznak. Az emberiségnek mély kulturális megújulásra van szüksége, újra fel kell fedeznie azokat az értékeket, amelyek azt a szilárd alapot képezik, amelyre jobb jövőt építhetünk mindenki számára. A jelenlegi válsághelyzetek – akár gazdasági, élelmezési, környezeti vagy társadalmi jellegűek –, alapjában erkölcsi gyökerűek és egymással összefüggnek. Ezek szükségessé teszik, hogy új tervet alakítsunk ki az emberek közös előrehaladására. Kiváltképpen pedig arra köteleznek, hogy életmódunkat a mértékletesség és a szolidaritás jellemezze, hogy új szabályokkal és az elköteleződés új formáival bizalommal és bátran a már megvalósult pozitív tapasztalatokra tekintsünk, és a negatívakat határozottan elvessük. A jelenlegi válság csak így lesz alkalom a dolgok helyes megítélésére és új tervek létrehozására.


6. Nem igaz talán, hogy a kozmikus értelemben vett „természetnek” az eredeténél ott rejlik „egy igazságot hordozó szeretet-terv”? A világ „nem holmi szükség, a vak végzet vagy a véletlen folytán jött létre. […] a világ Isten szabad elhatározásából ered, Aki a maga létében, bölcsességében és jóságában akarta részesíteni a teremtményeit”. A Teremtés könyvének első oldalai visszavezetnek minket a kozmoszban lévő bölcs tervhez, mely Isten gondolatának a gyümölcse, és amelynek csúcsán a férfi és a nő helyezkedik el, akiket a Teremtő saját képére és hasonlatosságára teremtett, hogy „betöltsék a földet”, és „uralmuk alá vonják”, mint Isten javainak „kezelői” (vö. Ter 1,28). A Teremtő, az emberiség és a teremtett világ összhangját – ahogy az a Szentírásban szerepel – Ádám és Éva, a férfi és a nő bűne törte meg. Ők arra vágytak, hogy elfoglalják Isten helyét, elutasítva teremtményi mivoltuk elismerését. Ennek következtében eltorzult az a feladat is, hogy „uralmuk alá vonják” a földet, „műveljék és óvják”, és konfliktus alakult ki közöttük illetve a teremtés többi része között (vö. Ter 3,17–19). Az ember hagyta, hogy eluralja őt az önzés, elveszítve ezzel Istentől kapott küldetésének értelmét, és a teremtett világgal való kapcsolatában kizsákmányolóként viselkedett, abszolút hatalmat akarva gyakorolni felette. Isten kezdeti parancsának valódi jelentése azonban, melyre a Teremtés könyve jól rámutat, nem a hatalom puszta átadásában áll, hanem inkább a felelősségre való meghívásban. Egyébként a régiek bölcsessége felismerte, hogy a természet nem úgy áll rendelkezésünkre, mint egy „halom véletlenszerűen szétszórt szemétkupac”, a bibliai kinyilatkoztatás pedig megértette velünk: a természet a Teremtő ajándéka, aki megtervezte belső rendjét, hogy az ember ebből merítse az ahhoz szükséges útmutatást, hogy hogyan „művelje és őrizze” (vö. Ter 2,15). Mindaz, ami létezik, Istené, aki az emberekre bízta azt, de nem azért, hogy önkényesen rendelkezzenek vele. Amikor az ember – ahelyett, hogy Isten munkatársának szerepét betöltené, – Isten helyébe lép, akkor kikényszeríti „az általa inkább elnyomott, semmint kormányzott” természet lázadását. Az embernek tehát kötelessége, hogy felelősségteljesen irányítsa, óvja és művelje a teremtett világot.


7. Sajnálattal kell megállapítanunk, hogy a Föld különböző országaiban és térségeiben az emberek sokasága egyre gyakrabban ütközik nehézségekbe a környezet iránti felelőtlenség és nemtörődömség miatt. A II. Vatikáni Zsinat emlékeztetett rá, hogy „Isten a földet minden kincsével együtt minden ember és minden nép használatára rendelte”. Ezért a teremtett világ öröksége az egész emberiséget megilleti. A kizsákmányolás jelenlegi mértéke azonban komolyan veszélyezteti néhány természeti erőforrás meglétét nemcsak a jelenlegi, hanem főképp a jövő nemzedékek számára. Nem nehéz tehát megállapítani, hogy a környezet pusztulása gyakran a hosszú távú politikai tervek hiányának vagy a rövidlátó gazdasági érdekek hajszolásának eredménye, amelyek sajnos, a fenyegető veszélyek sorozatává alakulnak a teremtett világ ellen. Azért, hogy megfékezzük ezt a jelenséget, azon tény alapján, hogy „minden gazdasági döntés erkölcsi jellegű következményekkel jár”, arra is szükség van, hogy a gazdasági tevékenység jobban tiszteletben tartsa a környezetet. Amikor felhasználjuk a természeti erőforrásokat, törődni kell azok védelmével is, előre látva ennek környezeti és társadalmi költségeit, és lényeges tételként tekintetbe kell venni a gazdasági tevékenység költségei között. A nemzetközi közösség és a nemzeti kormányok illetékességébe tartozik, hogy megfelelő jelzéseket adjanak, hogy hatékonyan meg tudjuk fékezni a környezet számára károsnak bizonyuló tevékenységeket. Ahhoz, hogy védjük a környezetet, megóvjuk a nyersanyagforrásokat és az éghajlatot, arra van szükség, hogy jogi és gazdasági szempontból is jól meghatározott szabályok szerint cselekedjünk, ugyanakkor kellő szolidaritással kell viseltetnünk a Föld legszegényebb területein élők és a jövő nemzedékek iránt.


8. Valóban sürgősnek tűnik, hogy nemzedékeket összefogó őszinte szolidaritást valósítsunk meg. A közös természeti erőforrások használatából származó költségek nem terhelhetik a jövő nemzedékeket: „»Nekünk, akik korábbi nemzedékek örökösei és kortársaink munkájának haszonélvezői vagyunk, kötelességeink vannak mindenki irányában; nem lehetünk közömbösek azokkal szemben, akik utánunk jőve növelik majd az emberiség családjának körét. Az egyetemes szolidaritás, mint olyan tény, amely jótétemény számunkra, a másik oldalon kötelez bennünket.« Olyan felelősségről van szó, amely a maiakat a jövendő generációkkal szemben kötelezi, és felelőssége az egyes államoknak és a nemzetközi közösségnek is”. A természeti erőforrások felhasználásának úgy kellene történnie, hogy az abból származó közvetlen haszonnak ne legyenek negatív következményei az élőlények számára, akár emberek, akár más élőlények, most élők vagy eljövendők; a magántulajdon védelme ne váljon gátjává a javak egyetemes rendeltetésének, a jelenkor és a jövő érdekében az ember tevékenysége ne veszélyeztesse a föld termékenységét. A nemzedékek közötti őszinte szolidaritás mellett meg kell erősítenünk, hogy erkölcsileg sürgetően szükség van a nemzedékeken belüli megújult szolidaritásra, különösen a fejlődő és a magas fokon iparosodott országok között: „A nemzetközi közösségre hárul az a parancsolóan sürgető feladat, hogy olyan intézményes megoldásokat találjon, amelyek megállítják a nem megújuló energiaforrások kizsákmányoló felhasználását – és teszik ezt a szegény országok bevonásával, hogy velük együtt tervezzék a jövőt”. Az ökológiai válság rámutat a térben és időben kiterjedő szolidaritás sürgető szükségességére. A jelenlegi ökológiai válság okai között fontos, hogy elismerjük az iparosodott országok történelmi felelősségét. A kevésbé fejlett és főleg a felemelkedő országok mindazonáltal nem mentesülnek a teremtett világ iránti felelősség alól, mert a hatékony környezetvédelmi politika és az intézkedések fokozatos alkalmazása mindenkinek kötelessége. Ez könnyebben megvalósulhatna, ha nem annyira a számítások és az érdekek vezérelnék a segítségnyújtást, a tisztább technológiák és ismeretek átadását.


9. Kétségtelen, hogy az egyik legfőbb megoldandó probléma a nemzetközi közösség számára az energiaforrások kérdése: olyan, közösen elfogadott, fenntartható stratégiákat kell meghatározni, amelyek kielégítik a jelen és a jövő nemzedékek energiaszükségleteit. E cél érdekében a technológiailag fejlett társadalmaknak késznek kell lenniük mértéktartó magatartásformák követésére, csökkentve saját energiaszükségleteiket és javítva azok felhasználásának feltételeit. Ugyanakkor elő kell segíteni a kevésbé környezetszennyező energiák felkutatását és alkalmazását, valamint „az energiatartalékok világméretű újrafelosztása is szükséges, úgy, hogy azok az országok, amelyek nem rendelkeznek saját forrásokkal, hozzájuthassanak azokhoz”. Az ökológiai válság tehát történelmi alkalom közös válasz kidolgozására, amely a globális fejlődési modellt olyan irányba tereli, amely jobban szem előtt tartja a teremtett világ megbecsülést, az ember teljes fejlődését és az igazságban megvalósuló szeretet értékeire épül. Olyan fejlődési modell bevezetésében reménykedem tehát, amelynek központjában az ember áll, a közjó előmozdításán és megosztásán, valamint a felelősségen alapszik; amely tudatosítja bennünk, hogy életformát kell változtatnunk, és amely az okosságra épül, arra az erényre, mely megmutatja a ma megteendő lépéseket, számolva azzal, ami holnap megtörténhet.


10. Ahhoz, hogy elvezessük az emberiséget a környezet és bolygónk erőforrásainak összességében fenntartható kezeléséhez, arra van szükség, hogy az ember a tudományos és technológiai kutatásokra és az azokból származó felfedezések alkalmazására használja intelligenciáját. Az „új szolidaritás”, amelyet II. János Pál az 1990-es béke világnapi üzenetben javasolt, és a „globális szolidaritás”, amelyre én hívtam fel a figyelmet 2009-es béke világnapi üzenetemben, lényegi magatartásformáknak bizonyulnak, amelyek irányt mutatnak a teremtett világot védő tevékenységnek a föld erőforrás-gazdálkodásának nemzetközi szinten jobban koordinált rendszerén keresztül, különösen most, amikor egyre nyilvánvalóbbá válik, milyen szorosan kapcsolódik egymáshoz a környezet pusztítása elleni küzdelem és az ember teljes fejlődésének elősegítése. Megkerülhetetlen dinamikáról van szó, minthogy „az ember teljes fejlődése nem történhet meg az emberiség szolidáris fejlődése nélkül”. Ma számos tudományos lehetőség és lehetséges innovatív út áll rendelkezésünkre, amelyeknek köszönhetően kielégítő és harmonikus megoldások adhatók az ember és a környezet kapcsolatára. Ösztönözni kell például azokat a kutatásokat, amelyek a napenergiában rejlő óriási lehetőségek hatékonyabb kihasználására irányulnak. Ugyanígy figyelmet kell fordítanunk a vízzel kapcsolatos immár világméretű kérdésre és a globális hidrogeológiai rendszerre, amelynek körforgása elsődleges fontosságú a földi élet számára, és amelynek stabilitását az éghajlatváltozás erősen fenyegeti. Alkalmas mezőgazdasági fejlődési stratégiákat is fel kell fedezni, amelyek központjában a kistermelők és családjaik állnak, mint ahogy megfelelő erdőgazdálkodási és hulladék-megsemmisítési politikát kell bevezetni, valamint hasznosítani kell a klímaváltozás elleni küzdelem és a szegénység elleni harc között már létező együttműködéseket. Nagyratörő nemzeti politikákra van szükség, – kellő nemzetközi elkötelezettséggel kiegészítve –, melyek mindenekelőtt közép és hosszú távon hoznak majd fontos eredményeket. Összességében tehát ki kell lépni a pusztán fogyasztásközpontú logikából, hogy elősegítsünk olyan mezőgazdasági és ipari termelési formákat, amelyek tiszteletben tartják a teremtés rendjét és mindenki alapvető szükségleteit kielégítik. Az ökológia kérdésével nemcsak azok miatt a borzalmas távlatok miatt kell foglalkoznunk, amelyek a környezet pusztulása nyomán körvonalazódnak előttünk, hanem mindenekelőtt a világméretű, valódi szolidaritás keresése kell, hogy erre ösztönözzön minket, amely a szeretet, az igazságosság és a közjó értékeire épül. Másrészről, ahogy már említettem, „a technika sohasem pusztán csak technika. Az embert és fejlődésre való törekvését mutatja meg, kifejezi az emberi szellem igyekezetét meghatározott anyagi feltételek fokozatos leküzdése során. A technika ezáltal ahhoz a megbízatáshoz illeszkedik, hogy»műveljük, és oltalmazzuk a Földet« (vö. Ter 2,15), amelyet Isten az embernek adott; meg kell felelnünk annak a követelménynek is, hogy erősítsük az ember és környezete közötti szövetséget, amelynek Isten teremtő szándékát kell tükröznie”.25


11. Egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy a környezet pusztulásának problémája arra hív minket, hogy felülvizsgáljuk életstílusunkat, valamint a fogyasztás és a termelés elterjedt modelljeit, amelyek gyakran társadalmi, környezeti, sőt gazdasági szempontból is tarthatatlanok. Nem tudunk tovább meglenni valódi szemléletmód-váltás nélkül, amely új életstílushoz vezet, „amelynek elemei az igaz, a szép és a jó keresése, valamint a többi emberrel alkotott közösség a közös fejlődés érdekében. Ezeknek az elemeknek kell a fogyasztási, takarékoskodási és a beruházási szokásokat meghatározni”.26 Mind inkább a béke építésére kell nevelni az egyéni, a családi, a közösségi és politikai szinten. Mindannyian felelősek vagyunk a teremtett világ védelméért és megőrzéséért. Ez a felelősség nem ismer határokat. A szubszidiaritás elvének megfelelően, mindenki számára fontos, hogy elkötelezetten dolgozzon saját szintjén az egyéni érdekek túlsúlyának leküzdésén. A civil társadalom azon csoportjainak, valamint azon nem kormányzati szerveknek, amelyek határozottan és nagylelkűen dolgoznak az ökológiai felelősség terjesztésén – amelynek egyre inkább a „humánökológiához” kellene kötődnie –, kiemelt szerepük van a figyelem felkeltésében és a gondolkodásmód formálásában. A médiának szintén felelőssége van, abban a tekintetben, hogy pozitív és inspiráló modelleket ajánljon. Összefoglalva, a környezettel való törődésünk megkívánja, hogy a világot átfogóan és globálisan szemléljük, felelősségteljes közös erőfeszítést kíván, hogy túl lépve az önző, nemzeti érdekekre irányuló alapuló magatartáson, egy olyan szemléletmód felé haladjunk, amely mindig minden nemzet szükségletét nem előtt tartja. Nem maradhatunk közömbösek azzal szemben, ami körülöttünk történik, bolygónk bármely részének sérülése valamennyiünkre hatással van. Mint az egyének, a társadalmi csoportok és az államok közti kapcsolatokat, úgy az emberi lények és a környezet közöttieket, a tisztelet és az igazságban való szeretet kell hogy jellemezze. Különösen is reméljük, hogy hatékonyak lesznek és válaszra találnak a nemzetközi közösségek azon erőfeszítései, amelyek a leszerelési folyamatokra és a nukleáris fegyverektől mentes világra irányulnak, amely fegyverek jelenléte önmagában is veszélyezteti bolygónk életét, valamint a jelen és a jövő nemzedékeinek teljes fejlődésének folyamatát.


12. Az egyház felelős a teremtésért, és kötelességének tartja, hogy ennek a nyilvánosság szintjén is érvényt szerezzen azért, hogy a földet, a vizet és a levegőt mint Isten, a Teremtő mindenki számára szóló ajándékait megőrizze, de mindenekelőtt azért, hogy az emberiséget megóvja az önpusztítás veszélyétől. A természet károsodása ugyanis szorosan összefügg a kultúrával, amely meghatározza az emberek együttélését. „Ha a társadalomban elfogadottá lesz a ’humánökológiai’ szemlélet, abból nyeresége származik a környezeti ökológiának is”.27 Nem várhatjuk el a fiataloktól, hogy tiszteletben tartsák környezetüket, ha családjukban és a társadalomban nem kapnak segítséget arra nézve, hogyan tiszteljék önmagukat. A természet könyve egyedülálló: nemcsak a környezet, hanem a személyes, családi és társadalmi etika vonatkozásában is.28 A környezettel szembeni kötelességeink az emberi személlyel szembeni kötelességeinkből következik, akár önmagában, akár másokhoz való viszonyában tekintjük.
Ezért szívesen bátorítom az ökológia felelősségére irányuló nevelést, amely – ahogy Caritas in veritate enciklikámban jeleztem – védelmezi a hiteles humánökológiát és határozottan megerősíti, hogy az emberi élet minden szakaszában és állapotában sérthetetlen; megerősíti az emberi méltóságot és a család egyedülálló küldetését: itt tanulja meg az ember, hogy mit jelent a felebaráti szeretet és a természet védelme.29 A társadalom emberi örökségét meg kell őrizni. Az értékeknek ez az öröksége a természetes erkölcsi törvényben gyökerezik és annak része: ez az alapja az emberi személy és a teremtés tiszteletének.


13. Szabad elfelejtenünk azt a fontos tényt sem, hogy sok ember tapasztal békét és nyugalmat, megújulást és új életre ébredést, amikor közeli kapcsolatba kerülnek a természet szépségével és harmóniájával. Létezik egyfajta kölcsönösség: miközben gondoskodunk a teremtett világról, úgy tapasztaljuk meg, hogy Isten, a teremtett világ által gondoskodik rólunk. Másfelől viszont az emberiség és a környezet közötti kapcsolat helyes értelmezése nem végződhet azzal, hogy abszolutizáljuk a természetet, vagy fontosabban tartjuk, mint magát az emberi személyt. Ha az Egyház tanító hivatala komoly aggodalmát fejezi ki az ökocentrizmus és a biocentrizmus környezetről alkotott nézeteivel szemben, ennek az az oka, hogy ezek a nézetek megszüntetik a lényegi és értékbeli különbséget az emberi személy és más élőlények között. Ily módon végső soron az ember identitását és felsőbbrendű szerepét törlik el, elősegítve egy olyan szemléletet, amely minden élőlény „méltóságát” egyenlővé teszi. Utat nyitnak egy új panteizmusnak újpogány vonásokkal, amely az ember üdvözülésének forrását kizárólag a pusztán naturalista értelembe vett természetben látja. Az Egyház viszont arra hív, hogy a kérdést kiegyensúlyozottan közelítsük, tiszteletben tartva a „nyelvtant”, amelyet a Teremtő írt művébe azáltal, hogy rábízta az emberre a teremtett világ őrzésének és felelős gondozásának szerepét, amellyel nem élhet vissza, de amelyről nem is mondhat le. Ugyanígy az ellentétes álláspont, amely a technikát és az ember hatalmát abszolutizálja, nem csupán a természetet támadja súlyosan, hanem magát az emberi méltóságot is.30


14. Ha békére törekszel, védd a teremtett világot. Minden jóakaratú ember békekeresése kétségtelenül könnyebbé válik, ha mindannyian elismerik az Isten, az emberiség és az egész teremtett világ közti megbonthatatlan kapcsolatot. Az isteni kinyilatkoztatás fényében és az egyház hagyományához való hűségben a keresztények maguk is hozzá járulnak ehhez. Ők az Atya teremtő művének és a halála és feltámadása által az Istennel a földön és a mennyben mindent (vö. Kol 1,20) megbékítő Krisztus megváltó művének fényében szemlélik a világmindenség csodálatos részeit. A megfeszített és feltámadt Krisztus megajándékozta megszentelő Lelkével az emberiséget, aki vezeti a történelmet addig a napig, míg dicsőségben újra eljön a Megváltó, és új ég és új föld lesz (vö. 2Pét 3,13), amelyben az örök béke és igazságosság lakik majd. Védeni a természetes környezetet annak érdekében, hogy a béke világát építsük, mindenkinek kötelessége. Sürgető kihívás, amelynek megújult és összehangolt elkötelezettséggel kell szembesülnie, s egyben gondviselésszerű alkalom is arra, hogy továbbadjuk a következő nemzedékeknek egy mindenki számára jobb jövő lehetőségét. Legyenek tudatában a világ vezetői és minden rangú és rendű ember, akik szívükön viselik az emberiség sorsát: a teremtett világ védelme és a béke megteremtése mélyen összefonódnak. Ezért arra hívok minden hívőt, hogy buzgón imádkozzanak Istenhez, a mindenható Teremtőhöz és irgalmas Atyához, hogy minden férfi és nő szívében visszhangozzék, fogadják be és éljék meg a sürgető felhívást: Ha békére törekszel, védd a teremtett világot.

Kelt a Vatikánban, 2009. december 8-án

XVI. BENDEK PÁPA


MKPK Sajtószolgálat/VPA Hírporta



Nagy Szent Vazul püspök, egyháztanító

Nagy Szent Vazul püspök, egyháztanító

További gondolatok...

Nagy Szent Vazul és Nazianzi Szent Gergely püspökök és egyháztanítók

2010. január 2. - Szombat

Keresztelő János így tett tanúságot: A zsidók papokat és levitákat küldtek
hozzá Jeruzsálemből, hogy megkérdezzék őt: "Ki vagy te?" Erre megvallotta,
nem tagadta, hanem megvallotta: "Nem én vagyok a Messiás." Ezért
megkérdezték tőle: "Hát akkor? Talán Illés vagy?" "Nem vagyok" - felelte.
"A próféta vagy?" Erre is nemmel válaszolt. Azt mondták tehát neki: "Akkor
ki vagy? Mert választ kell vinnünk azoknak, akik küldtek minket. Mit
mondasz magadról?" János ezt felelte: "A pusztában kiáltó hangja vagyok:
Egyengessétek az Úr útját", amint Izajás próféta mondta. A küldöttek a
farizeusoktól jöttek, ezért megkérdezték: "Miért keresztelsz hát, ha nem
te vagy a Messiás, sem Illés, sem pedig a próféta?" János így válaszolt:
"Én csak vízzel keresztelek. De köztetek áll az, akit nem ismertek, aki
utánam jön, s akinek még a saruszíját sem vagyok méltó megoldani." Ez
Betániában történt, a Jordánon túl, ahol János tartózkodott és keresztelt.
Jn 1,19-28

Elmélkedés:

Keresztelő Jánosban Krisztusra irányuló, Krisztusra mutató személyt
ismerhetünk meg. Amikor Erzsébetnél látogatást tesz Mária, már akkor,
anyja méhében örvendezik János az érkező Megváltónak. Amikor pedig fellép
a pusztában és elkezdi hirdetni a bűnbánatot és a keresztséget, akkor is
Jézusra irányítja az emberek figyelmét. Amikor Jézus megkeresztelkedik,
akkor úgy mutat rá János, mint az Isten küldöttére, s nem sajnálja azt
sem, ha tanítványai ettől kezdve Jézus követői lesznek. A mai evangélium
arról számol be, hogy a nép vallási vezetői János személyére kíváncsiak,
de mégsem beszél magáról hanem ezt az alkalmat is arra használja fel, hogy
rámutasson a Messiásra, Jézusra.
(Horváth István Sándor)



Imádság:

Mindenható Úr! Te vagy példaképünk, rendezőnk és kormányzónk; te vagy
utunk, a te fényedre nyitó ajtónk. Te vagy az Igazságosság képe! Te vagy
csillagunk és fényességünk! Hálát adunk neked, dicsérünk és áldunk!
Téged dicsőítünk, hiszen mindenütt téged ünnepelnek, Halhatatlan,
Fáradhatatlan, Örökkévaló! Te vagy a lélek életének példaképe, te vagy
boldog Atyánk, Királyunk és Istenünk.
Ha Terád tekintünk, Uram, nem halunk meg. Ha megvalljuk nevedet, nem
veszünk el. Ha Hozzád imádkozunk, meghallgatást nyerünk.
Ókeresztény ima
______________________________

Nagy Szent Vazul és Nazianzi Szent Gergely püspökök és egyháztanítók

Törekedjünk az alázatosságra!

2010. január 2. Karácsonyi idő – szombat

Nagy Szent Vazul és Nazianzi Szent Gergely püspökök és egyháztanítók

P. Matthew Green LC

Jn 1,19-28

Ez János tanúsága, amikor a zsidók papokat és levitákat küldtek Jeruzsálemből hozzá, hogy megkérdezzék őt: „Ki vagy te?” Ő megvallotta, és nem tagadta, és megvallotta: „Nem én vagyok a Krisztus.” Erre megkérdezték tőle: „Mi vagy tehát? Illés vagy?” Ő azt válaszolta: „Nem vagyok.” „A próféta vagy?” Azt felelte: „Nem.” Akkor azt mondták neki: „Akkor ki vagy? Választ kell vinnünk azoknak, akik küldtek minket! Mit mondasz magadról?” Ő azt felelte: „A pusztában kiáltó szava vagyok: „Tegyétek egyenessé az Úr útját”, amint Izajás próféta mondta.” A küldöttek a farizeusok közül voltak. Ezért kérdőre vonták: „Miért keresztelsz tehát, ha nem te vagy a Krisztus, sem Illés, sem a próféta?” János ezt felelte nekik: „Én vízzel keresztelek, de köztetek áll az, akit ti nem ismertek. Ő az, aki utánam jön, akinek a saruszíját megoldani sem vagyok méltó.” Ezek Betániában történtek, a Jordánon túl, ahol János keresztelt.

Bevezető ima: Uram Jézus, hiszem, hogy Isten Fia vagy, aki szeretete által váltotta meg a világot. Megtestesülésed reménnyel tölt el. Viszonzásként csak azt adhatom, hogy szeretlek teljes szívemből, teljes lelkemből, minden erőmből és egész elmémmel.

Kérés: Jézusom, Megváltóm és barátom, szeretném, ha mind többen megismernének téged. Segíts Keresztelő János példáján elmélkednem; bár megtanulnám tőle, hogyan vihetek másokat hozzád!

1. Ismerté tenni az Urat. A következő napokban Keresztelő Jánosról szól az evangélium. Ezek az evangéliumi részek Vízkereszt vasárnapjához vezetnek minket, ahol valójában Urunk világban való megjelenését ünnepeljük. A hagyomány más eseményeket is köt ehhez az ünnephez. Habár Urunk megjelenésének ünnepén elsősorban a bölcsek Betlehemben tett látogatása jut eszünkbe, mégis a kinyilatkoztatás – Urunk megjelenésének döntő pillanata Jézus megkeresztelkedése a Jordánban, amely Jézus küldetéséről és isteni mivoltáról szól. Igaz hogy Jézus megkeresztelkedését egy héttel később ünnepeljük, a két eseménynek ugyanaz az eredménye. Jézusról nyilvánosság elé kerül az igazság. Az első kérdés, amit fel kell tennünk magunknak: Mit teszek én, mint Krisztusban hívő, hogy megismertessem a róla szóló igazságot másokkal is?

2. Az alázatosság hatalma. A mai evangéliumi részben Keresztelő János megmutatja, mi a legalapvetőbb erény, ami a hit terjesztéséhez kell: az alázatosság. Keresztelő János akár a Messiásnak is kiadhatta volna magát, de később természetesen kiderült volna a hazugság, még akkor is, ha egy darabig egész Izrael a lábai előtt hevert volna. Napjainkban is előfordul, hogy valaki feladja az elveit azért, hogy csak egy napra hatalomra és dicsőségre tegyen szert. Gondolj csak az üzletemberekre, akik a több nyereségért csalnak, vagy a tudósokra, akik meghamisítják kutatási eredményeiket. Elkerülhetetlen bukásuk tragikus. Keresztelő János tudja, hogy az egyetlen út, ami Istenhez vezet, ha Őt szolgáljuk és teljesítjük küldetésünket életünkben. Ez abban áll, hogy minden dicsőséget Istennek adunk, és nem magunknak; és soha nem akarunk többnek látszani annál, amik vagyunk. Csak akkor lehetünk igazi keresztények, és ismertethetjük meg másokkal Krisztust, ha félretesszük hiúságunkat és büszkeségünket.

3. Megélni a szeretetet. Keresztelő János küldetése attól hatékony, hogy nem csak hirdette üzenetét, de ő maga volt az üzenet. Bűnbánatot hirdetett, de először megélte azt aszkétikus élettel a sivatagban. Vízzel keresztelt, de először ő maga lépett a vízbe. Ahhoz, hogy Jézust másokkal képesek legyünk megismertetni, először nekünk magunknak kell ismernünk Őt. Nem hirdethetjük az evangélium lényegét, a szeretet üzenetét, ha mi magunk nem éljük meg a mindennapjainkban. Nem kritizálhatunk és ítélhetünk meg folyamatosan másokat, nem tehetjük magunkat a középpontba, miközben abban reménykedünk, hogy Jézus hatékony apostolai lehetünk így is. Ha azonban arra törekszünk, hogy Isten kegyelmével a legjobbat cselekedjük, a szeretetet valóban megéljük, a szavak feleslegessé válnak; példánk változtatja meg mások életét.

Beszélgetés Krisztussal: Uram, magamra és az életemre tekintve, látom sokszor önző voltam, az volt a fontos, mi jó nekem, mit akarok én. Add, hogy mindenekfelett szerethesselek téged! Élő szeretetemmel akarlak hirdetni, akkor is, ha ezért gőgömet vagy kényelmemet kell feláldoznom.

Elhatározás: Különösen figyelek arra, hogy a tetteim megmutassák, szeretem Jézust és felebarátaimat.


Erdő Péter bíboros atya 2010. januári imaszándéka:

Hogy legyen béke Magyarországon és az egész világon.

--
Ez a Vándor Evangélium apostoli imaszolgálat napi evangéliumhoz kapcsolódó listája. A Vándor Evangélium program ebben az évben a Szent Pál évét segíti.
Amennyiben kérdése van a leírtakkal kapcsolatban, az alábbi e-mailcímen felteheti: info@vandorevangelium.hu
www.vandorevangelium.hu

Segít ez a szolgálat önnek? Szívesen segítené szolgálatunkat?
Elsősorban azzal teheti meg, ha másnak is ajánlja a napi elmélkedéseket, azonban örömmel fogadunk minden anyagi támogatást is, amelyek segítik missziós tevékenységeinket. Alapítványunk várja adója 1%-ának felajánlását is, hogy az evangélium terjesztésére fordíthassa.

Missio Christi Alapítvány
Adószám: 18254589-1-43
CIB Bank 11100908-18254589-10000001

Vendégkönyv

Subscribe in a Reader

Térkép

Powered By Blogger

Bible

PayPerPost, Inc

PPP Direct

PayPerPost, Inc

PPP Direct

Fogarasi Levente

Fogarasi Levente
Születésnapom
Powered By Blogger