2010. február 21., vasárnap

Nagyböjti idő, C év, nagyböjt 1. vasárnapja

Nagyböjti idő, C év, nagyböjt 1. vasárnapja

Az ember kenyérrel él, ez (is) megkülönbözteti az állatoktól és az angyaloktól. De mivel ember, nem csak kenyérrel él. Kell az ige néki, hogy ébressze, gazdagítsa, előrevigye. Hallja anyjának hangját, s tudja, hogy szeretik. Hallja Isten hangját s megérti, hogy Valaki elismeri, befogadja: csak ezáltal lesz igazán emberré. A vagyon nem boldogít. A fölösleg árt! Mindenek előtt szabaddá kell lennem, oly szabaddá, hogy semmi se álljon utamba, hogy igazi Énemhez hű legyek s betöltsem küldetésem. Jézus mutatja ehhez az utat. Ő az Ige, kiben Isten szól hozzánk.
További gondolatok...

NAGYBÖJT 1. VASÁRNAPJA

2010.02.21. vasárnap: NAGYBÖJT 1. VASÁRNAPJA

(Damiáni Szent Péter)

Az Úr meghallotta szavunkat, és meglátta nyomorúságunkat


MTörv 26,4-10

Erre vegye el a pap a kosarat kezedből, s tegye az Úr, a te Istened oltára elé. Aztán mondd az Úr, a te Istened színe előtt: ,,Kóborló arám volt az én atyám, s ő lement Egyiptomba, s ott tartózkodott jövevényként kevesedmagával, s nőtt nagy és erős, temérdek sokaságú nemzetté. Ám az egyiptomiak sanyargattak és üldöztek minket, s felette nehéz terheket raktak ránk. Erre mi az Úrhoz, atyáink Istenéhez kiáltottunk, s ő meghallgatott minket, s látta megalázásunkat, fáradalmainkat és szorongatásunkat, és erős kézzel, kinyújtott karral, nagy, félelmetes tettekkel, csodákkal és jelekkel kihozott minket Egyiptomból, s behozott erre a helyre, s nekünk adta ezt a tejjel s mézzel folyó földet. Éppen azért, íme most bemutatom annak a földnek a terméséből a zsengét, amelyet az Úr nekem adott.'' -- Így tedd le azt az Úr, a te Istened színe előtt, s imádd az Urat, a te Istenedet.

Zs 90

Aki a Fölségesnek oltalmában lakik, a Mindenható árnyékában nyugszik, azt mondja az Úrnak: ,,Te vagy az én oltalmazóm és erősségem, Istenem, akiben bizakodom.' Mert ő megment engem a vadászok tőrétől, a súlyos veszélytől. Szárnyával árnyékot borít rád, és tollai alatt menedékre találsz; Pajzs és páncél az ő hűsége, nem kell félned az éjszaka rémeitől, a nappal repülő nyíltól, a sötétben látogató járványtól, a délben pusztító ragálytól. Ezren essenek el bár oldalad mellől és tízezren jobbod felől, hozzád semmi sem közeledik. Sőt saját szemeddel fogod nézni, meglátod a gonoszok bűnhődését. Mert te vagy, Uram, menedékem! Ha a Fölségest választottad oltalmadnak, balszerencse nem ér téged, csapás nem jut sátrad közelébe. Mert angyalainak parancsol felőled, hogy minden utadon őrizzenek. Kezükön hordoznak téged, hogy kőbe ne üssed lábadat. Áspiskígyón és viperán fogsz járni, eltiprod az oroszlánt és a sárkányt. Mivel bennem bízik, megszabadítom, oltalma leszek, mert ismeri nevemet. Ha kiált hozzám, meghallgatom, a szorongatás idején vele leszek, megmentem és megdicsőítem. Betöltöm őt hosszú élettel, és megmutatom neki üdvösségemet.

Róm 10,8-13

Az Írás viszont mit mond? ,,Közel van hozzád az ige, a szádban és szívedben' [MTörv 30,14], tudniillik a hit igéje, amelyet hirdetünk. Ha tehát a száddal vallod, hogy ,,Jézus az Úr!', és a szívedben hiszed, hogy Isten feltámasztotta őt halottaiból, üdvözülsz. A szív hite megigazulásra, a szájjal való megvallás pedig üdvösségre szolgál. Az Írás ugyanis azt mondja: ,,Mindaz, aki hisz benne, meg nem szégyenül' [Iz 28,16]. Nincsen ugyanis különbség zsidó és görög között, mert mindnyájuknak ugyanaz az egy Ura van, aki bőkezű mindazokhoz, akik segítségül hívják őt. Mert mindenki, aki segítségül hívja az Úr nevét, üdvözül [Jo 3,5].

Lk 4,1-13

Jézus pedig telve Szentlélekkel visszatért a Jordántól, és a Lélek a pusztába vitte negyven napra, és kísértette az ördög. Azokban a napokban nem evett semmit, s ezek elteltével megéhezett. Ekkor az ördög ezt mondta neki: ,,Ha Isten Fia vagy, mondd ennek a kőnek, hogy változzék kenyérré.' Jézus ezt felelte neki: ,,Írva van: ,,Nemcsak kenyérrel él az ember''' [MTörv 8,3]. Majd felvitte őt egy magas hegyre, és megmutatta neki egy szempillantás alatt a földkerekség minden országát, és így szólt az ördög: ,,Mindezt a hatalmat és ennek dicsőségét neked adom; mert az enyém, és akinek akarom, annak adom; ha tehát imádsz engem, mind a tiéd lesz.' Jézus ezt válaszolta neki: ,,Írva van: ,,Uradat, Istenedet imádd, és csak neki szolgálj''' [MTörv 5,9; 6,13]. Azután Jeruzsálembe vitte őt, a templom ormára állította, és azt mondta neki: ,,Ha Isten Fia vagy, vesd le innen magadat. Mert írva van: ,,Angyalainak parancsol felőled, hogy őrizzenek téged'', és ,,kezükön hordoznak téged, hogy kőbe ne üssed lábadat''' [Zsolt 91,11-11]. Jézus ezt felelte neki: ,,De azt is mondták: ,,Ne kísértsd Uradat, Istenedet''' [MTörv 6,16]. Miután mindezek a kísértések véget értek, az ördög elhagyta őt egy időre.

Nagyböjt 1. vasárnapja

2010. február 21. - Nagyböjt 1. vasárnapja

Abban az időben: Jézus a Szentlélektől eltelve otthagyta a Jordánt, s a
Lélek ösztönzésére a pusztába vonult negyven napra. Itt megkísértette a
sátán. Ezekben a napokban nem evett semmit sem, de végül is megéhezett.
Ekkor megszólította a sátán: "Ha Isten Fia vagy, mondd ennek a kőnek, hogy
váljék kenyérré." De Jézus ezt felelte: "Írva van, nemcsak kenyérrel él az
ember." Erre a sátán fölvezette egy magas hegyre, és egy szempillantás
alatt felvonultatta szeme előtt a földkerekség minden országát. "Minden
hatalmat és dicsőséget neked adok - mondta -, mert hisz én kaptam meg és
annak adom, akinek akarom. Ha leborulva hódolsz előttem, az mind a tied
lesz." Jézus elutasította: "Írva van: Uradat, Istenedet imádd és csak neki
szolgálj!" Ekkor a sátán Jeruzsálembe vitte, a templom párkányára
állította, és így szólt: "Ha Isten Fia vagy, vesd le magad innét. Hisz
írva van: angyalainak parancsolta, hogy oltalmazzanak, és: kezükön
hordoznak majd, nehogy kőbe üsd a lábad." De Jézus ezt válaszolta: "Az is
írva van: Ne kísértsd Uradat, Istenedet!" Miután a sátán ezekkel a
kísértésekkel hiába próbálkozott, egy időre elhagyta Jézust.
Lk 4,1-13

Elmélkedés:

A kísértés legyőzhető
Egy valóságban megtörtént esetet dolgoz fel egy német filmrendezőnek A
kilencedik nap című alkotása. A történet a második világháború idején
játszódik. Az egyik koncentrációs táborból kilenc napra hazaengednek egy
luxemburgi katolikus papot, s arra kényszerítik, hogy ez idő alatt
püspökét, mint egyházi vezetőt állítsa a nácik oldalra. Ha teljesíti a
kérést, nem bántják családját és pap-fogolytársai kiszabadulnak a
táborból, megmenekülnek a biztos haláltól. A szabadság kilenc napja alatt
André atya elbizonytalanodik, kísértésbe esik: vajon családja és a foglyok
szabadulása érdekében megtehet-e ilyet? A film nagyon érdekes pillanatai,
amikor az atyával kapcsolatot tartó katonatiszt különféle dolgokkal,
cigarettával, drága konyakkal, édességgel vagy egy pohár vízzel kínálja,
de ő nem fogadja el ezeket. Egyedül a csokoládét fogadta el, hogy az utcán
játszó gyerekeknek odaadhassa. Az atya látja, hogy az ajándékok valójában
kísértések, amit vissza kell utasítani. Végül lelkiismeretére hallgatva
nem engedelmeskedik, hanem visszatér a koncentrációs táborba.

A film szerint - és ezt a mindennapi életben mi magunk is
megtapasztalhatjuk - a kísértések sokszor igen nehéz helyzetbe állítják az
embert, amelyben rendkívül nehéz döntést, helyes döntést hozni. Mert a
kísértések esetében nem arról van szó, hogy a gonosz, a sátán valamilyen
nyilvánvaló rosszat akar az embertől, hanem nagyon ravasz módon sokszor
egészen tetszetősen mutatja be a dolgokat, s az ember alig veszi észre,
hogy milyen csapdába kerülhet. A gonosz lélek a jó látszatát keltve
ösztönöz minket a rosszra.

Nagyböjt első vasárnapjának evangéliuma Jézus megkísértéséről szól. Szent
Lukács írása szerint Jézus megkeresztelkedését követően történt az
esemény. Ennek azért van jelentősége, mert a megkeresztelkedéskor a
mennyei Atya kinyilvánította, hogy Jézus az ő Fia: "Te vagy az én
szeretett Fiam, benned telik kedvem" (Lk 3,22) - hangzik az égből az Atya
hangja. A kísértő azt kívánja a pusztában Jézustól, hogy bizonyítsa be
ezen tanúságtétel igazságát, tehát mutassa meg, hogy ő valóban az Isten
Fia. Az első kísértés arra irányul, hogy Jézus csodás módon gondoskodjon
magának ételről: "Ha Isten Fia vagy, mondd ennek a kőnek, hogy váljék
kenyérré." A jelenet eszünkbe juttatja, hogy a választott nép a negyven
éves pusztai tartózkodás alatt miként esett istenkísértésbe. Az éhség
megszüntetésére csodát akartak, kenyeret követeltek Istentől és meg is
kapták, hiszen manna hullott az égből. A választott nép tehát nem állta ki
a próbát, hitetlenül fellázadt Isten ellen, Jézus viszont elutasítja a
kísértést, nem tesz csodát a maga érdekében, hanem bízik az isteni
gondviselésben.

A második kísértésben az imádásért cserébe hatalmat és dicsőséget ígért a
gonosz Jézusnak. A "hazugság atyja" az állítja, hogy mindez az övé, ami
nyilvánvalóan nem igaz. E második kísértésnek is az a lényege, hogy Jézus
forduljon el az igaz Istentől, s helyette a sátán imádja, amit ő
természetesen határozottan visszautasít. A sátán harmadik próbálkozása azt
célozza, hogy Jézus mutasson látványos jelet a nép számára, amely
egyértelműen bizonyítja, hogy ő a Messiás. A korabeli zsidók között
ugyanis elterjedt volt az az elképzelés, hogy az eljövendő Messiás
különleges jeleket mutat a jeruzsálemi templomban. A gonosz tehát ezért
kéri Jézustól, hogy vesse le magát a templom tetejéről, s mutassa meg,
hogy sérülés nélkül megteheti ezt. Jézus tudja, hogy ő a Messiás, de nem
ilyen módon akarja ezt megmutatni az embereknek, hanem majd azon a módon,
tudniillik szenvedése és kereszthalála által, amit az Atya kíván tőle.

Befejezésül még két tanulságot szeretnék mondani az evangéliumhoz
kapcsolódóan. Az egyik az, hogy Jézus, ha akarta volna, kenyérré tudta
volna változtatni a követ. De a sátánnak is nagy a hatalma, ő azonban
szeret fordítva cselekedni, s képes arra, hogy a kenyeret kővé
változtassa. A Példabeszédek könyvében olvashatjuk a következőt: "Édes az
embernek a hazugsággal szerzett kenyér, de aztán a szája kaviccsal lesz
tele" (Péld 20,17). Ha elfogadjuk a sátántól, a "hazugság atyjától" a
kenyeret, akkor az gyorsan kővé változik a szánkban. Jobb nekünk a
becsülettel szerzett kenyér, a mindennapi kenyér, amelyet Istentől
kérjünk!

A másik tanulság pedig az, hogy ne bízzuk el magunkat, ha sikerül
visszautasítanunk egy kísértést, mert a gonosz újra támadni fog. A mai
evangélium befejező mondata szerint a sátán "egy időre elhagyta" Jézust.
Nem örökre, nem véglegesen. Az utolsó vacsorát követően, a szenvedés
éjszakáján majd újra megjelenik, s arra kísérti az Úr Jézust, hogy
szálljon szembe az Atya akaratával és ne engedelmeskedjen. A gonosz tehát
nem adja fel, újra és újra próbálkozik az Úrral is és velünk is. Ismerjük
fel és Jézus példája szerint utasítsuk vissza! Jézus megkísértésének
története azt igazolja, hogy a kísértés legyőzhető. És legyőzhető a mi
számunkra is, mert a kereszten Jézus legyőzte a gonoszt. Jézussal
legyőzhető, visszautasítható minden kísértés.
(c) Horváth István Sándor



Imádság:

Uram, Jézus, hiszem, hogy velem vagy mindig, velem vagy életem nehéz
helyzeteiben, velem vagy még a kísértések idején is. A gonosz az
ellenkezőjét akarja elhitetni velem, s azt a gondolatot ébreszti bennem,
hogy magamra hagytál, nem törődsz velem, nem gondoskodsz rólam. Bukásaim
és eleséseim figyelmeztetnek, hogy újra és újra bizalommal forduljak
hozzád és segítségedet kérjem. Segíts, hogy a legnehezebb kísértések
idején is a te arcodra tekintsek, a te tekinteted keressem, a te kezed
után nyúljak, s a te szívedre hajoljak.
______________________________

Nagyböjti első vasárnapja

Húség a nagyböjti elhatározásunk megtartásában

2010. február 21. Nagyböjti első vasárnapja

P. Matthew Green, LC

Lk 4, 1-13

Abban az időben:

Jézus a Szentlélektől eltelve elment a Jordántól, s a Lélek ösztönzésére a pusztába vonult negyven napra. Itt megkísértette a sátán. Ezekben a napokban nem evett semmit sem, de végül is megéhezett. Ekkor így szólt hozzá a sátán: "Ha Isten Fia vagy, mondd ennek a kőnek, hogy váljék kenyérré!" De Jézus ezt felelte: "Írva van, nemcsak kenyérrel él az ember." Erre a sátán fölvezette egy magas hegyre, és egy szempillantás alatt megmutatta neki a földkerekség minden országát. "Mindezt a hatalmat és dicsőséget neked adom - mondta -, mert hisz én kaptam meg, és annak adom, akinek akarom. Ha leborulva hódolsz előttem, az mind a tied lesz." Jézus elutasította: "Írva van: Uradat, Istenedet imádd és csak neki szolgálj!" Ekkor a sátán Jeruzsálembe vitte, a templom párkányára állította és így szólt: "Ha Isten Fia vagy, vesd le magad innét! Hisz írva van: Angyalainak parancsolta felőled, hogy oltalmazzanak, és: Kezükön hordoznak majd, nehogy kőbe üsd a lábad." De Jézus ezt válaszolta: "Az is írva van: Ne kísértsd Uradat, Istenedet!" Miután a sátán minden kísértést végbevitt, egy időre elhagyta Jézust.”

Bevezető ima: Uram, Istenem! Ebben a nagyböjti időszakban szeretnék közelebb jönni hozzád. Hiszem, hogy egy lettél közülünk azért, hogy a szeretet cselekedetével minden értelmet meghaladó módon megments minket. Tudom, hogy számíthatok rád, és te minden nap hordozol engem. Tudom, hogy minden körülmények közt velem vagy. Szeretnélek téged jobban szeretni önmagamnál, és szeretnék igent mondani neked minden egyes pillanatban. Csak a te kegyelmedben bízom. Köszönöm Uram! A mostani nagyböjtben szeretnélek még jobban szeretni. Te megérdemled, hogy azzá az emberré legyek, akinek látni akarsz engem.

Kérés: Segíts, Uram, hogy ebben a nagyböjti időszakban közelebb kerüljek hozzád!

1. Szentség és kísértések. Észrevetted, hogy az evangéliumban csak akkor kísérti meg a sátán Jézust, amikor Ő éppen imádkozik vagy bűnbánatot tart? A sátán akkor támad, amikor Jézus imádkozik, vagy böjtöl. A mai evangéliumi részben is ezt olvashatjuk, és nagycsütörtökön is, amikor Krisztus a Getszemáni-kertben tartózkodik. A kísértés olyan esemény, amely a mi életünkben is gyakran megtörténik. Elhatározzuk, hogy teszünk valami jót, és máris nehéznek érezzük a végrehajtását. Milyen következtetést vonhatunk le ebből? A tény az, hogy amikor lanyhák vagyunk, nem törekszünk a szentségre, és nem fenyegetjük a sátán terveit, ő nem törődik velünk. Amikor azonban elkezdünk törekedni a szentségre, szemtől szembe találjuk magunkat a kísértésekkel, mert a sátán azon lesz, hogy mindenféle akadályokat gördítsen elénk.

2. Megszabadulni önzésünktől. A nagyböjt az az időszak, amikor újra tudatosíthatjuk magunkban azt a szenvedést, melyet Jézus vállalt értünk. Ez a tudás kell, hogy tettekre ösztönözzön bennünket. Az Egyház arra hív minket most, hogy nagyobb önfeláldozással éljünk. Az áldozat segít minket abban, hogy elhatárolódjunk a kísértés forrásaitól. Ezek akadályoznak minket abban, hogy learassuk a megváltás gyümölcseit, és osztatlan szívvel szeressük Istent. Ezért kell a nagyböjti áldozatainkkal megtisztítani a szívünket, és nagylelkűvé tenni mások iránt. Áldozatunk által kevésbé leszünk én-központúak; általuk jobb Krisztus-követők leszünk.

3. Isten a mi viszonyítási pontunk. Ellenállni a kísértéseknek nem könnyű dolog. Valójában Isten kegyelme nélkül lehetetlen. Amikor Jézus élt át kísértést, megmutatta, hogy minek kellene a viszonyítási pontnak lennie: Istennek. Az evangéliumban olvasható mindhárom alkalommal Jézus Isten szavát és Isten akaratát tette maga elé. Annak érdekében, hogy nagyböjti elhatározásunkat meg tudjuk tartani, Istenre kell összpontosítanunk, és kegyelmére kell hagyatkoznunk. Ez azt jelenti, hogy közel maradunk Jézushoz egyrészt a Szentírás – különösen az evangélium – olvasása által, másrészt élünk a szentségekkel – leginkább az Oltáriszentséggel és a bűnbánat szentségével.

Beszélgetés Krisztussal: Uram, Jézus! Segíts, hogy jobban megismerhessem magamat és így ráébredjek arra, mit kell tennem annak érdekében, hogy szentebb életet élhessek! Add, hogy elhatározásaim végrehajtásában állhatatos legyek, és kegyelmed keresésében alázatos! Nélküled semmit sem tehetek.

Elhatározás: Nagyböjti elhatározásomat a mai napon lelkesedéssel és állhatatosan megtartom Isten kegyelmére támaszkodva.


Erdő Péter bíboros atya 2010. februári imaszándéka:

Hogy a papság lelkesen és energiával telve töltse be hivatását, és megbecsülje az előttük járó papi nemzedékek szolgálatának lelki eredményeit.


Kérjük, amennyiben teheti, támogassa Alapítványunkat adója 1%-ának felajánlásával, hogy azt az evangélium terjesztésére fordíthassuk.
Missio Christi Alapítvány
Adószám: 18254589-1-43

--
Ez a Vándor Evangélium apostoli imaszolgálat napi evangéliumhoz kapcsolódó listája. A Vándor Evangélium program ebben az évben a Papság évét szolgálja.
Amennyiben kérdése van a leírtakkal kapcsolatban, az alábbi e-mailcímen felteheti: info@vandorevangelium.hu
www.vandorevangelium.hu

Segít ez a szolgálat önnek? Szívesen segítené szolgálatunkat?
Elsősorban azzal teheti meg, ha másnak is ajánlja a napi elmélkedéseket, azonban örömmel fogadunk minden anyagi támogatást is, amelyek segítik missziós tevékenységeinket. Alapítványunk várja adója 1%-ának felajánlását is, hogy az evangélium terjesztésére fordíthassa.

Missio Christi Alapítvány
Adószám: 18254589-1-43
CIB Bank 11100908-18254589-10000001

Vendégkönyv

Subscribe in a Reader

Térkép

Powered By Blogger

Bible

PayPerPost, Inc

PPP Direct

PayPerPost, Inc

PPP Direct

Fogarasi Levente

Fogarasi Levente
Születésnapom
Powered By Blogger