2010. április 1., csütörtök

Nagyböjti idő, C év, Nagycsütörtök, az utolsó vacsora miséje

Nagyböjti idő, C év, Nagycsütörtök, az utolsó vacsora miséje

Az olajszentelési mise, melyet a püspök papságával együtt végez, nyitánya a Szent Háromnap liturgiájának. Krisztusnak, a Fölkentnek áldozatából fakadnak a szentségek, melyet a papság által kínál az Egyház a híveknek. A papság megújítja ígéreteit, hogy újult erővel állhasson Jézus szolgálatában, élje meg és közvetítse azt a szeretetet, melyet Krisztus hozott a világba. Mielőtt Jézus az ég és föld között karját kitárta, hogy Isten eltörölhetetlen szövetségének jelét adja, meg akarta ünnepelni tanítványaival a húsvétot ( V.ö.: VI. kánon)
További gondolatok...

Nagycsütörtök

2010.04.01. csütörtök: NAGYCSÜTÖRTÖK

Tartsátok emlékezetben ezt a napot, és ünnepeljétek meg!


Kiv 12,1-8.11-14
Akkor az Úr azt mondta Mózesnek és Áronnak Egyiptom földjén: ,,Ez a hónap legyen nálatok a hónapok kezdete, ez legyen az első az esztendő hónapjai között. Szóljatok Izrael fiainak egész közösségéhez, és mondjátok nekik: Ennek a hónapnak a tizedik napján vegyen mindenki, családonként és házanként, egy-egy bárányt! Ha háznépének száma kevés egy bárány elfogyasztásához, vegye maga mellé háza legközelebbi szomszédját, annyi személyt, amennyi elég egy bárány elfogyasztásához. A bárány hibátlan, hím, egyesztendős legyen! Ugyanezen szabály szerint kecskegidát is vehettek. Aztán tartsátok őrizet alatt ennek a hónapnak a tizennegyedik napjáig! Akkor estefelé vágja le azt Izrael fiainak egész sokasága! Vegyenek a véréből, és kenjék be mindkét ajtófélfát és a szemöldökfát azokban a házakban, amelyekben elfogyasztják. A húsát pedig egyék meg azon az éjszakán, tűzön sütve, kovásztalan kenyérrel, keserű salátával! Így egyétek: derekatokat övezzétek fel, sarutok legyen a lábatokon, bototokat tartsátok a kezetekben, és sietve egyétek, mert az Úr Pászkája (vagyis: Átvonulása) ez. Átvonulok ugyanis azon az éjszakán Egyiptom földjén, megölök minden elsőszülöttet Egyiptom földjén, embert, állatot egyaránt, és ítéletet tartok Egyiptom minden istenén: én, az Úr. Ez a vér jel lesz számotokra a házakon, amelyekben lesztek. Én meglátom a vért, elvonulok mellettetek, és nem ér benneteket pusztító csapás, amikor megverem Egyiptom földjét. Legyen azért ez a nap emléknap nálatok: üljétek meg nemzedékről-nemzedékre, mint az Úr Ünnepét, örök szertartásként!
Zs 115
Az Úr kedvében járok az élők földjén. Hittem, még ha így is szóltam: ,,Nagyon nagy megalázás ért!' Elkeseredésemben azt mondtam: ,,Hazug minden ember!' Mivel viszonozzam az Úrnak mindazt, amit velem cselekedett? Fölemelem a szabadulás kelyhét, és segítségül hívom az Úr nevét. Teljesítem az Úrnak tett fogadalmaimat egész népe előtt. Az Úr szemében drága dolog, szentjeinek halála. Én is, Uram, a te szolgád vagyok, szolgád vagyok és szolgálód fia. Széttörted bilincseimet: a hála áldozatát mutatom be neked, és segítségül hívom az Úr nevét. Teljesítem az Úrnak tett fogadalmaimat egész népe előtt az Úr házának udvaraiban, tebenned, Jeruzsálem.
1Kor 11,23-26
Mert az Úrtól kaptam, amit átadtam nektek, hogy az Úr Jézus azon az éjszakán, amelyen elárulták, fogta a kenyeret, hálát adott, megtörte, és így szólt: ,,Ez az én testem, amely értetek adatik. Ezt tegyétek az én emlékezetemre!' A vacsora után ugyanígy fogta a kelyhet is, és így szólt: ,,Ez a kehely az új szövetség [Jer 31,31] az én véremben. Tegyétek ezt, ahányszor csak isszátok, az én emlékezetemre!' Mert amikor ezt a kenyeret eszitek, és ezt a kelyhet isszátok, az Úr halálát hirdetitek, amíg el nem jön.
Jn 13,1-15
A Húsvét ünnepe előtt Jézus tudta, hogy eljött az ő órája, hogy átmenjen e világból az Atyához, mert szerette övéit, akik a világban voltak, mindvégig szerette őket. A vacsora alkalmával, amikor az ördög már szívébe sugallta Júdásnak, az iskarióti Simon fiának, hogy elárulja őt, Jézus tudva, hogy mindent kezébe adott az Atya, és hogy Istentől jött el és Istenhez megy, fölkelt a vacsorától, letette felsőruháit, fogott egy kendőt és maga elé kötötte. Azután vizet öntött a mosdótálba, és mosni kezdte a tanítványok lábát, majd megtörölte a kendővel, amely a derekára volt kötve. Amikor odaért Simon Péterhez, az így szólt hozzá: ,,Uram, te mosod meg az én lábamat?' Jézus azt felelte neki: ,,Amit teszek, azt te most nem érted, de majd később meg fogod érteni.' Péter erre így szólt: ,,Az én lábamat ugyan meg nem mosod soha!' Jézus azt felelte neki: ,,Ha nem moslak meg, nem lesz részed velem.' Akkor Simon Péter ezt mondta: ,,Uram, ne csak a lábamat, hanem a kezemet és a fejemet is!' Jézus azt felelte: ,,Aki megfürdött, annak elég, ha csak a lábát mossák meg, akkor egészen tiszta. Ti is tiszták vagytok, de nem mindnyájan.' Tudta ugyanis, hogy ki az, aki elárulja őt, azért mondta: ,,Nem vagytok tiszták mindnyájan.' Miután megmosta a lábukat és fölvette felsőruháit, újra leült, és azt mondta nekik: ,,Tudjátok-e, mit tettem veletek? Ti úgy hívtok engem: ,,Mester'' és ,,Uram'', és jól mondjátok, mert az vagyok. Ha tehát én, az úr és a mester megmostam a lábatokat, nektek is meg kell mosnotok egymás lábát. Mert példát adtam nektek, hogy amint én tettem veletek, ti is úgy tegyetek.

Nagycsütörtök

  2010. április 1. - Nagycsütörtök

  Húsvét ünnepe előtt történt. Jézus  tudta, hogy elérkezett az óra,  amikor
  ebből a világból vissza kell térnie az Atyához. Mivel szerette övéit, akik
  a világban voltak, még egy  végső jelét adta szeretetének. Vacsora  közben
  történt, amikor a sátán már fölébresztette Júdásnak, Karióti Simon  fiának
  szívében a  gondolatot, hogy  árulja  el őt.  Jézus  tudta, hogy  az  Atya
  mindent a  kezébe adott,  s hogy  Istentől jött  és Istenhez  tér  vissza.
  Fölkelt  hát  a  vacsora  mellől,   letette  felső  ruháját,  fogott   egy
  vászonkendőt és a derekára kötötte. Azután vizet öntött egy mosdótálba, és
  mosni kezdte tanítványainak a lábát,  majd a derekára kötött kendővel  meg
  is törölte. Amikor  Simon Péterhez  ért, az  így szólt:  "Uram, te  akarod
  megmosni az  én lábamat?"  Jézus  így felelt:  "Most  még nem  érted,  mit
  teszek, de később  majd megérted".  De Péter tiltakozott:  "Az én  lábamat
  ugyan meg nem mosod soha." Jézus azt felelte: "Ha nem moslak meg, nem lesz
  semmi közöd hozzám". Erre Péter így szólt: "Uram, akkor ne csak a lábamat,
  hanem a  fejemet  és  a  kezemet is!"  Jézus  azonban  kijelentette:  "Aki
  megmosdott, annak csak a lábát kell  megmosni, és egészen tiszta lesz.  Ti
  tiszták vagytok, de nem mindnyájan." Tudta ugyanis, hogy egyikük elárulja,
  azért mondta: "Nem vagytok  mindnyájan tiszták." Miután megmosta  lábukat,
  fölvette felső  ruháját,  újra  asztalhoz  ült,  és  így  szólt  hozzájuk:
  "Megértettétek-e, hogy mit  tettem veletek? Ti  Mesternek és Úrnak  hívtok
  engem, és jól  teszitek, mert  az vagyok.  Ha tehát  én, az  Úr és  Mester
  megmostam lábatokat,  nektek is  meg kell  mosnotok egymás  lábát.  Példát
  adtam nektek, hogy amit én tettem, ti is tegyétek meg."
  Jn 13,1-15

  Elmélkedés:

  Őt küldi az ég
  Bibliai kenyér. Nem gondoltam  volna régebben, hogy  ilyen is létezik,  de
  néhány esztendeje találkoztam vele.  Az történt, hogy amikor  bevásároltam
  magamnak ennivalót a húsvéti  ünnepnapokra, elfelejtettem kenyeret  venni.
  Kibírtam volna valahogy azt a néhány napot kenyér nélkül is, de a jó Isten
  gondoskodott róla, hogy ne maradjak  a mindennapi nélkül. A  nagycsütörtök
  esti szentmise  után az  egyik fiatal  lány, aki  olvasásra volt  beosztva
  aznap, s akit egyébként Eszternek hívtak, adott egy kis csomagot, amelyben
  egy fél kilós  "bibliai kenyér"  volt. Ezt  a fantázianevet  találta ki  a
  kenyér gyártója a termék számára. A címke szerint csak olyan alapanyagokat
  tartalmazott e  különlegesnek  hirdetett kenyér,  amelyek  a  szentírásban
  szerepelnek. Ettől persze nem különleges egy kenyér, hiszen ez az alapvető
  táplálék  évszázados,  sőt  talán   évezredes  hagyomány  szerint   készül
  napjainkban is. Eszter a szüleivel volt bevásárolni, amikor megpillantotta
  e kenyeret, s  rögtön arra  gondolt, hogy nagycsütörtökön  este, amikor  a
  Jézus által adott kenyeret  ünnepeljük, megajándékoz egy ilyen  kenyérrel.
  "Ezt küldi  az  ég"  -  olvastam a  bibliai  kenyér  feliratát  vacsorához
  készülve, s éreztem, hogy bizony ez szó szerint így van, mert az ég küldte
  egy jólelkű leány által nekem, a feledékeny papnak e bibliai kenyeret.

  Ma, nagycsütörtök  este  Jézus  utolsó  vacsorájára  emlékezünk,  arra  az
  eseményre, amikor különleges kenyeret  adott apostolainak. Ennek  leírását
  idéztük fel  az  imént  a  szentmise  szentleckéjében  Szent  Pál  apostol
  korintusiakhoz írt  leveléből. Az  Úr először  a kenyeret  nyújtja  nekik:
  "Vegyétek és egyétek, ez az  én testem!", majd pedig  a bort adja nekik  e
  szavakkal: "Ez az én vérem. Valahányszor isztok belőle, tegyétek ezt az én
  emlékezetemre!" Minden szentmisében  az utolsó  vacsora termében  találjuk
  magunkat, hiszen Jézus parancsa szerint  a miséző pap pontosan ezt  mondja
  és teszi, megjelenítve Krisztus áldozatát. Nyilvános működésének idején, a
  kenyerek  csodálatos  megszaporításakor  Jézus   már  tett  néhány   olyan
  titokzatos kijelentést, amelyek előrevetítették, hogy különleges  kenyeret
  fog adni, de ekkor  még nem volt sejthető,  hogy milyen formában  történik
  ez, s az sem, hogy e kenyér az Ő teste lesz.

  Fontos kiemelnünk, hogy  a szentmise  nem egyszerűen  csak emlékezés,  még
  csak nem is hittel  teli emlékezés Jézus nagy  áldozatára, hanem ennek  az
  áldozatnak jelenvalóvá tétele  szentségi módon. A  szentmisében tehát  nem
  csupán   emlékezünk   Jézus    megváltó   tettére,   azaz    szenvedésére,
  kereszthalálára és feltámadására, hanem oly  módon éled újjá mindez,  hogy
  mi magunk  is  bekapcsolódhassunk, illetve  életünket  is  bekapcsolhassuk
  Krisztus  egyszeri,  megismételhetetlen,   de  mégis  állandóan   megújuló
  áldozatába. E  nélkül nem  beszélhetnénk Jézus  valóságos jelenlétéről  az
  Oltáriszentségben,  s  nem  jöhetne  létre  a  hívők  találkozása  az  élő
  kenyérrel, Krisztussal a szentáldozásban.

  A régebbi időkben, amikor még kézzel gyúrták a kenyeret, a pékek között az
  a mondás  járta, hogy  három dolog  szükséges ahhoz,  hogy a  lisztből  jó
  kenyér legyen: élesztő, szív és lélek.  Tehát nem csak jó alapanyag  kell,
  hanem az  is,  hogy szívvel,  lélekkel,  becsületes munkával  készüljön  a
  kenyér. A  mai  időkben,  amikor nagyüzemekben  készülnek  a  kenyerek  és
  mindenféle pékáruk,  már  ritkábban  érezzük  az  igazi,  szívvel-lélekkel
  készült  kenyér   ízét.  De   az  Oltáriszentség   különleges   kenyérében
  megérezhetjük az  odaadottságot,  Krisztus  odaadottságát,  az  áldozatot,
  Krisztus áldozatát  és az  önfelajánlást, Krisztus  önfelajánlását.  Igen,
  ebből a kenyérből nem hiányzik semmi, hiszen benne van a mi Urunk szíve és
  lelke, benne  van  Jézus  szeretete,  maga Krisztus  van  jelen  benne.  E
  kenyérből -  jelképesen  szólva -  nem  hiányzik az  élesztő  sem,  hiszen
  hitünket élesztő, életre keltő erő rejlik benne.

  Befejezésül még  egyetlen  gondolat, amelyet  a  Papság éve  miatt  tartok
  fontosnak megemlíteni:  ma, nagycsütörtök  este, az  utolsó vacsorára,  az
  Oltáriszentség  alapításának  pillanatára  emlékezünk,  amely  egyúttal  a
  papság alapításának is a pillanata. A kettő, tehát az Oltáriszentség és  a
  papság elválaszthatatlan  egymástól.  Minden  pap  életének  és  személyes
  Isten-kapcsolatának forrása  a  szentmise bemutatása  és  az  Eucharisztia
  vétele. Mi, papok ebből, tehát a Krisztussal való bensőséges  kapcsolatból
  és Krisztus testével  való táplálkozásból merítjük  az erőt  lelkipásztori
  munkánkhoz és életünkhöz. Papi szolgálatunk által pedig, amikor bemutatjuk
  a szentmisét, éppen azt tesszük lehetővé a hívek számára, hogy az ő életük
  forrása is az Oltáriszentség legyen,  s Krisztus teste a mindennapi  lelki
  és élő kenyerük  legyen. Krisztus van  jelen az Oltáriszentség  csodálatos
  kenyerében.  Őt  küldi  az  ég.  Mindannyiunknak,  papoknak  és   híveknek
  egyaránt, Őt küldi az ég.
  (c) Horváth István Sándor



  Imádság:

  Urunk, Jézusunk, te támasztasz a mi szívünkben lelki éhséget tanításod  és
  önmagad iránt.  Táplálj minket  az igazság  tanításával és  éltess  minket
  önmagaddal, az élő kenyérrel, hogy élet legyen bennünk! Tápláld  testünket
  és lelkünket! Szavad  és szent  tested nélkül  nincs élet  bennünk és  nem
  juthatunk el az örök életre sem. Te vagy számunkra az élő Kenyér, te  vagy
  az áldozat Kenyere,  te vagy  a szeretet  Kenyere, te  vagy a  gondoskodás
  Kenyere, te vagy  hálaadás Kenyere.  Te önmagadat osztod  és adod  nekünk.
  Taníts meg minket arra,  hogy önmagunkat adjuk embertársainknak,  utánozva
  ezzel a  te  példádat, a  te  áldozatodat, a  te  felajánlásodat és  a  te
  szeretetedet.
______________________________

Nagycsütörtök


Azért jött, hogy szolgáljon, és nem azért, hogy Őt szolgálják
2010. április 1. Nagycsütörtök
P. Shane Lambert LC

Jn 13,1-15
Húsvét ünnepe előtt történt. Jézus tudta, hogy eljött az ő órája, hogy átmenjen e világból az Atyához, mert szerette övéit, akik a világban voltak, mindvégig szerette őket. A vacsora alkalmával, amikor az ördög már szívébe sugallta Júdásnak, az iskarióti Simon fiának, hogy elárulja őt, Jézus tudva, hogy mindent kezébe adott az Atya, és hogy Istentől jött el és Istenhez megy, fölkelt a vacsorától, letette felsőruháit, fogott egy kendőt és maga elé kötötte. Azután vizet öntött a mosdótálba, és mosni kezdte a tanítványok lábát, majd megtörölte a kendővel, amely a derekára volt kötve. Amikor odaért Simon Péterhez, az így szólt hozzá: ,,Uram, te mosod meg az én lábamat?” Jézus azt felelte neki: ,,Amit teszek, azt te most nem érted, de majd később meg fogod érteni.” Péter erre így szólt: ,,Az én lábamat ugyan meg nem mosod soha!” Jézus azt felelte neki: ,,Ha nem moslak meg, nem lesz részed velem.” Akkor Simon Péter ezt mondta: ,,Uram, ne csak a lábamat, hanem a kezemet és a fejemet is!” Jézus azt felelte: ,,Aki megfürdött, annak elég, ha csak a lábát mossák meg, akkor egészen tiszta. Ti is tiszták vagytok, de nem mindnyájan.” Tudta ugyanis, hogy ki az, aki elárulja őt, azért mondta: ,,Nem vagytok tiszták mindnyájan.” Miután megmosta a lábukat és fölvette felsőruháit, újra leült, és azt mondta nekik: ,,Tudjátok-e, mit tettem veletek? Ti úgy hívtok engem: ,,Mester” és ,,Uram”, és jól mondjátok, mert az vagyok. Ha tehát én, az úr és a mester megmostam a lábatokat, nektek is meg kell mosnotok egymás lábát. Mert példát adtam nektek, hogy amint én tettem veletek, ti is úgy tegyetek.

Bevezető ima: Uram Jézus, legnagyobb vágyam, hogy elkísérjelek ezen a héten, amikor a szenvedést és a halált magadra vállalod megváltásunkért. Csak arra kérlek, hogy add meg nekem a hitet és a kitartást, hogy elérjek a kereszt lábáig. Tisztítsd meg szeretetem, hogy magam helyett Te élj bennem!

Kérés: Uram, add meg a kegyelmet, hogy állhatatos legyek, és végsőkig kitartsak a hitben!

1. Az Ő tántoríthatatlan szeretetének bizonyítéka. „Jézus tudta, hogy eljött az ő órája, hogy átmenjen e világból az Atyához.” Jézus a nehézségek ellenére, melyekkel szembesült, nem szenvedett kapuzárási pánikban harminchárom évesen. Tudta, hogy ki Ő, hogy honnan jött és hová tart. Ismerte a próbákat, amik hamarosan megsemmisítik halandó testét. Ezek célja az volt, hogy bebizonyítsa szeretetét. „…, mert szerette övéit, akik a világban voltak, mindvégig szerette őket.” A szeretet mindent elvisel. Még a legszörnyűbb helyzeteket is fel tudja jóra használni. A szeretet megvált. Épp a barátság elárulása bizonyította saját barátságságának hitelességét: „Nincs annál nagyobb szeretet, ha valaki életét adja barátaiért”

2. Elfogadni Krisztus szeretetét. Jézus nem imádkozott „engedélyért”, hogy alázatos legyen és szolgáljon. Péter kérdése, hogy „Uram, te mosod meg az én lábamat?”, nem valódi érdeklődés, hanem inkább egy kritikus megjegyzés Jézus tettére vonatkozóan. Valóban szüksége van „engedélyre” az alázatnak és a szeretetnek? A kérdés az, hogy ki elég alázatos ahhoz, hogy elfogadja a másik szeretetét. Elég alázatos vagyok ahhoz, hogy elfogadjam Jézus szeretetét? Jézus alázata és emberszeretete megtisztít. Teljesen el kell felejtenünk a „te soha nem moshatod meg az én lábamat” hozzáállást. Csak azok juthatnak a mennybe, akik lélekben szegények, akiknek tiszta a szívük, és akik olyanok, mint a gyermekek. „Ha nem moslak meg, nem lesz részed velem.”  Engednem kell, hogy Krisztus megtisztítson kegyelemteljes példája szerint. Különben nem lesz részem vele. Mégis, ha szavaival megtisztított, csak lábaimat kell tisztán tartanom.

3. Értékes tanítás. Ha Jézus tanítványa vagyok, igazán meg kell értenem, és el kell fogadnom, amit példáján keresztül tanítani akart nekem. Jézus megkérdezi: „Tudjátok-e, mit tettem veletek?” Ha valaki, akkor épp a Mester az, aki megkövetelhetné szolgáitól, hogy mossák meg lábát, és nem pedig fordítva. Jézus az Úr és Mester, Ő a jó tanító. Én a tanítványa vagyok. Hatalmát azonban mégsem úgy mutatja meg, hogy erőszakkal engedelmességet követel, hanem inkább az erény hatalmának kinyilvánításával: alázat, emberszeretet – és a képesség ezek tanítására, illetve a meggyőzésre. „Ha tehát én, az úr és a mester megmostam a lábatokat, nektek is meg kell mosnotok egymás lábát.” Példát adott nekünk, amit követnünk kell. Én kinek a lábát moshatom meg?

Beszélgetés Krisztussal: Uram, folytasd szavaiddal megvilágosításomat, hogy teljesen tisztának találtassak, akkor is, ha lábaimat meg kell mosnom, mert elkerülhetetlen a világgal való érintkezés. Adj nekem alázatot és felebaráti szeretetet, hogy erényeidet hozzád hasonlóan én is gyakorolhassam!

Elhatározás: Ma megalázom magam, hogy segítsek valakin, akinek szüksége van rá, leginkább egy olyan valakin, akivel szemben ellenérzésem van.

Vendégkönyv

Subscribe in a Reader

Térkép

Powered By Blogger

Bible

PayPerPost, Inc

PPP Direct

PayPerPost, Inc

PPP Direct

Fogarasi Levente

Fogarasi Levente
Születésnapom
Powered By Blogger