2011. február 13., vasárnap

Évközi 6. vasárnap

2011. február 13. – Évközi 6. vasárnap

  Jézus a hegyi beszédben ezt mondta tanítványainak: Ne gondoljátok, hogy
  azért jöttem, hogy megszüntessem a törvényt vagy a prófétákat. Nem
  megszüntetni jöttem, hanem tökéletessé tenni. Bizony, mondom nektek,
  amíg az ég és föld el nem múlik, nem vész el a törvényből egy „í” betű
  sem, sőt egy vessző sem, amíg minden be nem teljesedik. Aki tehát csak
  egyet is eltöröl akár a legkisebb parancsok közül is, és úgy tanítja az
  embereket, azt nagyon kicsinek fogják hívni a mennyek országában. És
  mindaz, aki megtartja és tanítja őket, igen nagy lesz a mennyek
  országában. Majd így szólt tanítványaihoz: „Mondom nektek: ha igaz
  voltotok nem múlja felül az írástudókét és a farizeusokét, nem
  juthattok be a mennyek országába. Hallottátok, hogy a régieknek ezt
  mondták: Ne ölj! Aki öl, méltó az ítéletre. Én viszont azt mondom
  nektek, hogy méltó az ítéletre mindaz, aki haragszik testvérére. Aki
  azt mondja testvérének: Te esztelen!, méltó a főtanács ítéletére. Aki
  pedig azt mondja: Te istentelen!, méltó a kárhozat tüzére. Ha tehát
  ajándékot akarsz az oltáron felajánlani, és ott eszedbe jut, hogy
  testvérednek valami panasza van ellened, hagyd ott ajándékodat az oltár
  előtt, s menj, előbb békülj ki testvéreddel. Csak aztán térj vissza,
  hogy bemutasd áldozatodat. Ellenfeleddel szemben légy békülékeny,
  amikor még úton vagy vele, nehogy átadjon a bírónak, a bíró pedig a
  börtönőrnek, és a börtönbe vessenek. Bizony, mondom neked, ki nem jössz
  onnan, míg az utolsó garast is meg nem fizeted.”
  „Hallottátok a parancsot: Ne törj házasságot! Én pedig azt mondom
  nektek, hogy aki bűnös vággyal asszonyra néz, szívében már vétkezett
  vele. Ha a jobb szemed bűnre visz, vájd ki, és vesd el magadtól. Jobb
  neked, ha elvész egy testrészed, minthogy egész tested a kárhozatra
  kerüljön. Ha a jobb kezed visz bűnbe, vágd le azt, és vesd el magadtól.
  Mert jobb neked, ha egy testrészed vész el, minthogy egész tested a
  kárhozatra jusson. És ezt is mondták: Aki elküldi feleségét, adjon neki
  válólevelet. Én pedig azt mondom nektek, hogy aki elküldi feleségét –
  kivéve hűtlenség esetét –, okot ad neki a házasságtörésre, és aki az
  elbocsátott nőt veszi feleségül, házasságtörést követ el.”
  „Hallottátok, hogy ezt is mondták a régieknek: „Hamisan ne esküdj, és
  tartsd meg az Úrnak tett esküdet!” Én pedig azt mondom nektek:
  Egyáltalán ne esküdjetek! Sem az égre, mert az az Isten trónja, sem a
  földre, mert az lábának zsámolya, se Jeruzsálemre, mert az a nagy
  Király városa! De még saját fejedre se esküdj, mert egyetlen
  hajszáladat sem tudod ősszé vagy feketévé tenni. Legyen a ti beszédetek
  „igen, igen, nem, nem”; ami ettől eltér, az a gonosztól van.”
  Mt 5,17-37


  Elmélkedés:

  Egyszerű törvény
  A napi híradásokban hónapok óta hallunk arról, hogy a politikai pártok
  kemény hangon vitatkoznak a készülő alaptörvényről, a Magyar
  Köztársaság új alkotmányáról, s ez még el is fog tartani jó ideig. A
  hatalmat gyakorlók határozottak abban, hogy a régi alkotmány helyett
  újnak kell készülnie. Lehet, hogy távol érezzük magunkat a politikai
  szóváltástól, de biztos, hogy az új alkotmány mindannyiunk életére
  hatással lesz. Az alkotmányon kívül Magyarországon is és a föld minden
  államában természetesen sok más törvény is szabályozza a társadalom
  életét, az emberek mindennapi együttélését, amelyek mindenkire
  vonatkoznak. A törvények, szabályok és rendeletek nélkül hamar káosz
  alakulna ki. Ugyanakkor azt is látnunk kell, hogy sokan próbálnak
  nyíltan lázadni a törvényekkel szemben, és azokat nem tartják a maguk
  számára kötelezőnek. Minél inkább próbálnak egy törvényt felülről az
  emberekre erőltetni, annál erősebb ellenállás alakulhat ki. Mások pedig
  ügyeskednek, azaz látszólag pontosan betartják a törvényeket,
  magatartásuk azonban mégis a jó erkölcsbe ütközik. Elméletileg a
  törvény előtt minden ember egyenlő, ezért nagy felháborodást szokott
  kiváltani, ha egy hírességet felmentenek olyan cselekmény miatt, amiért
  másokat súlyosan megbüntetnek. A legtöbb emberben mégis él valamiféle
  törvénytisztelet, ha másként nem, legalább a kilátásba helyezett
  büntetés miatt, és él bennünk az igazságosság vágya is, azaz a bűnösök
  kapjanak törvény szerinti büntetést, az ártatlanok pedig kapjanak
  felmentést.
  A mai evangéliumban szintén törvényekről hallottunk. Jézus nem csak
  egyszerűen tanít, hanem mintegy új törvényt ad az embereknek. De Jézus
  törvényével kapcsolatban óvatosan kell fogalmaznunk, hiszen ő maga is
  azt mondja, hogy nem akarja megszüntetni, nem kívánja eltörölni a régi
  törvényt, hanem annak beteljesítése a szándéka. Jézus tehát nem állítja
  azt, hogy az ószövetségi törvény, amelyet a Sínai-hegynél történt
  szövetségkötéskor maga Isten a Tízparancsolat formájában adott, a
  továbbiakban nem érvényes. És azt sem állítja, hogy a Tízparancsolathoz
  kapcsolódó mózesi törvények, amelyeket Mózes 5 törvénykönyve foglal
  magába, értelmetlen volna, hiszen még az ő korában is alapvetően ez
  határozta meg a zsidó emberek életrendjét, vallási kötelességeit és
  erkölcsi rendjét is. Azt viszont határozottan állítja a mi Urunk, hogy
  megújítja, beteljesíti, magasabb szintre emeli a törvényt.
  Talán nem tűnik mindez annyira elvontnak, ha választ keresünk arra a
  kérdésre, hogy mi tulajdonképpen a jézusi törvény újdonsága? Két dolgot
  említsünk meg ezzel kapcsolatban: a törvény tartalmát és a törvény
  kapcsolatát az emberrel. A jézusi törvény tartalma lényegében a
  szeretetben foglalható össze. Aligha van a világon ennél rövidebb és
  lényegre törőbb törvény: Szeresd Uradat, Istenedet és szeresd
  felebarátodat, azaz embertársadat! Ez Jézus újszövetségi törvényének
  lényege, s tulajdonképpen az ószövetségi törvény is erre vezethető
  vissza. A másik újdonság pedig az, hogy ez a törvény nem külső erőként
  és kényszerként nehezedik az emberre, hanem a szívünkbe van írva. Isten
  írta minden ember szívébe a szeretet törvényét, amely szerint a
  Krisztussal közösségben lévő ember él.
  Vallásos életünk és minden cselekedetünk üres formasággá válik, ha nem
  a szeretet törvénye irányít minket. A szeretet nélkül ugyanis nem
  törekednénk Isten megismerésére és a vele való kapcsolatra és nem
  törekednénk embertársaink segítésére sem. A szeretet indít bennünk mind
  Isten, mind a felebarát felé. De soha ne feledkezzünk el arról, hogy a
  szeretetnek ezen útja keresztutat jelent számunkra a földi életben.
  Jézus keresztútja azt tanítja nekünk, hogy nem kitalálnunk kell a
  szeretetet, hanem rá kell találnunk a szeretetre. Nem kitalálnunk kell
  azt, hogy miként szeressünk, hanem azt kell tennünk, amit Krisztus
  tett: szeretetből odaadta magát Istennek az emberekért. Erre semmilyen
  külső törvény nem kényszeríthet bennünket. Erre egyedül a szeretet
  szívünkbe írt törvénye indít minket.
  © Horváth István Sándor


  Imádság:
  Uram, Istenem! Jól tudom, hogy te minden ember szívében elültetted a
  szeretetet, az én szívembe is. Taníts engem a helyes szeretetre, az
  önfeláldozó szeretetre, az önzetlen szeretetre. A szeretet hassa át
  életem és minden cselekedetem! A szeretet mindennapi gyakorlásában
  találjam meg életem értelmét! A szeretet törvénye érintsen meg engem
  isteni kegyelemként!
______________________________

Évközi hatodik vasárnap

Testvéri kiengesztelődés
2011. február 13. Évközi hatodik vasárnap

P. Matthew Kaderabek LC

Mt 5:20-22, 27-28, 33-34, 37
Jézus a hegyi beszédben így szólt tanítványaihoz: „Mondom nektek: ha igaz voltotok nem múlja felül az írástudókét és a farizeusokét, nem juthattok be a mennyek országába. Hallottátok, hogy a régieknek ezt mondták: Ne ölj! Aki öl, méltó az ítéletre. Én viszont azt mondom nektek, hogy méltó az ítéletre mindaz, aki haragszik testvérére. Aki azt mondja testvérének: Te esztelen!, méltó a főtanács ítéletére. Aki pedig azt mondja: Te istentelen!, méltó a kárhozat tüzére. Ha tehát ajándékot akarsz az oltáron felajánlani, és ott eszedbe jut, hogy testvérednek valami panasza van ellened, hagyd ott ajándékodat az oltár előtt, s menj, előbb békülj ki testvéreddel. Csak aztán térj vissza, hogy bemutasd áldozatodat. Ellenfeleddel szemben légy békülékeny, amikor még úton vagy vele, nehogy átadjon a bírónak, a bíró pedig a börtönőrnek, és a börtönbe vessenek. Bizony, mondom neked, ki nem jössz onnan, míg az utolsó garast is meg nem fizeted.”

Bevezető ima: Kérlek Uram, hogy amikor jelenlétedbe helyezkedem az imádságban világosíts meg engem. Segíts, hogy lerázzak magamról minden lustaságot és figyelmetlenséget és meghalljam a Te éltető szavaidat. Mutasd meg nekem, hogy mit kívánsz tőlem, és ajándékozz nekem nagylelkűséget és erőt, hogy semmit se tartsak meg magamnak, mindent átadjak Neked. Add nekem ugyanazt a bátorságot, amit tanítványaidnak adtál, hogy egyedül csak feléd törekedjek

Kérés: Krisztusom! Segíts kiengesztelődnöm másokkal!

1. „Hallottátok, hogy a régieknek ezt mondták: Ne ölj!... Én viszont azt mondom nektek…” Isten az Ószövetségben adta ezt a parancsot: „Szeresd felebarátodat, mint önmagadat!” Már önmagában ez is elég nehéz dolog, azonban az Újszövetségben még tovább megy a mi Urunk, még többet követel meg tőlünk. A halála előtti éjszakán ezt mondta tanítványainak – és ma is ezekkel a szavakkal szól hozzánk – „Szeressétek egymást, ahogy én szerettelek titeket!” (Jn 15,12) Hogyan szeretett minket Jézus? Tekintsünk csak a keresztre! Odaadta értünk életét, hogy Szent Vére által megtisztuljunk, és a Szentháromság által a mennyei örök boldogságban egyesüljünk vele.

2. „Menj, …békülj ki testvéreddel!” Jézus nem azt mondja, hogy felebarátainkkal béküljünk ki, hanem a testvéreinkkel. Azzal, hogy Krisztus magára vette emberi természetünket, testvérünkké és az egész emberiség testvérévé lett. Mindenkit felemelt Isten gyermekeinek méltóságára, és ezt oly módon tette, hogy minden megkeresztelt embert egyetlen családba gyűjt össze, ahol Isten az Atya, Jézus az elsőszülött Fiú, és minden embernek, akikkel csak találkozunk lehetősége van, hogy Krisztusban testvérünkké legyen. Mindenki tagjává válhat ennek a családnak. Ezért tanít így minket Jézus: „Amit egynek tettetek a legkisebbek közül, nekem tettétek.” (Mt 25,40)

3. „Menj, előbb békülj ki testvéreddel. Csak aztán térj vissza, hogy bemutasd áldozatodat!” Röviddel mártírhalála előtt, 1535 júliusában, amikor kihirdette a bíróság az igazságtalan halálos ítéletet, Morus Szent Tamást felszólították, hogy mondjon néhány szót. Megtehette volna, hogy jól megmondja a magáét bíráinak, hiszen tudták maguk is, hogy ártatlan embert ítéltek halálra. Ő azonban ezeket a nemes urakat arra emlékeztette, hogy Szent Pál és Szent István vértanú is egykor ellentétes oldalon álltak. Ezután így folytatta: „Azért fogok imádkozni, hogy – bár Önök itt a földön bíráim és elítélőim voltak – a mennyben találkozzunk majd az örök üdvösségben.” Micsoda hősies keresztény szeretet! Hogy volt lehetséges mindez? Azért tudta ezt megtenni Morus Szent Tamás, mert bíráit Krisztus szemével tudta nézni. Úgy tekintett rájuk, mint akiket Isten ugyanúgy szeret, és a mennybe vár, mint őt. Ezért imádságában is azt a reményét fejezte ki, hogy igazságtalanságukból megtérnek, és rátalálnak Isten irgalmára. Szent Tamás még a gyenge király számára is áldást kért, aki pedig leginkább felelős volt az ő elítéléséért. Ez a nagy államférfi még mielőtt visszaadta volna életét, akkor is azon volt, hogy tökéletes felebaráti szeretettel forduljon mindenki felé, különösen is azok felé, akik igazságtalanok voltak vele.

Beszélgetés Krisztussal: Uram, Jézus Krisztus, segíts, hogy úgy tekintsek testvéreimre, ahogy Te látsz minket – mindenkiben meglássam az embert, aki annyira értékes számodra, hogy életedet adtad érte. Segíts úgy szeretni testvéreimet, ahogy Te szerettél minket, alázattal, nagylelkűséggel, mindegy, hogy mibe kerüljön ez nekem.  Azokért imádkozom különösen is, akik igazságtalanok voltak velem, vagy akikkel én voltam igazságtalan.

Elhatározás: A mai napot fel akarom ajánlani mindazok megmentéséért, akiket Isten rám bízott.

A pápa imaszándéka 2011 február hónapra:
A család: Hogy a családot a maga igazi valójában mindenki tisztelje, és ismerje el páratlan hozzájárulását az egész társadalom javára.
A betegségben szenvedők: Hogy azokon a missziós területeken, ahol sürgetőbb a betegség elleni küzdelem, a keresztény közösségek tanúsítani tudják Krisztus jelenlétét a szenvedők számára.

--
Ez a Vándor Evangélium apostoli imaszolgálat napi evangéliumhoz kapcsolódó listája. A Vándor Evangélium program ebben az évben a Család évét szolgálja.
Amennyiben kérdése van a leírtakkal kapcsolatban, az alábbi e-mail címen felteheti: info@vandorevangelium.hu
www.vandorevangelium.hu

Segít ez a szolgálat önnek? Szívesen segítené szolgálatunkat?
Elsősorban azzal teheti meg, ha másnak is ajánlja a napi elmélkedéseket, azonban örömmel fogadunk minden anyagi támogatást is, amelyek segítik missziós tevékenységeinket. Alapítványunk várja adója 1%-ának felajánlását is, hogy az evangélium terjesztésére fordíthassa.

Missio Christi Alapítvány
Adószám: 18254589-1-43
CIB Bank 11100908-18254589-10000001

Vendégkönyv

Subscribe in a Reader

Térkép

Powered By Blogger

Bible

PayPerPost, Inc

PPP Direct

PayPerPost, Inc

PPP Direct

Fogarasi Levente

Fogarasi Levente
Születésnapom
Powered By Blogger