2011. április 17., vasárnap

Nagyböjti idő, A év, Virágvasárnap

Nagyböjti idő, A év, Virágvasárnap

A szenvedéstörténet összesűríti az emberiség történelmét, és minden egyes ember történetét is a bűn titkát az Atya egyszülött Fia szeretetáldozatával orvosolja. Így a nyakban hordott kereszt, a szobák falán lévő feszület, az útszéli és a templomtornyokat megkoronázó kereszt – mind-mind az Isten emberszeretetének, halált legyőző szeretetének győzelmes jele. Ezért kell a nagyhéten újra fölfedeznünk és megbecsülnünk imádságaink, Istenhez szólásaink keretét, a keresztvetést. Ebbe kapaszkodva tudjuk egyedül megmenteni és ugyanakkor odaajándékozni életünket.
További gondolatok...

VIRÁGVASÁRNAP

2011.04.17. vasárnap: VIRÁGVASÁRNAP
 

Nem voltam engedetlen, nem hátráltam meg, mert az Úr megsegít


Iz 50,4-7
Az Úristen megadta nekem a tanítványok nyelvét, hogy támogatni tudjam szóval a fáradtat. Fölébreszti reggel, reggel fölébreszti fülemet, hogy hallgassam, mint a tanítványok. Az Úristen megnyitotta fülemet, én pedig nem ellenkeztem, nem hátráltam meg. Hátamat odatartottam az ütlegelőknek, és orcámat a tépdesőknek; arcomat nem rejtettem el a gyalázás és köpdösés elől. De az Úristen megsegít engem, ezért nem ér gyalázat; ezért tettem arcomat olyanná, mint a kovakő, és tudom, hogy nem szégyenülök meg.
Zs 21
A karvezetőnek. A ,,Szarvastehén hajnalban' dallama szerint. Dávid zsoltára. Istenem, Istenem, miért hagytál el engem? Távol van szabadulásomtól hangos jajveszékelésem. Én Istenem, kiáltok nappal, de te nem hallgatsz meg, és éjjel is, de nyugtot nem találok. Pedig te szent vagy és Izrael dicsérete között laksz. Benned bíztak atyáink, bíztak, és te megszabadítottad őket. Hozzád kiáltottak és megszabadultak, benned bíztak és meg nem szégyenültek. Én azonban féreg vagyok, nem ember, embereknek gyalázata, népnek utálata. Aki csak lát, mind gúnyt űz belőlem, félrehúzza ajkát, fejét csóválgatja: ,,Az Úrban bízott, mentse meg őt, szabadítsa meg, ha kedvét leli benne.' Hiszen te vagy, aki kihoztál engem anyám méhéből, te vagy reménységem anyám emlője óta. Rád voltam utalva anyám ölétől, anyám méhétől fogva te vagy az Istenem. Ne légy távol tőlem, mert közel a nyomorúság, és nincs, aki segítséget nyújtana. Körülvett engem sok tulok, Básán bikái körülfogtak engem. Kitátották felém szájukat, mint ragadozó és ordító oroszlán. Szétfolytam, miként a víz, minden csontom kificamodott, szívem, mint a viasz, megolvadt bensőmben. Ajkam, mint a cserép, kiszáradt, nyelvem ínyemhez tapadt, lesújtottál a halál porába. Körülvett engem nagy sereg kutya, a gonoszok zsinatja körülfogott engem. Átlyuggatták kezemet és lábamat, megszámlálhattam minden csontomat. Néznek rám, bámulnak engem, elosztották maguk között ruháimat, és köntösömre sorsot vetettek. De te, Uram, ne légy távol tőlem, én erősségem siess segítségemre! Szabadítsd meg lelkemet a kardtól, egyetlenemet a kutyák karmából! Ments meg az oroszlán torkából, engem, a megalázottat, a bölény szarvától! Hadd hirdessem testvéreimnek nevedet, a gyülekezetben hadd dicsérjelek: Ti, akik félitek az Urat, dicsérjétek őt, Jákob minden utóda, magasztaljátok őt! Félje őt Izrael minden utóda, Mert ő nem veti meg és nem nézi le a szegény nyomorúságát, nem fordítja el tőle tekintetét, és meghallgatja, amikor hozzá kiált. Rólad szól dicséretem a nagy gyülekezetben; amit fogadtam, teljesítem azok előtt, akik félik őt. Jóllakásig esznek majd a szegények, akik keresik az Urat, dicsérik majd őt: ,,Éledjen fel szívük mindörökre!' Észbe kap és megtér az Úrhoz a föld minden határa, és leborul színe előtt a nemzetek valamennyi családja. Mert az Úré a királyi hatalom, és ő uralkodik a nemzeteken. Csak őt imádják mind, akik a földben alszanak; leborulnak előtte mindazok, akik a porba leszállnak.Neki él majd a lelkem, Neki szolgálnak majd utódaim. Az Úrról beszélnek az eljövendő nemzedéknek, az ő igazságát fogják hirdetni a születendő népnek: ,,Így cselekedett az Úr!'

Fil 2,6-11
aki isteni mivoltában nem tartotta Istennel való egyenlőségét olyan dolognak, amelyhez mint zsákmányhoz ragaszkodnia kell, hanem kiüresítette önmagát, szolgai alakot vett fel, és hasonló lett az emberekhez, külsejét tekintve úgy jelent meg, mint egy ember. Megalázta magát, engedelmes lett a halálig, mégpedig a kereszthalálig. Ezért Isten felmagasztalta őt, és olyan nevet adott neki, amely minden más név fölött van, hogy Jézus nevére hajoljon meg minden térd az égben, a földön és az alvilágban, és minden nyelv vallja [Iz 45,23], hogy ,,Jézus Krisztus az Úr!' az Atyaisten dicsőségére.

Mt 26,14 - 27,66
Ekkor egy a tizenkettő közül, akit karióti Júdásnak hívtak, elment a főpapokhoz és azt mondta nekik: ,,Mit akartok nekem adni, hogy átadjam őt nektek?' Azok megígértek neki harminc ezüstöt [Zak 11,12]. Attól fogva kereste a kedvező alkalmat, hogy elárulja őt. A kovásztalan kenyerek első napján odamentek a tanítványok Jézushoz és azt mondták: ,,Hol akarod, hogy elkészítsük neked a húsvéti vacsorát?' Ő azt felelte: ,,Menjetek el a városba ehhez és ehhez, és mondjátok meg neki: ,,A Mester üzeni: Az időm közel van, tanítványaimmal együtt nálad fogom megtartani a húsvétot.''' A tanítványok úgy tettek, ahogy Jézus meghagyta nekik, és elkészítették a húsvéti vacsorát. Amikor beesteledett, asztalhoz ült a tizenkettővel. Miközben ettek, így szólt: ,,Bizony, mondom nektek: egy közületek elárul engem.' Erre nagyon elszomorodtak és egyenként elkezdték kérdezgetni őt: ,,Csak nem én vagyok az, Uram?' Ő így válaszolt: ,,Aki velem együtt mártja kezét a tálba, az árul el engem. Az Emberfia ugyan elmegy, amint meg van írva róla, de jaj annak az embernek, aki az Emberfiát elárulja. Jobb lett volna annak az embernek, ha meg sem születik.' Ekkor megszólalt Júdás, aki elárulta őt: ,,Csak nem én vagyok az, Rabbi?' Ő azt felelte neki: ,,Te mondtad.' Miközben ettek, Jézus fogta a kenyeret, megáldotta, megtörte, és odaadta tanítványainak ezekkel a szavakkal: ,,Vegyétek és egyétek, ez az én testem.' Aztán fogta a kelyhet, hálát adott és odaadta nekik ezekkel a szavakkal: ,,Igyatok ebből mindnyájan, mert ez az én vérem, az új szövetségé [Kiv 24,8; Jer 31,31], amely sokakért kiontatik a bűnök bocsánatára. Mondom nektek: mostantól nem iszom a szőlőnek ebből a terméséből addig a napig, amíg az újat nem iszom veletek Atyám országában.' Miután elénekelték a himnuszt, kimentek az Olajfák hegyére. Akkor Jézus azt mondta nekik: ,,Ezen az éjszakán ti mindnyájan megbotránkoztok bennem, mert írva van: ,,Megverem a pásztort, és szétszélednek a nyáj juhai'' [Zak 13,7]. De miután feltámadtam, előttetek megyek Galileába.' Erre Péter megszólalt és azt mondta neki: ,,Ha mindenki megbotránkozik is benned, én soha meg nem botránkozom.' Jézus azt felelte neki: ,,Bizony, mondom neked: ezen az éjszakán, mielőtt a kakas megszólal, háromszor is megtagadsz engem.' Péter erre így fogadkozott: ,,Még ha meg is kell veled együtt halnom, akkor sem tagadlak meg téged.' Hasonlóan beszéltek a tanítványok mindnyájan. Akkor Jézus elment velük egy majorba, amelyet Getszemáninak hívnak, és azt mondta a tanítványoknak: ,,Üljetek le itt, amíg én elmegyek oda és imádkozom.' Maga mellé vette Pétert és Zebedeus két fiát, s elkezdett remegni és gyötrődni. Akkor azt mondta nekik: ,,Szomorú az én lelkem mindhalálig. Maradjatok itt, és virrasszatok velem.' Egy kissé előbbre ment, arcra borult és így imádkozott: ,,Atyám, ha lehetséges, múljék el tőlem ez a kehely. De ne úgy legyen, ahogy én akarom, hanem ahogy te.' Ezután odament a tanítványokhoz, és alva találta őket. Azt mondta Péternek: ,,Így hát nem tudtatok egy órát sem virrasztani velem? Virrasszatok és imádkozzatok, hogy kísértésbe ne essetek! A lélek ugyan kész, de a test erőtlen.' Aztán újra elment másodszor is, és így imádkozott: ,,Atyám, ha nem lehet, hogy elmúljon ez anélkül, hogy kiigyam, legyen meg a te akaratod.' Megint visszatért, és újra alva találta őket, mert a szemük elnehezedett. Erre otthagyta őket, ismét elment és harmadszor is imádkozott újra, ugyanazokkal a szavakkal. Aztán odament a tanítványokhoz és azt mondta nekik: ,,Aludjatok már és nyugodjatok! Íme, elközelgett az óra, és az Emberfiát a bűnösök kezébe adják. Keljetek föl, menjünk! Íme, közel van már, aki elárul engem.' Még beszélt, amikor íme, Júdás, a tizenkettő közül az egyik megérkezett, és vele nagy tömeg kardokkal és dorongokkal a főpapoktól és a nép véneitől. Aki elárulta őt, jelt adott nekik: ,,Akit megcsókolok, ő az, fogjátok meg!' Mindjárt odalépett Jézushoz és azt mondta: ,,Üdvözlégy, Mester!' És megcsókolta őt. Jézus így szólt hozzá: ,,Barátom, miért jöttél?' Akkor odamentek, kezet emeltek Jézusra és megragadták őt. És íme, az egyik azok közül, akik Jézussal voltak, kinyújtotta a kezét, kihúzta a kardját, rásújtott a főpap szolgájára, és levágta a fülét. Jézus erre azt mondta neki: ,,Tedd vissza a kardodat a helyére. Mert mindaz, aki kardot ragad, kard által vész el. Vagy azt hiszed, nem kérhetném Atyámat, hogy azonnal küldjön nekem több, mint tíz légió angyalt? De akkor hogyan teljesednének be az Írások, hogy ennek így kell történnie?' Abban az órában Jézus azt mondta a tömegeknek: ,,Mint valami rabló ellen, úgy jöttetek ki kardokkal és botokkal, hogy elfogjatok engem. Mindennap a templomban ültem és tanítottam, és nem fogtatok el.' Mindez azért történt, hogy beteljesedjenek a próféták írásai. Akkor a tanítványok mindnyájan otthagyták őt és elfutottak. Azok pedig megragadták Jézust és elvitték Kaifáshoz, a főpaphoz, ahol az írástudók és vének összegyűltek. Péter pedig messziről követte őt a főpap palotájáig. Bement oda és leült a szolgákkal, hogy lássa a dolog végét. A főpapok pedig, és az egész főtanács hamis tanúvallomást kerestek Jézus ellen, hogy halálra adják, de nem találtak, noha sok hamis tanú jelentkezett. Végül előállt kettő és így szólt: ,,Ez azt mondta: Le tudom bontani az Isten templomát, és három nap alatt fölépítem.' Ekkor a főpap fölkelt és azt mondta neki: ,,Semmit sem felelsz? Mi az, amit ezek tanúsítanak ellened?' De Jézus csak hallgatott. A főpap erre így szólt hozzá: ,,Megesketlek téged az élő Istenre: mondd meg nekünk, te vagy-e a Krisztus, az Isten Fia?' Jézus azt felelte neki: ,,Te mondtad. De mondom nektek: most már látni fogjátok az Emberfiát a Hatalmasnak jobbján ülni, és eljönni az ég felhőin' [Dán 7,13; Zsolt 110,1]. Ekkor a főpap megszaggatta ruháit és így szólt: ,,Káromkodott! Mi szükségünk van még tanúkra? Íme, most hallottátok a káromkodást. Mit gondoltok?' Azok ezt felelték: ,,Méltó a halálra!' Azután beleköptek az arcába, ököllel verték őt, mások pedig pofon ütötték és azt mondták: ,,Prófétálj nekünk, Krisztus, ki az, aki megütött téged?' Péter pedig kint ült az udvaron. Odament hozzá egy szolgálólány és így szólt: ,,Te is a galileai Jézussal voltál!' Ő azonban mindenki előtt letagadta ezt: ,,Nem tudom, mit beszélsz.' Amikor kiment a kapuba, meglátta őt egy másik, és így szólt az ott lévőkhöz: ,,Ez is a Názáreti Jézussal volt!' Ő ismét esküvel tagadta: ,,Nem ismerem azt az embert!' Kis idő múltán odamentek az ott állók és azt mondták Péternek: ,,Biztosan te is közülük vagy, hiszen a beszéded is elárul téged.' Erre ő elkezdett átkozódni és esküdözni: ,,Nem ismerem azt az embert.' Akkor mindjárt megszólalt a kakas. Péternek pedig eszébe jutott Jézus szava, aki megmondta: ,,Mielőtt a kakas szól, háromszor tagadsz meg engem.' Kiment onnan és keserves sírásra fakadt. Amikor megvirradt, a főpapok mindnyájan, és a nép vénei, döntést hoztak Jézus ellen, hogy halálra adják őt. Megkötözték, elvezették és átadták Pilátus helytartónak. Amikor Júdás, aki elárulta őt, látta, hogy elítélték, megbánta tettét, és visszavitte a harminc ezüstpénzt a főpapoknak és véneknek. Azt mondta: ,,Vétkeztem, elárultam az igaz vért.' Azok azt felelték: ,,Mi közünk hozzá? A te dolgod!' Erre beszórta az ezüstöket a templomba, aztán eltávozott, elment és fölakasztotta magát. A főpapok pedig fölszedték az ezüstöket és azt mondták: ,,Nem szabad ezeket betenni a kincstárba, mert vér díja.' Miután tanácsot tartottak, megvásárolták rajta a fazekas földjét az idegenek számára temetőnek. Ezért hívják azt a földet Vérmezőnek mind a mai napig. Akkor beteljesedett, amit Jeremiás próféta mondott: ,,Fogták a harminc ezüstöt -- ez volt az ára, ennyire becsülték őt Izrael fiai --, és odaadták a fazekas földjéért, amint az Úr megparancsolta nekem' [Zak 11,12-13; Jer 18,2-3; 32,8-9]. Jézus pedig ott állt a helytartó előtt. A helytartó megkérdezte tőle: ,,Te vagy a zsidók királya?' Jézus azt felelte: ,,Te mondod.' Amikor a főpapok és vének vádolták, semmit sem válaszolt. Akkor Pilátus azt mondta neki: ,,Nem hallod, mi mindent tanúsítanak ellened?' Ő azonban nem válaszolt neki egyetlen szóval sem, a helytartó pedig nagyon csodálkozott ezen. Ünnep alkalmával szokásban volt, hogy a helytartó elbocsát a népnek egy foglyot, akit kérnek. Volt akkor egy híres foglyuk, akit Barabásnak hívtak. Pilátus összehívta őket és megkérdezte tőlük: ,,Kit akartok, hogy elbocsássak nektek, Barabást vagy Jézust, akit Krisztusnak mondanak?' Tudta ugyanis, hogy irigységből adták őt a kezébe. Miközben az ítélőszéken ült, a felesége üzenetet küldött neki: ,,Semmi dolgod se legyen azzal az igazzal, mert sokat szenvedtem ma álmomban miatta.' De a főpapok és vének rávették a tömeget, hogy Barabást kérjék, Jézust pedig veszítsék el. A helytartó tehát megkérdezte tőlük: ,,Melyiket akarjátok, hogy a kettő közül elbocsássam nektek?' Azok azt felelték: ,,Barabást!' Pilátus erre azt kérdezte: ,,És mit tegyek Jézussal, akit Krisztusnak mondanak?' Azok mindnyájan ezt felelték: ,,Keresztre vele!' Ő újra megkérdezte: ,,De hát mi rosszat tett?' Azok erre még hangosabban kiáltoztak: ,,Keresztre vele!' Pilátus, látva, hogy semmire sem megy, sőt inkább zavargás támad, vizet hozatott, megmosta a kezét a tömeg előtt és így szólt: ,,Én ártatlan vagyok ennek a vérétől. Ti lássátok!' Az egész nép azt felelte: ,,Az ő vére rajtunk és gyermekeinken!' Erre elbocsátotta nekik Barabást, Jézust pedig megostoroztatta és átadta nekik, hogy feszítsék keresztre. Ekkor a helytartó katonái bevitték Jézust a helytartóságra, és összegyűjtötték köréje az egész csapatot. Levetkőztették őt, vörös katonaköpenyt adtak rá, fontak egy koronát tövisekből, rátették a fejére, egy nádszálat pedig a jobb kezébe, aztán térdet hajtva előtte így gúnyolták őt: ,,Üdvözlégy, zsidók királya!' Leköpdösték, elvették a nádat és a fejét verték. Miután így gúnyt űztek belőle, levették róla a katonaköpenyt, ráadták saját ruháit, és elvezették, hogy keresztre feszítsék. Miközben kifelé mentek, találtak egy cirenei embert, név szerint Simont. Ezt kényszerítették, hogy vigye a keresztjét. Amikor elérkeztek arra a helyre, amelyet Golgotának neveznek, ami Koponyahelyet jelent, epével kevert bort adtak neki inni [Zsolt 69,22]. Amikor megízlelte, nem akart belőle inni. Miután felfeszítették őt, sorsot vetve megosztoztak a ruháin [Zsolt 22,19]. Azután leültek és ott őrizték őt. A feje fölé föltették elítélésének okát. Ez volt ráírva: ,,Ez Jézus, a Zsidók Királya'. Két rablót is megfeszítettek vele együtt, az egyiket jobbról, a másikat balról. Az arra járók pedig a fejüket csóválva káromolták őt [Zsolt 22,8], és ezt mondták: ,,Te, aki lebontod a templomot és három nap alatt fölépíted, mentsd meg magadat! Ha Isten Fia vagy, szállj le a keresztről!' Ugyanígy a főpapok is csúfolódva mondogatták az írástudókkal és a vénekkel együtt: ,,Másokat megmentett, magát meg nem tudja megmenteni. Izrael királya ő, szálljon le most a keresztről, és hiszünk neki! Az Istenben bízott, szabadítsa hát meg most, ha akarja! [Zsolt 22,9] Hiszen azt mondta: �''Az Isten Fia vagyok�''.' Így gyalázták őt a rablók is, akiket vele együtt feszítettek keresztre. A hatodik órától sötétség lett az egész földön a kilencedik óráig. A kilencedik óra körül Jézus hangosan felkiáltott: ,,Élí, Élí, lemá szabaktáni?', azaz: ,,Istenem, Istenem, miért hagytál el engem?' [Zsolt 22,2] Ennek hallatára egyesek az ott állók közül így szóltak: ,,Ez Illést hívja.' Az egyikük mindjárt elszaladt, hozott egy szivacsot, ecetbe mártotta, és nádszálra tűzve inni adott neki [Zsolt 69,22]. A többiek pedig így szóltak: ,,Hagyd csak, lássuk, eljön-e Illés, hogy megszabadítsa őt!?' Ekkor Jézus ismét hangosan felkiáltott és kiadta a lelkét. És íme, a templom függönye kettészakadt felülről az aljáig, a föld megrendült, a sziklák megrepedtek, a sírok megnyíltak, és sok elhunyt szentnek föltámadt a teste. Föltámadása után előjöttek a sírokból, bementek a szent városba, és sokaknak megjelentek. A százados pedig, és akik vele együtt őrizték Jézust, a földrengés és a történtek láttán nagyon megrémültek és azt mondták: ,,Ez valóban Isten Fia volt.' Volt ott sok asszony is, akik messziről figyelték, azok, akik Galileából követték Jézust és szolgáltak neki. Köztük volt Mária Magdolna, Mária, Jakab és József anyja, és Zebedeus fiainak anyja. Mikor beesteledett, jött egy Arimateából való gazdag ember, név szerint József, aki maga is tanítványa volt Jézusnak. Odament Pilátushoz, és elkérte Jézus testét. Akkor Pilátus megparancsolta, hogy adják ki neki. József fogta a testet, begöngyölte tiszta gyolcsvászonba, és betette saját, új sírboltjába, amelyet sziklába vágott. A sír bejáratához egy nagy követ hengerített és elment. Mária Magdolna és a másik Mária ott voltak, és ültek a sírral szemben. Másnap pedig, azaz a készületnap után, Pilátusnál összegyűltek a főpapok és a farizeusok és azt mondták: ,,Uram! Emlékszünk, hogy ez a csaló még életében azt mondta: ,,Három nap múlva föltámadok.'' Parancsold meg tehát, hogy őrizzék a sírt a harmadik napig, nehogy odamenjenek a tanítványai, ellopják őt és azt mondják a népnek: ,,Feltámadt a halottak közül'', és ez az utóbbi csalás rosszabb legyen az előzőnél.' Pilátus azt felelte nekik: ,,Van őrségtek, menjetek és biztosítsátok magatoknak, ahogy tudjátok.' Azok pedig elmentek, lepecsételték a követ, és őrséggel biztosították maguknak a sírt.

Virágvasárnap, az Úr szenvedésének vasárnapja

2011. április 17. – Virágvasárnap, az Úr szenvedésének vasárnapja-körmenet

  Amikor Jeruzsálemhez közeledve az Olajfák-hegyére, Betfagéba értek,
  Jézus elküldte két tanítványát ezekkel a szavakkal: „Menjetek előre a
  szemközti faluba. Ott mindjárt találni fogtok egy szamarat megkötve, és
  vele a csikóját. Oldjátok el és vezessétek hozzám! Ha valaki szólna
  valamit, mondjátok, hogy az Úrnak van rá szüksége, és mindjárt elengedi
  őket.” Ez azért történt, hogy beteljesedjék, amit a próféta jövendölt:
  Mondjátok meg Sion lányának: Íme, a királyod érkezik hozzád, Szelíden,
  szamárháton ülve, Egy teherhordó állat csikóján.
  A tanítványok elmentek s úgy tettek, ahogy Jézus meghagyta nekik.
  Elhozták a szamarat és a csikóját, letakarták ruháikkal, ő pedig felült
  rá. A tömegből nagyon sokan az útra terítették ruháikat, mások ágakat
  tördeltek a fákról és az útra szórták. Az előtte járó és az utána
  vonuló tömeg így kiáltozott:
  Hozsanna Dávid fiának!
  Áldott, aki az Úr nevében jön!
  Hozsanna a magasságban!
  Amikor beért Jeruzsálembe, megmozdult az egész város, és kérdezgették:
  „Ki ez?” A tömeg pedig ezt felelte: „Ő a Próféta, Jézus, a galileai
  Názáretből.”
  Mt 21,1-11


  Elmélkedés:
  A világ közepe
  A virágvasárnapi szentmise sajátos liturgiája a körmenettel és a
  passióval Jézus szenvedésének történetét idézi fel. E nappal elkezdődik
  a nagyhét, amely során Jézusnak értünk vállalt szenvedéséről és
  életáldozatáról elmélkedünk. Talán nem teszem túl magasra a mércét, ha
  a pálmalevelek látványos lengetése, a barkaágakkal való integetés, a
  ruhák földre terítése és a lelkes hozsannázás helyett a mi Urunk
  szenvedésére és annak jelentőségére szeretném irányítani a figyelmet. A
  magam figyelmét és az olvasók figyelmét egyaránt. Sokan felteszik a
  kérdést, hogy miért ilyen módon, azaz Isten Fiának szenvedése és halála
  révén kellett történnie a megváltásnak? A kérdés hátterében ott
  húzódik, hogy emberi szenvedéseink, saját szenvedésünk okát és célját
  keressük. Sőt, valójában a szenvedés értelmét keressük, bár sokan eleve
  kizárják, hogy a szenvedésnek lehet értelme.
  Házasságra készülő jegyesek érkeztek hozzám. Egyikük gyakorolja
  vallását, a másik meg sincs keresztelve. Vallási ismereteikről
  érdeklődve szóba kerül Jézus személye is. A kereszteletlen ember így
  szól: „Hallottam már róla.” A jelenlétükben örültem neki, hogy huszonöt
  éves korára eljutott addig, hogy „már hallott” Jézusról, de aznap
  estefelé, amikor magam voltam, kissé szomorúan gondolkoztam el e
  kijelentésen. Mert más dolog hallani valamiről vagy részesedni benne.
  Mást jelent hallani valakiről vagy ismerni őt. Mást jelent hallani
  Jézusról vagy találkozni vele. Mást jelent „szóbeszédből” vagy az ő
  kinyilatkoztatásából ismerni Istent. Mást jelent szépeket mondani és
  hallani a szenvedés értelméről és mást jelent átélni a szenvedést.
  Óriási különbség van aközött, hogy valaki látja mások szenvedését, és
  aközött, hogy ő maga szenved. S bár nagy a szakadék a kettő között, ne
  felejtsük, hogy a következő percben akár a másik oldalon is találhatjuk
  magunkat.
  Emberi értelmünk a döntő kérdésekben, az igazán lényeges kérdésekben,
  például az élet, a halál és a szenvedés kérdéseiben csődöt mond. Olyan
  határhoz érkezünk, amelyet nem vagyunk képesek átlépni. Tehetünk-e
  mást, mint hogy elfogadjuk Isten válaszát? S ha megvan bennünk a
  szándék az elfogadásra, vajon meghalljuk-e Isten feleletét? A szenvedés
  értelmét firtató kérdéseinkre Isten a kereszttel válaszol. Jézus nem
  kezd el beszélni a szenvedésről, hanem vállalja a szenvedést. A kereszt
  a szenvedés forrása. A kereszt a szeretet forrása. És a kereszt a
  feltámadás forrása. Ez Isten válasza kérdéseinkre.
  Nem csodálkozom azon, ha még mindig vannak olyanok, akik mindent csak
  önmagukból kiindulva tudnak szemlélni, és továbbra is ezt ismételgetik:
  „De hát én miért szenvedek?” Az ilyen embereknek a következőt tudom
  mondani: Az egész világ megdöbbent azon, amikor Kopernikusz
  kijelentette, hogy nem a föld a világ közepe. Nem ők és nem az ő
  szenvedésük a világ közepe. Lehet, hogy megdöbbennek ezen, és talán
  helyénvaló is, hogy megdöbbenjenek, de nem az ő szenvedésük a világ
  közepe. A világmindenség középpontjában ugyanis Jézus keresztje, az ő
  szenvedés és az ő halála áll. A szenvedés titkának megértéshez nem a
  magunk bajából kell kiindulnunk, hanem Krisztus szenvedéséből.
  Térdeljünk le a kereszt elé és tekintsünk fel!
  © Horváth István Sándor


  Imádság:
  Uram, Jézus! Földi életed során mindig tudtad, merre visznek lépteid, s
  hová vezet az út, amelyen elindultál. Szavaiddal, tanításoddal,
  igazságoddal utat találtál az emberi szívekhez, s megmutattad az
  Istenhez vezető utat. A te életutad végső soron mindig felfelé vitt,
  Atyád felé, aki örökre magához ölelt a Golgota magaslatán álló
  kereszten. Jézusom, társad szeretnék lenni utadon, amely a halálon
  keresztül az életre vezet!
______________________________

Virágvasárnap

1%-kal több Örömhír!
Kérjük, amennyiben teheti, támogassa Alapítványunkat adója 1%-ának felajánlásával, hogy azt az evangélium terjesztésére fordíthassuk.
Kérésére szívesen küldünk rendelkező nyilatkozatot, amely igényelhető: info@missiochristi.hu e-mail címen.
Missio Christi Alapítvány
Adószám: 18254589-1-43

Krisztus a király
2011. április 17. – Virágvasárnap

P. David Daly LC

Mt 27,11-31
Közben Jézust a helytartó elé állították. A helytartó megkérdezte tőle: "Te vagy a zsidók királya?" "Te mondod" - felelte Jézus. A főpapok és vének vádjaira azonban nem felelt semmit. Erre Pilátus így szólt hozzá: "Nem hallod, mi mindennel vádolnak?" De ő egyetlen vádjukra sem felelt. Ezen a helytartó igen meglepődött. Az ünnep napján a helytartó szabadon szokott bocsátani egy rabot, a nép kívánsága szerint. Volt akkor egy hírhedt rabjuk, Barabásnak hívták. Pilátus kérdést intézett hozzájuk: "Mit akartok, melyiket bocsássam el a kettő közül, Barabást vagy Jézust, akit Krisztusnak mondanak?" Tudta ugyanis, hogy csak irigységből adták kezére. Míg ott ült ítélőszékében, a felesége üzenetet küldött neki: "Ne legyen közöd annak az embernek a dolgához! Az éjjel álmomban sokat szenvedtem miatta." A főpapok és a vének felbujtották a népet, hogy Barabást kérje ki, Jézusnak pedig kívánja halálát. A helytartó tehát föltette a kérdést: "Mit akartok, melyiket bocsássam el a kettő közül?" "Barabást!" - kiáltották. Pilátus tovább kérdezte: "Hát Jézussal, akit Krisztusnak mondanak, mit tegyek?" Mind azt kiabálták: "Keresztre vele!" "De hát mi rosszat tett?" - kérdezte. Annál inkább ordították: "Keresztre vele!" Pilátus látta, hogy nem megy semmire, sőt a zajongás még fokozódik is. Vizet hozatott, s a nép szeme láttára megmosta kezét: "Ennek az igaz embernek vére ontásában én ártatlan vagyok - mondta. - Ti lássátok!" Erre az egész tömeg zúgta: "Vére rajtunk és fiainkon!" Akkor szabadon bocsátotta Barabást, Jézust pedig megostoroztatta, és átadta nekik, hogy feszítsék keresztre.
A helytartó katonái bevitték Jézust a helytartóságra, s odagyűjtötték köré az egész helyőrséget. Megfosztották ruhájától, bíborszínű köntöst adtak rá. Tövisből koszorút fontak, fejére tették, jobb kezébe pedig nádszálat adtak. Aztán térdet hajtottak előtte, és így gúnyolták: "Üdvözlégy, zsidók királya!" Közben leköpdösték, fogták a nádat s verték a fejét. Miután így csúfot űztek belőle, levették róla a palástot, s ráadták saját ruháját. Aztán elvezették, hogy keresztre feszítsék.
Amint kifelé vonultak, találkoztak egy Simon nevű cirenei emberrel. Ezt kényszerítették, hogy vigye a keresztet. Fölértek arra a helyre, amelynek Golgota, vagyis Koponyák helye volt a neve. Itt epével kevert bort adtak neki inni, de amikor megízlelte, nem akarta meginni. Aztán keresztre feszítették, és sorsot vetve megosztoztak ruháján, majd leheveredtek, és őrizték. Feje fölé táblát tettek, amelyre elítélése okát írták: "Ez Jézus, a zsidók királya."

Bevezető ima: Uram Jézus, szeretnélek elkísérni, és a közeledben lenni a Golgotára vezető utadon. Ha gyakrabban szemlélném, miként ostoroztak meg, és véres tested miként függött a kereszten, biztosan jobban megmaradnék szeretetedben, és tetteim is erre az egyetlen igazságra alapoznám. Tudom, hogy örök szeretettel szerettél engem: ezt a kereszt fáján bizonyítottad. Ezért szeretném szeretetedet mindenhol hálával, és eltökéltséggel a béke eszközeként hirdetni, és szeretnék mindig a Te szeretetedre válaszolni.

Kérés: Uram, növeld a beléd vetett hitemet!

1. „Te vagy a zsidók királya?” Pilátus nem hívőként tett fel egy kérdést Krisztusnak. Ezt a kérdést a mai társadalomban is sokan felteszik, és erre nekünk megvan a válaszunk. Jézus Krisztus nem csak a zsidók királya, hanem a pogányoké is, és minden emberé örökre. Ő az élet és a történelem Ura. Jézus az Isten Fia. Ezt a hitemet valósággá kell tennem az életemben; imádságomban a lehető legmélyebben kell kifejeznem Krisztusba vetett hitemet. E nélkül a Krisztus-központú imádság nélkül olyan lennék, mint a virágvasárnapi tömeg, akik Jézust dicsőítették, amikor bevonult Jeruzsálembe, de néhány nap múlva elutasították Őt. Urunk, Jézus Krisztus, add meg nekem a kegyelmet, hogy higgyek benned!

2. Vére rajtunk és fiainkon!” Ezek a szavak a tömeg felfokozott érzelmi állapotát mutatják számunkra. Ez tartotta távol az embereket attól, hogy kiálljanak mindazért, amit Isten akarataként megismertek – megvédeni ezt a jó embert, akit igazságtalanul ítéltek el. Mi sem vagyunk mások. Mindannyian megcsaltuk az Urat életünk folyamán bűneinkkel. Ezekben a napokban nagyon közel kell lennünk Jézushoz az Oltáriszentségben. II. János Pál pápa így írt az Egyházról: „Az Egyház alapja és forrása a teljes Triduum paschale. (A húsvéti szent három nap nagycsütörtöktől húsvét hajnaláig. – a fordító megjegyzése.) De ennek foglalata, elővételezése és "koncentrátuma" egyszer s mindenkorra az Eucharisztia ajándéka. Jézus Krisztus ebben az ajándékban bízta az Egyházra a húsvéti misztérium örök megjelenítését (aktualizálását). Ezzel az ajándékkal titokzatos "egyidejűséget" hozott létre e Triduum és az évszázadok egész folyamata között.” (Ecclesia de Eucharistia, No. 5).

3. Üdvözlégy, zsidók királya!” Az evangéliumban ezek a szavak gúnyként záporoztak Jézus fejére. Ezek a szavak az Isten Fia iránti teljes hitetlenséget jelezték. Ugyanezekkel a szavakkal köszöntötték Őt virágvasárnap, amikor bevonult Jeruzsálembe. Ilyen dolog velünk is megtörténhet, amikor hitünket megsemmisítik külső befolyásoló tényezők, egy csoport kényszerítő hatása, pragmatizmus, vagy más dolgok. Azonban néhány hűséges követője rendíthetetlen hittel végsőkig kitartottak Krisztus mellett: a boldogságos Szűz Mária és Szent János apostol. Jézus ma is ugyanezt várja tőlünk. Legyenek ezek a szavak mindig ajkunkon: „Éljen Krisztus király!”

Beszélgetés Krisztussal: Urunk Jézus Krisztus, hiszem, hogy minden lélek királya vagy. Megvallom, hogy életem folyamán sokszor hűtlen voltam, de boldogan adok hálát neked megbocsátásodért. Hol lennék, ha a nagyhét szenvedéseit nem vállaltad volna magadra? Szeretetedre szeretnék mindig hálával és hűséggel válaszolni.

Elhatározás: Ma kérem a Szűzanya vezetését és közbenjárását a nagyhétre.

A pápa imaszándéka 2011 április hónapra:
Az új nemzedékek evangelizálása: Hogy az Egyház az új nemzedékeknek az evangélium hitelt érdemlő hirdetésével az élet és a remény mindig új szempontjait tudja nyújtani.
Missziós bontakozás: Hogy a misszionáriusok az evangélium hirdetésével és életük tanúságtételével vinni tudják Krisztus azoknak, akik őt még nem ismerik.


--
Ez a Vándor Evangélium apostoli imaszolgálat napi evangéliumhoz kapcsolódó listája. A Vándor Evangélium program ebben az évben a Család évét szolgálja.
Amennyiben kérdése van a leírtakkal kapcsolatban, az alábbi e-mailcímen felteheti: info@vandorevangelium.hu
www.vandorevangelium.hu

Segít ez a szolgálat önnek? Szívesen segítené szolgálatunkat?
Elsősorban azzal teheti meg, ha másnak is ajánlja a napi elmélkedéseket, azonban örömmel fogadunk minden anyagi támogatást is, amelyek segítik missziós tevékenységeinket. Alapítványunk várja adója 1%-ának felajánlását is, hogy az evangélium terjesztésére fordíthassa.

Missio Christi Alapítvány
Adószám: 18254589-1-43
CIB Bank 11100908-18254589-10000001

Vendégkönyv

Subscribe in a Reader

Térkép

Powered By Blogger

Bible

PayPerPost, Inc

PPP Direct

PayPerPost, Inc

PPP Direct

Fogarasi Levente

Fogarasi Levente
Születésnapom
Powered By Blogger