2011. május 16., hétfő

NEPOMUKI SZENT JÁNOS


NEPOMUKI SZENT JÁNOS


Május 16.
*Pomuk, 1350. +Prága, 1393. május 16.Közép-Európában sok hídon látható az a többnyire barokk kiképzésű szobor, amely egy papot ábrázol, mutatóujját ajkára téve, mintegy csendre intve magát és másokat. A hidak szentje s a gyónási titok vértanúja ő: Nepomuki János. Közép-Európa legismertebb szentjei közé tartozik.
A legenda elmondja, hogy Wolfflin János a kicsiny Pomuk (ma Napomuk) helységben született, Dél-Csehországban. Jogi tanulmányainak befejezése után -- annak ellenére, hogy szegény szülőktől származott - - gyorsan haladt fölfelé az egyházi ranglétrán. Mint egyházi méltóságot és jelentős szónokot egész Prága ismerte és szerette. IV. Vencel király felesége őt választotta gyóntatójául. A király kezdetben igazságos és jóakaratú uralkodó volt, de egy sikertelen mérgezési kísérlet után bizalmatlanná és agresszívvé vált. Meg akarta tudni, mit gyónt a felesége. Mivel azonban János nem volt hajlandó megmondani, megkínoztatta és a Moldva folyóba dobatta. Egy csodás fényjelenség jelezte a királynénak, hol keressék a holttestet. Egy másik változat szerint a Moldva leapadt annyira, hogy megtalálhassák. Halálának éve 1383. A prágai Szent Vid-székesegyházban temették el.
A legenda elbeszéli még, hogy kénytelenek voltak sírját ráccsal elkeríteni, mert aki tisztességtelen szándékkal lépett síremlékéhez, azt Isten súlyos büntetése érte. Szenttéavatási eljárását már a 16. században elkezdték, de csak 1729-ben fejezték be, miután az ereklyék tisztelete a huszita mozgalom és a harmincéves háború ellenére is egyre nőtt. Nem sokkal a szentté avatás után megtalálták a vatikáni levéltárban az akkori érseknek, Jentzenstein (vagy Jenstein) Jánosnak egy iratát, aki 1381--1396 között ült Prága érseki trónján. Panaszirat ez Vencel király ellen. Felsorolja részben az Egyház jogait, részben az érsek birtokát és személyét illető túlkapásait. Felrója neki ezenkívül, hogy 1393-ban megkínoztatta és a Moldvába fojtatta általános helynökét, Nepomuki Jánost. A gyilkosság oka egyházi jogokkal kapcsolatos nézeteltérés volt. Az általános helynök az érsek megbízásából, a király kifejezett akarata ellenére, jóváhagyta Kladrub kolostorában egy új apát megválasztását.
Nepomuki Jánost, az egyházjog doktorát és később az érsek általános helynökét 1372 óta számos prágai forrás emlegeti. Kínzatását és halálát, amelyet a király haragja okozott (aki állítólag még kínzásában is részt vett), nemcsak Jentzenstein levele említi. Megtalálható más forrásokban is, amelyek hamarosan az események után keletkeztek. Itt sehol sincs szó arról, hogy a szerencsétlen prelátus a királyné gyóntatója lett volna. E források szerint inkább az Egyház jogaiért halt vértanúhalált. Ám az említett panaszos irat az érseket minden aszkézise és személyes jámborsága mellett olyan embernek jellemzi, akit nagyon, sőt túlságosan foglalkoztatott az Egyház anyagi jóléte és saját tulajdona. Attól sem riadt vissza, hogy a földi érdekek megvédésére minden fontolgatás nélkül alkalmazza az egyházi átkot. Innen nézve Nepomuki János megöletése fölháborító ugyan, de nem föltétlenül az Isten dicsőségét szolgáló vértanúság. 19. és 20. századi történészek, akik megkísérelték az ügyet földeríteni, attól sem riadtak vissza, hogy jámbor csalásról beszéljenek.
Nem valószínű az a föltételezés, hogy egyszerre két hasonló nevű ember élt volna Prágában, s hogy közülük az egyiket mint a királyné gyóntatóját 1383-ban, a másikat pedig mint az érsek helynökét éppen tíz év múlva megölték. Ráadásul úgy, hogy mindkettőt a megkínzatás után Vencel király parancsára a Moldvába fojtották. 1383-ból semmiféle híradás sincs Vencel efféle bűntettéről, viszont négy forrás is említi az általános helynök 1393. évi halálát. És nyilvánvaló az is, hogy mindig csak egyetlen sír volt a Vid-székesegyházban. A sírfelirat, amely az ott eltemetett Nepomuki János halálát 1383-ra teszi, csak a 16. század közepéről való, ezért nincs bizonyíték-értéke.
Ezért ma általában abból a föltevésből indulnak ki, hogy csak egyetlen Nepomuki János volt, aki a prágai érsek helynökeként ismételten összeütközésbe került Vencel királlyal és tanácsosaival. Végül az említett viszály miatt megölték. Nincs azonban magyarázat arra, hogyan lett a helynökből a királyné gyóntatója. A legendának ezt a lényeges részét sokan egyszerűen figyelmen kívül hagyják.
A történelmi kutatásnak ez a legújabb állásfoglalása azonban mellőz egy fontos utalást, amely a legenda keletkezését sokkal közelebb viszi a történelmi tényekhez, mint azt először vélték. Thomas Ebendorfer von Haselbach többször volt a bécsi egyetem rektora, és az első humanisták közt tartják számon. Ez a tudós így ír Császárkrónikájában: ,,Vencel a felesége gyóntatóját, Jánost, a teológia magiszterét is a Moldvába fojtatta. Egyrészt azért, mert János kijelentette, hogy csak az méltó a király névre, aki jól kormányoz, másrészt azért, mert állítólag nem akarta megszegni a gyónási titkot.'' Ebendorfer bizonyíthatóan hosszabb időt töltött Prágában 1433-ban, mindössze negyven évvel a történtek után. Ebben az időben is tudták tehát, hogy Nepomuki a király haragját vonta magára, mert szemrehányást tett neki kormányzása miatt. De ezenkívül élt a gyanú, hogy a királyné gyóntatójaként nem akarta megsérteni a gyónási titkot. A ,,jámbor csalás'' ezek szerint közvetlenül az események megtörténte után kezdődött, úgyhogy csodálkozni lehet, miért nem leplezte le valaki már akkor. Vencel szinte gyermekfővel, tizenkilenc évesen kötött házasságot a nála néhány évvel idősebb Wittelsbachi Johannával. A legenda szerint ő Nepomuki lelki gyermeke volt. Mivel 1386-ban meghalt, a vértanúságot ez elé kell helyezni. Vencel azonban 1390-ben ismét nőül vett egy Wittelsbachi leányt, a több mint húsz évvel fiatalabb Zsófiát, akinek szépségét minden krónikás dicsőíti. Talán híresztelések keringtek Prágában arról, hogy Vencel féltékeny szép feleségére, és esetleg tényleg érdekelte, hogy mit gyónt? Honnan eredt Vencel különös gyűlölete Nepomuki ellen? A székeskáptalan többi, vele együtt letartóztatott tagja túlélte a fogságot és a kínzatást!
Az a vallásos mozgalom, amely Husz János föllépése óta terjedt cseh földön, szintén hozzájárulhatott Nepomuki Szent János tiszteletének kialakulásához. Mert Vencel és második felesége, Zsófia, támogatta az újító Huszt. Ezért többen azt állítják, hogy Nepomuki tiszteletét és szentté avatását úgy kell tekintenünk, mint tudatos támadást a huszitizmus ellen.
A tudósok vitatkozása ellenére Nepomuki János szobra még mindig ott áll a prágai Károly-hídon és sok egyéb helyen. Ujját ajkára illesztve megőrzi saját titkát is.

A messzi földön tisztelt szentnek, a ,,gyónási titok vértanújának'' papi egyéniségére szolgáljon illusztrálásul életáldozatának elbeszélő kedvvel földíszített előadása:
Vencel király udvari társaságával a Hradzsinban lakománál ült. Hirtelen mindnyájan megdermedtek, mert uruk dühödten tört ki magából, és a szakácsért kiáltott. Úgy látta, rosszul van megsütve a kappan, amit fogyasztani akart. Dühösen megparancsolta, hogy magát a szakácsot húzzák tüstént nyársra, és süssék meg, jobban, mint ő a kappant. Rémületében senki sem merészkedett ellentmondani a szeszélyes királynak.
Akkor fölállt János kanonok, a királyné szónoka és gyóntatója, a király lába elé esett, és nyomatékosan kérte, hogy vonja vissza parancsát: ,,Uram, királyom, üzend meg a hóhérnak, hogy csak tréfáltál!''
Vencel haragja újra föllobbant, és megparancsolta az őrségnek, hogy vessék a papot sötét börtönbe. János sokáig ült a rabságban. A király meg akarta törni, mert már többször merészelt neki ellentmondani, és visszautasítani a királyi kívánságokat. Most itt volt a várt alkalom.
Néhány nap múlva hívatta a király. János nagy csodálkozására barátságosan fogadta. ,,Kedves barátom -- mosolygott a király --, sajnálom, hogy olyan gorombán bántam veled. De hát mi ütött beléd, hogy az összegyűlt udvari nép előtt ellentmondj nekem? Nos, hagyjuk a dolgot. Egyébként azért hívattalak, hogy megmondjam: püspöki széket szánok neked vagy a visehrádi prépostságot. Tudod, hogy ezzel a hivatallal együtt jár az örökös királyi kancellári cím és évi százezer arany jövedelem.''
,,Meglepsz, fönséges uram -- mondta a kanonok --, de...'' ,,Nem, ne ellenkezz, Nepomuki János! Meg tudom én jutalmazni az érdemet. Egyébként jelentették nekem, hogy a feleségem gyakran gyón nálad, és csak hosszú idő után távozik onnan. Aggódom érte!'' -- Egy darabig hallgatott a király, majd folytatta: ,,Talán tudsz nekem valami fölvilágosítást adni, hogy miről van szó az ilyen hosszú gyónások alkalmával?''
,,Mindenben engedelmeskedem neked, ahol az bűn nélkül lehetséges -- válaszolta a pap --, de a gyónási titok pecsétjének megőrzése rám nézve kötelező, és nem tűri a legkisebb sérelmet sem.''
,,Tudd meg, János úr -- jött indulatba Vencel --, hogy az én országomban csak egy olyan pecsét van, amellyel törődöm: az enyém. Ki vele hát, mit tudsz? Titoktartásom felől biztos lehetsz.''
,,Egy papnak erre csak egyetlen felelete van: Nem, és ezerszer is nem!'' -- tiltakozott a kanonok fölháborodva. ,,De ha a király parancsolja!'' -- sziszegte Vencel, és a harag pírja öntötte el arcát. ,,Isten akkor is tiltja!''
Jánost ismét visszavitték a börtönbe. Kimondhatatlan kínokat kellett a hű hitvallónak kiállnia a torony mélyén. A király még egyszer rátámadt. Ígéreteket tett, fenyegetett, ütött, sőt a megkínzott testét maga sütögette égő fáklyával. Végül a király dühöngve így kiáltott: ,,Reszkess, te pap! Ha nem mondasz el rögtön mindent, amit a királyné meggyónt, Istenemre mondom, hogy vizet kell nyelned!'' János válasza változatlan maradt: ,,A pap, akinek Isten zárta be a száját, örökké hallgatni fog.''
Az érseknek a pápához intézett hiteles jelentése e szavakkal végződik: ,,Helynökömnek az oldalát oly súlyosan összeégették, hogy erőszakos halál nélkül is bele kellett volna halnia. Azután a tiszteletreméltó János doktort teljes nyilvánosság mellett a város útjain és utcáin át a Moldvához vonszolták. Ott kezét hátrakötötték, a fejét karikában a lábához erősítették, és száját egy fapöcökkel szétfeszítették, majd a prágai hídról letaszították, és így vízbe fulladt.''

Istenünk, ki Nepomuki Szent Jánost a gyónási titok megtartásáért a vértanúság koronájával ékesítetted, kérünk, közbenjárására add meg, hogy példája szerint élvezhessük azok boldogságát, akik szavukkal soha nem vétettek!

Nepomuki Szent János


Nepomuki Szent János

Békességet hagyok rátok, az én békémet adom nektek. Minden szentmisében elimádkozzuk ezeket a szavakat. Nagy szükségünk van rá. Kisebb-nagyobb közösségeinkben oly sok a békétlenség. Meggondolatlan szavainkkal, tetteinkkel képesek vagyunk összetörni a létező, amúgy is törékeny békét. Vagy éppen bennünket hoznak ki viselkedésükkel mások a béketűrésünkből. Mi az alapja a béketörekvéseinknek: félelem, lustaság, szeretet, féltés? Krisztus békéje az Atya iránti szeretetből fakad: tudja meg a világ, hogy szeretem az Atyát, és megteszem, amit parancsol. Növeld szívünkben az irántad való szeretetet Istenünk, hogy békében éljünk egymással! (Adoremus 2006.)
 További gondolatok...

Húsvét negyedik hete – hétfő


2011.05.16. hétfő

(Nepomuki Szent János)
A pogányoknak is megadta az Isten a megtérést az életre


ApCsel 11,1-18
Az apostolok és a júdeai testvérek meghallották, hogy a pogányok is befogadták Isten igéjét. Mikor tehát Péter feljött Jeruzsálembe, a körülmetéltségből valók nekitámadtak, és azt mondták: ,,Bementél a körülmetéletlen férfiakhoz, és ettél velük!' Erre Péter hozzáfogott, hogy sorjában elmondja a történteket: ,,Joppe városában voltam és imádkoztam, amikor lelkem elragadtatásában látomást láttam. Valami edény ereszkedett le, mint egy nagy lepedő, a négy sarkánál fogva az égből, úgyhogy egészen elém ért. Mikor szemügyre vettem és beletekintettem, négylábú földi állatokat és vadakat, csúszó-mászókat és égi szárnyasokat láttam. Szózatot is hallottam, amely felszólított: ,,Kelj föl Péter, öld meg és edd!'' Én azonban azt mondtam: ,,Távol legyen tőlem, Uram, mert közönséges vagy tisztátalan sohasem jutott a számba! '' Erre másodszor is megszólalt a szózat az égből: ,,Amit Isten tisztává tett, azt te ne mondd közönségesnek.'' Ez pedig három ízben történt, mire az egész újból visszaemelkedett az égbe. Akkor nyomban három férfi állt ott a házban, amelyben voltam. Cézáreából küldték őket hozzám. Ekkor a Lélek azt mondta nekem, hogy menjek velük minden habozás nélkül. Velem jött ez a hat testvér is, és beléptünk Kornéliusz házába. Ő elbeszélte nekünk, hogyan látta az angyalt, aki megállt házában, és így szólt hozzá: ,,Küldj Joppéba, és hivasd el Simont, akit Péternek is hívnak; ő olyan igéket hirdet majd neked, amelyek által üdvözülsz, te és egész házad.'' Amikor aztán beszélni kezdtem, a Szentlélek leszállt rájuk, ahogyan miránk is kezdetben. Ekkor megemlékeztem az Úr szaváról, amely megmondta: ,,János csak vízzel keresztelt, titeket azonban Szentlélekkel fognak megkeresztelni'' [1,5; Lk 3,16]. Ha tehát Isten ugyanazt a kegyelmet adta nekik, mint nekünk, akik hittünk az Úr Jézus Krisztusban, ki vagyok én, hogy útjába állhattam volna Istennek?' Mikor ezeket meghallották, megnyugodtak, és így magasztalták Istent: ,,Tehát a pogányoknak is megadta Isten a bűnbánatot, hogy ők is életet nyerjenek!'

Zs 41-42
A karvezetőnek. Maszkíl, Kóré fiaitól. Amint a szarvas kívánkozik a forrás vizéhez, úgy kívánkozik lelkem tehozzád, Istenem! Szomjazza lelkem az erős, élő Istent: mikor jutok oda, hogy Isten színe előtt megjelenjek? Éjjel-nappal könnyem a kenyerem, hiszen napról-napra azt mondják nekem: ,,Hol van a te Istened?' Kiöntöm lelkemet és arra emlékezem, hogyan vonultam a csodás hajlék helyére, az Isten házához hangos ujjongással és hálaadással, az ünneplő sokasággal. Miért vagy szomorú, lelkem, miért háborogsz bennem? Bízzál Istenben, mert fogom még áldani őt, arcom üdvösségét, az én Istenemet! Lelkem elcsüggedt bennem, azért rád gondolok a Jordán és a Hermon földjéről, a Miszár hegyéről. Örvény örvényt hív elő, amíg harsognak zuhatagjaid: mind áthaladnak rajtam árjaid és hullámaid. Nappal kegyességét küldi nekem az Úr, s éjjel neki szól énekem: imádkozom éltem Istenéhez. Ezt mondom Istennek: ,,Oltalmazóm, miért feledkezel meg rólam? Miért kell szomorúan járnom-kelnem, miközben sanyargat engem ellenségem?' Amíg csontjaimat törve, gyaláznak elnyomóim, és napról-napra azt mondják nekem: ,,Hol van a te Istened?' Miért vagy szomorú, lelkem, miért háborogsz bennem? Bízzál Istenben, mert fogom még áldani őt, arcom üdvösségét, az én Istenemet! Szolgáltass nekem igazságot, Istenem, kelj ügyem védelmére az istentelen nemzetséggel szemben; A gonosz és álnok embertől szabadíts meg engem! Hisz te vagy, Isten, az én menedékem, miért vetsz el engem? Miért kell szomorúan járnom-kelnem, miközben sanyargat engem ellenségem? Küldd el világosságodat és igazságodat, hadd vezessenek és vigyenek el engem szent hegyedre s hajlékodba. És bemegyek Isten oltárához, ujjongásom örömének Istenéhez, és lantszóval dicsérlek téged, Isten, én Istenem. Miért vagy szomorú, lelkem, miért háborogsz bennem? Bízzál Istenben, mert fogom még áldani őt, arcom üdvösségét, az én Istenemet!

Jn 10,11-18
Én vagyok a jó pásztor. A jó pásztor életét adja a juhokért. A béres azonban, aki nem pásztor, akinek a juhok nem tulajdonai, amikor látja, hogy jön a farkas, elhagyja a juhokat és elfut -- a farkas pedig elragadja és szétszéleszti azokat --, mert béres, és nem törődik a juhokkal. Én vagyok a jó pásztor: ismerem enyéimet, és enyéim ismernek engem, amint engem ismer az Atya, és én is ismerem az Atyát; és én életemet adom a juhokért. Más juhaim is vannak, amelyek nem ebből az akolból valók. Azokat is vezetnem kell. Hallgatni fognak szavamra, és egy akol lesz, és egy pásztor. Azért szeret engem az Atya, mert odaadom az életemet, hogy ismét visszavegyem azt. Senki sem veszi el tőlem: én adom oda magamtól. Hatalmam van odaadni, és hatalmam van újra visszavenni. Ezt a parancsot kaptam Atyámtól.'

Húsvét negyedik hete – hétfő


2011. május 16. - Hétfő

  Abban az időben Jézus így szólt: „Én vagyok a jó pásztor. A jó pásztor
  életét adja a juhokért. A béres azonban, aki nem pásztor, akinek a
  juhok nem a sajátjai, otthagyja a juhokat, és elfut, amikor látja, hogy
  jön a farkas. A farkas aztán elragadja és szétkergeti őket. A béres
  azért fut el, mert béres, és nem törődik a juhokkal. Én vagyok a jó
  pásztor. Ismerem enyéimet, és enyéim is ismernek engem, – mint ahogy az
  Atya ismer engem, és én ismerem az Atyát. Életemet adom a juhokért. De
  más juhaim is vannak, amelyek nem ebből az akolból valók. Ezeket is
  vezetnem kell. Hallgatni fognak szavamra, és egy nyáj lesz és egy
  pásztor. Azért szeret engem az Atya, mert odaadom az életemet, hogy
  majd ismét visszavegyem. Nem veszi el tőlem senki, magam adom oda, mert
  van rá hatalmam, hogy odaadjam, és van rá hatalmam, hogy visszavegyem.
  Ezt a parancsot kaptam Atyámtól.”
  Jn 10,11-18


  Elmélkedés:
  Én vagyok a jó pásztor és életemet adom a juhokért – mondja Jézus a mai
  evangéliumban. Az Úr kereszthalála mutatja, hogy Jézus mennyire
  komolyan gondolta mindezt. Amikor elérkezett a pillanat, hogy az Atya
  akaratának engedelmeskedve oda kell adni életét a mi megváltásunkért és
  üdvösségünkért, akkor nem nem késlekedett. Az Atya iránti szeretet
  mellett az irántunk való szeretet is erre ösztönözte. Nem nem fél és
  nem félti önmagát, hanem értünk aggódik és utánunk jön, ha látja, hogy
  bűneink miatt rossz úton járunk. Nagyon ostobának kellene lennünk
  ahhoz, ha ezen utánunk induló szeretet elől el akarnánk rejtőzni, s nem
  engednénk, hogy Ő vezessen minket az üdvösség útján.
  © Horváth István Sándor


  Imádság:
  Nyisd meg, Urunk, a gazdagok szívét a szegények és szenvedők
  szükségletei iránt. Add, hogy a munkanélküliek munkaadóra találjanak.
  Segítsd a hajléktalanokat, hogy otthonra találjanak. Adj a családoknak
  minden nehézséget legyőző szeretetet. A fiataloknak nyiss utat és
  távlatot a jövőbe. Oltalmazó palástodat terjeszd ki a kicsinyekre, hogy
  meg ne botránkoztassák őket.

  ________________________________
  \
  Aktuális:
  Kedves Barátaim!
  Szomorúan hallgatjuk az olyan híreket, hogy miközben egyesek drága
  élménytáborokba tudják küldeni gyermeküket, addig más gyermekek még egy
  olcsóbbat sem engedhetnek meg maguknak. Miközben egyesek több tízezer
  forintot sem sajnálnak néhány napért, addig mások néhány ezret sem
  tudnak kifizetni.
  Jelen akciónkkal a szegényebb családok gyermekeit szeretnénk támogatni,
  hogy ők is részt vehessenek a nyár folyamán valamilyen táborban, s
  ezáltal ők is épüljenek testileg és lelkileg. Táborozzon 1000 gyermek!,
  azaz segítsük, hogy ezer magyar gyermek eljusson 2011 nyarán egy
  táborba. Akciónk során kizárólag egyházi szervezésű, azaz plébániák,
  egyházi iskolák vagy más egyházi szervezetek által szervezett táborokat
  támogatunk, amely táborokban hittanosok, minisztránsok, cserkészek,
  vallásos családok gyermekei vesznek részt. A támogatás - a
  lehetőségekhez mérten - anyagi támogatást jelent, valamint minden
  táborozó gyermeknek küldünk ingyenes példányt az Élő Kenyér újságból.
  Segítsük a gyerekeket! Táborozzon 1000 gyermek!
  Szeretettel: István atya
  Információ: http://zalalovo.plebania.hu
  Az adománygyűjtés ideje: 2011. május 15-30.
  Az adományokat 2011. júniusban és júliusban juttatjuk el a támogatott
  csoportok részére.
  A Táborozzon 1000 gyermek! akcióra szánt adományát a Zalalövői Plébánia
  számlájára küldheti. A közlemény rovatban kérjük feltüntetni:
  "gyermektábor" Köszönjük támogatását!
  1. Átutalás: Számlatulajdonos: Zalalövői Plébánia
  Számlaszám: 10402355-00026472-00000003 Közlemény rovat: gyermektábor
  2. On-line bankkártyás adomány: A www.zalalovo.plebania.hu honlap
  Támogatás oldalán (http://zalalovo.plebania.hu/tamogatas). Az adomány
  céljánál, kérjük válassza a "gyermektábor" lehetőséget!
_______________________________________________
Evangélium minden nap
http://www.evangelium365.hu/

Evangelium@lista.hcbc.hu
http://lista.hcbc.hu/cgi-bin/mailman/listinfo/evangelium

Húsvét negyedik hete – hétfő


1%-kal több Örömhír!
Kérjük, amennyiben teheti, támogassa Alapítványunkat adója 1%-ának felajánlásával, hogy azt az evangélium terjesztésére fordíthassuk.
Kérésére szívesen küldünk rendelkező nyilatkozatot, amely igényelhető: info@missiochristi.hu e-mail címen.
Missio Christi Alapítvány
Adószám: 18254589-1-43


Odaadom életemet
2011. május 16. Húsvét negyedik hete – hétfő
Nepomuki Szent János


P. Todd Belardi LC

Jn 10, 11-18
Én vagyok a jó pásztor. A jó pásztor életét adja juhaiért. A béres azonban, aki nem pásztor, akinek a juhok nem sajátjai, otthagyja a juhokat és elfut, amikor látja, hogy jön a farkas. A farkas aztán elragadja és szétkergeti őket. A béres azért fut el, mert béres, és nem törődik a juhokkal. Én vagyok a jó pásztor, ismerem enyéimet, és enyéim is ismernek engem, mint ahogy az Atya ismer engem és én ismerem az Atyát. Életemet adom a juhokért. De más juhaim is vannak, amelyek nem ebből az akolból valók. Ezeket is ide kell vezetnem. Hallgatni fognak szavamra, s egy nyáj lesz és egy pásztor. Azért szeret az Atya, mert odaadom az életemet, hogy majd újra visszavegyem. Nem veszi el tőlem senki, magam adom oda, mert van rá hatalmam, hogy odaadjam, és van rá hatalmam, hogy visszavegyem. Ezt a parancsot kaptam az Atyától."

Bevezető ima: Úr Jézus, köszönöm az alkalmat, hogy az imádságban veled lehessek. Kész az én szívem meghallgatni örök életet adó Igéidet azért, hogy így képes legyek téged még hűségesebben követni az igaz szeretet ösvényén.

Kérés: Uram, add, hogy életemben hű legyek akaratodhoz!

1. Add oda! Az Atya Krisztust megbízta a küldetéssel, hogy megváltson minket határtalan önátadása által. Ezt Jézus a legvégsőkig teljesítette: odaadta életét értünk. Mivel Ő valóságos Isten, meg tudta fizetni az árat az Atyának a mi bűneinkért; mivel valóságos ember, azonosulni tudott a mi esendő emberi természetünkkel és fel tudta emelni annak méltóságát, hogy az Atya gyermekei lehessünk. Krisztus a tökéletes híd az elesett ember és a végtelenül szent Isten között. Azáltal tudta összekötni ezt a szakadékot, hogy szabadon elfogadta az Atya akaratát. A mi Urunk semmit sem kapott viszonzásul, mégis hűséges volt a halálig.

2. „Magam adom oda.” Jézusnak nem adták ki parancsba, hogy odaadja életét érünk. Ő maga ajánlotta fel önmagát értünk. Akkor élünk leginkább szabadságban, amikor készségesen alá vetjük magunkat Isten akaratának, bármibe is kerüljön. Emlékeznünk kell, hogy Jézus tudta mi van beszédei és csodái hátterében: a Kálváriára vezető út. Sok éjszakát átimádkozott az Olajfák hegyén, hogy felkészüljön erre az órára. Ő előre megjövendölte sorsát apostolainak és folyamatosan közeledett felé annak ellenére, hogy apostolai nem értették meg. És a végén, amikor eljött az óra, bebizonyította hűségét. Amikor eljött érte a sötétség órája, elé állt és ezt mondta: „Én vagyok.” (Jn18,5) Érezte ennek a súlyát. Bánat árasztotta el szívét. Egy könnyebb ösvényre húzta embersége. Azonban Ő bebizonyította, hogy a szeretet erősebb a halálnál, és, hogy az igazi szabadság képes legyőzni a bűnt, és úrrá tud lenni fölötte.

3. A szeretet élete. Talán megrémülünk, ha arra gondolunk, hogy fel kell ajánlanunk magunkat Istennek. Mit fog kérni tőlem? Mit kell elhagynom, miről kell lemondanom? Képes leszek megtenni? A félelem azonban eltűnik, ha úgy, mint Krisztus, szeretetben élünk. Emlékeznünk kell az Atya kérésére, hogy Krisztus haljon meg értünk – és nézzük meg milyen gyümölcsöket hozott ez a tette! Jézus felvállalta emberségünket, lemondott istensége dicsőségéről, és minket egy új szintre emelt fel. Ő megtette a lehetetlent azáltal, hogy minden vétkünket magára vállalta. Ő bízott az Atyában, hogy erővel tölti el. Ma inkább arra kérhet minket az Atya, hogy haljunk meg a saját önszeretetünknek, hogy hagyjunk el egy vétket, amivel már régóta küzdünk. Vagy kéri bizalmunkat abban, hogy a kegyelem által igaz keresztény életet élhetünk egy olyan világban, mely ellensége a kereszténységnek. A végén, ha szeretjük Krisztust, nem kell félnünk semmitől, hiszen Ő már megmutatta nekünk az utat – Ő már győzött.

Beszélgetés Krisztussal: Uram, tölts el bátorsággal, hogy hű keresztény legyek minden időben és minden helyzetben, találkozzam bárkivel és mondjak bármit. Segíts, hogy tanúságot tegyek rólad!

Elhatározás: Ma felajánlok egy konkrét cselekedetet Krisztus iránti szeretetből, melyben önmagamat legyőzöm.


Erdő Péter bíboros atya 2011. májusi imaszándéka:
Imádkozzunk, hogy Boldog II. János Pál pápa közbenjárására, Krisztus érdemei által Isten irgalmazzon nekünk és az egész világnak.

-- 
Ez a Vándor Evangélium apostoli imaszolgálat napi evangéliumhoz kapcsolódó listája. A Vándor Evangélium program ebben az évben a Család évét szolgálja.
Amennyiben kérdése van a leírtakkal kapcsolatban, az alábbi e-mailcímen felteheti: info@vandorevangelium.hu
www.vandorevangelium.hu
 
Segít ez a szolgálat önnek? Szívesen segítené szolgálatunkat? 
Elsősorban azzal teheti meg, ha másnak is ajánlja a napi elmélkedéseket, azonban örömmel fogadunk minden anyagi támogatást is, amelyek segítik missziós tevékenységeinket. Alapítványunk várja adója 1%-ának felajánlását is, hogy az evangélium terjesztésére fordíthassa.
 
Missio Christi Alapítvány 
Adószám: 18254589-1-43
CIB Bank 11100908-18254589-10000001

Vendégkönyv

Subscribe in a Reader

Térkép

Powered By Blogger

Bible

PayPerPost, Inc

PPP Direct

PayPerPost, Inc

PPP Direct

Fogarasi Levente

Fogarasi Levente
Születésnapom
Powered By Blogger