2012. január 6., péntek

VÍZKERESZT, URUNK MEGJELENÉSE

2012.01.06. péntek: VÍZKERESZT, URUNK MEGJELENÉSE 

(A napkeleti bölcsek: Gáspár,Menyhért, Boldizsár)


Az Úr dicsősége ragyogott rád


Iz 60,1-6
Kelj fel, tündökölj, mert eljött világosságod, és az Úr dicsősége felragyogott fölötted! Mert íme, sötétség borítja a földet, és homály a népeket, de fölötted felragyog az Úr, és dicsősége megjelenik fölötted. Nemzetek jönnek majd világosságodhoz, és királyok felragyogó fényedhez. Hordozd körül szemedet, és lásd: mindnyájan összegyűltek, eljöttek hozzád! Fiaid messziről jönnek, és leányaidat ölben hozzák. Akkor meglátod majd, és földerülsz, megdobban és kitágul a szíved; mert rád száll a tenger vagyona, nemzetek gazdagsága jön hozzád. Tevék áradata borít el téged, Mádián és Éfa dromedárjai, mindnyájan Sábából jönnek; aranyat és tömjént hoznak, és az Úr dicső tetteit hirdetik.

Zs 71
Salamontól. Isten, add át ítéletedet a királynak, igazságodat a király fiának, hogy igazságosan ítélje népedet, és méltányosan szegényeidet. Békét teremjenek a hegyek a népnek, és igazságot a halmok. Szolgáltasson igazságot a nép szegényeinek, nyújtson a szegények fiainak segítséget, s alázza meg az erőszakoskodót. Éljen, amíg a nap és a hold, nemzedékről nemzedékre. Úgy szálljon le, mint az eső a rétre, s mint ahogy az esőcsepp öntözi a földet. Virágozzék napjaiban az igazság és a béke teljessége, amíg a hold el nem múlik. Uralkodjék tengertől tengerig, A folyamtól a földkerekség széléig. Boruljanak le előtte a sivatag lakói s ellenségei nyalják a port. Tarzis királyai és a szigetek hordjanak adományokat, Arábia és Sába királyai ajándékokat hozzanak. A föld minden királya hódoljon előtte, s legyen minden nemzet a szolgája. Mert ő megszabadítja a szegényt, aki hozzá kiált, s a szűkölködőt, akin senki sem segít. Megkönyörül a szegényen és a nincstelenen és megszabadítja a szűkölködőket. Megmenti őket az elnyomástól és az erőszaktól, mert szemében drága az ő vérük. Éljen és legyen része Arábia aranyában, imádkoznak is majd érte mindenkor; Áldják őt minden nap. Bőséggel legyen gabona a földön, s hullámozzék a hegyek tetején, mint a Libanon, olyan legyen termése; A város népe virágozzék mint a rét füve. Áldott legyen neve mindörökre, maradjon meg neve, amíg a nap ragyog; Benne nyerjen áldást a föld minden nemzetsége, dicsérje őt minden nemzet! Áldott legyen az Úr Isten, Izrael Istene, egyedül ő művel csodákat. Áldott legyen az ő fölséges neve örökre, teljék be fölségével az egész világ! Ámen! Ámen!

Ef 3,2-3a.5-6
Bizonyára hallottátok, hogy Istennek milyen kegyelmi adományában részesültem a ti javatokra, vagyis azt, hogy kinyilatkoztatásból megismertem a titkot, ahogyan már fentebb röviden megírtam. amely más nemzedékek idejében nem volt ismert az emberek fiai előtt, úgy ahogyan most a Lélek által kijelentette szent apostolainak és prófétáinak: azt ugyanis, hogy a pogányok Krisztus Jézusban társörökösök, tagjai az egy testnek, és együtt részesülnek az ígéretben az evangélium által.

Mt 2,1-12
Amikor Heródes király napjaiban Jézus megszületett a júdeai Betlehemben, íme, napkeletről bölcsek érkeztek Jeruzsálembe, és megkérdezték: ,,Hol van, aki született, a zsidók királya? Mert láttuk csillagát napkeleten, és eljöttünk, hogy hódoljunk neki.' Amikor Heródes király meghallotta ezt, megrettent, és vele együtt egész Jeruzsálem. Azután összegyűjtötte a nép minden főpapját és írástudóját, és tudakozódott tőlük, hogy hol születhetett a Krisztus. Azok ezt felelték neki: ,,A júdeai Betlehemben, mert így van megírva a próféta által: ,,És te Betlehem, Júda földje, semmiképp sem vagy a legkisebb Júda fejedelmi városai között, mert belőled támad majd a fejedelem, aki pásztora lesz népemnek, Izraelnek''' [Mik 5,1-3; 2 Sám 5.2]. Akkor Heródes titokban magához hívta a bölcseket, és pontosan megtudakolta tőlük a csillag megjelenésének idejét. Azután elküldte őket Betlehembe ezekkel a szavakkal: ,,Menjetek, tudakozódjatok pontosan a gyermek felől, és amikor megtaláltátok, jelentsétek nekem, hogy én is elmenjek és hódoljak neki.' Azok pedig, miután meghallgatták a királyt, elmentek. És íme, a csillag, amelyet napkeleten láttak, előttük haladt, majd odaérkezve megállt a hely fölött, ahol a kisgyermek volt. Mikor a csillagot meglátták, örvendeni kezdtek igen nagy örömmel. Azután bementek a házba. Meglátták a kisgyermeket Máriával, az anyjával, és a földre borulva hódoltak neki. Majd felnyitották kincsesládáikat és adományokat ajánlottak föl neki, aranyat, tömjént és mirhát. Mivel álmukban intést kaptak, hogy ne menjenek vissza Heródeshez, más úton tértek vissza országukba.

Karácsonyi idő, B év, Vízkereszt, Urunk megjelenése

Karácsonyi idő, B év, Vízkereszt, Urunk megjelenése

Láttuk csillagát napkeleten, és eljöttünk, hogy hódoljunk előtte. Látom én is Isten csillagát, ha nem is fizikai szemeimmel, de lelki szememmel mindenképpen. Ennek a csillagnak a fénye hozott ma el Jézushoz, hogy kifejezzük hódolatunkat, hogy megtisztítsuk szemünket, és hogy mások számára is csillagok lehessünk.
További gondolatok...
 
Karácsonyi idő, B év, Vízkereszt, Urunk megjelenése

Iz 60, 1-6
Kelj föl, és tündökölj, Jeruzsálem, mert elérkezett világosságod.
Ef 3, 2-3a.5-6
Krisztusban a pogányok is társörökösök. 
Mt 2, 1-12
Láttuk csillagát, és eljöttünk. 

Az epifania görög eredetű szó, Ἐπιφάνεια jelentése jelenés (a φάινω „megjelenni, feltűnni” igéből). Ezen a napon a nyugati egyházakban három eseményt ünnepelnek: a napkeleti bölcsek vagy más néven Háromkirályok (Gáspár, Menyhért és Boldizsár) (Mt 2,1-12); látogatását a gyermek Jézusnál (innen a "háromkirályok" elnevezés), Jézus gyermekkorát a Jordánban történt megkeresztelkedéséig (innen a "vízkereszt" elnevezés) (Mt 3,13–17; Lk 3,22; Jn 2,1–11), valamint az általa véghezvitt első csodát a kánai menyegzőn. Jézus megkeresztelkedésének emlékére a templomokban vizet szentelnek, s ebből a hívek hazavihetnek valamennyit. Régebben otthon a szenteltvízzel megitatták az állatokat, hogy ne legyenek az év folyamán betegek, vagy magukra locsolták, betegségek vagy rontás ellen. Egyes helyeken a ház földjét is meglocsolták, hogy áldás legyen a házon. 
Az olaszországi hagyomány szerint Befana, az öreg jóboszorkány ezen a napon a jó gyerekeknek ajándékot hoz. Egyes országokban (különösen Franciaországban, Spanyolországban, Portugáliában és a latin-amerikai országokban süteményeket sütnek, amelyek közül egyben ajándékot rejtenek el. Az lesz a nap királya, aki az ajándékot megtalálja. Latin-Amerikában a gyerekek gyakran ezen a napon (Día de los Tres Magos) kapják az ajándékot karácsony helyett.
Az evangéliumi történet az mutatja be, hogy a Megváltó nem csak a zsidóké, hanem az egész emberiségé. Valódi epifániáról van tehát szó: az Istenség felismerhetővé és megragadhatóvá válik Jézus Krisztusban. A mágusok imádásában a Megváltó ténylegesen az emberiség színpadára lép. 
Dr. Benyik György 2009
Vízkereszt
Ef 3,2-6
Isten titka
„2Bizonyára hallottatok Isten kegyelmi adományáról, amelyben a ti javatokra részesültem. 3Kinyilatkoztatásból ismertem meg a titkot, mint föntebb röviden megírtam. 4Ha elolvassátok, megérthetitek, hogy betekintettem Krisztus titkába, 5amelyről korábban nem tudtak az emberek úgy, ahogy most a Lélek a szent apostoloknak és prófétáknak kinyilatkoztatta. 6Eszerint Jézus Krisztusban a pogányok is társörökösök, tagjai az egy testnek, és részesei az ígéretnek, az evangélium révén.”
Szent Pál Isten titkának leírására a görög „misztérium” szót használja. Az evangéliumokban csak egyszer szerepel ez a szó (Mk 4,11) és ott az Isten országa titkáról van szó, amelybe a tanítványi kör be van avatva, de a kívülállók nem. Pál a görögök között igehirdetése kapcsán igen gyakran találkozott ezzel a szóval a széles körben elterjedt misztérium vallások, az eleuszi misztériumok, a Kübele, a Dionüsziosz és a Mitrász kultusz közismert vallási szövegei és tanításai kapcsán. Pál szóhasználatában azonban ez a szó Isten titkos bölcsessége (1Kor 2,7) a megfeszített és feltámadt Krisztus művére vonatkozik. Maga is tapasztalta, hogy ezt a titkot, mint értékes újdonságot a világ nem képes felfogni, csak azok, akik képesek megérteni az általa hirdetett kinyilatkoztatást. Pál úgy értelmezi a saját küldetését, hogy éppen ezt a misztériumot, titkot kell igehirdetésével feltárni, és hallgatói az ő igehirdetése által és Isten kegyelmével képesek megérteni ezt a titkot.
A megértés minden esetben megvilágosodás szerű folyamat, mely azonos értékűvé tesz az egyházban zsidót és pogányt egyaránt. Olyan vallási élményről van szó, amelyet Pál is átélt és ennek átélésére segíti a híveket is. Pált ez a vallási élmény egyenrangú apostollá teszi a többi apostollal, akik „testileg” is ismerték Jézust nyilvános működése kapcsán. Emiatt Pál leveleiben az evangéliumi igehirdetést soha nem ismétli el, mert annak ő nem volt tanúja, hanem az evangéliumi igehirdetés teológiai összefoglalóját adja. Pál nagyon tudja, hogy a megfeszített Krisztus  titkának hirdetése a zsidóknak botrány, a pogányoknak pedig oktalanság, de azoknak, akik hisznek Isten bölcsessége (1Kor1, 23sköv). Azok a természetes embereknek (Pálnál pszichikusok), akik csak saját természetes erejükben bíznak, ez a titok érthetetlen. Csak a lelki emberek (Pálnál Pneumatikosz) számára érthető, akiket megtanít erre a lélek (1Kor 2,15).
Kétségtelen, hogy nagy lelki változáson kell keresztülmenni valakinek ahhoz, hogy Jézus keresztjét szépnek lássa, és Krisztus megváltását értelmes dolognak fogja fel. Pál nem úgy fogja fel saját vallási élményét, mint amely őt rendkívülivé teszi, hanem úgy értelmezi, hogy ez a vallási felismerés rója rá az igehirdetés feladatát, vagyis neki ezt az élményt tovább kell adnia. Pál Krisztus megértése, nem fogalmi jellegű és időben kivetíthető megértési folyamat. Pál Krisztus megértése egyetlen élményből származik, melyet egy életen keresztül magyaráz és hihetetlen aktivitása is ebből az élményből táplálkozik. Ezért Pál gondolkodását és teológiáját nehezen értik meg azok, akik minden ilyen jellegű vallási élményt nélkülöznek. A világ és az egyén élete ilyen megvilágosodási élmény után egészen másként néz ki, mint annak előtte.
A vallási megvilágosodás, nem a vallási turizmus terméke. Amikor ellátogatunk a szent helyekre, akkor nem feltétlenül találkozunk azokkal a lelki élményekkel és azzal a megvilágosodással, amelyet a vallási élet nagyjai átéltek. Csak helyeket látunk és nem azt, amely azon a helyen történt Isten és ember között. A vallási szövegek puszta olvasása vallási élmény nélkül, szintén érthetetlen gondolkodásba vezet be bennünket és nem feltétlenül eredményez vallási élményt. A szellem és a személyiség fejlődésnek számos állomása van, akadnak akik számára a kínai zene élvezhetetlen és monoton, főleg ha nem ismerik a hozzá tartozó kultúrát és filozófiát. Van, akik számára Beethoven szimfóniák is élvezhetetlenek, mert ő csak a rock zenét tudja élvezni, erős ritmusával és felkavaró élményével. Ahhoz, hogy ezt élvezni tudjuk lelkünknek egy bizonyos fejlődésen kell átmenni, ez a fejlődés lehet esztétikai és lehet etikai és lehet vallási. Mivel ez elég bonyolult folyamat, nehéz megmondani, hogy kinél, mikor, és minek a hatására nyílik meg a lélek az Isten kinyilatkoztatása számára. Annyi biztos, hogy szükséges az életnek egy átfogó szemlélete ennek a vallási élménynek a megértéséhez. Van, aki egy életen keresztül eljátszik apró újdonságokkal, anélkül, hogy átfogó szemléletet alakítana ki. Van aki képtelen saját életének és tevékenységének folyamatos összerendezésére. Van, aki soha nem tud elvonatkoztatni a saját életétől és a saját érdekeitől. Mindezek számára Isten kinyilatkoztatása nehezen lesz érthető.
Pálnak volt egy nagy megvilágosodási élménye és ez megváltoztatta nem csak a gondolkodását, hanem tevékenységét és egész viszony rendszerét. Amikor ő igehirdetést végzett, soha sem valami elvont tanítást akart átadni, hanem ebben a vallási élményben akarta részesíteni hallgatóságát. Ez a vallási élmény tette naggyá az ősegyházat, e-nélkül az egyházi élet csak monoton tevékenység lesz. Csak Isten titkába való betekintés teszi élővé a vallásosságot.
Fülöp Ákos 2009
Elindultak, mert az Isten hívta őket, és az Ő szava mindennél erősebb.Vízkereszt ünnepének evangéliuma a napkeleti bölcsek látogatását tárja elénk. Láttuk csillagát napkeleten, és eljöttünk hogy hódoljunk előtte.
Karácsony ünnepe megállási lehetőség, mintegy befutás a kikötőbe, hogy után újra induljunk. A napkeleti bölcsek útra indulása segít, hogy bátran vágjunk neki az útnak, amelyen Isten hív és vezet bennünket. Vajon kinek az autója hasznosabb? Aki őrizgeti a garázsban, szép tiszta és fényes marad, vagy az, amelyik járja az utakat, porosodik, sérüléseket szed össze, de mégis tulajdonosát viszi, segíti. Az a kút, amelyiket bár kiásták, sosem vettek belőle vizet, elveszti vízhozamát.
Az ünnep fontos része életünknek. Fontos, hogy rátaláljunk királyunkra, hogy meglássuk azt a csillagot, amely a jó úton vezet bennünket. De mindez csak akkor igazán értékes, ha útra indít, ha elindulunk, mert az Isten hívását tapasztaljuk meg.
Ha Karácsony ünnepe az érkezés, akkor Vízkereszt ünnepe az indulás. Hálát adtunk az elmúlt évért, és új lendülettel szeretnénk nekivágni az új évnek.
Mi is a feladatom? Miben számítanak rám? Kinek kell csillaga lennem, hogy elvezessem a Megváltóhoz?
Az útra kelés bizalmat feltételez. Bizalommal folytatom utamat, bizalommal keresem, hogy mit vár tőlem most, jelen helyzetemben Isten.
Szavaink és tetteink, keresztény életünk eszköz Isten kezében arra, hogy megmutatkozzék, hogy láthatóvá váljon kegyelme, szeretete.
A napkeleti bölcsek bizalmával induljunk tovább közös utunkon, legyünk tanúi Krisztus megváltó művének, legyünk vezérlő csillagai embertársainknak!
     Fülöp Ákos plébános
Dr. Benyik György 2006
Urunk megjelenése (Vízkereszt)
Mt 2,1-12
„Bölcsek jöttek napkeletről”
A történet a gyermek Jézus szokatlan látogatóival kezdődik, folytatódik a látogatók keltette zűrzavarral, Heródes királyságában. A zűrzavart politikai manipuláció követi Heródes részéről, ebben a légkörben, de a keltett zűrzavarról mintsem tudva a bölcsek, vagy mágusok, megérkeznek a gyermek Jézus jászolához és ott elhelyezik szimbolikus ajándékaikat, majd isteni figyelmeztetés kapva titokban távoznak.
A történet számos szimbolikus elemet tartalmaz és végig két szinten zajlik az események sora. Az egyik a közvetlen politikai szint, idegen diplomáciai nagyságok ismeretlen „királyt” jönnek látogatni, ez megrettenti az aktuális uralkodót, Heródest. A másik szint az isteni világ szintje, amelyből beszédes jelet kapnak a mágusok az általuk felfedezett üstökös által, majd pedig a döntő pillanatban tisztázatlan körülmények között közvetlen isteni eligazítást kapnak, hogyan is távozzanak a látgatásukkal keltett politikai zűrzavarból.
Érdemes a szereplők lelki világát elemezni ebben a történetben. Augustinus megjegyzi, „Amennyire a mágusok vágyakoztak a Megváltóra, éppúgy félt tőle Heródes”. A mágusok és Heródes ellentétes nézőpontból szemlélik Jézus születését, és vélekednek jövendő hatalmáról. Az idegen mágusok Messiás királyt látnak benne, akiről még nem tudják, hogy miként, de Isten hatalmát remélik megszilárdítani. Heródes pedig egyszerűen riválist lát benne, egy veszélyes ellenséget, aki főleg azért veszélyes, mert a messiási hírben született gyermeket az emberek szeretik, őt viszont nem, tőle csak félnek.
Az utólagos történeti kutatások igazolták a látogatás keltette félelem egyik tragikus következményét a betlehemi gyermek gyilkosságot. Ennek ellenére gyanítom nem ennek a szomorú eseménynek a megörökítése céljából került a történet Máté evangélium elejére. Inkább azt tapasztalhatták az ősegyházban, hogy Jézussal és a Jézus köré szerveződő közösségekkel kapcsolatban a nagy politika állásfoglalása mintha kísértetiesen ismételné a heródesi modellt. Fél attól, hogy a messiást váró tömegek olyan vallási vezetőbe bízzanak meg, aki nem az aktuális politika logikája szerint gondolkodik. A vallás motiváló ereje egészen más, mint a politikai motiváció. A vallási hatalom célja egészem más, mint a politikai hatalom célja. Most itt megjelent egy alternatív hatalom, amely más, mint a politikai.
A szakrális igazolásukat veszített társadalomban a vallást szeretik a magánélet szférájába száműzni és félnek attól, ha egy vallási közösség és azok vezetői nagy társadalmi megtiszteltetést kapnak. Chrisostomos egyházatya megállapítja „Minél nagyobb ugyanis a hatalom, annál nagyobb félelemnek van alávetve. Miként a fa felső ágai akkor is mozognak, ha csak gyengéd fuvallat mozgatja őket, hasonlóképpen zavarja a magas állásban lévő embereket a könnyed ki hír is. Ezzel szemben az alacsony sorsú emberek olyanok, mintha völgyben lennének, és rendszerint nyugalom veszi körül őket.” A politikai hatalomnak a fenti hasonlat jól írja le a természetét, és jól szemlélteti a politikusok lelkét is.
Ezzel szemben a mágusok viselkedése egészen más, ők a hívő pogányok, később pedig az állandóan úton lévő egyház tagjainak megtestesítői. Csak egy dolog érdekli őket, hogy megtalálják a Messiást és hódoljanak neki. Végre olyan valakit akarnak tisztelni, aki hatalmával az élet minőségét jobbá teszi. Az igazán kereső híveket is ez érdekli, megtalálni az Istent és hódolni előtte.
Mióta az egyház is szervezet, benne is keverednek a hívő elemek és a hatalmi elemek. Van, aki Isten hatalmának megjelenését várja, van, aki a saját pozícióját akarja erősíteni benne. Attól függ, hogy az életünkben átéltünk-e már egy isteni látogatást, mint Pascal egy tüzes éjszakát, vagy csak élünk benne, megfertőzve a politikus hatalmi koncepcióival.
B. Gy.
Kiss Ulrich SJ 2006
2006. JANUÁR 06. VÍZKERESZT B ÉV
Menjetek, tudakozódjatok szorgalmasan a gyerek felől, és ha megtaláljátok, jelentsétek nekem
A csillagot nem lehetett összetéveszteni sem leszálló repülővel, sem katonai helikopterrel, sem szállodai neonfelirattal. S ahol megállapodott, ott egy több mint szerény hajlék állott, s nem három csillagos, hanem csak egy, de ezért az egyért a bölcsek bejárták a fél világot. S leborultak egy gyerek előtt!
Amikor Heródes király idejében Jézus megszületett a júdeai Betlehemben, íme, napkeletről bölcsek jöttek Jeruzsálembe, és tudakolták: Hol van a zsidók újszülött királya? Láttuk csillagét napkeleten, és eljöttünk, hogy hódoljunk előtte. Meghallotta ezt Heródes király és megrémült, s vele egész Jeruzsálem. Összehívatta a főpapokat és a nép írástudóit, és megkérdezte tőlük, hogy hol kell születnie a Messiásnak. Azok így válaszoltak: A júdeai Betlehemben, mert ezt írja a próféta: Te, Betlehem, Júda földje, bizony nem vagy a legkisebb Júda nemzetségei között, mert belőled jő ki a fejedelem, aki pásztora lesz népemnek, Izraelnek. Erre Heródes titokban magához hivatta a bölcseket, és pontosan megtudakolta tőlük a csillag megjelenésének idejét. Aztán ezzel küldte őket Betlehembe: Menjetek, tudakozódjatok szorgalmasan a gyerek felől, és ha megtaláljátok, jelentsétek nekem. Én is elmegyek, hogy hódoljak előtte! Ők pedig, miután meghallgatták a királyt, elindultak. És lám, a csillag, amelyet napkeleten láttak, előttük járt, míg meg nem állapodott a ház fölött, ahol a Gyermek volt. A csillagot meglátva nagyon megörültek. Bementek a házba, és ott látták a Gyermeket anyjával, Máriával. Földre borulva hódoltak előtte, majd kinyitották kincseszsákjaikat, és ajándékokat adtak neki: aranyat, tömjént és mirhát. Mivel álmukban utasítást kaptak, hogy ne menjenek vissza Heródeshez, más úton tértek vissza országukba. Mt 2,1-12
Máté nem mondja el nekünk, mi történt később az ajándékokkal. Elárverezték, mint Mádl Dalma? Sokkal valószínűbb, hogy az egyiptomi menekülttáborban a nyomor arra késztette őket, hogy elkótyavetéljék az ingóságokat, persze messze „piaci” ára alatt. Minden esetre nem kerültek múzeumba, még az ereklyevadász középkorban sem. S persze a titokzatos látogatók további sorsáról is legfeljebb egy új Dan Brown regény közöl majd „hiteles” regéket. Annál biztosabb a csillag története: bármikor kiszámítható az esemény, mert a csillagok történetét messze a történelem előtti időkig rekonstruálhatjuk. Kr. E. 7-et írunk, november 12-ét, amikor mindez történt. Aznap a Jupiter olyan fényesen ragyogott, hogy már az esti szürkületben láthatóvá vált. * IDE BESZÚRNI: http://www.communio.hu/ppek/k63.htm
Elgondolkodom, hogy a mai „fényszennyezés” következtében valószínűleg nem látnánk semmit. Igaz, Betlehem ma is pici község, az egét nem borítja neonfény, hogy elhomályosítsa Isten üzenetét. S a karácsonyi girlandokról akkoriban a helyi polgármester éppúgy nem álmodott, mint ahogy Heródes legfőbb gondja sem a túrizmus fellendítése volt. A csillagot nem lehetett összetéveszteni sem leszálló repülővel, sem katona helikopterrel, sem szállodai neonfelirattal. Ahol megállapodott, ott egy több mint szerény hajlék állott, s nem három csillagos volt, hanem csak egy csillagos, de ezért az egyért a bölcsek bejárták a fél világot. S leborultak egy gyerek előtt! Olyan időszerűtlen mindez! Vagy mégsem? Az álnok középzsarnokok, mint Heródes, a mindenkori heródesek, ma is reménytelenül túlértékelik hatalmuk súlyát, mint Szaddám Huszein, és meglepődnek, amikor a globális hatalom megleckézteti őket, és megmutatja nekik, ki itt a hatalom valós birtokosa. Egy szép napon azonban a globális hatalom is meg kell, hogy tanulja, hogy egy turisták által is elkerül sárfészekben is születhet igazi , egyetemes, globális, király. Születhet? Megszületett! Ha rádöbbenek, majd Heródessel együtt fognak remegni.
Kiss Ulrich SJ
ELMÉLKEDÉS
Jézus, a Messiás. (Mt 2,1-12)
a) Az evangélium elbeszélése itt is Jézust úgy mutatja be, mint a Dávid családjából származó Messiást. Betlehemben kell születnie, ahogyan ezt a próféták megjövendölték. A napkeleti bölcsek érdeklődése arról, hogy hol kell születnie a zsidók királyának, alkalmat ad a főpapoknak és írástudóknak arra, hogy ószövetségi próféták jövendöléseit idézzék, amelyek szerint a Messiásnak Betlehemben kell születnie. Mikeás erről így jövendöl: "De te, Efrata Betlehemje, kicsiny vagy ugyan Júda ezrei között, mégis belőled származik majd nekem Izrael jövendő uralkodója." (Mik 5,1) A napkeleti bölcseknek is ezt a jövendölést idézik az írástudók. Betlehem volt Dávid őseinek városa, ott kenték fel Izrael királyává. (1Sám 16,13) Ezért is nagyon megfelelő volt, hogy Dávid fia, a Messiás ott szülessen és ott részesüljön királynak kijáró hódolatban. A napkeleti bölcsek megjelenése Betlehemben, leborulásuk a kis Jézus előtt a nyilvánosság előtt hirdetik a nagy eseményt, megszületett a Messiás. Ez a kicsiny gyermek itt, a városszéli barlangban, akit ilyen szegénység vesz körül, Dávid családjából származó király, akinek országa örökké fennmarad. Benne teljesedik be a próféták jövendölése, a nép várakozása.
b) Amikor Máté beszámol arról, hogy csillag vezeti a napkeleti bölcseket Jézus születési helyére, Bálám történetére is emlékezhetett (Számok 24,17), ahol Izrael vezérének nagyságát egy csillaghoz hasonlította. Ez a távoli jövő Messiásának előképe, akinek minden nép alája lesz vetve. Most a napkeleti bölcsek számára ezt a természeti jelenséget a Szentírás magyarázza meg világosan. Ebben ismerhetjük fel Máté másik szándékát, amely apologetikus jellegű. A pogányok, akik számára nem álltak rendelkezésre a Szentírás szövegei és jövendölései, csak a természet tanúságai, amelyek sokkal gyengébbek, mégis nyitottak voltak az igazság felé és hittek Jézusban. A választott nép fiai pedig, akik századokon keresztül táplálkoztak a Szentírás igazságaival és messiási jövendöléseivel, nem tudtak hinni Jézusban és nem fogadták el őt mint Messiást. Mi hogyan jutottunk el Jézushoz, az ő imádásához? Hálásan emlékezünk azokra, akik segítettek minket ebben. Elsősorban szüleinkre, nevelőinkre, lelkipásztorainkra, akiknek tanításából, jó példájából sok támogatást kaptunk hitünk kialakításában. Ez a hála azonban eszünkbe idézi felelősségünket is. Nekünk is feladatunk, hogy segítsünk másokon abban, hogy eljussanak Jézushoz a messiás királyhoz, üdvösségünk szerzőjéhez.

EGYÉB
forrás: Hankovszky Miklós
Krisztusban megjelent a láthatatlan Isten, és világosságának fényében az ember biztosan haladhat az üdvösség útján. Szabad-akarati közreműködésünkkel nekünk kell megindulnunk Feléje, és hivatásunk, hogy általunk mások is eljussanak Hozzá.
Krisztus Istenségét hirdeti a szentmise Kezdőéneke:
Megjelent a mi Urunk, Istenünk,
Ő a mi Királyunk,
Övé az erő és a hatalom.
FELHÍVÁS A BŰNBÁNATRATestvéreim! Csak a tisztaszívűek láthatják meg Istent. Vizsgáljuk meg azért lelkiismeretünket és bánjuk meg bűneinket, hogy megtisztult szívünk alkalmassá tegyen bennünket a természetfölötti látásra.
KYRIE-LITÁNIAJézus Krisztus, Akiben beteljesedtek a jövendölések és ígéretek:
Uram, irgalmazz!
Jézus Krisztus, Akiben Isten kiárasztotta irgalmát az egész emberiségre:
Krisztus, kegyelmezz!
Jézus Krisztus, Aki a Benned hívőknek megadod, hogy meglássák Istent:
Uram, irgalmazz!
DICSŐSÉG
AZ OLVASMÁNYHOZ (Iz 60, 1-6)Izajás próféta a Megváltó világrajöttének külső eseményeit használja fel arra, hogy az eljövendő megdicsőülésről, a világ megújulása utáni messiási Ország minden népet és nemzetet magában foglaló boldogságáról írjon.
A SZENTLECKÉHEZ (Ef 3, 2-3a; 5-6)Szent Pál apostol meghirdette Krisztus titkát. Ez a titok nem más, mint hogy a Második Isteni Személy azért lett testté, hogy minden embert meghívjon az üdvösségre. Így nemcsak a választott nép fiai, hanem mindannyian örökösei vagyunk Isten Országának.
AZ EVANGÉLIUMHOZ (Mt 2, 1-12)Az új Isten-népe nemcsak a választott nép fiaiból, hanem pogányokból is tevődik össze. Nem a származás, a körülmetélés sem döntő, egyedül csak a hit. A pogányok meghívását szemléletesen ábrázolja a napkeleti bölcsek érkezése. Az Írástudók tudták, hogy hol kell születnie a Megváltónak. A hívő bölcsek eljutottak Hozzá.
HITVALLÁS
EGYETEMES KÖNYÖRGÉSEKKérjük, Testvéreim, Urunkat, Istenünket, hogy vezessen minden népet az igaz hit világosságára.
  1. Szent Fiad megjelenésének dicsősége ébresszen hitet az egész világon.
  2. Találjanak rá világosságodra Krisztus által azok, akik még nem ismernek Téged.
  3. Isteni tanításod vezesse el a népeket és vezetőiket az igazi egyetértésre.
  4. A hit aranyával, az imádság tömjénfüstjével, és az áldozatos szeretet mirhájával hódoljon Előtted szent néped.
  5. Boldogságod fényét sugározd otthonainkra.
Mennyei Atyánk! Te elküldted Fiadat, hogy Általa üdvözüljön a világ. Add, hogy mindenütt felragyogjon az igaz hit világossága, és Egyházad minden népet egybegyűjtsön soha el nem múló országodba. Krisztus, a mi Urunk által.
forrás: magvető lista 2003
Nem csodálatos az Isten?
Az ellenséget is felvilágosítani akarja! Heródeshez "vezeti" a 
napkeleti bölcseket. A leghivatalosabb beszámolót kapja a helyről. Pontos értesítést az időről. De benne nem az igazság keresése, nem az Isten üzenetének felismerése létezik. Önzés, hatalom féltés, rivális látás, gyűlölet bontakozik ki. Még hazudni is kész, jöjjetek vissza, ha megtaláltátok, hogy én is elmenjek, imádjam. Íme az isteni ajánlat el nem fogadása, íme a nagy felkínált lehetőség elmulasztása.
Isten tervei azért megvalósulnak. A bölcsek isteni üzenetre e n g e d e l m e s k e d v e más úton térnek vissza hazájukba. Jézus megmenekül. Bár a betlehemi kicsiket megölik. A gyűlölet csak rombolni és ölni tud.
Szegény önző társadalmunk! Szegény önző sajátmagunk!
Gondolatébresztő képek:

Karácsonyi idő, Vízkereszt, Urunk megjelenése

2012. január 6.
Karácsonyi idő, Vízkereszt, Urunk megjelenése
A nap liturgikus színe: fehér

A mai napon vízkereszt, Urunk megjelenésének ünnepe. Ezen a napon illetve ehhez az ünnephez kapcsolódva végzi az Egyház a vízszentelés szertartását, és a házszenteléseket. Urunk megjelenését ünnepeljük. Már egyszer megünnepeltük karácsonykor, de akkor az ő rejtett megjelenését a betlehemi istálló magányában, ahol csak a pásztorok találtak rá. Most mindannyiunk számára megjelenik, az egész nagyvilágnak. Ezt jelenti a bölcsek látogatása, s ahogyan ők megtalálták értelmükkel és hitükkel Jézus Krisztust, úgy velük együtt mi is megtaláljuk, és meghívjuk otthonukba a házszenteléskor, hogy maradjon velünk egész évben. De vajon eddig meghívtuk-e már igazából lelkünk otthonába Jézust, számítottunk-e rá mindenben, vagy csak akkor folyamodtunk hozzá, mikor baj ért bennünket, s amikor ő kért tőlünk valamit Egyháza által, akkor csak megtűrt személy volt életünkben, akinek szavait nem kell komolyan venni.
Ezekkel a gondolatokkal vizsgáljuk meg lelkiismeretünket...
további gondolatok
Iz 60,1-6

Kelj föl, ragyogj föl, mert elérkezett világosságod, és az Úr dicsősége felragyogott fölötted! Mert még sötétség borítja a földet, és homály a nemzeteket, de fölötted ott ragyog az Úr, és dicsősége megnyilvánul rajtad. Népek jönnek világosságodhoz, és királyok a benned támadt fényességhez. Hordozd körül tekintetedet és lásd: mind egybegyűlnek és idejönnek hozzád. Fiaid messze távolból érkeznek, s a lányaidat ölükben hozzák. Ennek láttára földerülsz, szíved dobog az örömtől és kitágul. Mert feléd áramlik a tengerek gazdagsága, és ide özönlik a nemzetek kincse. Tevék áradata borít majd el, Midián és Efa dromedárjai. Mind Sábából jönnek; aranyat és tömjént hoznak és az Úr dicsőségét zengik.

Ef 3,2-3a.5-6

Bizonyára hallottatok Isten kegyelmi adományáról, amelyben a ti javatokra részesültem. Kinyilatkoztatásból ismertem meg a titkot, mint föntebb röviden megírtam. amelyről korábban nem tudtak az emberek úgy, ahogy most a Lélek a szent apostoloknak és prófétáknak kinyilatkoztatta. Eszerint Jézus Krisztusban a pogányok is társörökösök, tagjai az egy testnek, és részesei az ígéretnek, az evangélium révén.

Mt 2,1-12

Amikor a júdeai Betlehemben Heródes király idejében Jézus megszületett, bölcsek jöttek napkeletről Jeruzsálembe és kérdezősködtek: ,,Hol van a zsidók újszülött királya? Láttuk csillagát napkeleten s eljöttünk, hogy bemutassuk neki hódolatunkat.'' Ennek hallatára Heródes király megriadt, s vele egész Jeruzsálem. Összehívta tehát a főpapokat és a nép írástudóit, és tudakozódott tőlük, hol kell a Messiásnak születnie. ,,Júda Betlehemében - válaszolták -, mert így jövendölt a próféta: Te Betlehem, Júda földje, egyáltalán nem vagy oly kicsi Júda nemzetségei közt, hisz belőled származik majd a vezér, aki népemnek, Izraelnek pásztora lesz.'' Erre Heródes titokban magához hívatta a bölcseket és pontosan megtudakolta tőlük a csillag feltűnésének idejét. Aztán elküldte őket Betlehembe: ,,Menjetek - mondta -, s szerezzetek pontos értesülést a gyermek felől! Ha megtaláljátok, jelentsétek nekem, hogy én is elmenjek és hódoljak neki.'' Azok meghallgatták a királyt és útra keltek. S lám, a csillag, amelyet napkeleten láttak, vezette őket, míg végre meg nem állt a hely fölött, ahol a gyermek volt. A csillagot megpillantva nagyon megörültek. Bementek a házba, és meglátták a gyermeket anyjával, Máriával. Leborultak és hódoltak neki, majd elővették kincseiket s ajándékot adtak neki: aranyat, tömjént és mirhát. Mivel álmukban utasítást kaptak, hogy ne menjenek vissza Heródeshez, más úton tértek vissza hazájukba.

Vízkereszt, Urunk megjelenése

  2012. január 6. - Péntek


  Mielőtt  Jézus  megkezdte  nyilvános   működését,  Keresztelő  János   ezt
  hirdette: „Aki utánam jön, hatalmasabb nálam. Arra sem vagyok méltó,  hogy
  lehajoljak és megoldjam  a saruszíját. Én  vízzel keresztellek titeket,  ő
  pedig Szentlélekkel  keresztel majd  meg benneteket!”  Ezekben a  napokban
  történt, hogy eljött  Jézus a galileai  Názáretből, és  megkeresztelkedett
  Jánosnál a Jordánban.  És mindjárt,  amint feljött a  vízből, látta,  hogy
  megnyílik az ég, és a Lélek, mint  egy galamb, leszáll rá. Az égből  pedig
  szózat hallatszott: „Te vagy az én szeretett Fiam, benned kedvem telik!”
  Mk 1,7-11

  Elmélkedés:

  Jézus  nyilvános  működésének  közvetlen  előzményéről  hallottunk  a  mai
  evangéliumban.  Mielőtt  elkezdte   volna  hirdetni   Isten  országát   és
  véghezvinni csodatetteit, Jézus  elmegy Jánoshoz, hogy  megkeresztelkedjék
  nála a  Jordán folyóban.  Ez egyúttal  János működésének  befejezése,  aki
  utolsó  tetteként  megkereszteli  Jézust,   majd  hamarosan  elfogják   és
  lefejezik. János küldetése  tehát befejeződik és  megkezdődik Jézusé,  aki
  nagyobb, mint János, és akinek a feladata sokkal jelentősebb. János  Isten
  küldötte  volt,   Jézus   viszont   Isten  szeretett   Fia,   aki   minden
  cselekedetével véghezviszi az Atya akaratát, aki őt a világba küldte.  Bár
  Jézusnak nincsenek bűnei, mégis megkeresztelkedik, ezzel is jelezvén, hogy
  beáll a bűnös emberek sorába, de nem azért, hogy ő is a bűn útján  járjon,
  hanem éppen  ellenkezőleg,  azért, hogy  az  embereket a  bűn  útjairól  a
  bűnbánatra vezesse. A bűnbánat bennünket is kedvessé tesz Isten előtt, aki
  olyan irgalmas  Atyaként tekint  ránk, aki  kész megbocsátani  nekünk,  és
  visszavár minket atyai házába.
  © Horváth István Sándor
 
 

  Imádság:

  Uram, Jézus Krisztus, boldog vagyok  és köszönöm, hogy meghívtál  egyházad
  közösségébe.  Köszönöm   értem   elszenvedett   fájdalmaidat,   dicsőséges
  feltámadásodat, amelyek  mindezt  a boldogságot  szolgálták.  Köszönöm  az
  azóta  rám  fordított  gondot  és  törődést;  Szűzanyánknak,  édesanyádnak
  köszönöm, hogy oltalmába vett és vigyázott rám.
______________________________

Vízkereszt, Urunk megjelenése

Szeretettel hívunk minden érdeklődőt 2012. január 12-én 18 órára
a Szent Benedek Iskolaközpont nyílt napjára,
amelyről bővebb információ a http://www.szentbenedekiskola.hu/ oldalon található.


Vágyakozás Krisztus után 
Vízkereszt, Urunk megjelenése
2012. január 6. Karácsonyi idő – péntek
P. Jason Smith LC

Mk 1, 7-11
Mielőtt Jézus megkezdte nyilvános működését, Keresztelő János ezt hirdette: „Aki utánam jön, hatalmasabb nálam. Arra sem vagyok méltó, hogy lehajoljak és megoldjam a saruszíját. Én vízzel keresztellek titeket, ő pedig Szentlélekkel keresztel majd meg benneteket!” Ezekben a napokban történt, hogy eljött Jézus a galileai Názáretből, és megkeresztelkedett Jánosnál a Jordánban. És mindjárt, amint feljött a vízből, látta, hogy megnyílik az ég, és a Lélek, mint egy galamb, leszáll rá. Az égből pedig szózat hallatszott: „Te vagy az én szeretett Fiam, benned kedvem telik!”

Bevezető ima: Uram Jézus, köszönöm, hogy részesültem a keresztség ajándékában. Ez által hívtál meg arra, hogy szorosabban kövesselek - meghívtál, hogy Egyházad része legyek. Arra hívtál, hogy másokat közelebb vigyek hozzád. Bár mindig hálával telne szívem ezért a meg nem érdemelt ajándékért! A keresztségben megkaptam a hit, a remény és a szeretet isteni erényét. Segíts, hogy mind mélyebben higgyek tebenned, reménykedjek kegyelmedben, és szeresselek életem minden napján, hogy együtt legyünk az örökkévalóságban. Add kegyelmedet, hogy akaratod szerint éljek ma és mindig!

Kérés: Úr Jézus, add, hogy kellően értékeljem keresztségemet!

1. János vágyakozik Krisztus után. Keresztelő Szent Jánosnak küldetése volt. Életének minden mozzanata az Úr útját egyengette. Minden porcikájával azt a napot várta. Vezekléssel, prédikálással vagy bűnbánattal mindent megtett, amit tudott, hogy fölkészítse az embereket a Messiás érkezésére. Mivel a szíve Krisztus után vágyakozott, minden cselekedete hitelességet sugárzott. Micsoda öröm tölthette el amikor, ahogyan Szent Márk írja: „Ezekben a napokban történt, hogy eljött Jézus a galileai Názáretből, és megkeresztelkedett Jánosnál a Jordánban.” A nap, amelyre vágyott, elérkezett.

2. Vágyakozásunk Krisztus után. Akár János, mi is vágyakozunk, hogy Krisztus az életünkbe érkezzen. De nem kell a távolba kémlelnünk. Keresztségünk által, Krisztus már megfogta a kezünk és soha nem engedi el: hozzá tartozunk! Válaszunk erre, egy mérhetetlen ajándékban, a keresztségi fogadalmunkban rejlik, azaz az evangélium hirdetésében és az életszentségre való törekvésben. Ezen az úton tagadjuk a bűnt, és a Szentháromság Egy Istenbe vetett hittel éljük életünket. A keresztség megadja a biztonságot, ami után mindnyájan vágyakozunk. Krisztus itt van, itt van az életemben, megragadta a lelkem és sose hagyja el.

3. Felebarátaink vágyakozása Krisztus után. Ha betartjuk a keresztségi fogadalmunkat, a világ átalakul. Bűnös ideológiák, a korrupció tendenciája, a hatalom és a birtoklás utáni vágy távol állna tőlünk. Ezekkel szemben ráébrednék, hogy a szeretet az, ami megváltoztatja a világot, és a szemünk mások szükségét keresné. Ők ugyanúgy Krisztusra vágynak, mint azok ott a Jordán mellett, akik azért gyülekeztek, hogy Jánost hallgassák. A legnagyobb ajándék, amit adhatunk az - mint Keresztelő János -, hogy rámutatunk az Isten Bárányára, mert Krisztus az egyetlen, aki csillapíthatja az emberi lélek szomjúságát.

Beszélgetés Krisztussal: Uram Jézus, egy percre szeretnék megállni, hogy megköszönjem a keresztség csodálatos ajándékát, amikor kinyitottad számomra a mennyek kapuját, amikortól én is egy vagyok követőid közül. Keresztségem által lettem kereszténnyé. Add, hogy méltó legyek erre a hivatásra! Erősíts meg kegyelmeddel és jelenléteddel! Vezess az élet útján! Hadd legyek világosságod a világban!

Elhatározás: A mai nap folyamán keresztevetéssel többször is megemlékezem keresztségemről.


A pápa imaszándéka 2012 január hónapra:
Természeti katasztrófák áldozatai: A természeti katasztrófák áldozatai megkapják azt a lelki és anyagi erősítést, amelyre szükségük van életük újraépítéséhez.
Elköteleződés a békéért: A keresztények elköteleződése a béke javára alkalom legyen arra, hogy minden jóakaratú ember előtt tanúsítsák Krisztus nevét.

Vendégkönyv

Subscribe in a Reader

Térkép

Powered By Blogger

Bible

PayPerPost, Inc

PPP Direct

PayPerPost, Inc

PPP Direct

Fogarasi Levente

Fogarasi Levente
Születésnapom
Powered By Blogger