2012. április 1., vasárnap

Nagyböjti idő, B év, Virágvasárnap

Nagyböjti idő, B év, Virágvasárnap

  Mindmáig a világ oktalanságnak tekinti Krisztus Egyházát. Megvethetik, durván kezelhetik, nincs hatalma védekezni, gyönge. Próbálkozhat az Egyház triumfalizmussal, fölény tudatával, hogy ő győz a végén; de ezzel csak rontaná helyzetét. -- Jézus a megígért Isten-országot a szegényeknek szánta, Őmaga is szegénységben, gyöngeségben, kiszolgáltatottságban élt. Mitsem változtat ezen a mai nap hozsanna-ujjongása. Tudja Ő jól, hogy hamarosan ellene fordul a tömeg. Még tanítványai is magára hagyják. Jézus: szegény és alázatos Messiás. Így akarja Őmaga.
További gondolatok...

VIRÁGVASÁRNAP

2012.04.01. vasárnap: VIRÁGVASÁRNAP

Nem voltam engedetlen, nem hátráltam meg, mert az Úr megsegít


Iz 50,4-7
Az Úristen megadta nekem a tanítványok nyelvét, hogy támogatni tudjam szóval a fáradtat. Fölébreszti reggel, reggel fölébreszti fülemet, hogy hallgassam, mint a tanítványok. Az Úristen megnyitotta fülemet, én pedig nem ellenkeztem, nem hátráltam meg. Hátamat odatartottam az ütlegelőknek, és orcámat a tépdesőknek; arcomat nem rejtettem el a gyalázás és köpdösés elől. De az Úristen megsegít engem, ezért nem ér gyalázat; ezért tettem arcomat olyanná, mint a kovakő, és tudom, hogy nem szégyenülök meg.

Zs 21
A karvezetőnek. A ,,Szarvastehén hajnalban' dallama szerint. Dávid zsoltára. Istenem, Istenem, miért hagytál el engem? Távol van szabadulásomtól hangos jajveszékelésem. Én Istenem, kiáltok nappal, de te nem hallgatsz meg, és éjjel is, de nyugtot nem találok. Pedig te szent vagy és Izrael dicsérete között laksz. Benned bíztak atyáink, bíztak, és te megszabadítottad őket. Hozzád kiáltottak és megszabadultak, benned bíztak és meg nem szégyenültek. Én azonban féreg vagyok, nem ember, embereknek gyalázata, népnek utálata. Aki csak lát, mind gúnyt űz belőlem, félrehúzza ajkát, fejét csóválgatja: ,,Az Úrban bízott, mentse meg őt, szabadítsa meg, ha kedvét leli benne.' Hiszen te vagy, aki kihoztál engem anyám méhéből, te vagy reménységem anyám emlője óta. Rád voltam utalva anyám ölétől, anyám méhétől fogva te vagy az Istenem. Ne légy távol tőlem, mert közel a nyomorúság, és nincs, aki segítséget nyújtana. Körülvett engem sok tulok, Básán bikái körülfogtak engem. Kitátották felém szájukat, mint ragadozó és ordító oroszlán. Szétfolytam, miként a víz, minden csontom kificamodott, szívem, mint a viasz, megolvadt bensőmben. Ajkam, mint a cserép, kiszáradt, nyelvem ínyemhez tapadt, lesújtottál a halál porába. Körülvett engem nagy sereg kutya, a gonoszok zsinatja körülfogott engem. Átlyuggatták kezemet és lábamat, megszámlálhattam minden csontomat. Néznek rám, bámulnak engem, elosztották maguk között ruháimat, és köntösömre sorsot vetettek. De te, Uram, ne légy távol tőlem, én erősségem siess segítségemre! Szabadítsd meg lelkemet a kardtól, egyetlenemet a kutyák karmából! Ments meg az oroszlán torkából, engem, a megalázottat, a bölény szarvától! Hadd hirdessem testvéreimnek nevedet, a gyülekezetben hadd dicsérjelek: Ti, akik félitek az Urat, dicsérjétek őt, Jákob minden utóda, magasztaljátok őt! Félje őt Izrael minden utóda, Mert ő nem veti meg és nem nézi le a szegény nyomorúságát, nem fordítja el tőle tekintetét, és meghallgatja, amikor hozzá kiált. Rólad szól dicséretem a nagy gyülekezetben; amit fogadtam, teljesítem azok előtt, akik félik őt. Jóllakásig esznek majd a szegények, akik keresik az Urat, dicsérik majd őt: ,,Éledjen fel szívük mindörökre!' Észbe kap és megtér az Úrhoz a föld minden határa, és leborul színe előtt a nemzetek valamennyi családja. Mert az Úré a királyi hatalom, és ő uralkodik a nemzeteken. Csak őt imádják mind, akik a földben alszanak; leborulnak előtte mindazok, akik a porba leszállnak.Neki él majd a lelkem, Neki szolgálnak majd utódaim. Az Úrról beszélnek az eljövendő nemzedéknek, az ő igazságát fogják hirdetni a születendő népnek: ,,Így cselekedett az Úr!'

Fil 2,6-11
aki isteni mivoltában nem tartotta Istennel való egyenlőségét olyan dolognak, amelyhez mint zsákmányhoz ragaszkodnia kell, hanem kiüresítette önmagát, szolgai alakot vett fel, és hasonló lett az emberekhez, külsejét tekintve úgy jelent meg, mint egy ember. Megalázta magát, engedelmes lett a halálig, mégpedig a kereszthalálig. Ezért Isten felmagasztalta őt, és olyan nevet adott neki, amely minden más név fölött van, hogy Jézus nevére hajoljon meg minden térd az égben, a földön és az alvilágban, és minden nyelv vallja [Iz 45,23], hogy ,,Jézus Krisztus az Úr!' az Atyaisten dicsőségére.

Mk 14,1 - 15,47
Két nappal ezután volt a húsvéti vacsora és a kovásztalan kenyerek ünnepe. A főpapok és az írástudók azon tanakodtak, miképpen fogják el őt csellel, és hogyan öljék meg. Azt mondták ugyanis: Ne az ünnepen, nehogy zavargás támadjon a nép között. Amikor Betániában volt a leprás Simon házában és asztalnál ült, odament hozzá egy asszony, alabástromedényben valódi, drága nárduszolajat hozva. Eltörte az alabástromot, és a fejére öntötte. Voltak, akik méltatlankodtak ezen, és így beszéltek maguk között: ,,Mire volt jó így elpazarolni ezt a kenetet? Ezt az olajat el lehetett volna adni több, mint háromszáz dénárért, és odaadni a szegényeknek!' És nehezteltek az asszonyra. Jézus azonban így szólt: ,,Hagyjatok békét neki! Miért bántjátok? Hiszen jót tett velem. Szegények mindig lesznek veletek, és amikor akartok, jót tehettek velük; de én nem leszek mindig veletek. Ő megtette azt, ami tőle telt: előre megkente testemet a temetésre. Bizony, mondom nektek: az egész világon, ahol csak hirdetni fogják ezt az evangéliumot, elbeszélik majd azt is, amit ő tett, az ő emlékezetére.' Az iskarióti Júdás pedig, a tizenkettő közül az egyik, elment a főpapokhoz, hogy kiszolgáltassa őt nekik. Mikor azok meghallották ezt, megörültek, és megígérték, hogy pénzt adnak neki. Ő pedig kereste az alkalmat, hogy kiszolgáltassa őt. A kovásztalan kenyerek első napján pedig, mikor a húsvéti bárányt feláldozzák, tanítványai megkérdezték tőle: ,,Mit akarsz, hová menjünk előkészíteni, hogy megehesd a húsvéti vacsorát?' Akkor elküldött kettőt a tanítványai közül, ezekkel a szavakkal: ,,Menjetek a városba. Találkoztok ott egy emberrel, aki vizeskorsót visz. Kövessétek őt, és ahova bemegy, mondjátok a házigazdának, hogy a Mester kérdezi: ,,Hol van a szállásom, ahol a húsvéti bárányt tanítványaimmal elfogyaszhatom?'' Mutatni fog nektek egy nagy ebédlőt készen, megterítve. Ott készítsétek el nekünk.' Tanítványai elindultak és bementek a városba. Mindent úgy találtak, ahogy megmondta nekik, és elkészítették a húsvéti vacsorát. Amikor beesteledett, odaérkezett a tizenkettővel. Amikor letelepedtek és ettek, Jézus így szólt: ,,Bizony, mondom nektek: közületek az egyik, aki velem eszik, elárul engem' [Zsolt 41,10]. Erre azok elszomorodtak, és egyenként kérdezgetni kezdték tőle: ,,Csak nem én vagyok az, Uram?' Ő azt felelte nekik: ,,A tizenkettő közül az egyik, az, aki velem egyszerre merít a tálból. Az Emberfia ugyan elmegy, ahogy meg van írva róla, de jaj annak az embernek, aki az Emberfiát elárulja! Jobb lett volna annak az embernek, ha meg sem születik!' Miközben ettek, Jézus fogta a kenyeret, megáldotta, megtörte, és odaadta nekik ezekkel a szavakkal: ,,Vegyétek, ez az én testem.' Azután fogta a kelyhet, hálát adott, odaadta nekik, és ittak belőle mindnyájan. Ő pedig így szólt: ,,Ez az én vérem, az új szövetségé [Kiv 24,8; Jer 31,31], amely sokakért kiontatik. Bizony, mondom nektek: többé már nem iszom a szőlőnek ebből a terméséből addig a napig, amíg az újat nem iszom Isten országában.' Miután elénekelték a himnuszt, kimentek az Olajfák hegyére. Jézus azt mondta nekik: ,,Mindnyájan megbotránkoztok bennem, mert írva van: ,,Megverem a pásztort, és elszélednek a juhok'' [Zak 13,7]. De miután feltámadtam, előttetek megyek Galileába.' Péter erre azt mondta neki: ,,Ha mindenki megbotránkozik is benned, én nem fogok!' Jézus azt felelte neki: ,,Bizony, mondom neked, te még ma éjszaka, mielőtt a kakas kétszer megszólal, háromszor is megtagadsz engem.' Ő még erősebben fogadkozott: ,,Még ha meg is kell halnom veled együtt, akkor sem tagadlak meg téged!' Ugyanígy beszéltek a többiek is valamennyien. Odaértek a majorba, amelyet Getszemáninak hívnak. Akkor azt mondta tanítványainak: ,,Üljetek le itt, amíg imádkozom.' Maga mellé vette Pétert, Jakabot és Jánost, és elkezdett remegni és gyötrődni. Azt mondta nekik: ,,Halálosan szomorú az én lelkem. Maradjatok itt és virrasszatok.' Egy kissé előbbre ment, a földre borult és imádkozott, hogy ha lehetséges, távozzék el tőle ez az óra. Ezt mondta: ,,Abba, Atyám! Minden lehetséges neked. Vedd el tőlem ezt a kelyhet! De ne az legyen, amit én akarok, hanem amit te.' Ezután visszajött, és alva találta őket. Így szólt Péterhez: ,,Simon, alszol? Nem tudtál virrasztani egy órát? Virrasszatok és imádkozzatok, hogy kísértésbe ne essetek! A lélek ugyan kész, de a test erőtlen.' Aztán újra elment és imádkozott, ugyanazokkal a szavakkal. Megint visszatért, és alva találta őket, mert a szemük elnehezedett; nem is tudták, mit feleljenek neki. Majd harmadszor is odajött, és azt mondta nekik: ,,Aludjatok már és nyugodjatok! Elég, eljött az óra! Íme, az Emberfiát a bűnösök kezébe adják. Keljetek föl, menjünk! Íme, közel van már, aki elárul engem.' Még beszélt, amikor megérkezett az iskarióti Júdás, egy a tizenkettő közül, és vele nagy tömeg kardokkal és botokkal a főpapoktól, írástudóktól és a vénektől. Aki elárulta őt, jelt adott nekik: ,,Akit megcsókolok, ő az, fogjátok meg, és jól vigyázva vigyétek el.' Amint odaért, mindjárt odalépett hozzá, és így szólt: ,,Rabbi!' És megcsókolta őt. Azok pedig kezet emeltek rá, és megragadták őt. Az ott lévők közül az egyik kardot rántott, rásújtott a főpap szolgájára, és levágta a fülét. Jézus így szólt hozzájuk: ,,Mint valami rabló ellen, úgy jöttetek ki kardokkal és botokkal, hogy elfogjatok. Mindennap veletek voltam, tanítottam a templomban, mégsem fogtatok el. Az írásoknak azonban be kell teljesedniük.' A tanítványai ekkor elhagyták őt, és mindnyájan elfutottak. Egy ifjú azonban követte, mezítelen testén egy szál gyolcsingben. Elkapták, de az, ingét otthagyva, mezítelenül elfutott tőlük. Jézust a főpaphoz vitték. Összegyűlt nála minden főpap, írástudó és vén. Péter pedig messziről követte őt, be egészen a főpap palotájáig, és a szolgákkal a tűznél leülve melegedett. A főpapok pedig, és az egész főtanács, tanúvallomást kerestek Jézus ellen, hogy halálra adják, de nem találtak. Sokan tettek ugyanis hamis tanúvallomást ellene, de vallomásaik nem egyeztek egymással. Végül néhányan felálltak, és hamis tanúvallomást tettek ellene ezekkel a szavakkal: ,,Hallottuk, hogy ez azt mondta: ,,Lebontom ezt a kéz alkotta templomot, és három nap alatt másikat építek, amelyet nem kéz alkotott''.' De a vallomásuk így sem volt megegyező. Ekkor a főpap középre állt, és megkérdezte Jézust: ,,Semmit sem felelsz mindarra, amit ezek tanúsítanak ellened?' Ő csak hallgatott, és semmit sem felelt. A főpap újra megkérdezte őt: ,,Te vagy-e a Krisztus, az áldott Isten Fia?' Jézus azt felelte neki: ,,Én vagyok. És látni fogjátok az Emberfiát a Hatalmasnak jobbján ülni, és eljönni az ég felhőiben' [Dán 7,13; Zsolt 110,1]. Ekkor a főpap megszaggatta ruháit, és így szólt: ,,Mi szükségünk van még tanúkra? Hallottátok a káromkodást. Mit gondoltok?' Erre azok mindnyájan halálra méltónak ítélték őt. Ezután egyesek elkezdték őt leköpdösni, bekötötték a szemét, ököllel verték, és azt mondták neki: ,,Prófétálj!' Még a szolgák is arcul verték őt. Eközben Péter lent volt az udvarban. Odajött a főpap egyik szolgálója, látta Pétert melegedni, szemügyre vette őt, és azt mondta: ,,Te is a Názáreti Jézussal voltál!' Ő azonban letagadta: ,,Nem ismerem őt, és azt sem értem, mit mondasz.' Aztán kiment az előcsarnokba; ekkor megszólalt a kakas. A szolgáló megint meglátta őt, újra mondogatni kezdte a körülállóknak, hogy ez is azok közül való. Ő megint csak letagadta. Kis idő múltán az ott állók ismét így szóltak Péterhez: ,,Biztosan közéjük tartozol, hiszen galileai vagy.' Ő pedig átkozódni kezdett és esküdözni: ,,Nem ismerem azt az embert, akiről beszéltek!' Erre mindjárt megszólalt a kakas, másodszor. Péternek pedig eszébe jutott Jézus szava, amit mondott neki: ,,Mielőtt a kakas kétszer szól, háromszor tagadsz meg engem.' És sírni kezdett. A főpapok a vénekkel, az írástudókkal és az egész főtanáccsal kora reggel tanácsot tartottak, aztán megkötözték Jézust, majd elvezették és átadták Pilátusnak. Pilátus megkérdezte őt: ,,Te vagy-e a zsidók királya?' Ő azt felelte neki: ,,Te mondod.' A főpapok sok mindennel vádolták őt. Pilátus ezért újra megkérdezte őt: ,,Semmit sem felelsz? Nézd, mi mindennel vádolnak téged!' De Jézus egy szót sem szólt többé, Pilátus pedig csodálkozott ezen. Ünnep alkalmával el szokta nekik bocsátani a foglyok közül azt, akit kérnek. Volt akkor egy Barabás nevű, akit a lázadókkal együtt fogtak el, s aki a lázadás során gyilkosságot követett el. Felvonult tehát a tömeg, és kérni kezdte azt, amit mindig megtett nekik. Pilátus azt felelte nekik: ,,Akarjátok-e, hogy elbocsássam nektek a zsidók királyát?' Tudta ugyanis, hogy a főpapok irigységből adták őt a kezébe. A főpapok azonban felizgatták a tömeget, hogy inkább Barabást bocsássa el nekik. Pilátus újra megkérdezte tőlük: ,,Mit akartok tehát, mit tegyek a zsidók királyával?' Azok újra csak azt kiáltozták: ,,Feszítsd meg őt!' Pilátus megkérdezte őket: ,,De hát mi rosszat tett?' Azok erre még hangosabban kiáltoztak: ,,Feszítsd meg őt!' Pilátus ekkor, mivel eleget akart tenni a népnek, elbocsátotta a kedvükért Barabást, Jézust pedig megostoroztatta, és átadta nekik, hogy feszítsék keresztre. Ekkor a katonák bevitték őt a csarnokba, vagyis a helytartóságra, és összehívták az egész csapatot. Felöltöztették bíborruhába, tövisből koronát fontak és a fejére tették, azután elkezdték őt így köszöntgetni: ,,Üdvözlégy, Zsidók Királya!' Majd náddal verték a fejét, leköpdösték, és térdet hajtva hódoltak előtte. Miután csúfot űztek belőle, levették róla a bíbort, ráadták saját ruháit, és elvitték, hogy keresztre feszítsék. Cirenei Simont, Sándor és Rúfusz atyját, aki a mezőről jövet éppen arra járt, arra kényszerítették, hogy vigye a keresztjét. Elvitték a Golgota nevű helyre, ami azt jelenti, hogy ,,Koponyahely''. Mirhával kevert bort adtak neki inni, de nem fogadta el. Azután keresztre feszítették, a ruháit pedig elosztották, sorsot vetve rájuk [Zsolt 22,19], hogy ki mit kapjon. Három óra volt, amikor keresztre feszítették. Fel volt írva az ítélet oka: ,,A zsidók királya.' Megfeszítettek vele két rablót is, az egyiket jobbról, a másikat balról. Az arra járók pedig a fejüket csóválva káromolták őt [Zsolt 22,8], s ezt mondták: ,,Hé! Te, aki lebontod a templomot és három nap alatt felépíted, mentsd meg magadat, szállj le a keresztről!' Ugyanígy a főpapok is az írástudókkal együtt csúfolódva ezt mondogatták egymásnak: ,,Másokat megmentett, magát meg nem tudja megmenteni! A Krisztus, Izrael királya szálljon le most a keresztről, hogy lássuk és higgyünk!' Gyalázták őt azok is, akik vele együtt voltak felfeszítve. A hatodik órában sötétség borult az egész földre a kilencedik óráig. Kilenc órakor Jézus felkiáltott, és hangosan így szólt: ,,Éloí, Éloí, lemá szabaktáni?' Ez azt jelenti: ,,Istenem, Istenem, miért hagytál el engem?' [Zsolt 22,2] Az ott állók közül egyesek, amikor ezt hallották, azt mondták: ,,Íme, Illést hívja.' Az egyikük odafutott, egy szivacsot ecetbe mártott, és nádszálra tűzve inni adott neki [Zsolt 69,22], és így szólt: ,,Hagyjátok! Lássuk, eljön-e Illés, hogy levegye őt!' Jézus pedig hangosan felkiáltott és kilehelte lelkét. Ekkor a templom függönye kettészakadt fölülről egészen az aljáig. Mikor a százados, aki ott állt előtte, látta, hogy így kiáltva kiadta a lelkét, ezt mondta: ,,Ez az ember valóban Isten Fia volt.' Asszonyok is voltak, akik messziről figyelték. Köztük volt Mária Magdolna és Mária, az ifjabb Jakab és József anyja, és Szalóme, akik, amikor még Galileában járt, követték őt és szolgáltak neki; és még sok más asszony, akik vele együtt mentek fel Jeruzsálembe. Mikor beesteledett -- mivel a készület napja, azaz szombat előtti nap volt --, odajött az arimateai József, egy előkelő tanácsos, aki maga is várta az Isten országát. Bátran bement Pilátushoz, és elkérte Jézus testét. Pilátus nem akarta elhinni, hogy már meghalt. Hívatta a századost, és megkérdezte, hogy valóban meghalt-e. Amikor a századostól megbizonyosodott erről, Józsefnek ajándékozta a testet. József pedig gyolcsot vásárolt, levette őt és begöngyölte a gyolcsba. Azután egy sírba helyezte, amely kősziklába volt vágva, és a sírbolt bejáratához egy követ hengerített. Mária Magdolna pedig és Mária, József anyja figyelték, hogy hová helyezték.

Virágvasárnap

2012. április 1. - Virágvasárnap


  Abban az  időben, amikor  Jézus és  tanítványai Jeruzsálemhez  közeledtek,
  Betfagé és  Betánia  táján,  az Olajfák  hegyénél  Jézus  előreküldte  két
  tanítványát, és  ezt mondta  nekik: „Menjetek  a szemközti  faluba.  Amint
  beértek, találtok ott  egy megkötött szamárcsikót,  amelyen ember még  nem
  ült. Oldjátok el és  vezessétek ide. Ha valaki  szólna, hogy mit  tesztek,
  mondjátok, hogy az Úrnak van rá  szüksége. Erre mindjárt elengedi.” El  is
  mentek, és az útelágazásnál egy kapuhoz kötve megtalálták a  szamárcsikót.
  Eloldották. Azok közül,  akik ott ácsorogtak,  valaki megkérdezte:  „Miért
  oldjátok el a  szamarat?” Azt válaszolták,  amit az Úr  mondott nekik,  és
  erre elengedték  őket. A  szamárcsikót Jézushoz  vezették. Ráterítették  a
  köntöseiket, ő pedig felült rá. Sokan az útra teregették köntösüket, mások
  meg a lombos faágakat,  amelyeket a réten vágtak.  Akik előtte jártak,  és
  akik kísérték, így kiáltoztak: „Hozsanna!  Áldott, aki az Úr nevében  jön!
  Áldott atyánknak, Dávidnak közelgő országa! Hozsanna a magasságban!”
  Mk 11,1-10

  Elmélkedés:

  Kereszt nélkül nem jutunk előbbre
  Emlékeim szerint  gyermekkoromban  az engedelmesség  volt  számomra  nehéz
  kereszt. Nem voltam  alapvetően engedetlen  gyerek, de  mindig volt  saját
  véleményem, elképzelésem, akaratom. A másoknak való engedelmesség nem volt
  könnyű, kereszthordozást jelentett számomra.  Néhány évvel később,  kamasz
  fiúként a megismert világ és az általam elképzelt jobb világ ellentmondása
  jelentette a  keresztet. Lázadó  korszak  volt ez  nálam is,  mint  minden
  kamasznál, a  tékozló fiú  korszaka, amely  kudarccal végződött  és  annak
  felismerésével, hogy  Isten  képes  minden mélységből  felemelni.  A  papi
  hivatás elfogadása és a papi élet kezdete ismét egy új kereszt  felvételét
  jelentette, amit  le nem  tehetek életem  végéig. Nem  valamiféle  negatív
  hangulat miatt tekintek így életem szakaszaira, hanem tanúskodni szeretnék
  arról, hogy soha nem éreztem magam egyedül e kereszthordozásban.

  A nagyböjt  idején  bőségesen  volt  és  van  időnk  arra,  hogy  Krisztus
  kereszthordozásáról  elmélkedjünk.  A   keresztút-járás  péntekenként,   a
  virágvasárnapi  és  nagypénteki  passió,  a  szenvedéstörténet   többszöri
  elolvasása  az  evangéliumban  mind-mind  abban  segítenek  minket,   hogy
  Krisztus sorsában felfedezzünk saját sorsunkat. Ne gondoljunk most  előre!
  Ne gondoljunk  most még  a feltámadásra!  Ne gondoljunk  arra, hogy  Isten
  képes mindennek  új irány  adni! Most  csak a  szenvedésre gondoljunk!  Az
  elfogadásra, a kereszt elfogadására, s mindannak elfogadására, amit  Isten
  ad  nekünk,  amivel  Isten  tesz  minket  próbára.  A  tékozló  fiú   élve
  hazatalálhatott és nem kellett elszenvednie a halált, mint büntetést, hogy
  visszataláljon   atyjához,   de   meghal   abban   az   értelemben,   hogy
  méltatlanságát elismerve kéri  a szeretetet, az  irgalmat, a  megbocsátást
  atyjától. Amikor ezekben a napokban elvégezzük szentgyónásunkat, akkor ezt
  ne rutinból tegyük és az egyházi előírás kötelező teljesítésének gondolata
  vezessen minket, hanem akarjunk meghalni, megsemmisülni, hogy Isten, a  mi
  irgalmas Atyánk építhessen bennünk új embert.

  A  keresztút,  Jézus  szenvedésének   útja  hitre  nevel,  hitre   ébreszt
  bennünket. Mégpedig egészen más módon, mint a csodák és másképpen, mint  a
  tanítás. Az  evangéliumokban  többször szerepel  a  megjegyzés,  miszerint
  „sokan hittek Jézusban, mert látták  a csodákat, amelyeket véghezvitt”  és
  azzal is többször találkozunk, hogy Jézus szavában, tanításában az emberek
  felismerték  az  isteni  igazságot,  amely  hitet  ébresztett  bennük.   A
  keresztút  másként  nevel   minket  hitre.  Itt   Jézus  nem  tesz   semmi
  emberfelettit, semmi természetfelettit, itt  egészen emberi arcát  mutatja
  felénk. Most nem történik semmi rendkívüli. Most csak az történik, ami egy
  megkínzott, meggyötört, keresztre szegezett emberrel történhet: meghal. És
  mégis ez  a halál  nem csupán  a római  századosban ébreszt  hitet,  hanem
  bennünk is.  Igen, megszülethet  bennünk a  hit, ha  a megfeszített  Isten
  keresztje  mellé  nem  csak  odaképzeljük,  hanem  odaállítjuk  a   magunk
  keresztjét, megfeszített emberségünk keresztjét. A keresztútját járó ember
  tehát valóban a hit útját járja. Ezért mondom, hogy életem és mindannyiunk
  élete  keresztút,  amelynek  állomásai  a  hit  újabb  és  újabb  szintjét
  jelentik. Kereszt nélkül nem  jutunk előbbre a  hit útján. Kereszt  nélkül
  nem jutunk előbbre, nem jutunk sehová.
  © Horváth István Sándor
 
 

  Imádság:

  Urunk, Jézus Krisztus!  Földi életed  során mindig  tudtad, merre  visznek
  lépteid, s hová vezet az út, amelyen elindultál. Szavaiddal, tanításoddal,
  igazságoddal utat találtál az emberi szívekhez, s megmutattad az  Istenhez
  vezető utat. Életutad  végső soron  mindig felfelé vitt,  Atyád felé,  aki
  örökre magához ölelt  a Golgotán álló  kereszten. Társaid szeretnék  lenni
  utadon, a mely a halálon keresztül az életre vezet! Segíts minket, hogy az
  evangéliumhoz méltóan éljünk!
______________________________

Virágvasárnap: az Úr szenvedésének vasárnapja

A Messiás végre megmutatja magát
2012. április 1. - Virágvasárnap: az Úr szenvedésének vasárnapja

P. James Swanson LC

Mk 11,1 – 10

Bevezető ima: Uram Jézus, szeretnélek elkísérni a Kálváriára vezető úton. Ha többet gondolnék arra, hogy hogyan feküdtél megostorozva és véresen a kereszten, biztosan inkább megmaradnék a szeretetedben és cselekedeteimet az egyetlen igazságra építeném. Tudom, hogy végtelen szeretettel szerettél engem. Bebizonyítottad ezt a keresztfán. Hálásan, békével szeretnék válaszolni erre, és azzal az erős elhatározással, hogy szeretetedet mindenki felé kiterjesztem.

Kérés: Uram Jézus, adj kegyelmet, hogy hirdessem; Te vagy a Messiás, a Megváltó!

1. Másféle Messiás. Mindeddig Jézus sohasem ismerte el nyilvánosan, hogy Ő a Messiás. Apostolainak egymás között elmondta, hogy Ő a Messiás, de megparancsolta, hogy ne beszéljenek erről. Mikor az emberek Messiásnak nevezték Őt, nem fogadta el ezt a címet, és igyekezett minél hamarabb elmenni tőlük. Azzal érvelt, hogy a zsidó nem értik meg a Messiásról a lényeget. Mivel tudták, hogy a Messiás Dávid királytól származik, úgy gondolták, hogy mikor a Messiás eljön, hadsereget gyűjt, felkelést vezet a rómaiak ellen, kiűzi őket az országból, és újra megalapítja Dávid királyságát. Többször olvassuk Jézusról, hogy menekülnie kellett, mert a nép királlyá akarta Őt tenni. Ő nem az, akire számítanak, és nem engedheti, hogy elvárásaik akadályozzák Őt küldetése teljesítésében.

2. Nem politikus, hanem Szenvedő Messiás. Jézus pontosan úgy érkezik Jeruzsálembe, ahogyan a próféták megjósolták a Messiásról. Szamárháton jön, a zsidó hagyományok szerint a király érkezik. A másik dolog, amit a Messiás jeruzsálemi érkezéséről elképzeltek a gyermekek kiáltása volt: „Hozsanna Dávid fia”. Pontosan ez történt. Az emberek faágakat és köpenyeket terítettek elé a Jeruzsálemhez vezető úton – ez is megtörtént. A farizeusok látták mindezt, és panaszkodtak is, mert a prófécia megvalósulását tapasztalták. Felszólították: mondja meg a népnek, hogy nem Ő a Messiás. Jézus ezt nem teszi meg. Ő a Messiás, amint ezt elmondták a próféták: Jahve Szenvedő Szolgája. Isten megvalósítja legmélyebb vágyakozásainkat, úgy ahogyan nem is képzeljük. Képes vagyok úgy értelmezni életem eseményeit, mint imáimra Istentől kapott válaszokat?

3. A Messiást a szakemberek elutasítják. A főpapok, írástudók és farizeusok ingerültek voltak. Már elhatározták, hogy nem ismerik el Jézust Messiásnak. Miért akarták elutasítani Őt? Mert nem mutatta azokat a jeleket, amelyeket a Messiásnak kellene bemutatnia? Nem így van, hiszen beteljesítette a jövendöléseket. Inkább azért, mert látták, hogy Jézus, a Messiás veszélyezteti társadalmi és politikai helyzetüket. Jézus fontosabb lett, mint Ők. Nem akarták, hogy ez megtörténjen. Nem akarták elveszíteni a hatalmukat. Végül saját magukat is meggyőzték arról, hogy Jézus nem lehet a Messiás. Ahelyett, hogy számba vették volna a mellette szóló bizonyítékokat, inkább elvetették Őt, mert nem ilyen Messiást akartak. Előfordult már az életemben, hogy valamit elutasítottam, amit Isten kívánt tőlem, vagy amit hagyott, hogy elszenvedjek, mert nem akartam, hogy így működjön Isten az életemben?

Beszélgetés Krisztussal: Jézusom, töltsd meg szívemet határtalan szeretettel, olyan szeretettel, amilyen téged lehozott a mennyből, hogy meghalj értem a kereszten. Töltsd meg szeretettel azoknak a szívét is, akik a modern farizeusoktól tartva elutasítanak téged, és el akarják törölni a nevedet a földön! Segíts, hogy ők is bátran tanúskodjanak rólad és értünk hozott áldozatodról!

Elhatározás: Bátorságot merítek ma abból a meggyőződésből, hogy Jézus a világ Megváltója, hirdetem, hogy Ő az én Uram és Istenem, különösen azáltal, hogy jót teszek mindenkivel, akivel ma találkozom.

A pápa imaszándéka 2012. április hónapra:
Hivatások: Hogy sok fiatal tudja elfogadni Krisztus hívását arra, hogy kövesse Őt a papságban és a szerzetesi életben.
Krisztus, remény az afrikaiaknak: Hogy a feltámadott Krisztus biztos remény jele legyen az afrikai földrészen élő férfiak és nők számára.

Vendégkönyv

Subscribe in a Reader

Térkép

Powered By Blogger

Bible

PayPerPost, Inc

PPP Direct

PayPerPost, Inc

PPP Direct

Fogarasi Levente

Fogarasi Levente
Születésnapom
Powered By Blogger