2012. április 7., szombat

Húsvéti idő, B év, Húsvétvasárnap, húsvéti vigília

Húsvéti idő, B év, Húsvétvasárnap, húsvéti vigília

SZENTMISEKOMMENTÁR
A templomon kívül
Kedves Testvérek!
Nagyszombaton az Egyház nem ünnepel. Urunk sírjánál időzik, az Ő szenvedéséről és haláláról elmélkedik. A tabernákulum és az oltár egész nap megfosztva áll. A nagycsütörtökön elhallgatott csengők és harangok, a néma orgona mind a világ megváltásáért életét adó Jézus gyászolja. Aki az utolsó elveszettet is meg akarja menteni és elmegy érte a halálba.
A mostani szertartás már Húsvéthoz tartozik. Húsvét vigíliája a Szent Három Nap csúcsa. A legrégebbi - közel négyezer éves - hagyományok szerint a húsvéti vigília az Urért átvirrasztott éjszaka. A választott nép Egyiptomból való kivonulásának várakozásában telik el. A keresztények számára az éjszakai virrasztás, emlékezés arra a szent éjszakára, amelyen az Ur feltámadt és "ezért minden éjszakai virrasztás anyjának tekintjük". (Szent Ágoston: Sermo 219) Természete szerint csak a sötétség beállta után kezdődik, abban a sötétében amely Krisztus halálával borult a világra. Az Egyház imádkozva várja az ÚR feltámadását és Öt ünnepli meg a keresztség, a bérmálás és az eucharisztia szentségeiben.
A szertartás a templom előtti térségben rakott tűz megáldásával veszi kezdetét. A megáldott tűzről lobban fel a húsvéti gyertya lángja. A prózában mondott könyörgés Isten teremtő szavát idézi: "Legyen világosság". A húsvéti gyertya és a keresztalakba beletűzött tömjéncsomók Krisztus öt sebét jelképezik. A közben elhangzó imádság: "Jézus Krisztus a tegnap és a ma Ő a kezdet és a vég, az alfa és az ómega, övé az idő és az örökkévalóság, a dicsőség és a hatalom" - valamint az évszám jelzi, hogy a megváltásnak mi itt és most mi vagyunk a részesei.
Az ünnepélyes bevonulással bevitt húsvéti gyertya lángjáról majd az utolsó felmutatást követően vesszük le saját gyertyánkra a lángot. Jelezve ezzel, hogy Krisztus feltámadásának fénye mint igazság és megbocsátás mindenkihez eljut. A fény a Krisztus jelképező húsvéti gyertyáról indul és egymás közvetítésével jut el mindenkihez.
A húsvéti gyertya tömjénezése alatt
A húsvéti örömének költőien szép szövege és dallama hirdeti meg az ünnepet. Felidézzük azt az örökséget, amelyet Ádámban kaptunk és Krisztus szerzett vissza. Együtt indulunk a választott néppel a csodás körülmények között zajlott kivonulásra, ami számunkra már a bűnből való kivonulást és magszabadulást jelenti. "Szerencsés vétek" - imádkozza a pap - "amely ilyen hatalmas Megváltót érdemelt." "Áldott ez az éjszaka, mert ekkor lépett fel nem bontható szövetségre Isten az emberrel, a mennyei a földivel." Állva égő gyertyával a kezünkben hallgatjuk végig.
Az Exultet után
Eloltva gyertyáinkat ülve hallgatjuk az olvasmányokat. Valamennyi a keresztséggel kapcsolatos. A zsoltárok válaszaival mi is belekapcsolódunk ezekbe a titkokba. A könyörgésekben a pap foglalja össze a hallott tanítást.
Az első olvasmány a Teremtés könyvéből idézi fel Isten világot teremtő tettét. Majd a Kivonulás könyvéből elhangzó részletben követjük nyomon az egyiptomi szabadulás elbeszélését. Ezt követően Ezekiel próféta tanításából tárul fel Isten új életet adó tette, ahogyan " tiszta vizet hint ránk és új szívvel ajándékoz meg".
Ezekiel próféta olvasmánya után
Most érkezett el az a pillanat, amikor Jézus feltámadása magával ragad mindent. A húsvéti gyertya lángja mellett felhangzanak az orgona és a csengők hangjai is. Ismét beléptünk az Újszövetség korszakába.
Pál apostolnak a rómaiakhoz írott leveléből a Krisztussal együtt meghalt és vele együtt élő emberi létről kapunk tanítást. Majd szinte újból megtanuljuk az ujjongás szavát: az Alleluja-t.
Az evangéliumi részletben a keresztény hit középponti üzenetét halljuk: "Nincs itt, feltámadt."
A szentbeszéd után (keresztelés, bérmálás)
Álljunk fel és a Húsvéti lángról gyújtsuk meg gyertyáinkat! Most a keresztség liturgiája következik. Az a testvérünk lesz Isten gyermekévé, aki felnőtt fejjel tudatosan döntött Krisztus mellett és maga mögött tudva az emberi lét sötétségét értékelni tudja saját életében Krisztus megváltó fényét.
Az olajjal megkenés után
A hitünk megvallása előtt az egész Egyházzal - élőkkel és a megdicsőült szentekkel együtt - kérjük Istentől a keresztségben kapott kegyelem megerősödését. Mi is el tudunk szakadni a világias gondolkodástól, mert megkaptuk "új életet a vízből és a Szentlélekből." A kérdésekre válaszolva mindannyian kifejezzük hitünket, amelyre megkeresztelkedtünk.
Az égő gyertya átadása után
Az újonnan megkeresztelt felnőtt a bérmálás szentségében is részesül. Az Egyház liturgiájában a három beavató szentséget a keresztséget, a bérmálást és az eucharisztiát együtt szolgáltatja ki. Megkapja a Szentlélek kegyelmét, amely a keresztény tanúságtételre és az Egyház közösségében való szolgálatra ad erőt.
A bérmálás után
Szentmisénket a húsvéti gyertya fényénél mutatjuk be. Krisztus világossága fényt gyújt a lelkünkben, hogy felismerjük Őt minden áldozatban s az eucharisztiában.
Áldozás után
A húsvéti örömöt egy köszöntés hirdeti meg: "Békesség veletek. Én vagyon ne féljetek. Feltámadt Krisztus e napon. Alleluja"
A hívők öröme nem képes bent maradni a templomban. Az utcákra, terekre kitóduló körmenetben minden - a tűz, a víz, a fény, a kereszt, a felcsendülő énekek - ezt az egyetlen igazságot hirdetik: "Krisztus feltámadt és megnyitotta nekünk az Örök élet kapuját".

LITURGIKUS-NAPTÁR
Fülöp Ákos atya (liturgikus naptár) - Bárdosi Éva (hívek könyörgése)
  • Hívek könyörgése:
    1. Add, hogy minden jóakaratú ember reménye beteljesüljön Jézus Krisztus győzelme által! Hallgass meg, Urunk!
    2. Formáld az egyházat azzá, amivé szántad, amikor az üdvösség történetének egy pillanatában a te üdvözítő áldozatodból megszületett! Hallgass meg, Urunk!
    3. Szenteld meg a szolgálatodra kiválasztott testvéreinket! Áldd meg pápánkat, a püspököket, a papokat a kegyelemnek ebben a bőséges ünnepi áradásában! Hallgass meg, Urunk!
    4. Áraszd ki most megkeresztelt testvéreinkre a beavató szentségek minden kegyelmét! Hallgass meg, Urunk!
    5. Nyisd meg a mi szívünket is, hogy állandóan készen álljunk a jóra, és sose fáradjunk bele! Hogy ez az ünnepi éjszaka igazán beteljesítse bennünk idei húsvéti előkészületünk kegyelmeit! Hallgass meg, Urunk!
    6. Mindazt a jót, amelyet ilyenkor elhatározunk, amelyért ilyenkor hálát adunk, őrizd meg a hétköznapokban, őrizd meg sivár környezetben is! Hallgass meg, Urunk!
    7. Keresztségi fogadásunk megújítása, örök áldozatod megújítása legyen érvényes pecsét ismét azon a szeretetszövetségen, amelyet velünk kötöttél! Hallgass meg, Urunk!
    8. Legyen valóban vendég ennél az ünnepi asztalnál minden élő és megholt testvérünk, akikért meghaltál és akikért így legyőzted a halált! Hallgass meg, Urunk!
HÚSVÉTI VIGÍLIA
A legrégibb hagyományok szerint a húsvéti vigília az Úrért átvirrasztott éjszaka. Az éjszakai virrasztás, amelyet ekkor tartanak, emlékezés arra a szent éjszakára, amelyen az Úr feltámadt, és ezért minden éjszakai virrasztás anyjának tekintik.
I. Fényünnepség
1. Tűzszentelés Az új tűz az ószövetség után következő újszövetséget jelképezi. Szimbóluma Krisztus feltámadásának.
2. A Húsvéti Gyertya felszerelése. A húsvéti gyertya vastag viaszgyertya, melyen kereszt, alfa és Omega jelek, a dátum, és öt tömjénszeg látható. Az öt tömjénszeg az öt sebet jelképezi. Az alfa és az ómega, a kezdet és a vég, a görög ABC első és utolsó betűje. Mindez a templomon kívül történik
3. körmenet Ünnepélyes menetben vonulnak be a sötét templomba. Háromszor éneklik: Krisztus világossága. mindannyian felelnek: Istennek legyen hála. Először a papság, majd a hívek gyertyáit gyújtják meg, harmadszorra a templom összes fénye kigyullad
4. Húsvéti örömének Húsvét örömének, titkának megéneklése ünnepélyes formában
II. Igeliturgia
A liturgia 7 ószövetségi és 2 újszövetségi ( szentlecke és evangélium) olvasmányt ír elő. Az olvasmányok után zsoltáréneklés és könyörgés hangzik el. Az ószövetségi olvasmányok felvázolják az üdvösségtörténetet kezdve a teremtéstől a kivonuláson át a prófétai jövendölésekig. ( vehető csak 3 ószövetségi olvasmány)
Az utolsó ószövetségi olvasmány könyörgése után felhangzik a Glória, melyre megszólal az orgona és a harangok, mint nagycsütörtökön. Majd a misekönyörgés, a szentlecke, ünnepélyes alleluja és az evangélium következik.
III. Keresztség liturgiája
Az ókeresztény időkben, amikor felnőtteket kereszteltek, ezen az éjszakán történt a keresztség kiszolgáltatása.
A keresztelőkúthoz vonulnak, ahol már elő van készítve a víz. Ha van keresztelendő, a nevükön szólítják őket. Mindenszentek litániája, vízmegáldás, - keresztelés külön hitvallással - keresztségi ígéretek megújítása, vízzel való meghintés. A keresztségi liturgia lezárásaként a hívek könyörgése hangzik fel.
IV. Eucharisztia liturgiája.
A szokott módon folytatódik a szentmise
V. Feltámadási körmenet (közép-európai hagyomány)
Örömünk betetőzéseként kimegyünk az utcára, hogy mindenkinek megmutassuk, mekkora öröm ért bennünket, mekkora kegyelemben részesültünk.

ELMÉLKEDÉS
Forrás: Vasárnapi Kalauz - http://www.piar.hu/pazmany
O1: Isten teremtett mindent az égen és a földön. Kezdetben minden jó volt.
O2: Ábrahám, Isten parancsára, kész feláldozni egyszülött fiát, az ígéret gyermekét.
O3: Isten megmentette népét: épségben átvonultak a tenger közepén, ellenségük pedig elveszett a hullámokban.
O4: Örök irgalommal megkönyörül népén az Úr.
O5: Az Úr szólítja népét: irgalmasan szövetségre lép velük és megígéri nekik az örök életet.
O6: A próféta megtérésre hívja fel Isten népét, hogy az Ő útján az örök világosság fényénél járjon.
O7: Isten megígéri, hogy tiszta vizet hint választottaira, és új szívet teremt beléjük.
S: A föltámadt Krisztus végleg legyőzi a halált.
E: Jézus feltámadása öröm és béke övéinek és a világnak.
Mikor Izrael kivonult Egyiptomból, úgy ünnepelte a pászka éjét, az "átvonulás éjét", mint "az Úr tiszteletére való virrasztást" (2Mz 12,42).
Az egyháznak egészen új húsvétja van: Krisztus az új, az igazi húsvéti Bárány. Halálával megváltott minket, és igaz szabadságra vezetett, amelynek az Egyiptomból való kivonulás csak előképe és ígérete volt. Megváltó érkezésére várunk húsvét éjén -- inkább, mint máskor --, ezen a legrégibb és legszentebb vigílián.
I. rész: A Fény ünnepe
II. rész: Az Ige istentisztelete
Első olvasmányhoz / 1Mz 1,1-2,2 vagy 1Mz 1,1. 26-31
A világ teremtéséről szóló írást nem úgy tekintjük, mint valami tudományos értekezést, hanem mint vallásos tanítást Istenről, az Isten-teremtette világról, főleg az emberről és annak Istenhez és a világhoz való viszonyáról. A nyelv magasztos, ünnepi, mert az Isten művének tökéletességét kell tükröznie. Nyilvánvaló, hogy középpontjában az ember teremtése áll. Bölcsesség és szeretet által a maga képére alkotta őt Isten és alávetette neki a teremtett világot. Az engedelmeskedjen az embernek, de az ember kormányozza a világot Isten rendje szerint.
Válaszos zsoltár
A Teremtő magasztalása / Zsolt 104(103),1-2.5-6.10 és 12.13-14.24 és 35
vagy
A hű és jóságos Isten / Zsolt 33(32),4-5.6-7.12-13.20-22
Második olvasmányhoz / 1Mz 22,1-18 vagy 22,1-2.9.10-13.15-18
Az üdvtörténet kezdete Ábrahám meghívása, mely közvetlen neki szól, de ezen túl minden népnek. Ábrahám hitének a legkeményebb próbát kell kiállnia, és ő kész engedelmeskedni. Egyetlen fiát, a szeretett Izsákot kell feláldoznia, pedig az az isteni ígéret hordozója. Isten megkíméli Izsákot, de nem saját egyetlen Fiát: föláldozza Őt a világ üdvéért. (Jn 3,16; Róm 8,32)
Válaszos zsoltár / Zsolt 16(15),5 és 8.9-10.11
A bizalom imája
Harmadik olvasmányhoz / 2Mz 14,15-15,1
Az egyiptomi kivonulás úgy él Izrael tudatában, mint a kezdet alapvető üdvélménye. Egyiptom a szolgaság volt, a Vörös tenger Izrael halála lett volna, ha Isten bele nem avatkozik Izrael sorsába. Szent Pál "keresztségnek" nevezi a tengeren átvonulást, mert előképe a keresztségnek, amiben mi Krisztussal meghalunk és föltámadunk. A tengertől való megmentés egyben előképe Isten világvégi megmentő eljövetelének (Jel 15, 3-4) is. (1Kor 10,1-2)
Válaszos zsoltár / 2Mz 15,1-2.3-4.5-6.17-18
Éneket zengjünk Urunk fönségének
Negyedik olvasmányhoz / Iz 54,5-14
Mint hajdan Egyiptomban, a babiloni fogságban is Isten népének léte forgott veszélyben. A sújtó ítélet után Isten irgalmazó szeretetébe fogadja az Úr népét. Mert Istennek a népe: "első szerelmének asszonya", hiszen már a Sínai hegynél szövetséget kötött népével, eljegyezte magát. Csak ideiglen lökte el elhűtlenült "hitvesét"; most azonban, mikor a nép megtért a fogságban, hazahozza és újabb szövetségre lép vele (Oz 2,18-22). -- A vigasztaló szó a rombadőlt Jeruzsálemre utal, de előre is mutat a jövőbe, az új Jeruzsálemre, Isten megújult népére.
Válaszos zsoltár / Zsolt 30(29),2 és 4.5-6.11-13
Hála a megszabadításért
Ötödik olvasmányhoz / Iz 55,1-11
A korábbi üdvígéretek (Iz 40-53) szabadulásról, pusztai utazásról, hazatérésről szóltak. Izajás (54-55) a meghirdetett üdvösséget új szövetségként említi. Beteljesedése lesz a szövetségnek és ígéretnek, melyeket Isten Dávidnak tett (2Sám 23, 5). Nemcsak alkalmilag segít majd Isten: örök szövetség lesz az (Iz 55,3-5). A néptől ehhez határozott föltételeket vár el (55,1-3): érezze éhét-szomját, azaz a maga nyomorát, és táruljon ki Isten ajándékára. A 6--7. vers intés: őszintén keressék Istent, higgyék a szavát. Isten megtartja ígéreteit (2Kor 1,20). Biztosíték erre saját nagysága és szavainak súlya-ereje.
Válaszos zsoltár / Iz 12,2-3.4.5-6
Háladal
Hatodik olvasmányhoz / Bár 3,9-15.32-4,4
Izrael fennmaradásának titka nem hatalom és gazdagság volt; a hatalmasok tönkrementek, mert nem látták a lényeget. Igaz bölcsességre ember nem jöhet rá; csak Isten ismeri a maga titkát és minden dolgok igazságát. Bölcsességét átadta népének: a tízparancsolattal nyílt meg az emberek értelme. A Sínai törvény azonban Krisztusra utal, kiben megjelent személyesen Isten bölcsessége és hatalma (1Kor 1,23-25). Mindeneknek Ő az Út, az Igazság és az Élet (Jn 14,6).
Válaszos zsoltár / Zsolt 19(18),8.9.10.11
Öröm Isten törvényén
Hetedik olvasmányhoz / Ez 36,16-28
Jeruzsálem pusztulása után a próféta isteni szót hall, amely megmagyarázza neki a történteket, és felfedi a jövendőt. Isten haragja valójában csak az Ő szeretetének a másik oldala. Isten nem tudja népét magára hagyni, kell hogy az Ő útjára visszahívja, még szigorral is. Ezzel tartozik "szent nevének", amelyet kinyilvánított Sínainál. A nép megszabadítása nemcsak abban áll, hogy honába hazatérhet; belső megtérés, megújulás is kell. De ez nem áll az ember hatalmában, ezért maga Isten ad majd neki új szívet és új lelket (Jer 32,37-40). Az újjá alkotott néppel új szövetséget fog kötni.
Válaszos zsoltár
Epedés Isten után / Zsolt 42(41),3.5; 43(42),3.4
vagy
Könyörgés megbocsátásért és újjáteremtésért/ Zsolt 51(50),12-13.14-15.18-19
Szentleckéhez / Róm 6,3-11
Krisztus egyszeri halálával mindenkorra legyőzte a halált, föltámadott: élete isteni élet. Krisztusnak e tettében mi a keresztség által részesedünk: Őbenne és Ővele Isten mindent nekünk ajándékozott. De amit kaptunk, azt meg is kell valósítanunk azzal, hogy egyre újra átéljük Krisztus halálát: a hit és engedelmesség "igenjében". Életünk halál és megdicsőülés közti feszültség.
Válaszos zsoltár / Zsolt 118(117),1-2.16-17.22-23
Ünnepi háladal
Evangéliumhoz (B év) / Mk 16,1-8
Jézus elfogatása után tanítványai szétfutottak (Mk 14,27-28.50). Nem vártak ők semmiféle feltámadást! Az asszonyok sem várnak angyali üzenetet, mikor a hét első napján hajnalban a sírhoz mennek. Sőt az üres sír megzavarja őket, és megrémülnek! Ennek az evangéliumi szakasznak a vége éppen nem húsvéti: "mert igen nagyon rettegtek!" Hogy Jézus újra összegyűjti tanítványait, hogy ezek Őbenne, a Föltámadottban hinni kezdenek, hogy tanúságuk hithez vezette az embereket az elkövetkező századokon át: ezek Istennek éppoly "nagytéteményei" (magnalia Dei), mint maga a föltámadás (ApCsel 2,11).
forrás: Magvető lista 2003
Erre kijöttek a sírból és elfutottak, mert félelem és szorongás vett rajtuk erőt. Félelmükben senkinek sem szóltak semmiről." (Mk 16,8)
A feltámadás gondolata félelemmel tölti el a tanúkat. Félelem és szorongás vett erőt az asszonyokon, amikor nem találták a hullát a sírban. Egy harmadnapos hulla látványára számítottak a temetőbe siető emberek. Meglepetésük hatalmas volt. Nincs hulla és nincs halál. A sír üres. A pillanat egyszeri és megismételhetetlen. Az emberek megölték az Emberfiát, de hullája mégsem fekszik a sírban. A feltámadás Isten igazi hatalmáról tesz tanúságot.
"Erre kijöttek a sírból és elfutottak, mert félelem és szorongás vett rajtuk erőt. Félelmükben senkinek sem szóltak semmiről." (Mk 16,8)
A sír üres. Kezdetben senki nem akarja elhinni. 2000 éven keresztül tartott ez a meglepetés. Az emberiség történelme új kezdet elé néz. Isten benyúlt a történelembe és feltámasztotta Fiát, a megtestesültet. A halál átértelmeződik. A kicsinyességeibe süllyedt ember egy kézmozdulattal megölette, hisz zavarta a politikai konstellációt, a békés rabszolga-sorsot, értelmetlen dolgokat fecsegett és még egy jó felkelés megszervezésére sem lehetett felhasználni. Tehát jobb, ha meghal. És meghalt. Kegyetlen körülmények között vették el az életét. Három nappal ezelőtt... Most ott áll a sír üresen.
Isten az ember számára eléggé érthetetlen logikát közöl. Az élet csak akkor ér valamit, ha nem megalkuvások sorozatával telítődik; ha nem emberi korlátok diadalmával van teli; ha nem a kapzsiság, hatalomvágy, féltékenység, bosszúvágy ördögi céljai vannak kitűzve az egyén zászlajára. A megváltás az élet és a feltámadás egésze. A megváltott lét már itt a földön kezdetét veszi.
A megváltás logikája a történelem fergetegében eléggé elhomályosult. Pedig az Emberfia azért jött el, hogy "életük legyen, és bőségben legyen".

Szakács Ferenc Sándor
Gondolatébresztő képek:

Nagyböjti idő, B év, Nagyszombat

Nagyböjti idő, B év, Nagyszombat

Liturgiátlan idő. Jézus valóban meghalt. Leszállott a legmélyebb emberi nyomorúságba, "a holtak birodalmába". Kivette a mi halálunkból a keserűséget. Már tudjuk, Krisztussal való közösségünk túléli a halált. -- Ő a mi életünk és föltámadásunk. Legyen ez látható a jelen életünkben: az örömben, amely reményből és szeretetből születik.
További gondolatok...

NAGYSZOMBAT

NAGYSZOMBAT
 
(De la Salle Szent János)

Nagyszombat, Húsvét vigíliája

2012. április 7. – Nagyszombat, Húsvét vigíliája


  Amikor elmúlt a  szombat, Mária  Magdolna, Mária, Jakab  anyja és  Szalóme
  drága keneteket vásároltak, és elmentek, hogy megkenjék Jézus  holttestét.
  A hét első napján, kora reggel, amikor a nap felkelt, a sírhoz mentek. Ezt
  mondták egymásnak: „Ki fogja nekünk  elhengeríteni a követ a sír  bejárata
  elől?” De amikor  odanéztek, látták, hogy  a kő el  van hengerítve,  pedig
  igen nagy  volt. Bementek  a sírba,  és egy  fehér ruhába  öltözött  ifjút
  láttak, amint ott ült jobb  felől. Megrémültek, de az megszólította  őket:
  „Ne  féljetek!  Ti  a  keresztre  feszített  názáreti  Jézust   keresitek.
  Feltámadt, nincs itt! Nézzétek, itt van a hely, ahová temették. Siessetek,
  és mondjátok meg tanítványainak és Péternek: Előttetek megy Galileába. Ott
  meglátjátok majd őt, amint megmondta nektek.”
  Mk 16,1-7

  Elmélkedés:


  Váratlan fordulat
  Az  evangéliumokat  figyelmesen  olvasva  Jézus  embersége  és   istensége
  egyaránt  elénk  tárul.  Megismerjük  emberi  születésének   körülményeit,
  ugyanakkor kinyilatkoztatást kapunk arról,  hogy a mennyei Atya  küldötte.
  Találkozhatunk az emberrel, aki  korának más tanítóihoz hasonlóan  tanítja
  az embereket, ugyanakkor tanításában  felfedezhetjük az isteni  tekintélyt
  és igazságot. Bölcsessége felülmúlja az emberi képességeket, sokszor olyan
  válaszokat ad kérdezőinek, amire  más emberek sosem gondolnának.  Csodáit,
  gyógyításainak eredményeit megtapasztalhatták  kortársai, de nem  mindenki
  látta meg bennük az isteni irgalmasság jeleit. Ahhoz, hogy emberségén  túl
  valaki istenségét  is  elismerje, hitre  van  szükség. A  húsvéti  esemény
  helyes értelmezésének is  ez a fordulópontja.  Szenvedését és halálát  hit
  nélkül nem  lehet megérteni,  nem  lehet benne  értelmet találni,  nem  is
  beszélve feltámadásáról, amely hitünk egyik központi titka.

  Földi élete és  azon belül  nyilvános működésének  három esztendeje  alatt
  Jézus számos olyan dolgot tett és tanított, amely magyarázatra szorult, és
  ez az  értelmezés néha  nem kis  gondot okozott  az első  keresztényeknek,
  köztük mindenekelőtt maguknak az  apostoloknak. Halála után néhány  nappal
  pedig  olyan  események   történnek,  amelyek   még  inkább   magyarázatra
  szorulnak, azaz az  apostoloknak és  a tanítványoknak  nem állt  érdekükbe
  olyan dolgokat kitalálniuk,  amelyeket sokszor maguk  sem értettek.  Jézus
  feltámadása és  azt követően  feltámadt testében  való megjelenései  olyan
  különleges események, amelyek hit nélkül értelmezhetetlenek.

  Az  evangéliumokban  az  első  húsvéti  beszámolók  az  üres  sírról,   az
  elhengerített kőről, angyal  kinézetű személyekről és  a halott  Krisztust
  kereső személyekről szólnak. de Krisztus még nem szerepel bennünk. Először
  csak olyan  jelekkel  találkozunk, amely  különleges  isteni  beavatkozást
  sejtetnek.  Jézus  holttestének  eltűnése   váratlan  fordulatot  hoz   az
  események sodrába. Erre  még az apostolok  sem számítottak. Nem  gondoltak
  arra, hogy a kereszthalál és a  temetés után történhet még valami.  Ezután
  következnek a feltámadt Jézus jelenései az asszonyoknak, az  apostoloknak,
  majd a  tanítványok nagyobb  közösségének. Az  evangéliumok nem  csupán  a
  találkozásokat mutatják  be, hanem  a feltámadt  Krisztus  megjelenéseiről
  szóló beszámolókból elénk tárul, hogy  miként fejlődik mindazok hite,  aki
  küldetést kapnak arra, hogy a feltámadás hirdetői legyenek.

  Az apostoli igehirdetés és a kezdődő egyház tanúságtétele nem csupán Jézus
  feltámadásáról  szól,  hanem  haláláról  és  feltámadásáról.  A  krisztusi
  megbízottak helyesen ismerték fel e  kettő szoros kapcsolatát és  helyesen
  ismerték fel mindkettőben a mennyei Atya szándékát és cselekedetét.  Éppen
  ezért az Egyház igehirdetése  még a húsvéti  ünnep alkalmával sem  szólhat
  csupán a  feltámadásról és  a  feltámadás általi  megdicsőülésről,  hiszen
  ehhez a szenvedésen  és a halálon  át vezetett az  út. Bizonyára  sokaknak
  tetszene, ha  a történetnek  csak a  könnyebb oldala  vonatkozna rájuk,  s
  életük végén kereszthordozás, szenvedés és halál nélkül besétálhatnának az
  üdvösségre. De  ilyen nincs,  mert a  kereszt nélküli  út egészen  máshová
  vezet. A húsvéti ünnep erősítse bennünk a hitet! A krisztus  feltámadásába
  vetett hitet és azt, hogy számunkra is van feltámadás!
  © Horváth István Sándor
 
 

  Imádság:

  Húsvéti szekvencia
  A Húsvéti Bárányt keresztények dicsérve áldják!
  Krisztus ártatlan Bárány:
  vérének árán nyája bűneiért megengesztelte Atyját.
  Benne élet és halál csodás nagy párharcra száll:
  élet Ura a sírból felkél, és győztesen él.
  Mária Magdolna, mondd, mit láttál utadon!
  „Az élő Krisztusnak sírját feltámadt Urunk nagy diadalmát,
  angyalok jelentését, Urunk halotti leplét.
  Feltámadt Krisztus, reményetek: Galileába megy előttetek.”
  Krisztus a halálból valóban feltámadt, tudjuk.
  Győztes Király, könyörülj meg rajtunk!
______________________________

Nagyszombat

Gyertek, nézzétek meg!
2012. április 7. Nagyszombat

Csernus László, a Regnum Christi Mozgalom tagja
Nagyszombaton az Egyház Urunk sírjánál időzik, az Ő szenvedéséről és haláláról elmélkedik. Ezen a napon, húsvét vigíliájának evangéliumát olvassuk.

Mt 28,1-10
Szombat elmúltával, a hét első napjának hajnalán a magdalai Mária és a másik Mária elment, hogy megnézze a sírt. Hirtelen nagy földrengés támadt. Az Úr angyala ugyanis leszállt az égből, odament, elhengerítette a követ és ráült. Tekintete olyan volt, mint a villám, öltözete meg, mint a hó. Az őrök remegtek tőle való félelmükben, s csaknem halálra váltak. Az angyal azonban felszólította az asszonyokat: "Ne féljetek! Tudom, hogy ti Jézust keresitek, akit keresztre feszítettek. Nincs itt. Feltámadt, ahogy előre megmondta. Gyertek, nézzétek meg a helyet, ahol nyugodott! Aztán siessetek, vigyétek hírül tanítványainak: Feltámadt a halálból, előttetek megy Galileába. Ott viszontlátjátok. Íme tudtotokra adtam." Gyorsan otthagyták a sírt, és félelmükben meg nagy örömükben is siettek, hogy megvigyék a hírt a tanítványoknak. Egyszerre csak Jézus jött velük szemben, s így köszöntötte őket: "Üdv nektek!" Odafutottak, leborultak előtte, és átkarolták a lábát. Jézus így szólt: "Ne féljetek! Menjetek, vigyétek hírül testvéreimnek, hogy térjenek vissza Galileába, ott majd viszontlátnak."

Bevezető ima: Uram Jézus, Te a kereszten, kitárt karral szenvedtél értünk. Kitartottál a végsőkig, hogy beteljesítsd a mennyei Atya akaratát. Ez a kitartás és örökké élő áldozat a mi üdvösségünk záloga. Add, hogy a keresztedre, mint az örök remény jelére tekintsek, és soha ne csüggedjek el!

Kérés: Uram, add meg számomra a kegyelmet, hogy állhatatos legyek és a végsőkig kitartsak a hitben!

1. Ó, áldott éj! A mai éjszakán elhangzik a húsvéti örömének, amely nagyon kifejezően írja le azt az örömöt, amelyet a feltámadás okoz. Az asszonyok a sírba tétel után szomorú szívvel hazamentek és betartván a szombatot csak húsvétvasárnap hajnalán mentek ki újra a sírhoz. Mi volt a szívükben? Félelem? Szomorúság? Remény? Nem tudjuk. Talán nyugtalanul aludtak, mert érezték, hogy valami nagy dolog történik ezen az éjszakán. Megint egy csodálatos éjszaka. Krisztus születése is egy éjszaka történt, sötétben. Mégis világosság született akkor, amely ezen az éjszakán teljesedett ki. Az Egyház is a nagyszombati liturgiát a tűzszenteléssel kezdi. A tűzszentelés igen merész szimbólum, mert azt akarja ábrázolni, amit nem lehet - a feltámadás pillanatát. A feltámadásnak nincs tanúja, mégis a liturgia szemléletessé próbálja tenni ezt a pillanatot azzal, ahogy föllobban a láng a parázsból.

2. Ne féljetek! Talán mégis választ kapunk arra, mit érzett a két Mária, mikor a sírhoz ért. Maga az angyal kellett, hogy megnyugtassa őket. A nagypéntek, a keresztre feszítés borzalma elevenen előttük élt. A holttestet is csak sietve helyezhették el a szombat miatt. Amikor odaértek sírhoz, látták, hogy valaki elhengerítette a követ. Remegő őröket találtak ott, akik két-három nappal ezelőtt még gúnyolódva, hőzöngve követelték, hogy feszítsék keresztre Krisztust. Emberileg érthetetlen és félelmetes jelenet. „Ne féljetek!” Ugyanezeket a szavakat mondta Jézus is, amikor először találkozott az asszonyokkal, akik még nem értették meg a történteket. Boldog II. János Pál pápa is ugyanezeket a szavakat mondta a pápai beiktatási szentmiséjén. Miért? Mert erre volt szüksége a világnak. Most is és akkor is. A félelem mindhárom isteni erény ellen próbál hatni. Kétségeket támaszt a hitben, roncsolja a reményt és megköti a szeretet cselekvőképességét. A szeretetben nincs félelem. A tökéletes szeretet kizárja a félelmet, mert a félelemnek köze van a büntetéshez. Aki tehát fél, abban nem tökéletes a szeretet” (1Jn 4,18). A mai éjszakán ettől a félelemtől is megváltott mindenkit Jézus.

3. Nincs itt. Feltámadt. Karácsonykor egy angyal adja tudtára a pásztoroknak a jó hírt. Most ismét az angyal mondja el a megváltás örömhírét. Isten nem hagy kétséget bennünk. Emberi tanúja nem volt a feltámadásnak, mégis van bizonyosságunk róla. A feltámadt Krisztus az apostoloknak többször is megjelent. Számunkra az evangéliumokon kívül itt maradt a Torinói Lepel, amely Krisztus feltámadását rögzítette. Régóta vizsgálják eredetét, valódiságát, próbálnak újabb és újabb technikákkal rájönni az isteni csodára, hogy hogyan keletkezhetett. Krisztus feltámadt! Ez a kép kell, hogy a mi lelkünkben is kialakuljon és láthatóvá váljon mások számára. Nemcsak az üres sírt kell megmutatni, hanem a feltámadt Jézust is, amely legyőzte a bűnt és a halált.

Beszélgetés Krisztussal: Uram, Jézus, vágyom rá, hogy én is találkozzam Veled. Vedd el félelmeimet, amelyek meggátolnak abban, hogy teljesítsem apostoli küldetésem! Add, hogy a húsvét öröme beragyogja az életemet!

Elhatározás: Ma törekszem arra, hogy meglátogassam a szent sírt egy templomban, ahol családom üdvösségért fogok imádkozni.

A pápa imaszándéka 2012. április hónapra:
Hivatások: Hogy sok fiatal tudja elfogadni Krisztus hívását arra, hogy kövesse Őt a papságban és a szerzetesi életben.
Krisztus, remény az afrikaiaknak: Hogy a feltámadott Krisztus biztos remény jele legyen az afrikai földrészen élő férfiak és nők számára.

Vendégkönyv

Subscribe in a Reader

Térkép

Powered By Blogger

Bible

PayPerPost, Inc

PPP Direct

PayPerPost, Inc

PPP Direct

Fogarasi Levente

Fogarasi Levente
Születésnapom
Powered By Blogger