2012. április 26., csütörtök

Húsvéti idő, 3. hét Csütörtök

Húsvéti idő, 3. hét Csütörtök

A mai szentírási részlet szerint az etióp kincstárnok már ismerte a próféták tanítását, de nem értette. Fülöp diakónus magyarázza el neki, immáron a feltámadott Krisztus erejében, aki a Szentlélek. A Szentlélek átjárta a vallásos embert már Krisztus előtt is, de még nem annyira, mint az első Pünkösd után. Ennek az az oka, hogy a második Isteni Személy jelenléte sem állt azon a szinten, mint a megtestesüléskor. E kettő összefügg. Az Atya amennyire küldi a Fiút, annyira küldi a Szentlelket is, hogy a Fiúra irányítsa az emberek figyelmét. De a három személy egysége csak Jézus Krisztus szavai nyomán válik világossá az ember számára. A Szentlélek Krisztus érthetőségének is a lelke. (Adoremus 2005)
További gondolatok...

Húsvét harmadik hete – csütörtök

2012.04.26. csütörtök

(Szent Anaklét, Szent Radbert)
Ha teljes szívedből hiszel, megkeresztelkedhetsz


ApCsel 8,26-40
Ezek után az Úr angyala így szólt Fülöphöz: ,,Kelj föl és menj délre, arra az elhagyatott útra, amely Jeruzsálemből Gázába visz le!' Az fölkelt tehát, és elment. S íme, egy etióp férfi, Kandakénak, az etiópok királynőjének hatalmas udvari tisztje és minden kincsének kezelője, aki Jeruzsálembe jött imádkozni, visszatértében kocsiján ülve Izajás prófétát olvasta. Ekkor a Lélek így szólt Fülöphöz: ,,Menj oda, és szegődj ahhoz a kocsihoz!' Amint Fülöp odasietett és hallotta, hogy Izajás prófétát olvassa, megszólította: ,,Azt gondolod, hogy érted, amit olvasol?' Az így felelt: ,,Hogyan érteném, ha nincs, aki megmagyarázza nekem?' Megkérte tehát Fülöpöt, hogy szálljon fel és üljön melléje. Az Írás helye pedig, amelyet olvasott, ez volt: ,,Mint a bárány, amelyet leölésre visznek, és mint a juh, mely nyírója előtt elnémul, nem nyitotta ki száját. Megaláztatásban hoztak fölötte ítéletet. A sorsával ki törődik? Hisz életét elvették e földön' [Iz 53,7-8]. Erre az udvari tiszt megkérdezte Fülöpöt: ,,Kérlek, kiről mondja ezt a próféta, önmagáról vagy valaki másról?' Ekkor Fülöp megnyitotta száját, s ebből az Írásból kiindulva hirdette neki Jézust. Amint haladtak az úton, egy vízhez értek. Erre az udvari tiszt így szólt: ,,Íme a víz; mi gátol abban, hogy megkeresztelkedjem?' Azután megállította a kocsit. Mindketten lementek a vízbe, Fülöp és az udvari tiszt, és megkeresztelte őt. Mikor a vízből feljöttek, az Úr Lelke elragadta Fülöpöt. Az udvari tiszt nem látta őt többé, s örvendezve folytatta útját. Fülöp pedig Asdódban termett, körüljárt, és hirdette az evangéliumot, amíg Cézáreába nem érkezett.

Zs 65
A karvezetőnek. Ének. Zsoltár. Ujjongjatok az Istennek, minden földek, mondjatok nevének éneket, dicsőségét dicsérve zengjétek. Mondjátok Istennek: ,,Milyen félelmetesek műveid, hatalmad nagysága miatt ellenségeid hízelegnek neked. Az egész föld imádjon és dicsérjen téged, zengjen nevednek dicséretet.' Jöjjetek és lássátok az Úr tetteit, félelmetes, amit végbevitt az emberek fiai közt. Szárazfölddé változtatta a tengert, gyalog keltek át a folyóvízen; Örvendeztünk akkor benne. Uralkodik hatalmával örökre, szemmel tartja a nemzeteket, hogy fel ne fuvalkodjanak magukban a lázongók. Áldjátok Istenünket, ti nemzetek, hallassátok dicséretének szavát; Ő adott életet lelkünknek, és nem hagyta meginogni lábunkat. Mert próbára tettél minket, Isten, megvizsgáltál minket tűzzel, mint ahogy az ezüstöt vizsgálják. Tőrbe is vezettél, nyomorúságot tettél hátunkra. Engedted, hogy emberek gázoljanak a fejünkön, tűzön és vízen mentünk keresztül, de te kivezettél minket az enyhülésre. Égő áldozatokkal jövök házadba; Megadom neked, amiket fogadtam, amit megígért ajkam, amit szám fogadott nyomorúságomban. Kövér égőáldozatokat mutatok be neked; Jóillatú áldozatul kosokat mutatok be neked, bikákat és kecskebakokat. Ti mind, akik félitek Istent, jöjjetek, halljátok, elbeszélem, milyen nagy dolgokat cselekedett velem! Számmal hozzá kiáltoztam, nyelvemmel őt magasztaltam. Ha gonoszság lett volna szívemben, az Úr nem hallgatott volna meg. Ám Isten meghallgatott engem, figyelembe vette hangos könyörgésemet. Áldott az Isten, aki nem vetette el imámat, s nem vonta meg irgalmasságát tőlem.

Jn 6,44-51
Senki sem jöhet hozzám, hacsak az Atya, aki engem küldött, nem vonzza; és én feltámasztom őt az utolsó napon. Meg van írva a prófétáknál: ,,Mindnyájan Isten tanítványai lesznek'' [Iz 54,13]. Mindaz, aki az Atyától hallott és tanult, hozzám jön. Nem mintha az Atyát látta volna valaki: csak az látta az Atyát, aki Istentől való. Bizony, bizony mondom nektek: Aki hisz, annak örök élete van. Én vagyok az élet kenyere. Atyáitok mannát ettek a pusztában és meghaltak. Ez a mennyből alászállott kenyér, hogy aki ebből eszik, meg ne haljon. Én vagyok az élő kenyér, amely a mennyből szállt alá. Ha valaki ebből a kenyérből eszik, örökké él. A kenyér pedig, amelyet majd én adok, az én testem a világ életéért.

Húsvét harmadik hete – csütörtök

2012. április 26. – Csütörtök


  A kenyérszaporítás utáni napon  Jézus így szólt  a sokasághoz: „Senki  sem
  jöhet hozzám, ha nem vonzza az Atya, aki küldött engem. Én feltámasztom őt
  az utolsó napon. A prófétáknál ezt olvassuk: „Mindnyájan Isten tanítványai
  lesznek.” Mindaz, aki hallgat  az Atyára, és tanul  tőle, hozzám jön.  Nem
  mintha az Atyát látta  volna valaki. Csak aki  Istentől való, az látta  az
  Atyát. Bizony, bizony, mondom  nektek: Aki hisz  bennem, annak örök  élete
  van. Én vagyok  az élet  kenyere. Atyáitok  mannát ettek  a pusztában,  és
  mégis meghaltak. Itt a mennyből alászállott kenyér, hogy aki eszik belőle,
  meg ne  haljon.  Én  vagyok  a mennyből  alászállott  élő  kenyér.  Aki  e
  kenyérből eszik, örökké él. A kenyér,  amelyet adni fogok, az én testem  a
  világ életéért.”
  Jn 6,44-51

  Elmélkedés:

  A kenyérszaporítás utáni mennyei kenyérről szóló jézusi beszédnek ahhoz  a
  részéhez érkeztünk a mai evangéliumban, amelyben az Isten által adott  élő
  kenyér és  az örök  élet kapcsolatáról  van szó.  Jézus szavai  szerint  a
  mennyei kenyérrel való táplálkozás szükséges az örök élethez, azaz csak az
  juthat el  az örök  üdvösségre,  aki él  ezzel  a kenyérrel,  az  üdvösség
  táplálékaként veszi magához  és hisz abban,  hogy Jézus valóságosan  jelen
  van e kenyérben.  Ebből az  következik, hogy az  Oltáriszentség az  isteni
  gondoskodás csodálatos  ajándéka  számunkra, amely  olyan  ételt  biztosít
  nekünk, amely  nem csupán  testi eledel,  hanem lelkük  tápláléka is.  Aki
  visszautasítja  e   mennyei  kenyeret,   azaz  az   Oltáriszentséget,   az
  tulajdonképpen  az  örök  életet  és  üdvösséget  is  visszautasítja.   Az
  Eucharisztia, az élő kenyér nélkül nem  élhetünk a földön és az örök  élet
  sem lehet a miénk.
  © Horváth István Sándor
 
 

  Imádság:

  Uram,  taníts  meg  engem  igaz  nagylelkűségre!  Taníts  meg,  hogy   úgy
  szolgáljak neked, ahogy  azt megérdemled, hogy  számolgatás nélkül  adjak,
  sebeket  észre  sem  véve   harcoljak,  pihenés  nélkül  munkálkodjak,   s
  feláldozzam  magam  minden  jutalom  reménye  nélkül,  csak  azért,   hogy
  akaratodat teljesítsem!
  Szalézi Szent Ferenc
______________________________

Húsvét harmadik hete – csütörtök

Milyen lesz az élet az Új Jeruzsálemben?
2012. április 26. Húsvét harmadik hete – csütörtök

P. James Swanson LC

Jn 6, 44-51
A kenyérszaporítás utáni napon Jézus így szólt a sokasághoz: „Senki sem jöhet hozzám, ha az Atya, aki küldött, nem vonzza, s én feltámasztom az utolsó napon. Megírták a próféták: Mindnyájan Isten tanítványai lesznek. Mindenki, aki hallgat az Atyára és tanul tőle, hozzám jön. Nem mintha valaki is látta volna az Atyát, csak aki az Istentől van, az látta az Atyát. Bizony, bizony, mondom nektek: Aki hisz bennem, annak örök élete van. Én vagyok az élet kenyere. Atyáitok mannát ettek a pusztában, mégis meghaltak. Ez a mennyből alászállott kenyér, aki ebből eszik, nem hal meg. Én vagyok a mennyből alászállott élő kenyér. Aki e kenyérből eszik, örökké él. A kenyér, amelyet adok, a testem a világ életéért.”

Bevezető ima: Szentlélek, segíts erőfeszítésemben, hogy jól végezzem ezt az imát, és mindent meghalljak, amit mondani akarsz nekem. Segíts felismernem, hogy az imában kifejtett erő soha nem felesleges, hanem a jól végzett imádság jele.

Kérés: Uram, add meg a hitet, hogy mindent elfogadjak, amit az Egyházon keresztül tanítasz nekem, még azt is, amit nem értek.

1. Jézus megpróbálja hitre vezetni a tömeget. Jézus felkészíti a tömeget a nagy robbanásra. Az Eucharisztiáról szóló tanítást akarja kinyilvánítani nekik és tudja, hogy nagy kihívás lesz ez az emberek számára. Úgy készíti fel tehát őket, hogy növelni akarja a hitüket. Először azt mondja nekik, hogy csak akkor lehetnek a követői, ha elfogadják Őt Messiásuknak, ha vonzza őket az Atyaisten. Ez történt Simon Péterrel is, amikor tanúságot tett Jézusról: „Te vagy a Messiás, az élő Isten Fia.” (Mt 16,16) Jézus azt válaszolta erre, hogy Péter a hit kegyelme által tudta ezt kimondani, amit az Atyától kapott. Nem juthatunk hitre saját erőfeszítéseink, próbálkozásaink által. Istentől kell kérnünk a hitet. Csak azok lesznek képesek befogadni az Eucharisztiáról szóló tanítást, akik megkapták az Atyától a hit ajándékát. Vajon én megkaptam már a hit ajándékát az Atyától, képes vagyok elfogadni mindent, amit az Egyház tanít még akkor is, ha nem értek mindent? Ha még nem, fogok alázattal imádkozni a hitért?

2. Jézus kinyilatkoztatja az Új Jeruzsálem áldásait. Jézus folytatja: „Mindnyájan Isten tanítványai lesznek.” Ez az idézet Izajástól származik: „Fiaid mindnyájan az Úr tanítványai lesznek, békés jólétet adok gyermekeidnek.”(Iz 54,13). Emlékezz, hogy amikor Jézus idéz egy részletet, az egész szövegkörnyezetet meg kell vizsgálnunk, nemcsak a kiragadott mondatot. Ez a vers azokra vonatkozik, akik az Új Jeruzsálemnek – ami az Egyházat szimbolizálja – lesznek lakói. Ez a rész közvetlenül a Szenvedő Szolgáról szóló utolsó éneket követi, ami négy prófécia az eljövendő Messiás szenvedéseiről. Jézus mintha azt próbálná hallgatói tudomására hozni, hogy bár a jelenlévők közül sokan nem tudják elfogadni, amit mondani fog, az Egyház alapítása után – kínszenvedése és halála után – mindenki hinni fog benne. A szenvedése fogja felszabadítani a kegyelmeket az Új Jeruzsálem lakói számára. Szeretné, ha hallgatói emlékeznének erre, még ha most nem is tudják elfogadni a tanítását. Majd a jövőben az Egyház tagjaiként elfogadják. Felismerem, hogy én ebben a megígért Új Jeruzsálemben élek, amelyre a próféták vágyakoztak? Használom a természetfölötti kegyelmeket, amelyeket az Atya bocsát a rendelkezésemre? Engedem, hogy Isten tanítványa legyek, vagy csupán úgy tekintem az Egyházat, mint bármi más emberi csoportosulást, s nem mint az isteni alapokon nyugvó helyet, ahol megkaphatjuk az Isten és a Biblia által megígért áldást?

3. Jézus először beszél az Eucharisztiáról. Végül Jézus kimondja a szavakat, Először a történelem folyamán Jézus kinyilvánítja az Eucharisztia szentségéről szóló tanítást. Mindent megtett, hogy felkészítse az embereket. Elmondta nekik, hogy ezt csak akkor lesznek képesek felfogni, ha az Atya megadja nekik ezt a kegyelmet. Világosan elmagyarázza, hogy ez egyike azon dolgoknak, amelyet az Új Jeruzsálem lakói hinni és dicsérni fognak. Bizonyára mindenki nagyon izgatottan várta, hogy mit fog mondani Jézus. Végül elmondja. Lesz egy újfajta kenyér, amit a pusztai manna jelképezett, de ez a kenyér örök életet fog adni és Jézus maga lesz ez a kenyér. Az Ő teste fog életet adni a világnak. Hogyan reagálnak majd a tanításra? Nehéz lesz elfogadni, azonban Jézus figyelmeztette őket, hogy ugyan még nem értik, ne ítélkezzenek azonnal, legyenek türelmesek, hisz az Atya kegyelmére van szükségük, hogy megérthessék tanítását. Jézus izgatottan néz rájuk. Vajon kinyitják a szívüket ezelőtt az oly fontos tanítás előtt, amelyre olyan nagy szükségük van a megváltáshoz, vagy elutasítják minden felkészítés ellenére? Én vajon elfogadom az Egyház tanításait, amelyeket nem értek –kérve Istentől a hit ajándékát – vagy ostobán elutasítok minden számomra érthetetlen dolgot, azt gondolva, hogy nem lehet igaz, amit nem tudunk megérteni?

Beszélgetés Krisztussal: Kedves Jézus, néha oly nehéz hinni. Hajlok arra, hogy mindent az értelmemmel közelítsek meg és elutasítsam azt, amit nem tudok megérteni. Ez nagy lelki nyomor számomra, mert eltávolít attól a mérhetetlen gazdagságtól, amit nekem szánsz, és csak hittel lehet befogadni. Kérlek, könyörögd ki az Atyától számomra a hit ajándékát, azt hogy hitem Tehozzád vonzzon, és megtapasztalhassam az Új Jeruzsálem – az Egyház gazdagságát.

Elhatározás: Gyakorolni fogom a hitem azáltal, hogy elolvasok ma egy pápai tanítást (talán épp az Eucharisztiáról a Sacramentum Caritatis-t, a Katolikus Egyház honlapján: http://uj.katolikus.hu/konyvtar.php?h=225 ) és kérem Istent, hogy küldje el a Szentlelket, hogy elfogadhassam, amit a pápa mond.

Erdő Péter bíboros atya 2012. áprilisi imaszándéka:
Imádkozzunk, hogy húsvét ünnepe erősítse Istenbe vetett bizalmunkat és egymás iránti szeretetünket, mert Krisztus mindnyájunkért meghalt és mindenkit az örök boldogságra hív.

Vendégkönyv

Subscribe in a Reader

Térkép

Powered By Blogger

Bible

PayPerPost, Inc

PPP Direct

PayPerPost, Inc

PPP Direct

Fogarasi Levente

Fogarasi Levente
Születésnapom
Powered By Blogger